Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 24
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Vel, nå kommer neste ledd i Apples smått geniale og langsiktige markedsplan. De har nå kapret markedet for smarttelefoner (eller hva man nå vil kalle det) med den meget gode forbrukerdingsen iPhone, de eier fra før av mp3-markedet med sine iPOD'er i diverse utførelser, og vil uten tvil skape seg et nytt marked for håndholdte dingser som ingen visste de trengte med iPAD. Alle disse dingsene utført på en eksemplarisk og meget forbrukervennlig måte.

    Og så kommer genistreken, man implementerer kode i SDK'et for de nye OS'ene som lar både Apples egne og tredjepartsprogrammer kjøre annonser direkte i programmene uten at forbrukerne kan kontrollere noe av dette om ikke man ønsker det. Her avkrever Apple 40% av profitten for å bruke denne muligheten.

    Er redd dette også vil komme i Android og eventuelle andre OS'er rimelig kjapt, og vi i praksis blir pådyttet en ekstra reklamekanal, OM man ikke vil betale en høyere pris for applikasjonene da, for å slippe.

    Så er det vel ikke så lenge før man trenger en popup-blokker på mobilen også.......eller hva mener andre om dette?

  2. #2
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Det er noe skit slik du beskriver det - men selvsagt kan man blokkere for det om man så ønsker.

    Joda, ingen tvil om at dette er et potensielt smart trekk fra Apple, men jeg tror man også kan se klare upsides for brukerne. I dag er reklamen "tilfeldig" innsiktet, man utsettes for mengder av budskap som er irrelevante for den som får dem i fanget. (Jeg har spart meg noen kilo papir ved å ha "Ingen uadressert reklame" på postkassen, men det meste slipper vi ikke unna like lett.)
    Med mobile devices, kan man slippe gjennom reklame man vil ha - eller snarere, tilbud man faktisk er interessert i. F.eks. ved å indikere hva man er interessert i å motta. Her kan man selv bidra til filtrering av hva som når en.

    Men - jeg lytter ikke til reklameradio, vil ikke ha reklame i Spotify, og har flashblocker og Adblock i Firefox, så jeg surfer reklamefritt (ganske herlig.) Naturligvis vil jeg også aktivere Adblock i min iPhone og iPad.

    Det jeg nok tror blir en genistrek, er når man får credits i iTunes Store for å se på et reklamebudskap.

  3. #3
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Enig, og selvfølgelig kan man etterhvert få blokkert det man ikke ønsker, MEN det vil begrense app'en hvis man gjør det, er jeg redd for. Man ser det på et vis allerede med f.eks. Spotify og liknende programmer. Dette er et forholdvis nytt marked for software-husene enda, men dette kommer garantert til å komme sterkt etterhvert.

    Nå håper jeg du har rett, at det ikke vil være et større problem enn i en vanlig browser, men jeg liker ikke at de legger inn muligheten til å programmere annonseplasser direkte i koden, vanligvis kjører annonser som add-on kode på sidene.

    Men Steve Jobs er ikke dum, han vil nok bare alles beste denne gangen også :-). Vi oppdager raskt hvordan det fungerer........

  4. #4
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Min applevennlige holdning vil få en megaknekk om jeg får reklame jeg ikke ønsker på min iPhone.

  5. #5
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Google er verdt en fantasillion dollar eller noe deromkring, og det eneste de tjener særlig med penger på er vel annonser, så at andre vil ha en del av den kaka er ikke så rart.

    Edit: I 2009 hadde Google innteker (ikke overskudd, men inntekter) på 23,65 milliarder dollar. Av dette kom ca 22,9 milliarder fra reklame, dvs at 97% av inntektene til Google kommer fra reklame.

  6. #6
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Er redd jeg har mange epledingser jeg også, men er litt tvilende til dette siste stuntet fra Jobs.
    At Apple vil tjene penger de også bør vel være hevet over enhver tvil, og reklame på nettsider eller i programmer er intet nytt, men denne måten å implementere det på er nytt, og hvis det er det jeg tror (uten å ha sett på dette SDK'et) KAN det være vrient å blokkere eller slå av for sluttbruker hvis utvikler ikke ønsker det.

    Kanskje det er et ikke eksisterende problem til syvende og sist, en av/på knapp eller lignende.........

  7. #7
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra trex
    Er redd jeg har mange epledingser jeg også, men er litt tvilende til dette siste stuntet fra Jobs.
    At Apple vil tjene penger de også bør vel være hevet over enhver tvil, og reklame på nettsider eller i programmer er intet nytt, men denne måten å implementere det på er nytt, og hvis det er det jeg tror (uten å ha sett på dette SDK'et) KAN det være vrient å blokkere eller slå av for sluttbruker hvis utvikler ikke ønsker det.

    Kanskje det er et ikke eksisterende problem til syvende og sist, en av/på knapp eller lignende.........
    Tja, Googles inntekter er ca 10 milliarder dollar større enn Apple sine, og som vist overfor er nesten det eneste Google har inntekter fra reklame. Dette er et gigantmarked som sikkert vil vokse, og Jobs & co vil nok ha sin del av det. Blir spennede å se hvordan de spiller dette, om det å etablere en enormt lojal kundebase har vært en del av en strategi om å ta en del av reklamemarkedet eller om de har noen ess i ermet ved å gjøre ting på en ny måte her.

    Rettelse: Jeg sammenlignet årlige med kvartalsvise inntekter ser det ut som, i antall dollares har Apple mer penger inn enn Google.

  8. #8
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2008
    Innlegg
    184
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Etter å ha sett keynoten til OS 4.0 er jeg ikke spesielt skeptisk til iAd lenger. Det er jo rett og slett bare en bedre og mer interaktiv måte å implementere reklame i en mobil app, og per i dag finnes det jo allerede mange reklamefinansierte gratis applikasjoner til iPhone. De fleste applikasjoner finnes også i en betalversjon uten reklame, noe som trolig kommer til å fortsette også ved bruk av iAd.
    Foobar2000 &gt; e-mu 1212m &gt; ASIO &gt; Benchmark DAC1<br />Abrahamsen V3.0 &gt; 2xAbrahamsen V4.0 &gt; Elac FS 208.2<br />Darkvoice 332 &gt; Sennheiser HD 650 med Blue Dragon kabel<br />- minHiFi

  9. #9
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    ...og vil uten tvil skape seg et nytt marked for håndholdte dingser som ingen visste de trengte med iPAD.
    iPAD er vel bare fullføringen av ideen som ligger bak table pc, som har eksistert i årevis. Men til forskjell fra de tidligere tablet-ene så er den trykkfølsomme skjermen nå så god at iPad ikke trenger tastatur i det hele tatt. At alle kommer med det samme nå er ikke et uttrykk for copy cat, men at teknologien endelig er blitt moden og rimelig nok til å være aktuell for forbrukerne. Og Apple slo Android og Windows på oppløpssiden.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    7,886
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Forskjellen på iPad og andre tablets er ene og alene at iPad har et OS som er optimalisert for bruk med et relativt unøyaktig pekeredskap. Det har vel egentlig ikke så mye med skjermene å gjøre - det er vel mer det at Apple har tenkt gjennom problemet og innsett at en slik dings trenger noe annet enn det tradisjonelle UIet som er basert på en nøyaktig pekeenhet der man kan treffe enkeltpixler.
    Konkurrentene har så langt vært opphengt i den tradisjonelle ideen med filer, mapper, mus (penn) og menyer, mens Apple har lagd et UI som er basert på data (ikke hvor og hvordan data er lagret) og en pekeenhet som ikke peker på enkeltpixler. Apple tør å tenke nytt og bruke lang tid på utviklingen, mens andre stort sett virker å henge igjen i en modell som tilhører fortiden.

  11. #11
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra Svirre
    Etter å ha sett keynoten til OS 4.0 er jeg ikke spesielt skeptisk til iAd lenger. Det er jo rett og slett bare en bedre og mer interaktiv måte å implementere reklame i en mobil app, og per i dag finnes det jo allerede mange reklamefinansierte gratis applikasjoner til iPhone. De fleste applikasjoner finnes også i en betalversjon uten reklame, noe som trolig kommer til å fortsette også ved bruk av iAd.
    Presis. Gjennomgående er min erfaring med Apples produkter at man som bruker har ganske god kontroll over hva man utsettes for av ting man ikke vil ha på skjermen(e).
    Og det vil nok fortsette slik.

    MEN - det er en grunn til at trykte medier omfavner iPad. Legg merke til at det er meget få kritiske kommentarer til tablets i aviser og blader. Innen media ser man for seg at dette mediet skal redde dem fra avisdød og bladblodbad. De regner med å spare mye på å slippe å distribuere papirmasse, og at disse midlene skal gå til lønninger og overskudd.

    For oss som bruker medier betyr det at det vil være et sterkere ønske enn hva vi hittil har opplevd om å få reklame inn på internett, og det behøver ikke være av det gode, om det implementeres slik at brukeropplevelsen ødelegges. Heldigvis er det litt av et verktøy vi har, så vi kan gardere oss mot uønskede meldinger.

    (Og vær litt skeptisk til de aller mest opprømte meldingene fra aviser og blader ... de har en agenda. )

  12. #12
    Overivrig entusiast trex's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    916
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Det kan jeg skrive under på.....jobber i den bransjen :-), nå vil nok ikke aviser og magasiner på trykt papir dø ut så raskt som mange tror, og kostnadene for å endre fra tradisjonell "nettavis" til spesialiserte versjoner for de forskjellige OS på diverse mobiler og lesebrett er kostbar. Man kan ikke bare lage en iPhone-versjon, man trenger en Android og en Symbian og en Kindle og gud vet hva etterhvert.
    Det er på gang, men dette er nytt territorium, og reklame på nett, registrering, virkningsgrad, hvem som skal betale hva for hva, er en meget vanskelig øvelse.

    Det som er 100% sikkert noen år frem i tid, er at de gode og seriøse tjenestene via nettet kommer IKKE til å være gratis.

    Og det er her jeg tror Apple har vært lure med koden til iAD, slik at det er mer den som legger ut ting på nettet som kontrollerer, mer enn den som ser på.


    Men jeg har tatt fryktelig feil før......

  13. #13
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Det var litt (les: veldig) feil tall fra meg tidligere i tråden ang Apples inntekter, de er betydelig større enn Google sine totalt sett, i 2009 hadde Apple inntekter på i overkant av 42 milliarder dollar. Av dette er 13,8 fra Macer, 13 fra iPhones, 8 fra iPods og musikk, programvare og tilleggsutsyr + annet står for resten med 4, 2.4 og 1,5. Til sammenligning hadde Microsoft inntekter på 58 millarder dollar i 2009.

  14. #14
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra nb
    Det var litt (les: veldig) feil tall fra meg tidligere i tråden ang Apples inntekter, de er betydelig større enn Google sine totalt sett, i 2009 hadde Apple inntekter på i overkant av 42 milliarder dollar. Av dette er 13,8 fra Macer, 13 fra iPhones, 8 fra iPods og musikk, programvare og tilleggsutsyr + annet står for resten med 4, 2.4 og 1,5. Til sammenligning hadde Microsoft inntekter på 58 millarder dollar i 2009.
    Du får posisjonere deg nå som Apple-aksjen skal splittes. Det ryktes 4-veis.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    7,886
    Tagget i
    0 Innlegg

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Man skulle kjøpt Apple-aksjer i 1997. Da sto de i $7,50. Nå står de i ca $240, og det har vært 2 stock-splits i mellomtiden - altså tilsvarer verdien ca 1000$ pr. aksje. Det er en økning i verdi på 133 ganger. Hadde man kjøpt Apple-aksjoner for 100 000 kr i 1997, ville de nå vært verd ca 13 mill. Det hadde vært noe...

  16. #16
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra vredensgnag

    Du får posisjonere deg nå som Apple-aksjen skal splittes. Det ryktes 4-veis.
    En aksjesplitt endrer ikke verdien på selskapet, har du en epleaksje vil du ha fire etterpå som er verdt 1/4 av den opprinnelige. I alle fall i teorien. Vanligvis gjøres splitter fordi kursen har steget så mye at aksjen i seg selv koster mye relativt til sammenlignbare selskaper, og en redusert pris pr. aksje gjør at den ser "billigere" ut for småinvestorer og således kan være prisdrivende i seg selv. Samt at det kan tolkes som et singal om forventning om ytterligere kursoppgang, men i seg selv gjør det altså ingen ting med din velstand om du handler før eller etter.

    Du blir ikke rikere av å ta en tusenlapp og veksle den inn i fem 200-lapper heller

  17. #17
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra nb
    Sitat Sitat fra vredensgnag

    Du får posisjonere deg nå som Apple-aksjen skal splittes. Det ryktes 4-veis.
    En aksjesplitt endrer ikke verdien på selskapet, har du en epleaksje vil du ha fire etterpå som er verdt 1/4 av den opprinnelige. I alle fall i teorien. Vanligvis gjøres splitter fordi kursen har steget så mye at aksjen i seg selv koster mye relativt til sammenlignbare selskaper, og en redusert pris pr. aksje gjør at den ser "billigere" ut for småinvestorer og således kan være prisdrivende i seg selv. Samt at det kan tolkes som et singal om forventning om ytterligere kursoppgang, men i seg selv gjør det altså ingen ting med din velstand om du handler før eller etter.

    Du blir ikke rikere av å ta en tusenlapp og veksle den inn i fem 200-lapper heller
    Så tørr og saklig. Men du bør også nevne hvorfor aksjer splittes - det skjer når man regner med at de skal fortsette å øke i verdi, såpass at man ønsker å få enhetsprisen ned på et greit nivå. (I motsetning til visse norske rederiaksjer.)

  18. #18
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Sitat Sitat fra nb
    Sitat Sitat fra vredensgnag

    Du får posisjonere deg nå som Apple-aksjen skal splittes. Det ryktes 4-veis.
    En aksjesplitt endrer ikke verdien på selskapet, har du en epleaksje vil du ha fire etterpå som er verdt 1/4 av den opprinnelige. I alle fall i teorien. Vanligvis gjøres splitter fordi kursen har steget så mye at aksjen i seg selv koster mye relativt til sammenlignbare selskaper, <b>og en redusert pris pr. aksje gjør at den ser "billigere" ut for småinvestorer og således kan være prisdrivende i seg selv. Samt at det kan tolkes som et singal om forventning om ytterligere kursoppgang</b>, men i seg selv gjør det altså ingen ting med din velstand om du handler før eller etter.

    Du blir ikke rikere av å ta en tusenlapp og veksle den inn i fem 200-lapper heller
    Så tørr og saklig. Men du bør også nevne hvorfor aksjer splittes - det skjer når man regner med at de skal fortsette å øke i verdi, såpass at man ønsker å få enhetsprisen ned på et greit nivå. (I motsetning til visse norske rederiaksjer.)
    Jeg nevnte da det.

    Alle usplittede aksjers mor er for øvrig A-aksjene i Warren Buffets Berkshire Hathaway, der koster en aksje nå litt over 121.000 dollar

  19. #19
    vredensgnag
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra otare
    Man skulle kjøpt Apple-aksjer i 1997. Da sto de i $7,50. Nå står de i ca $240, og det har vært 2 stock-splits i mellomtiden - altså tilsvarer verdien ca 1000$ pr. aksje. Det er en økning i verdi på 133 ganger. Hadde man kjøpt Apple-aksjoner for 100 000 kr i 1997, ville de nå vært verd ca 13 mill. Det hadde vært noe...
    Det var vel også et tidspunkt udi 2000-tallet da kursen stupte. Men den aksjen skal fullstendig i taket, så det er ikke for sent.
    Bare å se på utgangspunktet - fortsatt snakker vi om 1/20-1/15 av verdens datamaskiner i OSX, selv om andelen maskiner som selges med OSX stiger ekstremt.
    Fortsatt kun 1/14 av omsatte mobiltelefoner, men det har aldri vært målt slik brukertilfredshet. J.D. Power målingene er i stratosfæren.
    Verdens største butikk for omsetning av digitalt innhold; osv.

  20. #20
    nb
    Guest

    iAD, Jobs neste genistrek....

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Det var vel også et tidspunkt udi 2000-tallet da kursen stupte. Men den aksjen skal fullstendig i taket, så det er ikke for sent.
    Hva betyr "fullstendig i taket" er det 50% opp, en dobling eller en 10-dobling herfra? Om verdien på Apple dobler seg herfra, vil Apple være verdt mer enn Google og Microsoft til sammen. Kanskje det skjer, kanskje ikke. Men det er viktig ikke å glemme at voldsomme kursendringer fra dagens nivå medfører ekstreme endringer i selskapets verdi siden det allerede er såpass verdifullt.

    Om Apple skulle tidoble seg ville Apple da være verdt omtrent det samme som de 100 største selskapene i Nasaq-indexen er verdt i dag. De 10 største selskapene (i synkende rekkefølge etter verdi: Microsoft, Apple, Google, Cisco, Oracle, Intel, Vodaphone, Qualcomm, Amazon og Amgen (biotech)).

    Om noen skulle tro at aksjen kan 100-doble seg en gang til, tipper jeg - uten å ha de eksakte tallene - at Apple vil være verdt mer enn hele det amerikanske aksjemarkedet til sammen (noe som selvagt er umulig siden Apple er en del av det .

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed