Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    Kva i svarte meiner dei med at rettane har gått for langt? I prasis, kor har skeive meir rettar enn andre?
    Kvinner bør være hustruer i heimen eller vaskehjelper
    "Utlendinger" bør bare få de jobbene vi ikke vil ha
    Homser bør være triste, ensomme alkoholikere som i beste fall møttes etter mørkets frambrudd på offentlige toaletter.
    Satt på spissen var det slik da jeg vokste opp, og jeg har følelsen av at visse grupper idylliserer den tiden.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    17.167
    Kva i svarte meiner dei med at rettane har gått for langt? I prasis, kor har skeive meir rettar enn andre?
    Si det, men det illustrerer også noe av svakheten med slike undersøkeler - hva er det faktisk det spørres om og svares på? Jeg kan ikke komme på en eneste særrettighet for skeive i farten. Det ville vært ryddigere, om kanskje mindre politisk korrekt, om spørsmålet var noe mer i retning av om man synes at skeive bør ha de samme rettighetene som andre eller ikke, jeg mistenker vel at det er hva som faktisk besvares for de som synes dette har gått for langt. Alternativt at det bare er noe man innbiller seg eller har lest på internett en gang.

    Det er ingen stor hemmelighet at man kan stille essensielt samme spørsmål på ulike måter og få til dels svært sprikende svarprosenter
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.768
    Antall liker
    18.836
    Sted
    Sølvbyen
    Si det, men det illustrerer også noe av svakheten med slike undersøkeler - hva er det faktisk det spørres om og svares på? Jeg kan ikke komme på en eneste særrettighet for skeive i farten. Det ville vært ryddigere, om kanskje mindre politisk korrekt, om spørsmålet var noe mer i retning av om man synes at skeive bør ha de samme rettighetene som andre eller ikke, jeg mistenker vel at det er hva som faktisk besvares for de som synes dette har gått for langt. Alternativt at det bare er noe man innbiller seg eller har lest på internett en gang.

    Det er ingen stor hemmelighet at man kan stille essensielt samme spørsmål på ulike måter og få til dels svært sprikende svarprosenter
    Rettigheter som skeive har fått innvilget de drøyt femti siste årene er f.eks. at homofili ble avkriminalisert i 1972, at vi har fått en kjønnsnøytral ekteskapslov som tillater homofile å gifte seg (2009), og at transpersoner kan få skifte juridisk kjønn uten å steriliseres eller kastreres (2016). D.v.s. ting som ikke-skeive stort sett har kunnet ta for gitt. Mulig det ikke faller i god jord hos alle, og at noen syns det har gått for langt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.961
    Antall liker
    3.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    På påstanden: kampen for lbht personer rettigheter har gått for langt svarer fire av ti...
    det snakkes vel om kampen, eller synligheten/maset om dette
    er mange som er lei av å få regnbuen tredd i trynet over alt man går hele juni...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    8.259
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo påfallende mange som tror at rettigheter er et nullsum-spill.

    At dersom homofile og transer får være den de er, så mister hvite, middelaldrende menn retten til å være hvite, middelaldrende menn.

    Hva med å gi pokker i hva andre gjør og feiie for sin egen dør?

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan skal du få f.eks muslimer til å like/akseptere homofili??
    Antallet i enkelte byer øker veldig fort.
    Du må vel begynne med å flytte homofile og bifile etc etc++ bort fra områder der det er mange muslimer. Du klarer ALDRI å få dem til å akseptere dette!
    De muslimeme som ikke tolererer homofile er bare såå mye sterkere i troen enn "Kirken, Den Norske" var da de begynte å snu om dette temaet.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    8.046
    Antall liker
    15.500
    Forrige uke mistet de fatningen og satte krisestab i kommunen, nå viser det seg at det har vært slik de siste 15 årene...

    De får hvile krisestaben sin til neste gang noen punkterer eller noe slikt heller..


    Tja, egentlig ingen bombe gitt geologien i området, men slettes ikke bra.
    Dette har man slitt med på Sørlandet i flere 10-år pga. de gamle bergartene med lav bufferkapasitet, og høy andel aluminium som ble løst ut av sur nedbør.
    Artikkelen du refererer til skjemmes gjennomgående av feil benevning.
    Et kjemisk stoff i seg selv har aldri en VERDI, men alltid en KONSENTRASJON.
    Dette er uthuling av akademia på lik linje med at man kaller et pengesystem for et økosystem.
    Selvfølgelig en av dressgutta som ikke aner hva et økosystem er om han så ramlet midt opp i et.
    Vi andre vet at et økosystem utgjøres av levende arter, og ikke døde ting.
    Men se det var en digresjon.

    Men altså gjennomsnittskonsentrasjon av aluminium i drikkevannet er relativt frisk, men man glemmer å skrive om det er ilabile, reaktive eller totale andelen av aluminium som oppgis. Jeg antar vi har fått oppgitt totalt innhold av aluminium, men det er den løste reaktive delen som er interessant for oss på to bein, og fisken. Det kjipe med aluminium er at den løses ut både ved lav og høy pH i vannet (dvs. under pH 5.5 og over 8).
    Man mener også at aluminium kan knyttes til pre senilitet :unsure:
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.332
    Antall liker
    723
    Og hvordan skal du få konservative kristne til å ikke bekjempe vindmøller, unnskyld regnbuer?
    Antallet i deler av landet øker veldig fort.
    Har faktisk ikke sett et eneste innlegg fra muslimer mot Pride, så om det er skeives ve og vel som bekymrer deg er neppe det muslimske samfunnet du bør rette deg mot.
    For all del, men innen kristendom er homofili generelt akseptert. Innen Islam er det forbudt. Hvordan ser du for deg fremtiden til skeive der muslimske lover begynner å inntre i samfunnet? I demokrati er det flertallet som bestemmer...
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.332
    Antall liker
    723
    Jeg tenker at det er ikke noe mål i seg selv å få alle mennesker til å like noe som helst, i grunnen. Det dreier seg for meg utelukkende om anstendighet, da i form av at man lar folk i fred, enten man liker det de er eller holder på med, eller ei.
    Sånn sett finner jeg det ikke videre anstendig å blande inn den enkeltes gudetro, heller, det har i utgangspunktet ikke noe med saken å gjøre hva guden heter eller hvor hen kommer fra. Dermed finner jeg det like upassende å henge ut gruppen "muslimer" som gruppen "skeive".
    Men denne gruppen har lover !! Der homofili er uakseptabelt. Det er ikke å henge ut noen! De har tatt et standpunkt til dette og det er offisielt. Sånn er det bare.
    Vanskelig å akseptere?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.312
    Antall liker
    13.673
    Sted
    Holmestrand
    Redd du er inne på noe der. Jeg kjenner en transperson. Jeg oppfatter henne som 100% kvinnfolk! Humørsyk og lunefull men kan jo være veldig sjarmerende og grei også. Som sagt 100% som et hvilket som helst kvinnfolk!;)
    Humørsyk og lunefull?
    Sikker på at det ikke er en mann?
    😂
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.201
    Antall liker
    10.533
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    26
    For all del, men innen kristendom er homofili generelt akseptert. Innen Islam er det forbudt. Hvordan ser du for deg fremtiden til skeive der muslimske lover begynner å inntre i samfunnet? I demokrati er det flertallet som bestemmer...
    Muslimske lover blir aldri innført i Norge eller Europa selv om noen innbiller seg det. I den muslimske verden behøver vi ikke å gå lenger enn til Tyrkia som har et strengt skille mellom stat og religion. Det er bare noen få land som styres etter sharialovene og det er:
    Afghanistan, Saudi-Arabia, Iran, Sudan og Brunei.
    De andre muslimske landene vi kjenner til har en sekulær strafferett, men bruker sharia i den sivile delen som omhandler ekteskap, skilsmisse, arv og barnefordeling. Egypt, Jordan, Marokko, Pakistan, Malaysia, Indonesia er eksempler på slike.

    Jeg er faktisk mer engstelig for at USA skal ende opp som en stat styrt av evangelisk kristne som ønsker å fremskynde Jesus tilbakekomst ved å lage armageddon på vår lille jordklode.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Det er garantert helt andre enn evangeliske kristne i USA som vil ønske å lage armageddon. Trump og andre likesinnede kan enkelt komme i den kategorien som ikke er kristne. Krigshissere, løgnere og oppblåste egoer er det mer enn nok av på kloden som lett kvalifiserer til å lage MYE konflikt. De må bare slutte å late som om de følger Kristus.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.332
    Antall liker
    723
    Muslimske lover blir aldri innført i Norge eller Europa selv om noen innbiller seg det. I den muslimske verden behøver vi ikke å gå lenger enn til Tyrkia som har et strengt skille mellom stat og religion. Det er bare noen få land som styres etter sharialovene og det er:
    Afghanistan, Saudi-Arabia, Iran, Sudan og Brunei.
    De andre muslimske landene vi kjenner til har en sekulær strafferett, men bruker sharia i den sivile delen som omhandler ekteskap, skilsmisse, arv og barnefordeling. Egypt, Jordan, Marokko, Pakistan, Malaysia, Indonesia er eksempler på slike.

    Jeg er faktisk mer engstelig for at USA skal ende opp som en stat styrt av evangelisk kristne som ønsker å fremskynde Jesus tilbakekomst ved å lage armageddon på vår lille jordklode.
    Man skal aldri si aldri. I landene du nevner er det også utstrakt bruk av indre justis på siden av loven. Da er vi tilbake til flertallets makt. Jeg er bare bekymret for når mange nok finner noe uakseptabelt så blir situasjonen til skeive m.fl. sakte men sikkert dårligere. Håper selvfølgelig jeg tar feil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.768
    Antall liker
    18.836
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg er faktisk mer engstelig for at USA skal ende opp som en stat styrt av evangelisk kristne som ønsker å fremskynde Jesus tilbakekomst ved å lage armageddon på vår lille jordklode.
    Sikkert flere enn meg som har sett denne dokumentaren.

     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.705
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Mektige kristne grupper!! Totalt motsatt av hva evangeliene framhever som for eksempel ydmykhet. Forvrengt misforstått bibelforståelse til det ekstreme.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    3.706
    Antall liker
    4.516
    For all del, men innen kristendom er homofili generelt akseptert. Innen Islam er det forbudt. Hvordan ser du for deg fremtiden til skeive der muslimske lover begynner å inntre i samfunnet? I demokrati er det flertallet som bestemmer...
    Har du lest gammeltestamentet ?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.312
    Antall liker
    13.673
    Sted
    Holmestrand
    For all del, men innen kristendom er homofili generelt akseptert. Innen Islam er det forbudt. Hvordan ser du for deg fremtiden til skeive der muslimske lover begynner å inntre i samfunnet? I demokrati er det flertallet som bestemmer...
    I den grad kristendommen aksepterer homofili, så er det fordi samfunnet er sekularisert og at kirka har blitt TVUNGET til å akseptept.
    Ikke fordi kristendommen/kirka har vært så velvillig.
    Akkurat som med skilsmisse , barn utenfor ekteskap, kvinnelige prester og annen syndig styggedom.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.516
    Antall liker
    9.958
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    I den grad kristendommen aksepterer homofili, så er det fordi samfunnet er sekularisert og at kirka har blitt TVUNGET til å akseptept.
    Ikke fordi kristendommen/kirka har vært så velvillig.
    Akkurat som med skilsmisse , barn utenfor ekteskap, kvinnelige prester og annen syndig styggedom.
    Krf stemte i 1972 mot å avkriminalisere homofili, og litt nyere i 2008 sammen med Frp mot kjønnsnøytral ekteskapslov.
    Så mye for "vi aksepterer homofile, MEN...."
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    Har ikke sjekket hva denne organisasjonene faktisk er - men kartet ser ut til å stemme med terrenget.

    Men for all - om FRI-miljøet vil fokusere på vippskampanjer mot Pride flagg så må de gjerne gjøre det for min del.



    Vis vedlegget 1207108
    En organisasjon som faktisk fokuserer på dette er Amnesty, de får også så øra flagrer fra diverse kristen-konservative grupperinger
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.768
    Antall liker
    18.836
    Sted
    Sølvbyen
    Dette er jo ikke bare en enkeltstående Vipps-kampanje, men koordinerte og regisserte angrep på skeives rettigheter med støtte fra utlandet.

    Artikkel fra 2025:

    Under overskriften «Norden: Trøbbel i Paradis» påpekes det blant annet at «Sverige, Norge og Finland har sett en betydelig økning i antall kampanjer mot abort og LHBTQI, noe som posisjonerer regionen som et fremvoksende fokusområde innenfor den bredere europeiske anti-kjønns bevegelsen».

    Konservative kristne mobiliserer i Norge
    Rapporten viser dessuten til Norge som et av landene der konservative kristne miljøer mobiliserer mot seksuelle og reproduktive rettigheter, også i partipolitikken.

    Selv om miljøene i seg selv er relativt små, støttes de med betydelige ideologiske og økonomiske ressurser fra konservative kristne aktører både lokalt og internasjonalt, særlig fra Nord-Amerika.

    Et viktig poeng er at kristen-konservative og ideologisk konservative – men i utgangspunktet sekulære – miljøer, overlapper og til dels samarbeider for å oppnå sosial og politisk innflytelse. Dette ser vi blant annet i pride- og regnbueflagg-debatten, mobiliseringen mot at alminnelige pasientrettigheter skal gjelde for transpersoner, samt mobiliseringen mot loven mot konverteringsterapi.

    Bekjempelse av såkalt kjønnsideologi blir således en fellesnevner som forener ellers overraskende samarbeidspartnere.

    En trussel mot kunnskap, ytringsfrihet og demokrati
    Vi vil understreke alvoret i situasjonen i Norge ved å se den i sammenheng med internasjonale bevegelser og kampanjer. Det som skjer her, er ikke isolert – Norge påvirkes av globale strømninger, selv om vi ofte ser oss som et unntak.

    Norske aktører lar seg inspirere av retorikk fra blant andre Trump, særlig om kjønn og likestilling. Dette er ikke bare import – vi må også ta ansvar for utviklingen her hjemme, spesielt i et valgår.

    Antikjønns-mobiliseringer er ikke marginale utfall mot transpersoner, men uttrykk for en bredere trussel mot kunnskap, ytringsfrihet og demokrati. Pseudovitenskapelig retorikk om «biologi» og «sunn fornuft» brukes av diverse debattanter til å undergrave minoriteter og svekke tilliten til vitenskapen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.768
    Antall liker
    18.836
    Sted
    Sølvbyen
    Enkelte kristne miljøer virker dessuten å være glad i såkalt konverteringsterapi.
    Kanskje man bare skal være glad for at man iallfall ikke blir lobotomert lengre for å ha avvikende legning eller identitet. Heldigvis er konverteringsterapi også forbudt nå, men jeg blir ikke superoverrasket om det foregår i det skjulte allikevel.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    18.691
    Sted
    Almost there
    Det ville overraske stort om det ikke skjer ja.

    Pakket inn som sjelesorg eller forbønn, det springer jo ut av ren godhet og medmenneskelighet må vite.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    Det er tilsynelatende samme listen der. Så er det jo opp til den enkelte hvor man vil rette fokus.
    What about, ja men, andre steder er det mye verre.
    Står du opp mot en urett får du alltid, fra de som ikke liker at du står opp, at det alltid er værre andre steder.
    Homser har det værre andre steder, krigen i Sudan er være enn den på Gaza og i Libanon.
    Har aldri sett at de som bruker slike argumenter står opp for homser i Afrika eller tar til gatene mot krigen i Sudan.
    Deres fokus er mere på flaggbrenning på Jæren og Lista
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn