BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.009
- Antall liker
- 6.243
Å søren - er det derfor kona klager sånn?Valentino skrev:Rør er penisforlenger.
Jeg har talt. (Det er min tråd.)
Å søren - er det derfor kona klager sånn?Valentino skrev:Rør er penisforlenger.
Jeg har talt. (Det er min tråd.)
Har du ikke sett penisfutteralene fra Ny Guinea?LMC skrev:er horn penisforlenger?
Ikke gi Stange-folket idéer nå da... ;DKarma skrev:Har du ikke sett penisfutteralene fra Ny Guinea?LMC skrev:er horn penisforlenger?
... det er da ikke et horn, men en transmisjonslinje.Karma skrev:Har du ikke sett penisfutteralene fra Ny Guinea?LMC skrev:er horn penisforlenger?
Nå har du ødelagt samtlige Bond-filmer som Sean Connery har spillt i ihvertfallatonal skrev:Mine herrer, anbefaler dere å tenke litt kreativt når det gjelder maskulinitet.
Legg merke til at Sean Connery har sin attitude i behold.
Ellers er det etter min syn lite som slår studiomonitorer i barskhet.
Valentino, lykke til med et meget spennende prosjekt.
Du, som flere av oss, bor da langt ute på bygda, plass og luft er det vel plenty av :-\Valentino skrev:Rør er helt ok det, bortsett fra at det koster og krever mer plass og luft enn hva jeg er villig til å gi dem.kwil skrev:Skal se du en dag oppdager at rør er noe helt annet enn du tror
(fra http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q5)The shape of the ORION side panels was derived from acoustic and esthetic considerations. Greater path length is needed between front and rear of the woofers, than between front and rear of the midrange driver to obtain the desired frequency response and voltage sensitivity for each of their ranges. A woofer H-frame tends to have an acoustic resonance at the high end of its frequency range. The shape of the ORION bottom side panel for the woofer is contoured primarily to avoid that resonance and secondarily to please my eyes. Its curvature then transitions into the top side panel section for the midrange. In the crossover frequency range between midrange and tweeter the on-axis and off-axis response is determined by the proper summation of three components: the front and rear radiation from the 8" driver and the radiation from the tweeter. Thus, the cabinet shape and dimensions are critical, because they affect the acoustic path length, or phase, for the summation.
Den enkleste og billigste måten å temme oppbrytningsfrekvensen på er å velge et annet og rimeligere element. En membran i aluminium eller magnesium i så store elementer har ingenting for seg annet enn å ødelegge lyd, men ser jo litt stilig ut da.Valentino skrev:Som vanlig med meg begynte det med en form. Jeg er ikke så forelsket i den stiliserte tranen som jeg antar Orion skal likne, jeg liker rette linjer og enkle volumer. Så derfor ser den ut som en grunn kassehøyttaler uten rygg.
Den store akustiske utfordringen i formen er de dype vingene på mellomtone- og diskantbaffelet. Det er rett og slett mye lenger til baffelkanten foran enn bak. Derfor får jeg ikke så flott null som Linkwitz. "Nullen" min er kun -10-12dB nede på de foreløpige målingene. Vi er på prototypestadiet, og jeg ser ikke bort fra at jeg ender opp med "sideventiler". Bøygen er at forsterkerne er tenkt plassert på sideveggene ved diskanten. Me fær sjau.
Ordentlig PC-lyd er også spennende. Det er langt enklere å temme oppbrytningspeaken til W22-elementet med digitale filtere (Linkwitz har selvfølgelig klart det med analoge), og man kan bruke lineærfaseog slikt fjongt. Audiolense XO er også en mulighet. Kanskje det kunne være en idé for tangen og Bx å kommersialisere dette her isammen. Uansett er det intet selvbygg så lenge forsterkerne er B&O.
Du mener at det er bedre med en haug forvrengning i passbåndet?Low-Q skrev:En membran i aluminium eller magnesium i så store elementer har ingenting for seg annet enn å ødelegge lyd
Det var ikke helt meningen å kritisere valget ditt altså , men du er vel enig at det kompliserer filterkonstruksjon? Du vil uansett få en "symbal"-bilyd i metallmembraner, og denne peaken er ikke enkel å eliminere. Alumembraner eller magnesium har lite for seg i basselementer. Nesten et hvilken som helst membranmateriale oppfører seg eksemplarisk i bassen, men ikke alle er like godt egnet i mellomtonen, så hvorfor velge magnesium og en dyr løsning når du helt sikkert kommer lengre med f.eks denne?:Valentino skrev:Tøys.Low-Q skrev:En membran i aluminium eller magnesium i så store elementer har ingenting for seg annet enn å ødelegge lyd
Forvrengningen er ikke veldig stor i rimeligere elementer, men større enn i Excel-elementene bl.a pga. magnetsystemet - ikke bare membranvalget. Har du bratt avrulling oppad, og har et filter som bokstavelig talt suger, kommer du nok i mål. Prinsippielt er jeg litt skeptisk til metallflak som membran. Det ringer og skriker nesten uansett syns jeg. Men som ren bass - OK daValentino skrev:Du mener at det er bedre med en haug forvrengning i passbåndet?Low-Q skrev:En membran i aluminium eller magnesium i så store elementer har ingenting for seg annet enn å ødelegge lyd
Hmm, ja. Men Valentinoestetikk og Linkwitzestetikk er ikke helt i sync.coolbiz skrev:Stilisert trane? : Den var ny. Har du forresten sett Orion annet enn på bilder? Den tar seg bedre ut i virkeligheten, spør du meg. Ikke så, eh, trane-aktige.
Valentino har selvfølgelig lest avsnittet nedenfor, men jeg tar det med "for nye sjåerar".
(fra http://www.linkwitzlab.com/orion-faq.htm#Q5)The shape of the ORION side panels was derived from acoustic and esthetic considerations. Greater path length is needed between front and rear of the woofers, than between front and rear of the midrange driver to obtain the desired frequency response and voltage sensitivity for each of their ranges. A woofer H-frame tends to have an acoustic resonance at the high end of its frequency range. The shape of the ORION bottom side panel for the woofer is contoured primarily to avoid that resonance and secondarily to please my eyes. Its curvature then transitions into the top side panel section for the midrange. In the crossover frequency range between midrange and tweeter the on-axis and off-axis response is determined by the proper summation of three components: the front and rear radiation from the 8" driver and the radiation from the tweeter. Thus, the cabinet shape and dimensions are critical, because they affect the acoustic path length, or phase, for the summation.
Så utformingen er motivert først og fremst av akustiske hensyn, og av flere faktorer enn bare spredningsmønsteret. En interessant utfordring ville vært å oppnå det samme med (en kombinasjon av flere) rette linjer.
De Excelelementene jeg synes ser best ut på papiret er W22EX og W15CH (som sitter i mine nåværende). Begge har en liten magnetdiameter sammenliknet med membranarealet. Men 1500 Hz er nok absolutt høyeste delefrekvens man kan tillate seg med W22EX.yoshi_78 skrev:I følge målinger på www.zaphaudio.com har lillebroren til W22EX, altså W18EX, en stigende 3. harmonisk forvrengning fra omkring 1.1 kHz, og en dertil hørende peak på omkring 1.7 kHz. 1,5 KHz, som er delefrekvensen i Valentions tilfelle, er vel rett under der hvor toppen på 3. ordens harmonisk befinner seg når det gjelder W22EX (hvis vi ser på oppbrytningsfrekvensen i Seas sin egen måling). Det synes også å være en del folk rundt på andre forum som foretrekker en lavere delefrekvens og høyere filterorden enn Linkwitz sine 1440 Hz/24 dB/oktav når det gjelder W22EX.
Målingene på Zaph sin side kan også underbygge at forvrengningsmønsteret til et element er et resultat av flere parametre enn kun membranmaterialet. Oppbygningen av magnetsystemet spiller også en viktig rolle.
Tenker mer i retningen stor utskjæring med "frontstoff" for å hindre innsyn. Det blir selvfølgelig igjen en stolpe bakerst, men den tror jeg det er mulig å leve med akustisk om vi ikke gjør de dummeste ting.coolbiz skrev:Sånne luftehull som Amphion bruker, kanskje?
You are preaching to the choir, roffe. :-*roffe skrev:I lys av de siste innleggene i denne tråden, så tror jeg nok aktiv deling og DSP er noe å tenke på for denne konstruksjonen. Oppbrytningen i metallmembraner krever sitt for å håndteres, og jeg mener at det er enklere å få til dette foran effekttrinnet, og isolert til kun det elementet det gjelder. Jeg er ikke tilhenger av svært kompliserte passive delefiltre.
Olabuksesnorer, formoder jeg. Hva skal du bruke datakabelen til?Valentino skrev:Hmm, ja, her i gården er tradisjonell EQ digital, hehe.
Nå landet akkurat en hel haug Neutrik- og Beldenstæsj her. TS, TRS, og XLR-kontakter, og 40m enkeltpars deilig lavkapasitiv dobbelskjermet datakabel. Ja, og apparatkontakter med bryter.
Joda, enig i det med passbåndet. Papp er litt for slapt, men er mulig å gjøre noe med hvis en drar selvbygg litt vel langt - men ikke uten at det blir stygt ;DValentino skrev:Jeg modererte meg. Tøys. Jeg mener at et element skal oppføre seg som et stempel i passbåndet. Papirelementer gjør ikke det, men de forvrenger vennlig, det skal de ha.
Delefilteret her er inni en PC. 4. ordens lineærfase ved 1500Hz, og sug på peaken til Excel-8" i tillegg. Litt komplisert å få til analogt, selvfølgelig. Linkwitz får det til.
Tja, noen av bivånerne har uttrykt bekymring over metall-mellomtonens oppbrytning utenfor passbånd men glemmer visst at alternativene har oppbrytning innenfor hele sitt passbånd.Burnt_Island skrev:hva skjer her da?
Det er ingen elementer som oppfører seg som stempler. Heller ikke i passbandområdet.Valentino skrev:Jeg modererte meg. Tøys. Jeg mener at et element skal oppføre seg som et stempel i passbåndet. Papirelementer gjør ikke det, men de forvrenger vennlig, det skal de ha.
Sugekretsen vil ikke hjelpe deg med subharmoniske fenomener av den inverterende funksjonen ca en oktav under oppbrytningen. Den vil heller ikke hjelpe deg mot overharmoniske komponenter som treffer oppbrytningen. Med deling på 1500Hz vil allikevel 5. harmonisk treffe med full kraft dersom oppbrytningen er under 7,5kHz.Valentino skrev:Delefilteret her er inni en PC. 4. ordens lineærfase ved 1500Hz, og sug på peaken til Excel-8" i tillegg. Litt komplisert å få til analogt, selvfølgelig. Linkwitz får det til.
Hvor kommer denne 5.harmoniske fra og hvor mange dB ligger den på, typisk?Snickers-is skrev:Sugekretsen vil ikke hjelpe deg med subharmoniske fenomener av den inverterende funksjonen ca en oktav under oppbrytningen. Den vil heller ikke hjelpe deg mot overharmoniske komponenter som treffer oppbrytningen. Med deling på 1500Hz vil allikevel 5. harmonisk treffe med full kraft dersom oppbrytningen er under 7,5kHz.
Amen!Snickers-is skrev:De harmoniske forvrengningskomponentene er multiplikatorer av grunntonen. Om grunntonen er 1kHz er n. harmonisk altså n kHz. Imidlertid er det grunntonen som trigger dem. Om et element har en membran som bryter opp ved 5kHz, man har en sugekrets ved 5kHz, og man påtrykker et signal ved 1kHz vil den 5. harmoniske forsterkes av oppbrytningen. La oss si at 5. harmonisk ligger på -40dB, men oppbrytningen ligger på +20dB, da vil man teoretisk få en forvrengning som er på -20dB, altså 10% ved ørets mest følsomme område. Sugekretsen angriper talespolen når grunntonen er 5kHz. Den vil i liten grad påvirkes av et påtrykt signal ved 1kHz. Den vil også gjøre lite med mindre vibrasjoner i membranen ved 5kHz selv om brorparten av opprinnelsen til denne forvrengningen med største sannsynlighet ligger i selve magnetsystemet.
OI!! Her hersker det vel ingen tvil om hva som burde være best? Jeg var ikke helt klar over at aluminium var sååå klingende i passbåndet, men har forsåvidt visst at PP har og er beste alternativ, mens papir har vært den som har rådet markedet for elementer som ikke er i metall. PP ble jo "umoderne" det for en stund tilbake - av en eller annen rar årsak. Ser generellt ikke så mye til PP nå om dagen, men kommer seg mer og mer tilbake, hvis jeg ikke har registrert feil.Snickers-is skrev:Det er ingen elementer som oppfører seg som stempler. Heller ikke i passbandområdet.Valentino skrev:Jeg modererte meg. Tøys. Jeg mener at et element skal oppføre seg som et stempel i passbåndet. Papirelementer gjør ikke det, men de forvrenger vennlig, det skal de ha.
Se for eksempel på L18 aluminium:
vs ER 18 papir:
Og se gjerne samtidig på P 18 polypropylen:
Av disse er det PP som har høyest indre dempning. Stivheten er vel omtrent som papir.
Sugekretsen vil ikke hjelpe deg med subharmoniske fenomener av den inverterende funksjonen ca en oktav under oppbrytningen. Den vil heller ikke hjelpe deg mot overharmoniske komponenter som treffer oppbrytningen. Med deling på 1500Hz vil allikevel 5. harmonisk treffe med full kraft dersom oppbrytningen er under 7,5kHz.Valentino skrev:Delefilteret her er inni en PC. 4. ordens lineærfase ved 1500Hz, og sug på peaken til Excel-8" i tillegg. Litt komplisert å få til analogt, selvfølgelig. Linkwitz får det til.