Det er jo absurd mange variasjoner, men etter hvert som spillet skrider frem så faller antall muligheter dramatisk. Med syv brikker igjen på brettet så er det "kun" 423,836,835,667,331 mulige varianter. Usikker på om det er før eller etter rotasjonssymmetri og som du sikkert vet så kan man slå opp i tablebases på nett for å finne fasiten på ethvert sluttspill med 7 eller færre brikker igjen på brettet. Noen av de er dog absurd lange, det lengste er matt i over 1000 trekk om jeg ikke husker feil.
For det koranske(?) brettspillet go er det ingen som helt vet, men i følge Wikipedia er den vanligste størrelsen å bruke for mulige praktiske spillvariasjoner 10^700 derom spillet varer i 150 trekk. Dersom man inkluderer teoretiske mulighter som ikke kan skje i praksis så er tallet absurd mye høyere.
Mellom profesjonelle spillere er det vanlig å spille 400 trekk og da er antall mulige spill 10^1023
(jeg kan ikke go så alt dette er fra Wikipedia).
Da Googles AI for første gang slo en menneskelig toppspiller i go så var det en sensasjon da go blir mer og mer komplekst jo lengre spillet varer, da i motsetning til sjakk. Det skal sies at litt senere fant noen forskere en taktikk som gjorde at selv en middelmådig spiller kunne slå Googles Go-AI, da ved å spille på en måte som et menneske aldri ville gjort og i prkaksis lure den trill rundt.