"18+" Bjørns Hifi-reise til norske vikingers fotballfest i Trumpistan "18+"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    11.677
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hadde nærver når man bestilte rør fra Østen.. Litt av en heisa tur for tynne glass ting.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Nå snakker vi vel om Kina, og ikke en film om voksent samvær i Vietnam?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Bare å lappe. Teipe hele greia.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Men det er en liten historie å foretelle her...

    1781646339309.png
     

    X-Cell

    King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    11.677
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Made in the "peoples" republic of China :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten det meste du har...
     

    X-Cell

    King of the North!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    11.677
    Antall liker
    11.959
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det er nesten det meste du har...
    Ja heldigvis er det meste laget i Østen :)

    Sjeldent jeg blir imponert over noe fra Vesten iallefall, men Aesthetix har faktisk brukbar byggekvalitet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Dette med et knust rør, bakgrunne for dette ligger i en defkt fra fabrikk, i dette tilfelle Shuguang Electronics. Etter utpakking ble jeg oppmerksom på en merkelig skrangelyd fra det ene KT100 radiorøret. En nærmere inspeksjon avslørte at noe var løst inni dette røret:

    1781725041568.png

    1781725060792.png


    De som er ekspert kan jo forklare hva dette er, jeg vet i alle fall at den ringen skal sitte fast på toppen inne i røret. Røret ble aldri satt i forsterkeren, og det var sikkert lurt. Bilder av dette ble sendt selger i Kina, som konstaterte at slik skulle det jo ikke være..!

    1781725177986.png


    Jeg ble bedt om å knuse røret «forskriftsmessig inne i posen» og sende bilde av både prosessen og verdien som sto på røret, slik at selger kunne erstatte det med et nytt. Dette ble gjennomført; det kom et tydelig smell, og store deler av glasset ble pulverisert inne i posen. Alt gikk uproblematisk.

    1781725326725.png
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Nå er kvartetten igjen komplett, og ingen av KT100-rørene ser ut til å være defekte.

    1781812200548.png
    1781812149046.png

    1781812200548.png
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Det ble andre "rør" eller flasker i dag også, en liten tur over grensa til Finland etter en inspeksjonsrunde på "hytta!".

    1781817018960.png


    Ja til EU... I alle fall ja til handletur i EU :cool:
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror den er lagret på eiketønner som det har vært lagret stout på. Den til venstre har vært lagret på tønner det har vært lagret hvitvin på.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Men denne her jeg fant hos Costco i USA er i en egen klasse...

    1781817470691.png


    Jeg burde ha kjøpt den, men det er begrenset med hva man får med seg.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grunn for navnet Glass Audio...Noval rør tåler ganske mye. BJ.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fredag, og nå blir det strømming på Disney, med denne gamle serien fra 70-tallet.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.453
    Antall liker
    12.665
    Torget vurderinger
    2
    Det er er ringen hvor Getteren sitter før flashing. Getteren er metall barium , magnesium etc)som fordampes ved induksjon , det avsettes da på innsiden av glasset som det sølvlaget man ser. Getteren reagerer og suger til seg gass molekyler slik at vakuumet i røret blit enda lavere/ renere
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er er ringen hvor Getteren sitter før flashing. Getteren er metall barium , magnesium etc)som fordampes ved induksjon , det avsettes da på innsiden av glasset som det sølvlaget man ser. Getteren reagerer og suger til seg gass molekyler slik at vakuumet i røret blit enda lavere/ renere
    Bedre forklart enn hva jeg hadde klart å finne ut av selv. Dette var noe jeg ble oppmerksom på da jeg hørte skrangling da jeg åpnet eska, og helt klart ble jeg meget frustrert.

    1782081843295.png


    Ingen av rørene er prøvd ennå, og det defekte røret ble raskt erstattet av leverandør -alt vel.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Platespillere, platespillere, platespillere. Fra Pro-Ject, Döhmann Supatrac, Aries Cerat, Acoustic Signature, Music Hall... men vent nå litt, en ny CD-spiller fra Musical Fidelity som matcher den integrerte kl A forsterkeren A1 -CDT og rør med tridodedrift!


    1782083006371.png

    1782083026417.png


    En toploader og utgangstrinn med ECC88: Mulig det blir noe sånt i julegave til meg selv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Noen flere kule bilder knabbet på nettet av Musical Fidelity CDT CD-spiller. Lekker sak, matcher Kl. A forsterkeren A1. Litt synd at den ikke har et par digitale innganger. Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en streamer i samme design etter hvert.

    Skjermbilde 2026-06-22 195335.png

    Skjermbilde 2026-06-22 195348.png

    Skjermbilde 2026-06-22 195401.png
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Da var den tida på året igjen der man absolutt skal begynne å tukle med ting. Dette med RoomPerfect til Lyngdorf KAN være litt frustrerende til tider, og gamle e-poster fra Lyngdorf måtte på nytt gjennomleses og studeres med akademisk presisjon. Det store spørsmålet som meldte seg var om tingenes orden var i orden. En gjennomgang av webgremsesnittet skulle vise seg å inneholde noen feil i innstillingene, og som vi alle vet: Det kan man ikke ha noe av! Det er som med kabler: Det er noe som ikke stemmer her og må fixes ASAP!

    Med både guttungen tvangsutskrevet til å foreta nye, nøyaktige avstandmålinger, gjennomgang av The Output Setup, ble det funnet at her var det noen cm som ikke stemte, og muligens et filter her som kanskje ikke var hensiktsmessig satt opp. Da var det bare å plotte inn de riktige verdiene, slenge kjerringa ut og sette i gang med ny måling i RoomPerfect:

    SET UP

    Output setup (1st speaker setup)

    Main Out / Main speakers:

    Custom

    Line out / sub speakers:
    1 Custom sub

    Setup main speakers

    Routing:

    Crossover - Filter - High Pass Filter

    Level (dB):
    0 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequency (Hz) - 50

    Enable limiter:
    Limiter on

    Enter Distance for main speakers:
    L/R cm - 300

    Setup subwoofer output

    Routing:

    Crossover - Filter - Low Pass Filter

    Level (dB):
    -12 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequency (Hz) - 80

    Output level control:
    Regulated

    Enable limiter:
    Limiter on

    Subwoofer delay settings:
    Mono - Sub distance cm - 280 - Amplifier delay ms - 5,9

    Setup digital output

    Routing:

    Crossover - Filter - High Pass Filter

    Level (db):
    -3.0 - Filter - LR 2nd Order - Frequency (Hz) - 5000

    Digital out delay settings:
    Digital out L/R distance - 300 - Digital out amplifier delay (in ms) - 0,6

    1782342090367.png


    1782340974437.png


    Det er fortsatt de samme BJC-kablene som brukes i bi-amp konfigurasjonen mellom TDAI-3400 og SDA-2400.Jeg har som kjent en del nettkable, et DC-filter og grenuttak liggende som snart skal inn, men det innebærer en del demontering av Solid Tech racket for å slippe til. Det blir gjort når det blir foretatt storrengjøring i løpet av sommeren en gang.

    1782341808073.png


    Heldigvis snart ferie..!
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.915
    Antall liker
    10.549
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det helaften på Umami i Harstad igjen, Umami, en restaurant i Harstad med fokus på ekte matglede, sesongens råvarer og en personlig matopplevelse i særklasse. Her bestilte vi sesongmenyen, en seks retters meny. Offisielt. Men i tillegg kom en mellomrett med ost, noen småretter og vipps, der fløy tre og en halv time og bonusen på kredittkortet..! Men det var en matopplevelse av de sjeldne. Om man ønsker å ta seg turen dit, så er dessverre kjøkkenet stengt i juli mens de ansatte har ferie.

    IMG20260627183800.jpg

    IMG20260627184700.jpg

    IMG20260627190715.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn