Teori bak kabelinnbrenning/Vidar

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Hei,

Lurer på om noen her inne kan svare på litt teori ang. innbrenning av kabler.

Hvorfor er det slik at mange mener å høre forskell på en kabel som er helt ny vs innbrent kabel? Hva er egentligt teorien bak dette? Hvorfor leder en kabel bedre etter innbrenning og hva gjør denne fantastiske boksen "Vidar" egentligt for å brenne inn en kabel?

Med min enkle bakgrunnsteori i elektro skjønner jeg ikke helt hvordan en kabel kan lede elektroner på en bedre måte etter innbrenning, men det kan muligens noen av dere forklare?


Mvh
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Søkemotoren her inne er ikke akkuratt tidenes beste, så hadde satt pris på et par linker isåfall. Søkte selvfølgelig etter svaret før jeg postet nytt emne;)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Isolasjonen er et dialektrikum. Kabelen har kapasitans. Enkelte kondiser har innspilingstid. Ergo...

Jeg tror også det finnes teorier som går på selve metallstrukturen.

Og så er det teorien om at ørene har en viss innspillingstid, da...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Sistnevnte, Bx, er nok også viktig..!
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
hvor mye koster det å få nordost vidar til å brenne inne kabler?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Bx skrev:
Isolasjonen er et dialektrikum. Kabelen har kapasitans. Enkelte kondiser har innspilingstid. Ergo...

Jeg tror også det finnes teorier som går på selve metallstrukturen.

Og så er det teorien om at ørene har en viss innspillingstid, da...
Problemet med den forklaringen er at kondensatorer fører likespenning, evt med signal på toppen, kabler fører vekselspenning.

Unntaket er likestrømkablene til kontinentet, de trenger beviselig "innspilling", men det er altså pga likespenningen.

Hifi styres tilsynelatende ikke av samme fysiske lover som resten av verden.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Fysiske lover er da fullstendig irrelevant når pengene brenner i lommen.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det jeg IKKE skjønner er hvorfor Nordost hevder at kabelinnbrenning gir en udelt positiv effekt til kablene, og likevel selger de de dyreste toppmodellene sine uinnbrente!? Snakk om å hale ekstra kroner ut av audiofile ved å legge en tilleggskostnad ved innbrenning...
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
mulig jeg er dum, men jeg kan ikke med all godvilje, forstå at dette skal ha noe for seg... utover å brenne penger selvsagt
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det er vel pengene som rår hos Nordost. Du kan sikkert få kjøpt bestemødrene deres også. Redselsfullt firma.
 
N

nb

Gjest
roffe skrev:
Det jeg IKKE skjønner er hvorfor Nordost hevder at kabelinnbrenning gir en udelt positiv effekt til kablene, og likevel selger de de dyreste toppmodellene sine uinnbrente!? Snakk om å hale ekstra kroner ut av audiofile ved å legge en tilleggskostnad ved innbrenning...
I følge Fidelity er jo en innbrent Valhalla "faretruende tett på" eller hva det nå var de sa en uinnbrent Odin. Kanskje Odin bare er en innbrent Valhalla solgt til dobbel pris ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Ja, det nummeret er en "keeper." Var vel der de hentet en tomgått kabel fra en skuff (dvs en kabel som ikke hadde blitt brukt på en stund og "som hadde mistet innbrenningen"), og brukte denne for å sammenligne innbrent/uinnbrent, eller hva det nå var. Lett å gå surr i den artikkelen.

Cable cooker, cable toaster, cable burn in machine (maskin?) ... kjært barn har mange navn. Her som presentert av UpscaleAudio, som selvsagt mer enn gjerne hjelper deg med innbrenning.

 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Hvis man virkelig har tro på kabelinnbrenning burde det jo være en smal sak å gjøre et DIY-prosjekt av det. Fidelity sitt evinnelige mas om alt som heter Nordost bekrefter bare at redaksjonen fullstendig har mistet fokus og bakkekontakt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Barbaresco skrev:
Bx skrev:
Isolasjonen er et dialektrikum. Kabelen har kapasitans. Enkelte kondiser har innspilingstid. Ergo...

Jeg tror også det finnes teorier som går på selve metallstrukturen.

Og så er det teorien om at ørene har en viss innspillingstid, da...
Problemet med den forklaringen er at kondensatorer fører likespenning, evt med signal på toppen, kabler fører vekselspenning.

Unntaket er likestrømkablene til kontinentet, de trenger beviselig "innspilling", men det er altså pga likespenningen.

Hifi styres tilsynelatende ikke av samme fysiske lover som resten av verden.
Kondensatorer "fører" overhodet ikke likespenning. Hvis du setter en kondensator i serie i en likestrøms krets: Z=1/ Omega*C. Når frekvensen går mot null gjør også omega=2*pi*f det samme. Da går impedansen mot uendelig, og det går følgelig ingen strøm.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ja da, vet det. Prøver å uttrykke kortfattet at en kondensator oftest har likespenning over seg, og da trenger noe tid på seg til å komme i riktig operasjonsmodus. Det gjør også en likestrømskabel, men ikke en vekselstrømkabel.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Jeg skjønner alt det. Det jeg ikke skjønner er hva som skal bli bedre etter en viss tid. Og hvorfor blir det bestandig bedre? Hvis noe kan endre seg, kan det vel like gjerne bli verre??

Særlig siden bransjen ikke kan komme opp med akseptert teori for kabelkonstruksjonen, så må en gå ut fra at designet er på slump, og enhver endring vil kunne ta to veier.

Og forverring ville vært enda bedre for bransjen, da må alle gamle kabler skiftes ut etter et visst vedlikeholdsprogram, eventuelt sendes inn til nedfrysning for å motvirke innbrenningen.

Her er det mye ugjort!
 
V

vredensgnag

Gjest
Barbaresco skrev:
Jeg skjønner alt det. Det jeg ikke skjønner er hva som skal bli bedre etter en viss tid. Og hvorfor blir det bestandig bedre? Hvis noe kan endre seg, kan det vel like gjerne bli verre??

Og det ville vært enda bedre for bransjen, da må alle gamle kabler skiftes ut etter et visst vedlikeholdsprogram, eventuelt sendes inn til nedfrysning for å motvirke innbrenningen.

Her er det mye ugjort!
Det vanskeligste blir selvsagt kalibreringen av kabler.

Dette er det jeg sliter mest med når det gjelder innbrenning av komponenter. Når vet komponenten at den er tilstrekkelig innbrent? Og hva med høyttalere - spiller man f.eks. mye klassisk, vil det være lavere frekvenser i høyre høyttaler og høyre signalbane, mens det er høyere frekvenser i venstre (som en grunnregel). Er dette et problem? Bør man svitsje L/R i innbrenningsfasen? Eller kun lytte til besetninger med splittede feler?

Men det største mysteriet er når komponenten er ferdig innbrent. Som Kimber liker å si det, bør man nok brenne inn i opp til 900 timer før kabelen er klar. Men med Vidar går dette hurtigere, men hvor hurtig er hurtig nok, og hvordan vet kabelen å stanse innbrenningseffekten - så det ikke går for langt?

I tillegg skjønte jeg av Fidelity-artikkelen at kabler mister sin innbrenning etter en tid, og nærmest går tilbake til en nøytraltilstand (hvilket gjorde det mulig å bruke en tidligere spilt kabel fra skuffen, som hadde ligget og tapt seg lenge, for å sammenligne mot innbrent kabel.)

Så her er det, som du sier, mye ugjort.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Barbaresco skrev:
Jeg skjønner alt det. Det jeg ikke skjønner er hva som skal bli bedre etter en viss tid. Og hvorfor blir det bestandig bedre? Hvis noe kan endre seg, kan det vel like gjerne bli verre??

Særlig siden bransjen ikke kan komme opp med akseptert teori for kabelkonstruksjonen, så må en gå ut fra at designet er på slump, og enhver endring vil kunne ta to veier.

Og forverring ville vært enda bedre for bransjen, da må alle gamle kabler skiftes ut etter et visst vedlikeholdsprogram, eventuelt sendes inn til nedfrysning for å motvirke innbrenningen.

Her er det mye ugjort!
Jeg fryser gjerne ned kabelen din, i min ultralineære og supernøyaktige dypfryser. priser fra et par store lapper +moms, send pm ;D ;D ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvor befinner den nevnte kondensatoren seg i en kabel?
I en coax kabel er det en kapasitet mellom senterleder og skjerm.
I en ofte kalt flatkabel (to paralelle ledere) er det en kapasitet mellom lederne.
Det samme i twisted eller flettet.
Men i en singel kabel?
Jeg har ingen ide om hva som skjer ved innbrenning, men hva er viktige faktorer?
Tiden.
Spenningen.
Strømmen.
Frekvensen.
Gjør det noen forskjell om det er DC eller AC?
Vet noen hva en slik boks egentlig gjør?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Kan like gjerne sitere fra melkekartongen. Temaet er innbrenning. Hva skal angivelig skje med vekselspenning?
 

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Innlegg
136
Antall liker
0
Cable burn-in: an acknowledged problem in need of a better solution.

It is a well-known fact that high-quality audio and video cables improve over time when used in a hi-fi or home cinema system. A hard, closed-in sound with a distinct lack of bass are the qualities most noted when a cable is new; a cable that has been ‘burned-in’ will sound more open, extended and three-dimensional, with a more natural, less sterile performance overall.

Unfortunately, most high-quality specialist cables only get close to realising their full potential after months of use. Playing wide-bandwidth music gradually improves the performance of speaker and interconnect cables, yet technically they will never reach optimum performance with music signals alone.

The problem is quite simple. Real music has very little high-frequency energy, and thus will have a limited ability to improve a cable. Research shows that musical instruments may produce energy above 20kHz, but there is little sound energy above 40kHz. Also, most microphones do not pick up sound at much over 20kHz.

Furthermore, even the best burn-in CDs have a limited effect, owing to the limited frequency range of a CD player. A typical CD player has a sampling rate of 44.1kHz (Red Book standard). Digital theory (Nyquist) suggests a maximum frequency of 22.05kHz; the highest frequency is always half the sampling frequency. In reality, 20kHz is about the maximum because of the need to filter within the replay device.

Therefore, while it is accepted that sound, be it composed music or carefully generated frequencies played through an audio system, will improve a cable’s performance over time, it must also be accepted that the overall effect is limited technically. Cables conditioned in this way will never reach their true performance potential. Thus, an alternative method is required.

The challenge is two-fold: burn in time and burn in effectiveness. How can a cable be fully conditioned, and the time required to undertake this conditioning decreased from several months to just one day?

A BIT OF HISTORY

?Very soon after the invention of radio, cable manufacturers found that the material touching the conductor had an effect on the performance of the cable. At the time, there was much speculation as to why this should be the case as the reasons were unknown. However, the work of Nickola Tesla in the latter part of the 19th century provided the answer. Tesla was the first to discover and scientifically investigate the phenomenon of passing very high voltages and frequencies (around 2000Hz) through a human with no ill effects. He named this the ‘skin’ effect – i.e. the signal passed over the skin, not through the person.

Cable or wire reacts in a similar way; high frequencies pass along the surface and avoid the inner parts of the wire. Therefore, in a high-performance cable, both the purity of the conductor and the quality of the wrapping/dielectric are important for optimum performance. However, the manufacturing process creates tension, stress and static charges between the conductor and dielectric, and the resulting deleterious effects remain permanent unless properly dealt with.

Therefore, while it is accepted that sound, be it composed music or carefully generated frequencies played through an audio system, will improve a cable’s performance over time, it must also be accepted that the overall effect is limited technically. Cables conditioned in this way will never reach their true performance potential. Thus, an alternative method is required.

The challenge is two-fold: burn in time and burn in effectiveness. How can a cable be fully conditioned, and the time required to undertake this conditioning decreased from several months to just one day?

CABLE CONDITIONING

?It is critical to not only concentrate on the conductor, but also the dielectric. Ideally, cable burn-in needs to force electrons into all areas of the cable; this is something that simply playing music through an audio system can never achieve.

The Proburn cable burn-in accelerator from Blue Horizon not only dramatically reduces the burn-in time of all cables, but also fully prepares them like no music ever can. Proburn does more than simply synthesise music; using specially-developed technology, the unit generates a sequence of unique ultra-low frequencies to penetrate the core of the conductor, and ultra-high frequencies that penetrate both the conductor and the dielectric.

Using conventional methods, it’s extremely difficult to condition the dielectric of a cable, yet this is exactly where effort should be focused. Using carefully controlled energy levels and frequencies, electrons are forced and attempt to enter the dielectric. Imagine a high-frequency, high-energy force zipping along the conductor surface in a corkscrew fashion between the conductor and into the dielectric; the malingering electrons and negative charges are then forced to join the procession.
- http://www.bluehorizonideas.com/products.html
 
N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
Vet noen hva en slik boks egentlig gjør?
Den lopper deg garantert for 11000 kroner i alle fall. Samt noen hundre tusen kroner om du rasker med deg resten av toppmodellene fra Nordost i samme slengen.
 

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Innlegg
136
Antall liker
0
nb skrev:
Audiomix skrev:
Vet noen hva en slik boks egentlig gjør?
Den lopper deg garantert for 11000 kroner i alle fall. Samt noen hundre tusen kroner om du rasker med deg resten av toppmodellene fra Nordost i samme slengen.
topp-modellene til transparent audio anbefales sterkere. da har du mulighet til å bli loppet for ytterligere hundretusener.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Oblivion skrev:
Forkortelser:
DA Dielektrisk absorbering
DF Dissipasjon faktor
Q Kvalitets faktor (1/DF i %)
PF Power faktor

Signal amplituden (nivået) blir redusert med DA i %.
Når denne energien som dielektrikumet "opptar" blir "returnert" uten relasjon til det opprinnelige musikksignalet er det å betrakte som støy / forvrengning. Derfor blir støynivået høyere og høy frekvens og transienter blir komprimerte.
Det er en viss sammenheng mellom Dielektrisk konstant og DA, men ingen direkte sammenheng.
DA for PTFE / Teflon er 0.008% og for Polyester 0.5%, det vil si at Polyester har et tap som er 60 ganger større
Du påstår altså at signalamplituden blir redusert med DA i % og at DA for polyester er 0.5%.I praksis betyr det at hvis jeg f eks har en nettkabel av polyester med 230V inn på den ene siden så skal spenningen ut på den andre siden, etter dine teorier, være redusert med 0.5%, altså Vut=230V–0.5%=228.5V.
Kort sagt: Det stemmer ikke.

Jan E Veiset
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Takk for godt begrunnet svar Oblivion! Interessant lesning.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
magpal skrev:
Takk for godt begrunnet svar Oblivion! Interessant lesning.
:eek:
Jeg skjønte ingenting av dette!
Det må skyldes min bakgrunn i elektrofaget som totalt overskygger realitetene her.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.055
Antall liker
2.834
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
" ikke målbart med et std måleinstrument "
kan du linke til mer utdypende info vedr slike målinger ?
Kunne være interessent å se noen rådata som verifiserer/forkaster påstanden om kompresjon av transienter .
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
magpal skrev:
Takk for godt begrunnet svar Oblivion! Interessant lesning.
:eek:
Jeg skjønte ingenting av dette!
Det må skyldes min bakgrunn i elektrofaget som totalt overskygger realitetene her.
Det er vel det eneste svaret til nå som inneholder litt dypere teori enn kun synsing, men mener du at dette ikke stemmer?

Finnes det noen kilder på dette?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Oblivion skrev:
Den 1,5 Volt som dielektrikummet "opptar" blir ikke borte, men "returnert" uten relasjon til det opprinnelige signalet. For 50Hz vil denne "tidsforsinkelsen" være ekstremt liten og ikke målbart med en standard måleinstrument.
Dette er vel en del av generell transmisjonslinjeteori. Mener du at tidsforsinkelsen er vesentlig noe sted innenfor det analoge audiodomenet, la oss si frekvenser opp til 20kHz med kabellengder inntil 10 meter?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
xerxes skrev:
magpal skrev:
Takk for godt begrunnet svar Oblivion! Interessant lesning.
:eek:
Jeg skjønte ingenting av dette!
Det må skyldes min bakgrunn i elektrofaget som totalt overskygger realitetene her.
Samme her. Godt at vi er to!
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Oblivion skrev:
Den 1,5 Volt som dielektrikummet "opptar" blir ikke borte, men "returnert" uten relasjon til det opprinnelige signalet. For 50Hz vil denne "tidsforsinkelsen" være ekstremt liten og ikke målbart med en standard måleinstrument.
Vanligvis er verdier som er knyttet til absorbering verdier som omsettes som tap og varme.
Jeg tror det er viktig at du forklarer hva dette Dielektrisk absorbering (DA) egentlig er for noe før det er mulig for oss andre å sette seg inn i dette. Er det tap i dielektrikumet eller hva er det for noe?

Jan E Veiset
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er en stund siden jeg gikk på høyskolen og leste om dette, men hvis jeg forstår Oblivion rett, prøver han å fortelle oss at i det øyeblikket vi sender strøm gjennom en kabel, vil noe av energien absorberes i kabelisolasjonen fordi det oppstår en forskyvning av elektronene i isolasjonsmaterialet. Elektronene der strømmer ikke avgårde som i en leder, men de flytter litt på seg – og dermed stjeler de energi fra strømmen i lederen. Når strømmen stopper, flytter disse elektronene seg tilbake og gir strømmen et siste lite tidsforsinket skyv. Det blir vel et lite tap her - noe energi blir borte når elektronene i isolasjonen driver og flytter på seg. Størrelsen og tidsforsinkelsen på dette skyvet, varierer fra materiale til materiale.

Når strømmen snur – som det gjør i en signalkabel – stjeler kabelisolasjonen igjen energi som den gir tilbake neste gang strømmen snur. Igjen litt tidsforsinket. Med fradrag for det energitapet som oppstårr hver gang elektronene i kabelisolasjonen beveger seg.

Jeg har i og for seg ingen problemer med å se at dette kan påvirke signalkvaliteten – rent teoretisk – en stigende puls bremses litt og en fallende puls faller litt saktere fordi det fylles på med energi fra elektroner som er på vei tilbake. Avhengig av hvor mye energi som stjeles og hvor stor tidsforsinkelsen er. Sånn sett skjønner jeg at valg av kabelisolasjon KAN være av en viss betydning for signalkvaliteten. Spørsmålet til roffe er imidlertid relevant her: har dette noen praktisk betydning for oss som sitter der foran våre hifianlegg? Det kan ikke være veldig mye energi som absorberes i korte signal- og høyttalerkabler?

Det som er vanskelig å skjønne er at innbrenning skulle ha noen effekt i denne forbindelse. Da måtte innbrenning føre til at elektronene i kabelisolasjonen stjal mindre energi eller lærte seg å reagere kjappere – slik at de hele tiden var i fase med det som skjedde i lederen. Slike læringseffekter hadde det vært interessant å få dokumentert.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.817
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
roffe skrev:
Oblivion skrev:
Den 1,5 Volt som dielektrikummet "opptar" blir ikke borte, men "returnert" uten relasjon til det opprinnelige signalet. For 50Hz vil denne "tidsforsinkelsen" være ekstremt liten og ikke målbart med en standard måleinstrument.
Dette er vel en del av generell transmisjonslinjeteori. Mener du at tidsforsinkelsen er vesentlig noe sted innenfor det analoge audiodomenet, la oss si frekvenser opp til 20kHz med kabellengder inntil 10 meter?
magpal skrev:
xerxes skrev:
magpal skrev:
Takk for godt begrunnet svar Oblivion! Interessant lesning.
:eek:
Jeg skjønte ingenting av dette!
Det må skyldes min bakgrunn i elektrofaget som totalt overskygger realitetene her.
Det er vel det eneste svaret til nå som inneholder litt dypere teori enn kun synsing, men mener du at dette ikke stemmer?

Finnes det noen kilder på dette?
"Den 1,5 Volt som dielektrikummet "opptar" blir ikke borte, men "returnert" uten relasjon til det opprinnelige signalet. For 50Hz vil denne "tidsforsinkelsen" være ekstremt liten og ikke målbart med en standard måleinstrument. " - opptar, - men blir ikke borte, - returnert, - uten relasjon til opprinnelig signal.Der var det 4 ting i en setning som jeg ikke skjønner. "denne tidsforsinkelsen" Hvilken da? Vi snakket vel om spenning her? Hva går så fort i audiodomenet at det ikke kan måles relatavit lett tilgjengelige instrumenter i dag?

For meg framstår dette som tåkeprat som brukes for å komplisere et tema, og derved rasjonalisere argumenter for keiserens nye klær.

Dette betyr ikke at det Oblivion sier er feil. Spørsmålet er om det har noen reell betydning.
 
V

vredensgnag

Gjest
roffe skrev:
Hva faen vet vel Audioholics om dette? ;D de sier jo ikke det døyt om kvantemekanikk!!!!!!!
Og et signaltap grunnet skin-effect på 0.051dB må jo for guds skyld være signifikant.


But when we look closer we see note the DC resistance of the cable is 3.27 mohms/ft and the Rac at 20kHz = 3.31 mohms/ft which represents a meager 1.2% increase in resistance due to skin effect. To put this in terms of signal power loss would be: 20*log (3.27/3.31) = .051dB! Studies in acoustics have proven the human ear is not capable of discerning level differences of less than about 0.5dB which is 10 times greater than the loss we see from Skin Effect!
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
At øret ikke er i stand til å oppfatte forskjeller på under 0,5dB er feil.
Det er mulig det gjelder for sinustoner, men hvis man bruker bredbånds signaler blir det anderledes.
Ta et 2veis høyttalersystem delt ved 500Hz og varier nivåene mellom bass og diskant høyttalerene
med et elektronisk delefilter. Det er ganske lett å høre meget små nivåforskjeller,
siden man i praksis forandrer på klangbalansen.
Jeg går ut fra at man kan si at lydmessige forskjeller på kabler ofte vil være forskjeller i klangbalanse,
så slik sett vil små forkjeller på kabler være hørbare.

At det er lettere og billigere og forandre klangbalansen med eq enn å dille med kabler er en annen sak.

;)
 
V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
At øret ikke er i stand til å oppfatte forskjeller på under 0,5dB er feil.
Det er mulig det gjelder for sinustoner, men hvis man bruker bredbånds signaler blir det anderledes.
Ta et 2veis høyttalersystem delt ved 500Hz og varier nivåene mellom bass og diskant høyttalerene
med et elektronisk delefilter. Det er ganske lett å høre meget små nivåforskjeller,
siden man i praksis forandrer på klangbalansen.
Jeg går ut fra at man kan si at lydmessige forskjeller på kabler ofte vil være forskjeller i klangbalanse,
så slik sett vil små forkjeller på kabler være hørbare.

At det er lettere og billigere og forandre klangbalansen med eq enn å dille med kabler er en annen sak.

;)
Det står vel "less than about 0.5dB" - nok nyttig å ta med at folk har ekstremt ulik hørselsevne, og det har man tatt rom for med den formuleringen. Dog må det nok også tas med at innen HiFi kryr det av selvutnevnte flaggermusører.
Det blir som raringen inne på Euphonia, i forb. med XTZs lyttetest, som var så stolt over at kompisen hadde plottet åtte rette (godt gjort). Og som gjentok det flere ganger i tråden - "min polare var han som fikk alla rätt!" Jeg går ut ifra at det ga spill-over effekt over på den entusiastiske rapportøren. ;D
 
Topp Bunn