Politikk, religion og samfunn Kor langt er du komen med doomesday prepping?

Kor stor krise er du klar for?

  • Dette er berre propaganda. Business as usual

    Stemmer: 33 24.4%
  • Eg har kjøpt litt hermetikk og sånn. Men har berre elektrisk oppvarming

    Stemmer: 19 14.1%
  • Eg har vedomn og ved på lur.

    Stemmer: 73 54.1%
  • Eg har minst ti liter vatn lagra.

    Stemmer: 35 25.9%
  • Eg har mat nok i frys og kjøleskap til nokre dagar

    Stemmer: 66 48.9%
  • Eg har ein del hermetikk og mat som står seg i lange tider

    Stemmer: 46 34.1%
  • Eg har hage der eg dyrkar mat

    Stemmer: 17 12.6%
  • Eg har minst 100 liter drivstoff i garasja og full tank til ei kvar tid.

    Stemmer: 9 6.7%
  • Eg har straumaggregat, parabolantenne og satelittelefon

    Stemmer: 8 5.9%
  • Eg har eit "bunkersrom" i kjellaren

    Stemmer: 16 11.9%

  • Totalt antall stemmer
    135

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Skipnes

    Gjest
    Flere muligheter til å lage strøm på, er du uenig i det? Kan man lade en elbil i krig?
    Hvilke muligheter har du til å lage strøm ? Du har tydeligvis et aggregat . Kanskje et lite solcelle panel. Hva skal du frem til med disse spørsmålene? Du skjønner ikke selv at el bil ikke er lønnsomt i en slik situasjon. Da er det vanskelig å fortsette dialog med deg . Du trenger 50 litern drivstoff for å få fult batteri , og bilen din tar deg 50 mil på den tanken. 50 liter drivstoff lar meg kjøre 125 mil. Temaet tidligere var at det ikke lønner seg med el bil i et slikt scenario. Pumpene går fort tomme om alle skal gjøre som deg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    8.548
    Antall liker
    8.491
    Hvilke muligheter har du til å lage strøm ? Du har tydeligvis et aggregat . Kanskje et lite solcelle panel. Hva skal du frem til med disse spørsmålene? Du skjønner ikke selv at el bil ikke er lønnsomt i en slik situasjon. Da er det vanskelig å fortsette dialog med deg . Du trenger 50 litern drivstoff for å få fult batteri , og bilen din tar deg 50 mil på den tanken. 50 liter drivstoff lar meg kjøre 125 mil. Temaet tidligere var at det ikke lønner seg med el bil i et slikt scenario. Pumpene går fort tomme om alle skal gjøre som deg
    Hva jeg skal frem til?
    Siterer utsagnet ditt: Du får tanket men ikke ladet leke bilen.
    Det er kun det jeg har prøvd å motbevise, hva som er mest hensiktsmessig kommer jo helt ann på. Selv har jeg både el og fossilbil.
     
    S

    Skipnes

    Gjest
    Hva jeg skal frem til?
    Siterer utsagnet ditt: Du får tanket men ikke ladet leke bilen.
    Det er kun det jeg har prøvd å motbevise, hva som er mest hensiktsmessig kommer jo helt ann på. Selv har jeg både el og fossilbil.
    Du får ikke ladet el bilen din på en bensinstasjon ved strømbrudd .
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    8.259
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Å lade elbil kan gjøres fra et offgrid-system basert på solceller/vindmølle, men da snakker vi en stor (og dyr) installasjon, og i nord har en begreset utbytte av solceller på vinterstid.(Ikke praktisk gjennomførbart for lading, imo)

    Fakta er at i en nødssituasjon der elnettet er nede over lang tid, så vil en være begrenset til det som er på tanken/batteriet på bilen når det hele havarerer, pluss det en måtte ha lagret av bensin/diesel som er lagret på kanner eller gårdstank. Her har dieselbiler en fordel - det er ikke begrensinger på mengden diesel en kan lagre, i motsetning til bensin. En må alikevel sørge for å rullere drivstoffet, da dagens diesel ikke er langtidsstabil.

    Om en ikke har en stor solcelleinstallasjon, må elbil dermed gå omveien via aggregat for å utnytte bensin/diesel.

    På den andre siden, så kan en elbil i en nødssituasjon fungere som batteri og forsyne huset med en begrenset mengde strøm over relativt lang tid (typisk 3-3,5kW). En vil da kunne lade elbilen med aggregat, og når den er fylt opp, kan en pakke bort aggregatet. Dette fordrer at en legger sikringsskapet i huset opp, slik at en sikrer seg at elnettet ikke kan være koblet til samtidig som at du mater huset fra elbilen. Det samme vil gjelde om en skaffer seg nødstømsaggregat til huset.

    Johan-Kr
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Her er en bensinstasjon i tilfelle en krise. (På fransk, men veldig severdig).

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    10.543
    Torget vurderinger
    1
    1768812572545.png
    I det snøtunge Kamtsjatka dukker et absurd spørsmål opp: hva skal du egentlig gjøre med bilen når den endelig er fri fra snømassene? Er det i det hele tatt noe poeng i å starte motoren? Flytende drivstoff eller el, det er ikke sikkert at bilen kan brukes hvis situasjonen man har preppet for viser seg å bli noe helt annet eller langt verre.
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    I videolinken jeg la inn før ditt bilde fra Kamtsjatka ser vi folk ved en bensinstasjon etter en krise. Serien L'Effondrement består av episoder som viser ulike deler av samfunnet, etter et sammenbrudd. Alle filmet i en tagning og en inspirasjon for serien Adolescence, slik sett. Jeg tror ikke bensin/diesel/el er det man skal være mest opptatt av.
    Det rare er at folk tror ting vil fortsette som før, når det smeller. Det blir biltomt på veiene, for å si det mildt, fordi myndighetene vil både båndlegge nyttige kjøretøy, samt begrense bruk av energi til dilldall.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Visse ting ser man allerede i dag ut fra hvordan tilng er planlagt. Finnmarksbrigaden skal legges til Lakselv eller Alta. Det er faktisk ganske langt fra grensen til "The Evil Epire". De har ikke på noen måte planlagt å rykke mot Øst Finnmark for å bekjempe russere. Det vil ikke være mulig for veiene vil være blokkert av sivile som flykter vestover. Det forsvaret har planlagt er den gamle "kald krig" taktikken som går ut på trekke seg tilbake til Lyngen for å forsøke å stoppe dem der. Det var ikke uten grunn at tyskerne initierte "evakuering av Finmark". Tyskerne hadde erfaring med hvor vanskelig det er å drive krig når veiene er fyllt opp med flyktninger, de hadde også erfaring med hvor jævlige russerne var med sivilbefolkningen i områdene de besatte. Og det har de som vil se ha sett grundig demonstrert i Ukraina.
    Men hvis man vil se det som tegner seg ut ganske klart er at vi i 2026 følger samme strategi som tyskerne utarbeidet i 1944.
    Det som er klart er at vi i Finnmark som har preppelager har gjort det av alle andre grunner enn med tanke på en russisk invasjon.
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    I episoden "Gården/Idyllen" ankommer en forvirret gruppe et sted de er blitt fortalt vil motta dem. Litt paranoia er alt som skal til, i tillegg til et ønske om å fylle sekken med mat. De har jo lært at det å ha noen hermetikkbokser i sekken kan føre til et par liter bensin på tanken, eller, i motsatt fall, at de må ta bena fatt.
    På fransk, men såpass godt fortalt visuelt at man ikke behøver å forstå fransk. Det gjelder også de utrolige scenene rundt bensinstasjonen i linken over.

     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    10.543
    Torget vurderinger
    1
    Visse ting ser man allerede i dag ut fra hvordan tilng er planlagt. Finnmarksbrigaden skal legges til Lakselv eller Alta. Det er faktisk ganske langt fra grensen til "The Evil Epire". De har ikke på noen måte planlagt å rykke mot Øst Finnmark for å bekjempe russere. Det vil ikke være mulig for veiene vil være blokkert av sivile som flykter vestover. Det forsvaret har planlagt er den gamle "kald krig" taktikken som går ut på trekke seg tilbake til Lyngen for å forsøke å stoppe dem der. Det var ikke uten grunn at tyskerne initierte "evakuering av Finmark". Tyskerne hadde erfaring med hvor vanskelig det er å drive krig når veiene er fyllt opp med flyktninger, de hadde også erfaring med hvor jævlige russerne var med sivilbefolkningen i områdene de besatte. Og det har de som vil se ha sett grundig demonstrert i Ukraina.
    Men hvis man vil se det som tegner seg ut ganske klart er at vi i 2026 følger samme strategi som tyskerne utarbeidet i 1944.
    Det som er klart er at vi i Finnmark som har preppelager har gjort det av alle andre grunner enn med tanke på en russisk invasjon.
    Nei de planene er faset ut, sammen med forsvarsanleggene som er revet, sanert, bortglemt og tømt for alt av verdi, og det som måtte være igjen har ikke vært vedlikeholdt på snart førti år... Og det er ingen tilbaketrekning til "Lyngen" ganske enkelt fordi en ny krig vil utkjempes på alle tre Nordiske territorier nå. Det er slik at Finnmarksbrigaden like gjerne kan komme til å kjempe i Nord-Finland som i Norge. Her ligger veiaksene godt til rette for logistikk over grensa fra Porsanger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Man må vel regne med at Finland er i full strid mens Støre fortsatt "følger situasjonen nøye!"
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.308
    Antall liker
    8.998
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Finnane greidde seg bra under Den Store Vinterkrigen. Svenskane har Saab, eitt av fem produserte jagarfly for tida. Danskane får Trumpen i trynet. Vi har vel berre nokre pengar av papir...... (kvar vart det av gullreservene våre forresten?) Kva gjer vi om Trumpen og Putte slår seg saman? Satsar på å vere kompisar med Kina?
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Finnane greidde seg bra under Den Store Vinterkrigen. Svenskane har Saab, eitt av fem produserte jagarfly for tida. Danskane får Trumpen i trynet. Vi har vel berre nokre pengar av papir...... (kvar vart det av gullreservene våre forresten?) Kva gjer vi om Trumpen og Putte slår seg saman? Satsar på å vere kompisar med Kina?
    I Ukraina var det smågårdene som sørget for matforsyning da russerne angrep. De store hadde komplisert maskineri og behov for innsatsmidler utenfra, og produserte ikke lettilgjengelig mat. De produserer for eksport.

    De mindre brukene i Ukraina står for landets grønnsaker (85%) og poteter (95%).

    I Norge har vi lagt ned små bruk eller gjort det vanskeligst mulig for dem som har slike, som ledd i en landbrukspolitikk som Senterpartiet har vært pådriver for. Konsentrasjon til stordrift har vært et mål.


     

    Irrgjenger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Innlegg
    403
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Jeg har nok ikke tenkt så mye på kaffe som jeg burde. Har 50 liter vann, så det skulle bli 50*60g=3kg. Får se å gjøre noe med det...
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    Veldig god artikkel hos NRK.

    Jeg har kartlagt tilgjengelige nyttevekster der vi bor nå og vi holder kurs i alle preserveringsmetodene som nevnes. Stor interesse.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    17.167
    Veldig god artikkel hos NRK.

    Jeg har kartlagt tilgjengelige nyttevekster der vi bor nå og vi holder kurs i alle preserveringsmetodene som nevnes. Stor interesse.

    Energiinnholdet i ymse planter og blader er generelt svært lavt l så dersom man skal skaffe seg et beredskapslager av mat hjemme for å klare seg fremstår det noe mer konstruktivt å lagre energitette og langtidsholdbare matvarer som mel, sukker, plnateolje, ris, bønner og denslags fremfor å sanke og konservere. Eller ha et bra lager av frysetørket turmat - hvis største bakdel er at det er ganske dyrt. I det krisemåltidet kokken tilbereder i saken kommer så godt som all energien fra fisken og potetene, ikke fra urtene og bladene som brukes. Det er også litt spesielt å presentere sei med kokte poteter, gulrot og reddik som "krisemat". Om kriteriet er at ting skal være kortreist og gjerne konservert så har jeg hatt mine beste krisematmåltider på Maaemo i Oslo og Gaptrast i Bergen.

    Vi har hatt lit av/på hage hjemme ute og i drivhus - utover frukt på trærne og eventuelle rotgrønnsaker så er det totale energiinnholdet i vårt lille landbruk svært lavt. Det har vært mye godt der, det er ikke det, men det ville ikke holde særlig lenge (og uansett garantert blitt stjelt om det var generell matmangel i Oslo).

    For å få i seg 1000 kilokalorier på en dag (altså under halve dagsbehovet) må man spise ca 6kg kantarell. Om man sverger til ramsløk slipper man unna med litt under 1 kilo siden det er ganske mye stivelse i det (mildt overrasket over at ramsløk er såpass energirikt forresten, det visste jeg ikke). Son påpekt i saken er det også greit med energi i røtter.

    Om nøden kniper så er rimelig nok litt betydelig bedre enn ingenting men ift plassbehov og holdbarhet er ikke akkurat konservering av ting man kan plukke i skog og mark det første jeg ville satset på.

    Jeg tror ellers ikke at energiregnskapet for en urban Osloboer som skal labbe ut i marka en dag for å sanke kommer veldig gunstig ut om man sammenligner hva man forbruker på sankingen kontra hva man klarer å sanke.
     
    Sist redigert:

    Irrgjenger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Innlegg
    403
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Frysetørka mat er dyrt, og må nok være det på grunn av produksjonen. Kan egentlig ikke se annet enn lett vekt som argument for det som turmat og stridsrasjoner, når jeg tenker meg om. Men klart, med kalorier for en uke med hardt fysisk arbeid i ryggsekken blir det et tema. I mindre grad som lager i hus for konsum på stedet.

    Hjemme kan vi klare oss fint med litt langrotasjon på tørrvarer og noen bokser hermetikk. Andeconfit anbefales.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.380
    Antall liker
    22.009
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det egentlig vi skal forberede oss på?

    At russerne kommer? De er opptatt.
    At USA angriper? Grønland, muligens.
    Kina? Tror neppe de angriper oss.
    Israel? Vet aldri, så lenge de får gjøre akkurat som de vil.

    Gidder ikke. Skulle jeg forberedt meg på noe reelt, måtte det i så fall bli et nødaggregat for strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    17.167
    Frysetørka mat er dyrt, og må nok være det på grunn av produksjonen. Kan egentlig ikke se annet enn lett vekt som argument for det som turmat og stridsrasjoner, når jeg tenker meg om. Men klart, med kalorier for en uke med hardt fysisk arbeid i ryggsekken blir det et tema. I mindre grad som lager i hus for konsum på stedet.

    Hjemme kan vi klare oss fint med litt langrotasjon på tørrvarer og noen bokser hermetikk. Andeconfit anbefales.
    Vi har relativt mye mat hjemme, spesielt så lenge fryseren virker (har aggregat), ikke fordi jeg er spesielt redd for noe, men greit å ha en del basisvarer innen tørrvarer og hermetikk tilgjengelig så lenge man husker å rotere det innimellom selv om ting holder i årevis uten å bli direkte dårlig.

    Jeg synes forsåvidt det er morsomt både med fermentering, sylting, speking, confitering og det hele, men om det noen gang skulle bli nødvendig å klare seg over lengre tid på det man har tilgjengelig er det ikke akkurat der slaget står trur eg.

    Dersom jeg rent hypotetisk måtte leve noen uker på kun en type mat som er lagringsstabil ville jeg nok valgt frysetørket turmat, om enn ikke annet enn for variasjones skyld - mange ulike retter og smaker noenlunde greit, i alle fall så lenge man er passe sulten. Tror ikke det er særlig mye som slår det i energi- og næringsinnhold ift plassbehov og hvor lenge det holder. Har sikkert 30 pakker av sorten hjemme kjøpt inn for turbruk når det har vært på salg innimellom.
     

    Irrgjenger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Innlegg
    403
    Antall liker
    725
    Sted
    Oslo
    Joa. Er det kjøpt inn for turbruk, så er det helt gratis dobling som preppemat. Men om preppertiltakene skulle komme til anvendelse, så har jeg nok andre ting å bekymre meg for enn om maten er spennende og variert. Jeg har levd lenge nok av stridsrasjoner til at jeg ikke akkurat frydes over variasjonene heller.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    1.064
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Hva er det egentlig vi skal forberede oss på?

    At russerne kommer? De er opptatt.
    At USA angriper? Grønland, muligens.
    Kina? Tror neppe de angriper oss.
    Israel? Vet aldri, så lenge de får gjøre akkurat som de vil.

    Gidder ikke. Skulle jeg forberedt meg på noe reelt, måtte det i så fall bli et nødaggregat for strøm.
    En periode uten strøm og nett vinterstid er nok det mest realistiske.
    Skjer det er eksempelvis betalingsmiddel en reell utfordring.
    Risiko ved solstormer er også reell iflg forskere. Da snakker vi muligens ganske lange strømbrudd.
    blir nok trangt i døra for å skaffe bensin da også.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    2.164
    Antall liker
    2.332
    Torget vurderinger
    1
    Joa. Er det kjøpt inn for turbruk, så er det helt gratis dobling som preppemat. Men om preppertiltakene skulle komme til anvendelse, så har jeg nok andre ting å bekymre meg for enn om maten er spennende og variert. Jeg har levd lenge nok av stridsrasjoner til at jeg ikke akkurat frydes over variasjonene heller.
    Når ein har nokre månader på stridsrasjoner er det i alle fall greit å ha frå litt fleire land. Franskmenna hadde nokon som var gasnke gode.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Franskmennene og italienerne hadde i alle fall i "gamle dager" vin i sine rasjoner.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Det aller viktigste man kan ha er utstyr for å rense vann. Hvis strømmen blir borte får vi problemer med både vanntilførsel ( elektriske pumper og renseanlegg basert på strøm! Filter av noe slag vil være helt nødvendig. Det finnes sugerør som filtrerer så godt at du kan drikke fra sølepytter og myrhull.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn