Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har sjekket noen av de# du tilkegger meg og finner ingen ting.
    Ok...merkelig....men her er de.

    Hønndjevelen mener problemet er KRF (#503)
    1782278319769.png


    Hønndjvelen forsvarer muslimer og kritiserer kristne (#543)
    1782278354935.png


    Hønndjevelen stemmer i (#549)
    1782278375592.png

    Hønndjevelen mener terrorangrepet mot pride av en muslim ikke er relevant for generelle holdninger blant muslimer - det er hvite høyreradikale som er problemet (#551)
    1782278397352.png

    Hønndjevelen mener at dette er naustgubber (Jeg er ganske sikker på at når han prater om anti-vaxere ikke mener den gruppen i befolkningen som faktisk hadde lavest vaksineringsgrad) (#553)

    1782278417281.png
    Hønndjevelen forsvarer muslimer (#555)
    1782278433542.png

    Hønndjevelen kristiserer KRF (#584 + #585)
    1782278460208.png

    1782278478293.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er muligens så såre enkelt at 99% av all homofobi, transfobi, etc, etc som luftes offentlig her i landet kommer fra kristenfolket og ytre høyre. At de har det enda verre i mange andre land er selvsagt helt sant, men denne tråden heter jo "Hva har gått galt i Norge?", ikke "Hva har gått galt i XXX?"
    Ja, det er sikkert riktig. Jeg kommenterte bare at jeg synes det var rart at ingen er bekymret for at vi importerer problemer fra land hvor det er svært negative holdninger til homofile. Det er jo en problemstilling som tidvis nevnes av PST.

    Hønndjevelen har jo i følge seg selv ikke sett noe negativt fra muslimer - men det er jo ikke sikkert at han ser så godt:
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.796
    Antall liker
    18.897
    Sted
    Sølvbyen
    Det jeg lurer på er hvem som tjener på at flest mulig er redde og skeptiske mot fremmedkulturelle, og hva de tror de kan oppnå med å spre et slikt narrativ.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Det jeg lurer på er hvem som tjener på at flest mulig er redde og skeptiske mot fremmedkulturelle, og hva de tror de kan oppnå med å spre et slikt narrativ.
    Enkelte blir mer og mer tydelige på at et hvert problem i vårt samfunn kan bedres ved at fremmedkulturelle sendes dit pepperen gror.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg lurer på er hvem som tjener på at flest mulig er redde og skeptiske mot fremmedkulturelle, og hva de tror de kan oppnå med å spre et slikt narrativ.
    Det er det vel ingen som tjener på, og det er jo godt å høre at dere (du er såvidt jeg forstår i gruppen) ikke er bekymret for holdningene til fremmedkulturelle.

    Dere har min fulle støtte i kampen mot kristenkonservative og iditoter i alle varianter i kommentarfeltet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336

    • Disqutabel forsvarer muslimer (#558)
    Du forutsetter her at dine mer og mindre feilaktige tolknininger av det som blir skrevet, er objektivt korrekte.
    Nei, @OMF , jeg har ikke forsvart gruppen "muslimer", ettersom min påstand i nevnte innlegg var at det er urimelig å henge ut en eller annen gruppe mennesker i en negativ sammenheng, ettersom slike grupperinger ikke kan sies på være en homogen gruppe med samme væremåte, synspunkter, holdninger eller handlinger. Det jeg etterlyste i innlegget var anstendighet, noe som også innebærer redelighet i debatter.
    Det er alt annet enn du har viser i dine til dels forvrengte tolkninger av andres innlegg.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    726
    Playing with numbers?
    Har sjekket noen av de# du tilkegger meg og finner ingen ting.
    Jeg har faktisk skrevet om Amnesty's kritikk av en del homofobiske land.
    Synes du jeg bør kritisere innvandrere fra de landene?
    Bør jeg være kritisk til at en ugandisk, forøvrig et kristent land, homofil søker asyl i Norge?
    Forstår overhodet ikke hva som er din agenda.
    Hvis det ikke er at du bare er en zenofobisk bigott.

    Ref Google
    "Ordet bigott betyder skinnhellig eller overdrevent og strengt religiøs (uten ektefølt varme). En bigott person er ofte preget av fordommer, sneversynthet og en intolerant holdning overfor andres meninger og tro."
    Ehh, problemet er denne virkelighetsfjerne naiviteten du viser her?!
    Hvordan går det an å være skeiv og samtidig pro muslimsk innvandring i store mengder??? Vet ikke den ene hånda hva den andre gjør??
    Dette mener jeg er en ugyldig kombinasjon, litt som i sjakk. Å sette seg selv i sjakk er ugyldig trekk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    18.749
    Sted
    Almost there
    Ja, det er sikkert riktig. Jeg kommenterte bare at jeg synes det var rart at ingen er bekymret for at vi importerer problemer fra land hvor det er svært negative holdninger til homofile. Det er jo en problemstilling som tidvis nevnes av PST.
    Der er jeg helt enig. Holdninger til skeive er én ting, jeg synes generelt det virker som om mange har lave eller ingen forventninger til integrering. Som påpekt noen sider tilbake kan man ikke akkurat regne den som vellykket når kun 3-4% av dem med pakistansk opprinnelse gifter seg med etnisk norske nordmenn. Samtidig står tradisjonene med arrangerte ekteskap og søskenbarnekteskap (ja, nå er det kommet et forbud) sterkt. Man kan jo selvsagt mene at det er som seg hør og bør, men vellykket integrering er i det i alle fall ikke.

    Nei, @OMF , jeg har ikke forsvart gruppen "muslimer", ettersom min påstand i nevnte innlegg var at det er urimelig å henge ut en eller annen gruppe mennesker i en negativ sammenheng, ettersom slike grupperinger ikke kan sies på være en homogen gruppe med samme væremåte, synspunkter, holdninger eller handlinger. Det jeg etterlyste i innlegget var anstendighet, noe som også innebærer redelighet i debatter.
    Det samme gjelder jo for kristne, mørkemennene er heldigvis relativt få og neppe representative for gruppen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du forutsetter her at dine mer og mindre feilaktige tolknininger av det som blir skrevet, er objektivt korrekte.
    Nei, @OMF , jeg har ikke forsvart gruppen "muslimer", ettersom min påstand i nevnte innlegg var at det er urimelig å henge ut en eller annen gruppe mennesker i en negativ sammenheng, ettersom slike grupperinger ikke kan sies på være en homogen gruppe med samme væremåte, synspunkter, holdninger eller handlinger. Det jeg etterlyste i innlegget var anstendighet, noe som også innebærer redelighet i debatter.
    Det er alt annet enn du har viser i dine til dels forvrengte tolkninger av andres innlegg.
    Du synes ikke å være like ivrig og prinsippfast når andre ikke homogene grupper omtales - feks kristne?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.205
    Antall liker
    10.540
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    26
    Noe av det aller værste jeg vet og som provoserer meg voldsomt er rasisme og forskjellsbehandling basert på utseende og etnisitet.
    Problemet i Norge i dag er at vi har et nærmest ikke eksisterende politi og et rettsvesen med alt for stor vekt på behandling, boller og brus. Samfunnsvernet nedprioriteres og vi kan lese konsekvensene av dette ukentlig, enten det er drap, ran, voldtekter o.l.
    Og når det aller meste av ran og vold i f.eks. Oslo begåes av noen ti-tall kjente personer som blir arresert og slippet ut igjen. Straffen i mange av disse alvorlige sakene er rett og slett et oppholdsforbud i enkelte bydeler. Hva slags straff er det ? Kontrollen er elendig og de som synes ran er en spennende geskjeft ler jo av dette.
    Dette skaper et sinne i befolkningen som dessverre ofte kan gå utover de innbyggerne som ikke er lik oss selv. Negative holdninger til innvandrere er jo størst der det ikke bor innvandrere.
    Fortsetter vi i samme sporet så skal man ikke se bort i fra at FrP får nærmere 40% ved neste valg.

    Og hvis noen nå svarer med å si at strengere straffer ikke hjelper, se bare på USA. Så er det et samfunn som er så forskjellig i forhold til Norge at det å trekke ut kun straffenivået blir helt feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.796
    Antall liker
    18.897
    Sted
    Sølvbyen
    Det er det vel ingen som tjener på, og det er jo godt å høre at dere (du er såvidt jeg forstår i gruppen) ikke er bekymret for holdningene til fremmedkulturelle.

    Dere har min fulle støtte i kampen mot kristenkonservative og iditoter i alle varianter i kommentarfeltet.
    Jotakk, men hvis du leser innleggene mine bakover i tråden så sier jeg jo at det er fremmedkulturelle med problematiske holdninger til skeive. Det er helt klart noe som bekymrer meg til en viss grad. Allikevel har jeg møtt flere fremmedkulturelle som ikke har utvist slike holdninger enn motsatt, og jeg godtar derfor ikke skremmebildet som enkelte i tråden her virker veldig oppsatt på å pushe. Man skal ikke underslå eller late som at det ikke er problematiske sider ved innvandring, men man må være nyansert og sannferdig i hvordan man framstiller det. Kan du si deg enig i det?

    På meg virker det som at noen bare vil spre mest mulig frykt og hat, og jeg lurer på hvorfor. Tjener de noe på det personlig, eller representerer det bare deres eget verdensbilde? Alle er en fiende til det motsatte er bevist?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.796
    Antall liker
    18.897
    Sted
    Sølvbyen
    Ehh, problemet er denne virkelighetsfjerne naiviteten du viser her?!
    Hvordan går det an å være skeiv og samtidig pro muslimsk innvandring i store mengder??? Vet ikke den ene hånda hva den andre gjør??
    Dette mener jeg er en ugyldig kombinasjon, litt som i sjakk. Å sette seg selv i sjakk er ugyldig trekk.
    Jeg kjenner ganske mange skeive, og kan ikke egentlig si jeg har hørt noen av dem si at de er "pro muslimsk innvandring i store mengder".
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jotakk, men hvis du leser innleggene mine bakover i tråden så sier jeg jo at det er fremmedkulturelle med problematiske holdninger til skeive. Det er helt klart noe som bekymrer meg til en viss grad. Allikevel har jeg møtt flere fremmedkulturelle som ikke har utvist slike holdninger enn motsatt, og jeg godtar derfor ikke skremmebildet som enkelte i tråden her virker veldig oppsatt på å pushe. Man skal ikke underslå eller late som at det ikke er problematiske sider ved innvandring, men man må være nyansert og sannferdig i hvordan man framstiller det. Kan du si deg enig i det?

    På meg virker det som at noen bare vil spre mest mulig frykt og hat, og jeg lurer på hvorfor. Tjener de noe på det personlig, eller representerer det bare deres eget verdensbilde? Alle er en fiende til det motsatte er bevist?
    Verden er kompleks. Hvis man kan "organisere og rydde" ved å finne den snille gruppen og den slemme gruppen, har man plutselig et klart politisk program. Da kan man støvsuge internett etter eksempler på hva den slemme gruppen har gjort og forsterke verdensbildet...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man skal ikke underslå eller late som at det ikke er problematiske sider ved innvandring, men man må være nyansert og sannferdig i hvordan man framstiller det. Kan du si deg enig i det?
    Selvsagt, men det jeg kommentert i #592 & #596 - var at det var ingen bekymring å spore for dette - noe jeg synes var litt rart.
    Og ditt innlegg nå er første som i det hele tatt erkjenner "at det er fremmedkulturelle med problematiske holdninger til skeive" siden du postet Trædal sin kronikk.

    På meg virker det som at noen bare vil spre mest mulig frykt og hat, og jeg lurer på hvorfor. Tjener de noe på det personlig, eller representerer det bare deres eget verdensbilde? Alle er en fiende til det motsatte er bevist?
    Vet ikke - mitt inntrykk er at debatten innen mange av disse store sakene (klima, innvandring, LGBT, ++) blir unødvendig høylytte fordi partene ikke ønsker å innrømme at det er noe sannhet i motpartens argument - det resulterer i at partene roper enda høyere og gjerne sier noe usaklig og da kan den usaklige biten angripes også slipper man å forholde seg til de faktiske argumentene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Du synes ikke å være like ivrig og prinsippfast når andre ikke homogene grupper omtales - feks kristne?
    Jo, det er jeg.
    Jeg har -ingen- aksept for gruppetenking, og har aldri hatt det.

    Jeg er prinsippfast på at enkeltpersoner har ansvaret for sine egne handlinger, ikke for andres. Dette vil du kunne lese ut av mine innlegg her i alle år; det samme gjelder for en hver gruppering som beskrives som homogen innenfor hva som helst. Selvagt vil man kunne finne trender / overrepresentasjon / underrepresentasjon osv., men dette kan ikke benyttes som felles handlingsmønster eller synspunkt overfor en masse mennesker der kun mindretallet står for det som debatteres.

    Innenfor de mer snevre grupperinger som kan betegnes som "konservative" et eller annet, vil det kunne betegnes noe annerledes, da dette vil kunne oppfattes i retning av fanatisme / ekstremisme når det strekkes langt nok. Og selvsagt er jeg motstander av et hvert trekk som minner om fanatisme eller ekstremisme.

    PS: Det finnes i dag åpent homofile som betegner seg som muslimer, bare for å ha det nevnt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Noe av det aller værste jeg vet og som provoserer meg voldsomt er rasisme og forskjellsbehandling basert på utseende og etnisitet.
    Problemet i Norge i dag er at vi har et nærmest ikke eksisterende politi og et rettsvesen med alt for stor vekt på behandling, boller og brus. Samfunnsvernet nedprioriteres og vi kan lese konsekvensene av dette ukentlig, enten det er drap, ran, voldtekter o.l.
    Og når det aller meste av ran og vold i f.eks. Oslo begåes av noen ti-tall kjente personer som blir arresert og slippet ut igjen. Straffen i mange av disse alvorlige sakene er rett og slett et oppholdsforbud i enkelte bydeler. Hva slags straff er det ? Kontrollen er elendig og de som synes ran er en spennende geskjeft ler jo av dette.
    Dette skaper et sinne i befolkningen som dessverre ofte kan gå utover de innbyggerne som ikke er lik oss selv. Negative holdninger til innvandrere er jo størst der det ikke bor innvandrere.
    Fortsetter vi i samme sporet så skal man ikke se bort i fra at FrP får nærmere 40% ved neste valg.

    Og hvis noen nå svarer med å si at strengere straffer ikke hjelper, se bare på USA. Så er det et samfunn som er så forskjellig i forhold til Norge at det å trekke ut kun straffenivået blir helt feil.
    Den siste setningen forsto jeg ikke helt.

    Det er tross alt ingenting som peker i retning av at strengere straffer hjelper, og USA er (selv om vi tar høyde for samfunnsforskjeller) et eklatant eksempel på nettopp dette.
    Jeg deler dine oppfatninger i de øverste avsnitt, bortsett fra at du svartmaler i overkant mye. Men poenget med at en mindre gruppe stort sett kjente for politiet ikke stoppes / nøytraliseres, er et veldig problematisk samfunnstrekk. Politiet har ikke nødvendige verktøy for å fjerne de mest kriminelle "verstingene" fra gata, og på den måten skape et tryggere gatebilde.
    Likeledes mangler en god del ressurser for å tøyle et økende samfunnsproblem med organisert kriminalitet, jeg er av den oppfatning at det antakelig er det aller viktigste for å trygge befolkningen fremover.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.796
    Antall liker
    18.897
    Sted
    Sølvbyen
    Selvsagt, men det jeg kommentert i #592 & #596 - var at det var ingen bekymring å spore for dette - noe jeg synes var litt rart.
    Og ditt innlegg nå er første som i det hele tatt erkjenner "at det er fremmedkulturelle med problematiske holdninger til skeive" siden du postet Trædal sin kronikk.


    Vet ikke - mitt inntrykk er at debatten innen mange av disse store sakene (klima, innvandring, LGBT, ++) blir unødvendig høylytte fordi partene ikke ønsker å innrømme at det er noe sannhet i motpartens argument - det resulterer i at partene roper enda høyere og gjerne sier noe usaklig og da kan den usaklige biten angripes også slipper man å forholde seg til de faktiske argumentene.
    Nei, jeg skrev dette i noen innlegg tidligere i tråden også. Husker riktignok ikke om det var før eller etter jeg la ut kronikken til Trædal. Men det var som svar på @komfort sine ensidig negative og unyanserte framstillinger.

    Det er rart med det - noen får kanskje piggene litt ut og går litt i skyttergravene når hele demografiske grupper angripes eller forsøkes framstilt i et negativt lys. Når det gjelder LHBT og hvordan det "debatteres" er det en del dokumentasjon på at iallfall noen av partene ikke virker å ha særlig gode hensikter og bruker både negativ retorikk og metoder.

    https://utdanningsforskning.no/arti...ativ-kamp-mot-undervisning-om-kjonn-i-skolen/
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    726
    Nei, jeg skrev dette i noen innlegg tidligere i tråden også. Husker riktignok ikke om det var før eller etter jeg la ut kronikken til Trædal. Men det var som svar på @komfort sine ensidig negative og unyanserte framstillinger.

    Det er rart med det - noen får kanskje piggene litt ut og går litt i skyttergravene når hele demografiske grupper angripes eller forsøkes framstilt i et negativt lys. Når det gjelder LHBT og hvordan det "debatteres" er det en del dokumentasjon på at iallfall noen av partene ikke virker å ha særlig gode hensikter og bruker både negativ retorikk og metoder.

    https://utdanningsforskning.no/arti...ativ-kamp-mot-undervisning-om-kjonn-i-skolen/
    Mens jeg er ensidig og tatt et klart standpunkt synes jeg du fremstår litt "two face" i denne saken.
    Jeg klarer ikke å se at homofili og Islam kan sameksistere?! Der er her den umulige situasjonen oppstår, catch 22 om så.

    -Islam har ingen toleranse for skeive og homofili
    -Du har svært stor toleranse for innvandrere med muslimsk bakgrunn i Norge?!

    Det er full kortslutning her, jeg kan ikke fatte tankegangen annet enn full offervilje av seg selv og likesinnede. Helt uten sidestykke.
    Det går rett og slett ikke an å kjempe disse to sakene samtidig.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Fra sosialantropolog Unni Wikan som både har bodd i og forsket på islamske samfunn i årevis

    "Det har vært mye diskusjon om homofili og islam i det siste. Antropolog Unni Wikan mener at debatten må nyanseres. – I mange muslimske samfunn er homofili akseptert, men det prates ikke om det offentlig, sier hun til NRK. Det er faktisk slik at det for mange muslimer er lettere å være homofil i muslimske samfunn enn i Europa.

    Men variasjonen er selvfølgelig stor. I noen av samfunnene på den arabiske halvøy kan homofile leve uten stigma, mens det finnes også finnes samfunn der det ikke er tilsvarende toleranse for homofili, sier hun."

    En ting er lover noe annet hvordan det praktiseres.
    I Oslo er det ulovlig å drikke i parker.
    Ta en tur i Sofienbergparken en sommerdag og se hvordan det praktiseres

    Selv den iranske ambassadøren sa at myndighetene ikke legger seg opp i hva folk gjør i sine hjem.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Mens jeg er ensidig og tatt et klart standpunkt synes jeg du fremstår litt "two face" i denne saken.
    Jeg klarer ikke å se at homofili og Islam kan sameksistere?! Der er her den umilige situasjonen oppstår, catch 22 om så.

    -Islam har ingen toleranse for skeive og homofili
    -Du har svært stor toleranse for innvandrere med muslimsk bakgrunn i Norge?!

    Det er full kortslutning her, jeg kan ikke fatte tankegangen annet enn full offervilje av seg selv og likesinnede. Helt uten sidestykke.
    Det går rett og slett ikke an å kjempe disse to sakene samtidig.
    Her blir du litt i overkant sneversynt

    Organisasjonen Salam har i mange år jobbet for å øke toleransen for LBQT... innad i islamske miljøer, og sørge for trygghet for skeive. En uheldig situasjon har dessverre oppstått, i og med at det har oppstått indre stridigheter om hvem som representerer organisasjonen, samt økonomisk uenighet, så for tiden er denne organisasjonen teknisk sett ute av spill.

    Skeiv Verden jobber bredere, men også med fokus på minoriteter: https://www.skeivverden.no/

    Islamsk råd er egentlig på samme spor som konservative kristne; Homofili er i utgangspunktet greit, så lenge du ikke involverer kjønnsorganer.

    Et tåpelig ståsted, selvsagt, menet greit sted å fortsette jobben med voksenopplæring.

    Det finnes også profilerte personer med islamsk bakgrunn, som står fram, og sloss for sin sak. https://www.skeivverden.no/en/noman-mubashir-bryter-barrierer-som-trippelminoritet-i-norge/

    Så bildet er ikke helsvart, selv om det fortsatt finnes alt for mange med islamsk bakgrunn, som i fullt alvor mener det burde være dødsstraff for homofili. Det er en rent avskyelig holdning, selvsagt, og sett fra mitt ståsted anses som en kriminell handling (hatkriminalitet) å ytre offentlig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    18.749
    Sted
    Almost there
    Fra sosialantropolog Unni Wikan som både har bodd i og forsket på islamske samfunn i årevis

    "Det har vært mye diskusjon om homofili og islam i det siste. Antropolog Unni Wikan mener at debatten må nyanseres. – I mange muslimske samfunn er homofili akseptert, men det prates ikke om det offentlig, sier hun til NRK. Det er faktisk slik at det for mange muslimer er lettere å være homofil i muslimske samfunn enn i Europa.

    Men variasjonen er selvfølgelig stor. I noen av samfunnene på den arabiske halvøy kan homofile leve uten stigma, mens det finnes også finnes samfunn der det ikke er tilsvarende toleranse for homofili, sier hun."

    En ting er lover noe annet hvordan det praktiseres.
    I Oslo er det ulovlig å drikke i parker.
    Ta en tur i Sofienbergparken en sommerdag og se hvordan det praktiseres

    Selv den iranske ambassadøren sa at myndighetene ikke legger seg opp i hva folk gjør i sine hjem.
    Og Den norske kirke er åpen for ekteskap mellom likekjønnede, og har egne liturgier for formålet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.796
    Antall liker
    18.897
    Sted
    Sølvbyen
    Mens jeg er ensidig og tatt et klart standpunkt synes jeg du fremstår litt "two face" i denne saken.
    Jeg klarer ikke å se at homofili og Islam kan sameksistere?! Der er her den umilige situasjonen oppstår, catch 22 om så.

    -Islam har ingen toleranse for skeive og homofili
    -Du har svært stor toleranse for innvandrere med muslimsk bakgrunn i Norge?!

    Det er full kortslutning her, jeg kan ikke fatte tankegangen annet enn full offervilje av seg selv og likesinnede. Helt uten sidestykke.
    Det går rett og slett ikke an å kjempe disse to sakene samtidig.
    Det er på en måte ankepunktet mitt mot synspunktene dine - at de er ensidige. Jeg lever sikkert greit med at du syns jeg er "two face" fordi jeg prøver å se en sak fra flere sider og ha en mer nyansert tilnærming.

    Mitt ståsted er selvsagt ikke at jeg har spesielt stor toleranse for miljøer, ideologier, eller trosretninger som er direkte negative til skeive. Jeg syns f.eks. det var ganske skummelt å gå i paraden første gang selv om det var to år etter terrorangrepet under Pride i Oslo i 2022, men det betyr vel ikke at jeg vil ta alle med pakistansk eller annen etnisk opprinnelse under ett og fordømme dem. Saken er vel kanskje at jeg har hatt nok å gjøre med forskjellige folk som ikke er etnisk norske til å skjønne at ikke alle er fiender eller hater skeive. Og ellers mener jeg at innvandrere må integreres og helst assimileres inn i det norske samfunnet, og jeg tror heller ikke paralellsamfunn er en god ting.

    Men jeg syns du driver litt med det samme som bakmennene til terroren i Oslo i 2022, du prøver å spre frykt ved å snakke om henrettelser av skeive o.l.

    Du slår også inn åpne dører hvis du tror at mange skeive ikke er bevisste på holdningene som finnes blant en del innvandrere. Jeg har f.eks. selv hørt norskpakistanske og homofile Noman Mubashir holde en apell om akkurat det samme for knapt ett år siden, og han har også skrevet om det i avisene.


     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    726
    Her blir du litt i overkant sneversynt

    Organisasjonen Salam har i mange år jobbet for å øke toleransen for LBQT... innad i islamske miljøer, og sørge for trygghet for skeive. En uheldig situasjon har dessverre oppstått, i og med at det har oppstått indre stridigheter om hvem som representerer organisasjonen, samt økonomisk uenighet, så for tiden er denne organisasjonen teknisk sett ute av spill.

    Skeiv Verden jobber bredere, men også med fokus på minoriteter: https://www.skeivverden.no/

    Islamsk råd er egentlig på samme spor som konservative kristne; Homofili er i utgangspunktet greit, så lenge du ikke involverer kjønnsorganer.

    Et tåpelig ståsted, selvsagt, menet greit sted å fortsette jobben med voksenopplæring.

    Det finnes også profilerte personer med islamsk bakgrunn, som står fram, og sloss for sin sak. https://www.skeivverden.no/en/noman-mubashir-bryter-barrierer-som-trippelminoritet-i-norge/

    Så bildet er ikke helsvart, selv om det fortsatt finnes alt for mange med islamsk bakgrunn, som i fullt alvor mener det burde være dødsstraff for homofili. Det er en rent avskyelig holdning, selvsagt, og sett fra mitt ståsted anses som en kriminell handling (hatkriminalitet) å ytre offentlig.
    Du legger til grunn at du skal klare å snakke disse menneskene "til fornuft" og at situasjonen skal "gå over"
    Jeg tror ikke det er mulig og heller ikke realistisk når vi ser hvordan integrering av disse gruppene har vært svært vanskelig/umulig.
    Leser mellom linjene at konsekvensene er bare en pris vi må være villig til å betale.
    DET ER IKKE JEG!!! Og der er jeg krystallklar!! Jeg synes ikke dette fremkommer i svaret ditt, men ligger implisitt i en naiv innvandringspolitikk. Tror fortsatt ikke disse to sakene kan kjempes samtidig, man må gi avkall på noe.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.979
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Den siste setningen forsto jeg ikke helt.

    Det er tross alt ingenting som peker i retning av at strengere straffer hjelper, og USA er (selv om vi tar høyde for samfunnsforskjeller) et eklatant eksempel på nettopp dette.
    Jeg deler dine oppfatninger i de øverste avsnitt, bortsett fra at du svartmaler i overkant mye. Men poenget med at en mindre gruppe stort sett kjente for politiet ikke stoppes / nøytraliseres, er et veldig problematisk samfunnstrekk. Politiet har ikke nødvendige verktøy for å fjerne de mest kriminelle "verstingene" fra gata, og på den måten skape et tryggere gatebilde.
    Likeledes mangler en god del ressurser for å tøyle et økende samfunnsproblem med organisert kriminalitet, jeg er av den oppfatning at det antakelig er det aller viktigste for å trygge befolkningen fremover.
    å bruke land som har strenge straffer som et eksempel på at strenge straffer ikke funker er dårlige eksempler. Vi vet ikke hvordan det ville vært uten disse strengere straffene. Dersom man finner et land som har innført strengere straffer samtidig som ting har blitt verre så er det vel mye mere å basere seg på.
    Ting må ha konsekvenser, og dersom ikke myndighetene gjør det må befolkningen gjøre det selv, det ironiske da er at kriminaliteten går opp fordi de som faktisk tar ansvar og rydder da selv er kriminelle
    derfor bør det innføres et amnesti for de som rydder opp, feks dersom noen hadde løst opp i det grusomme overfallet i bergen midt på nasjonaldagen, eller dersom man ellers tar noen på fersken. Det skal aldri lønne seg å være kriminell eller voldelig, men i Norge så gjør det det fordi risikoen for å bli tatt er lav, enda lavere risiko for å bli dømt, og blir man dømt er straffene så lave at det uansett lønner seg.
    Feks nokas, der "noen" sitter med en fortjeneste på 51,4 millioner og bortsett fra de som nå er døde så er vel alle sluppet fri og kan nyte godt av innsatsen sin
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Jeg som ikke troende har ikke noe behov for å forsvare islam eller kristendom eller annen overtro.
    Men jeg reagerer på generalisering og direkte ondskapsfulle usannheter
    (har kanskje vært litt upresis ved å bruke ordet de kristne, når jeg spesifikt har tenkt på grupper av kristen/konservative)
    På 70 og 80 tallet var det mye rasisme spesielt mot pakistanere siden de var den største gruppen, nå pakkes det inn i "islam kritikk" siden selv rasister har forstått at reinspikka rasisme ikke er stuereint. Men det er de samme grupperingene og holdningene som ligger i bånn.
    Istedenfor Arne Myrdal og skinheads er det nå veldressede politikere fra KrF og NorgesDemokratene og dess like som står fram
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.402
    Antall liker
    22.023
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det for noe tøv som foregår her nå da? Det er plutselig ikke våre egne mørkemenn som er problemet, men "innvandrere og muslimer."

    Så vidt jeg vet, er det konservative kristne, innvandringsmotstandere, KrF og deler av Frp som lager støy rundt Pride og skjeive.

    Det som skjer, er en typisk avledning av debatten, til "de andre."

    Da "debatterer" man selvsagt ikke med de, godtar at deres oppfatning er "deres rett". Derimot gir man de klar beskjed om å ikke prøve seg med den type avledning og tøv! Med andre ord; viser at keiseren er naken, og at de er avslørt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.735
    Antall liker
    22.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Forstår ikke helt hvorfor det hele veien generaliseres og diskuteres grupperinger - enten det er land, regioner, kristne, muslimer, høyreradikale, islamister, venstrevridde, buddister, partitilhørlighet, ateister osv man betegner.

    Seksuell legning er jo noe man har på individnivå, uansett hvilke gruppering man er født inn i og/eller "miljø" man har tilhørlighet til. At det er større eller mindre aksept for annen legning enn hetrofili innenfor ulike grupperinger eller trosretninger er noe annet - og selv innenfor disse er det ikke enten eller... da det også her er det enkelte individ som mener, selvom det kan være begrenset aksept for å mene.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    544
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt hvorfor det hele veien generaliseres og diskuteres grupperinger - enten det er land, regioner, kristne, muslimer, høyreradikale, islamister, venstrevridde, buddister, partitilhørlighet, ateister osv man betegner.

    Seksuell legning er jo noe man har på individnivå, uansett hvilke gruppering man er født inn i og/eller "miljø" man har tilhørlighet til. At det er større eller mindre aksept for annen legning enn hetrofili innenfor ulike grupperinger eller trosretninger er noe annet - og selv innenfor disse er det ikke enten eller... da det også her er det enkelte individ som mener, selvom det kan være begrenset aksept for å mene.
    Det er etter min mening ingen vits i å diskutere seksuell legning. Det er en personlig sak. Skal jeg begynne å diskutere min heterofile legning? Nei. Gruppetenkning er forøvrig en vanlig menneskelig egenskap, men om den misbrukes, som desverre er tilfelle, så blir det masse bråk og skittkasting.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.735
    Antall liker
    22.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Det er etter min mening ingen vits i å diskutere seksuell legning. Det er en personlig sak.
    Hadde det vært så enkelt - og allmen aksept for det, så hadde jeg vært enig i at det ikke hadde vært noe å diskutere.
    Men, slik er det jo ikke. I mange land i verden så er det forbudt ved lov å ikke ha og praktisere en hetrofil legning.
    Og - i de land det ikke er forbudt, så er det jo sterkt varierende aksept.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.526
    Antall liker
    9.972
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Islamsk råd er egentlig på samme spor som konservative kristne; Homofili er i utgangspunktet greit, så lenge du ikke involverer kjønnsorganer.
    Et tåpelig ståsted, selvsagt, menet greit sted å fortsette jobben med voksenopplæring.
    Herregud - ingen grunn til bekymring.
    Dette er er jo bare den største muslimske organisasjonene med 70 000 medlemmer i Norge.
    Kjønn- og samlivsspørsmål – Islamsk Råd Norge

    Jeg føler vel kanskje at du underspiller konfliktområder når du kaller dette "tåpelig".
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Hadde det vært så enkelt - og allmen aksept for det, så hadde jeg vært enig i at det ikke hadde vært noe å diskutere.
    Men, slik er det jo ikke. I mange land i verden så er det forbudt ved lov å ikke ha og praktisere en hetrofil legning.
    Og - i de land det ikke er forbudt, så er det jo sterkt varierende aksept.
    Og mange her på berget mener at skeive bør leve etter Wallenberg 's motto: "Esse, non videri" eller på godt svensk: Att vara, inte att synas
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    å bruke land som har strenge straffer som et eksempel på at strenge straffer ikke funker er dårlige eksempler. Vi vet ikke hvordan det ville vært uten disse strengere straffene. Dersom man finner et land som har innført strengere straffer samtidig som ting har blitt verre så er det vel mye mere å basere seg på.
    Ting må ha konsekvenser, og dersom ikke myndighetene gjør det må befolkningen gjøre det selv, det ironiske da er at kriminaliteten går opp fordi de som faktisk tar ansvar og rydder da selv er kriminelle
    derfor bør det innføres et amnesti for de som rydder opp, feks dersom noen hadde løst opp i det grusomme overfallet i bergen midt på nasjonaldagen, eller dersom man ellers tar noen på fersken. Det skal aldri lønne seg å være kriminell eller voldelig, men i Norge så gjør det det fordi risikoen for å bli tatt er lav, enda lavere risiko for å bli dømt, og blir man dømt er straffene så lave at det uansett lønner seg.
    Feks nokas, der "noen" sitter med en fortjeneste på 51,4 millioner og bortsett fra de som nå er døde så er vel alle sluppet fri og kan nyte godt av innsatsen sin
    Det finnes et utall godt underbyggede forskningsrapporter på akkurat dette med (manglende) effekt av strengere straffer, så jeg nevnte USA kun fordi det ble nevnt i innlegget jeg besvarte.
    Det er bevist utenfor en hver rimelig tvil at det er helt andre drivere for å holde kriminaliteten lav, enn bestraffelser i seg selv. Et beslektet tema som ser ut til å ha større effekt enn straffen selv, er muligheten for å bli oppdaget. Så når politiet henlegger stadig flere saker, da er det et potensielt kjempeproblem. Ergo må politiet få nok ressurser til å holde tritt med antallet anmeldte kriminelle handlinger, og øke oppklaringsprosenten. Straffen som følger i etterkant er av underordnet betydning sånn sett.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Herregud - ingen grunn til bekymring.
    Dette er er jo bare den største muslimske organisasjonene med 70 000 medlemmer i Norge.
    Kjønn- og samlivsspørsmål – Islamsk Råd Norge

    Jeg føler vel kanskje at du underspiller konfliktområder når du kaller dette "tåpelig".
    Føl i vei, og bare fortsett med å lese en masse jeg aldri har skrevet. Det skaper ikke noe godt debattklima, men skitt la gå.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Angående straffer og risiko for å bli tatt
    Mobiltelefonbruk i bil er litt sånn, høye bøter liten risk for å bli tatt.
    Nye kameraer som rulles ut vil oppdage dette, kanskje det har større effekt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.735
    Antall liker
    22.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Det samme gjelder for flere former for lovbrudd. Liten risiko for å bli tatt = lavere terskel for å begå.

    Men, for mer alvorlig kriminalitet så er det jo noen andre terskler som må brytes også.
    Man tar vel ikke akkurat livet av noen fordi en evt risiko for å bli tatt hadde vært lav.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    726
    Hva er det for noe tøv som foregår her nå da? Det er plutselig ikke våre egne mørkemenn som er problemet, men "innvandrere og muslimer."

    Så vidt jeg vet, er det konservative kristne, innvandringsmotstandere, KrF og deler av Frp som lager støy rundt Pride og skjeive.

    Det som skjer, er en typisk avledning av debatten, til "de andre."

    Da "debatterer" man selvsagt ikke med de, godtar at deres oppfatning er "deres rett". Derimot gir man de klar beskjed om å ikke prøve seg med den type avledning og tøv! Med andre ord; viser at keiseren er naken, og at de er avslørt.
    Da synes jeg du skal passe på deg selv, gå fram som et godt eksempel mtp siste avsnitt av ditt innlegg og ikke debatter 😄 (Sagt av alle som er tomme for argumenter)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn