|
Tull at det er et problem. Har brukt kobberpasta og moment ihht boka i 50 år og alltid skifta selv. Momentet er 133 Nm på den jeg har nå, og det er nok en sikkerhet her slik at bolten tåler en god del mer. 5-600 Nm er nok sterkt overdrevet for da vil bolten fort ryke og det blir VELDIG dyrt å fikse.man må aldri bruke kobberpasta på gjengene for da drar du til med for mye moment.
I call bullshit!Jeg er her for å diskutere sak, ikke person. Høres ikke ut som Tesla har så mange universielle problemer så da får vi ikke så mye å snakke om.
Kjørte forøvrig igjennom Danmark igår, så vel 10 havarerte biler i veikanten hvor ingen av dem var elbiler.
Dette er jo bare tull!man må aldri bruke kobberpasta på gjengene for da drar du til med for mye moment.
For å gjøre som du pleierDette er jo bare tull!
Som utdannet mekaniker, joda, det gjør jeg.For å gjøre som du pleier
dette skjønner du ikke mye av..
Leste du det over i det hele tatt?Dr Bass har rett, man får feil moment med smurning og kan strekke boltene, helt motsatt sin hensikt.
At du ikke ser poenget betyr ikke at man ikke kan bruke det!Stort sett alt har oppgitt spec for tørre gjenger, med mindre annet spesifisert.A deeper understanding of Anti-Seize - ROCOL
In this article on anti-seize we talk all things gaskets, torsion-tension relationship, torque settings and get into the nitty gritty of the K factor and friction coefficient.www.rocol.com
Det sagt så gir moment en dårlig forutsigbarhet for klemkreftene og derfor bruker man ofte tiltrekkingsvinkel på feks bolter til toppen.
OG selvfølgelig er det slingringsmonn på hjulbolter, men det er viktig å være obs på, og man bør minimum rengjøre og inspisere gjengene hver gang før ny kobberpasta legges på. Er det minste antydning til strekk skal ikke bolten brukes.
Det sagt ser jeg ikke poenget med kobberpasta på hjulbolter i det hele tatt, hjulet er av bilen minimum to ganger i året og dersom hjulboltene er rustne bør de ikke brukes.
Er poenget at koparpasta ikkje er gjengefeitt, og hjulskift ikkje er superlett?Leste du det over i det hele tatt?
Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.Leste du det over i det hele tatt?
At jeg gjør det er ganske korrekt ingen garanti for at det stemmer, men jeg har faktisk «muttertrekkerkurs». Ikke fra Nordsjøen, men fra et stort tysk selskap med et nært og sterkt forhold til TÜV og DIN-normer.Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
Hva slags bil er det?På min bil anbefales iht. manual 220Nm. Det er rimelig mye og langt over det jeg har sett hos andre.
Såvidt jeg kan se, så er det en liten debatt rundt dette og ikke et fasitsvar.Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
Som gammel mekaniker vil jeg argumentere imot det.man må aldri bruke kobberpasta på gjengene for da drar du til med for mye moment.
Hvordan vet du torqueverdien med kobberpasta da? Det står ikke i noen bruksanvisning til bil jeg har lest.Som gammel mekaniker vil jeg argumentere imot det.
Jo, bruk gjerne kobber pasta eller fett for høy temperatur. Er du i tvil om tiltrekningskraft, bruk momentnøkkel, verdi oppgitt for lubtorque. Husk å trekke til i kryss (på tvers av felgen) i stedet for å følge sirkelen med klokken.
Det er den mest korrekte og sikre metoden.
No gjekk eg litt tom for poesi å parafrasera, men kva er anbefalt måte å gjera tilstrekkeleg, men ordentleg, reint? Dette merkar jo eg også kvar gong eg byter hjul: det er unekteleg litt rusk og antydning til overflatekorrosjon her og der. Eg har så langt tørka over med ei rein fille, men det er sikkert ikkje bra nok?Det kan se ut som rengjøring av gjengene er det viktige her. Dersom man ikke rengjør, så kan skruen/mutteren sette seg.
Skal jeg tippe, så er stålbørste det eneste rette her.No gjekk eg litt tom for poesi å parafrasera, men kva er anbefalt måte å gjera tilstrekkeleg, men ordentleg, reint? Dette merkar jo eg også kvar gong eg byter hjul: det er unekteleg litt rusk og antydning til overflatekorrosjon her og der. Eg har så langt tørka over med ei rein fille, men det er sikkert ikkje bra nok?
ObFrust: Leafen har ein patent som verkar idiotisk på meg: I staden for klassiske hjulboltar er boltane faste i navet (ikkje som ein del av det, men innfesta), og hjula skal sikrast med mutrar. Er dette ein japansk patent, eller kva?
Var vanlig på en del japsebiler ja, jeg hadde en Mitsubishi med den patenten og noen av boltene hadde strekte gjenger. Mye mer jobb å bytte disse, så noe herk. Eneste fordelen jeg kan komme på er at det er lettere å montere felgen, da man bare trer felgen inn på boltene og slipper sentrering.Skal jeg tippe, så er stålbørste det eneste rette her.
Då må du jo ha friksjonskoeffisienten på feittet du bruker. Hovudgrunnen til at det vert for mykje moment ved smørjing er vel at folk bruker muttertrekkjar utan momentstavar når dei monterer?Hvordan vet du torqueverdien med kobberpasta da? Det står ikke i noen bruksanvisning til bil jeg har lest.
Er det skrudd til med 600 Nm har du eit problem,ja.
Jeg bruker momentstav til vanlig. Noen ganger blir det dekkbytte på verksted, og når jeg senere skal bytte selv så lukter det rimelig svidd av muttertrekkeren.… og dekkverkstedet - med stor risiko for at (alu-) felg kan sprekke om det trekkes til med for høyt moment. Rundt 100-110nm er vanlig på personbil.
Får du røre noe offshore uten kurs - må vel ha kantinekurs ogJa, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
Kjenner etter hvert ganske mange som har kjøpt seg muttertrekker.Då må du jo ha friksjonskoeffisienten på feittet du bruker. Hovudgrunnen til at det vert for mykje moment ved smørjing er vel at folk bruker muttertrekkjar utan momentstavar når dei monterer?