Sport, sykkel og trening Norsk fotball 2026

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    I er ikke så gode jeg ville have troet.
    Til en viss grad enig. Solbakkens Norge er avhengig av 2 mål eller mer for å vinne kamper. Vi kan ikke si vi er et klassemannskap bakover på banen. Men for en nordmann som meg, som kommer fra Bodø, er jeg vant med den situasjonen. Det er bare å spille artig fotball å score mål i bøtter og spann og gjøre så godt man kan bakover. Preben Elkjær hadde likt å spille for denne utgaven av et fotballag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    22.027
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Laget som scorer mest (nekter å skrive 'skåre'), er laget som vinner. Så lenge vi scorer mer enn motstander, går det fint.

    Krampene kom visstnok av for mye vann - uten salt og elektrolytter. Det er amatørskap, og burde vært unngått.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Sverige har en fryktinngytende angreps rekke med Gyökeres, Isak og Elanga. Det holdt til at de halter videre etter gruppespillet. Kampen mot Nederland viste tydelig hva de sliter med bakover på banen og nå møter de Frankrike, Brauten eller Sveits i neste kamp. Det ville ikke forundre meg om de møter Sveits (0,7% sjanse) for de har vist at de har marginene med seg på måten de kom til dette mesterskapet på. Sverige snor seg videre på merkeligste vis, men lykke til våre kjære naboer.

    Dette var en skikkelig god dårlig innsats. VM-sommeren skinner igjen, som Erik Niva skrev om kampen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Fair Play

    Solbakken kommer til å gjøre det som er beste for Norge, og det har vi lært er å spare alt kruttet til 1/16 finalen på tirsdag. Det betyr jo også at vi potensielt velger bort å vinne kampen i kveld. Er det fair play, kan man jo spørre seg?

    I gruppe J kan følgende scenario utspille seg:
    I kampen Algerie mot Østerrike, hvor begge har tre poeng allerede, trenger begge lag ett poeng for å være sikre på å gå videre. Greit. Men da vil Østerrike møte Spania i neste kamp. Nå ser man for seg en situasjon hvor Østerrike har full kontroll på alle treer-lagene og kan komme dit at det lønner seg for dem å tape med ett mål, et selvmål? for å slippe å møte Spania, men heller møte lag som USA, Egypt, Sveits etc. Østerrike kommer til å gjøre det som er best for Østerrike. Er det fair play? Å tape med vilje. Hva sier dommer og VAR når Østerrike scorer selvmålet sitt? Hva sier fotballverden?

    Bare meg som spekulerer. Selvsagt kommer Norges menn, de som spiller kampen, til å forsøke å slå Frankrike. Litt mer usikker på hva som skjer i gruppe J.


    -
    "Play to win" is a core tenet of the FIFA Fair Play Code, which defines the fundamental sportsmanship guidelines for both professional players and the wider football community.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.232
    Antall liker
    338
    Til en viss grad enig. Solbakkens Norge er avhengig av 2 mål eller mer for å vinne kamper. Vi kan ikke si vi er et klassemannskap bakover på banen. Men for en nordmann som meg, som kommer fra Bodø, er jeg vant med den situasjonen. Det er bare å spille artig fotball å score mål i bøtter og spann og gjøre så godt man kan bakover. Preben Elkjær hadde likt å spille for denne utgaven av et fotballag.
    Min sammenligning med det danske 80er-lag var bare tull.
    Og selvom jeg er negativ er Norge holdet jeg selvfølgelig holder med.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Nødlandslaget II

    Slik TV 2 forstår det, er dette et sannsynlig norsk lag i kveld:

    Egil Selvik – Fredrik Aursnes, Leo Østigård, Henrik Falchener, Fredrik Bjørkan – Thelo Aasgaard, Patrick Berg, Kristian Thorstvedt – Oscar Bobb, Jørgen Strand Larsen og Andreas Schjelderup.

    Ja, Aursnes har spilt i den posisjonen tidligere.

     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Slenger den inn her, kunne vært i hva har gått galt eller dilldall tråden.
    TV2s AI genererte tekst omtaler England spiss Harry Kane som Kokain, blant mange andre språkblundere.
    Selv varmer jeg opp med Coke og værelse, også kalt Kuba libero
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    10.827
    Antall liker
    17.328
    Torget vurderinger
    2
    Kampen i kveld ble vel sånn plutselig den minst interessante kampen de kommer til å spille i VM, de er videre uansett og hvem de møter etterpå betyr ingenting, skal man videre i et vm så tar man de man møter uansett hvem det er. Står nok over denne også og håper at Falchener ikke blir skada, det hadde vært surt altså. Men mulig jeg sprekker i natt, Spania i fotball er alltid det største.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.374
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Sortland
    Det bar da voldsomt til bytting av laget...men jeg syns det er fornuftig

    og ikke mist: Det blir spennende å se hvordan de klarer seg!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.374
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Sortland
    .....ser ut som om Solbakken får se hva Selvik er god for...o_O
    Ikke gode utsikter etter 5 minutter.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.324
    Antall liker
    13.701
    Sted
    Holmestrand
    Sitter med «et» glass sammen med kona, gamle og nye venner på et utested i Grimstad.
    Moro og hyggelig, men husker hvorfor jeg egentlig ikke er interessert i foppall.
    Det er kjedelig.
    😂🤣😂🤣
    Men heia Norge!
    💝🇳🇴
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    2.352
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo trudd det norske b-laget skulle ta Frankrike, men diverse.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Dersom vi skal gå langt var dette nyttig. Mange som fikk kamp i beina. Tidvis fikk de til et slags eget spill og det er ikke galt.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    10.827
    Antall liker
    17.328
    Torget vurderinger
    2
    Bell fikk 2 x 90 + 64 min. der borte, håper beina har det bra, stor opplevelse for han men nå må han komme seg hjem og slappe av litt før den viktige sensommer/høstsesongen.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    10.827
    Antall liker
    17.328
    Torget vurderinger
    2
    Ser i avisene at Bjørkan ble rundspilt i går, for de som husker, var det på Bjørnebye/Overmars nivå?
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.664
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke uttale meg om det var taktisk riktig å sende et B-lag på banen, og all respekt for innsatsen til mange av spillerne. For meg var spesielt Schjelderup en som gjorde en formidabel innsats, uten at han kanskje har fått tilstrekkelig kred for det.

    Taktisk riktig eller ei - jeg syns det var på grensen til respektløst å sende et B-lag på banen mot Frankrike. Det var litt som å si at akkurat denne kampen står vi over, fordi det kan lønne seg i 16-dels finalen. Selv om det kanskje kan lønne seg, syns jeg det var respektløst både mot det Franske laget, om mot alle som har gledet seg grenseløst til å se denne kampen. Hvis laget ikke har utholdenhet til å spille alle kampene i gruppespillet, fortjener vi kanskje ikke å komme så veldig langt i cupen heller.

    Nå er det selvfølgelig lang fra sikkert at vi hadde greid uavgjort- eller vunnet om vi satte inn et toppet lag heller, kanskje ikke en gang sannsynlig. Men da hadde vi i det minste forsøkt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Mesterskapet 2026

    Jeg er fornøyd med Solbakkens valg. Dette er et mesterskap!

    Det vi sitter igjen med er et uthvilt mannskap når utslags-kampene begynner. Fordelen til Elfenbenskysten er snudd, spillere har fått verdifull spilletid, vi har lært mer om våre nest beste menn og det kan bli bruk for mange av dem videre. Aursnes som erstatter for Pedersen var et godt svar, en reservekeeper vi kan stole på og med match i bein og hodet. Om vi trenger Bjørkan så må han selvsagt få hjelp av både midtstopper og venstre indreløper, her lærte vi kanskje litt om vi må sette inn Østigaard og Thorstvedt igjen og det kan vi fort måtte gjøre om vi skal langt i dette mesterskapet. Her i Bodø sitter vi også igjen med frykten for hva som skjer med Patrick etter dette mesterskapet. Det går allerede rykter. Vi lærte også at de aller aller beste kantspillerne må ledes utover...kan bli nyttig til årets europakamper. Ting man ikke trenger så mye i eliteserien.

    Og Mbappe scoret ikke mål.

    Vi bidrar til at Sverige må hjem etter neste kamp. Men den får de først og fremst ta æren for selv ved å bli nummer tre i sin gruppe.

    Salvatore frelste oss fra de evige tapene. Hva skal vi kalle ham om vi vinner de to eller tre neste kampene? Det gjør vi nok neppe...men han har rigget oss så godt han kan for det.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    22.027
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Uenig.

    Dette var for ekstremt, det var som å ikke møte opp. Det skyldtes delvis krampene i forrige kamp, som igjen hadde sin årsak i dårlige forberedelser. Man drikker ikke vanlig vann i ekstrem varme. Det må være med salt og elektrolytter. Dette vet legene som er med, da må det gå an å sørge for at det faktisk utføres.

    Greit nok å tape, men ikke på denne måten. Hvilt noen, men samtidig sørget for at det ble en reell kamp.

    Ola Dunk på tur.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.962
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Hverdagen
    Hjemmelaget USA gjorde det samme og bytter ni spillere til siste kamp. Bare Toure og McKennie fra forrige kamp. Dette er ikke unikt i VM historien heller.

    Skandale om vi stilte med Haaland og Ødegaard mot Frankrike og så tapte neste kamp. At vi kunne vinne begge blir bare teori.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.406
    Antall liker
    22.027
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hjemmelaget USA gjorde det samme og bytter ni spillere til siste kamp. Bare Toure og McKennie fra forrige kamp. Dette er ikke unikt i VM historien heller.

    Skandale om vi stilte med Haaland og Ødegaard mot Frankrike og så tapte neste kamp. At vi kunne vinne begge blir bare teori.
    Blir ikke bedre av at andre har gjort det samme.

    Greit nok å spare noen, men å ikke møte til kamp er respektløst.

    Kommer Norge til semifinale, så er det tilgitt. Ryker de mot Elfenbenskysten, derimot...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.664
    Antall liker
    1.660
    Torget vurderinger
    1
    Skandale om vi stilte med Haaland og Ødegaard mot Frankrike og så tapte neste kamp. At vi kunne vinne begge blir bare teori.
    Jeg syns det hadde blitt langt bedre om noen av toppspillerne hadde kommet inn i 2. omgang, enten fra starten av omgangen, eller litt uti.

    Og selv om hele A-laget nå stiller uthvilt til 16-delsfinalen, er jeg ikke helt sikker på om denne Frankrike-kampen har gjort litt skade for laget mentalt.

    Men for all del - Solbakken har gjort en formidabel jobb for landslaget, og selv om jeg er uenig i akkurat denne avgjørelsen, rokker det ikke ved mitt syn på han som tidenes beste landslagstrener for Norge.

    Og til slutt: mitt syn handler ikke om at vi tapte mot Frankrike. Hadde vi stilt med A-laget kan det godt tenkes at vi hadde tapt både mot Frankrike og etterpå mot Elfenbenskysten. Men da hadde vi tatt en real kamp mot Frankrike.
    Hvis vi snur litt på problemstillingen: Sett at vi nå likevel taper i 16-dels finalen, noe som langt fra er usannsynlig. Da står vi igjen med at vi ikke vet hvordan vårt beste lag ville gjort det mot Frankrike, og vi får heller ingen andre resultater som referanse. Vil ikke det være enda mer trist enn om vi stilte med Ødegård og Håland, og så tapte begge den nevnte kampene?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn