Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    man må aldri bruke kobberpasta på gjengene for da drar du til med for mye moment.
    Tull at det er et problem. Har brukt kobberpasta og moment ihht boka i 50 år og alltid skifta selv. Momentet er 133 Nm på den jeg har nå, og det er nok en sikkerhet her slik at bolten tåler en god del mer. 5-600 Nm er nok sterkt overdrevet for da vil bolten fort ryke og det blir VELDIG dyrt å fikse.
    Forslår vi stopper den diskusjonen for der blir vi ikke enige uansett.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    Jeg er her for å diskutere sak, ikke person. Høres ikke ut som Tesla har så mange universielle problemer så da får vi ikke så mye å snakke om.

    Kjørte forøvrig igjennom Danmark igår, så vel 10 havarerte biler i veikanten hvor ingen av dem var elbiler.
    I call bullshit!
    Jeg har ikke sett 10 havarerte biler i hele mitt liv!
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    Kobberpasta er hverken fett eller olje!!!




    Ja, hjulbolter kan smøres med kobberpasta, men det er viktig å bruke det riktig. Kobberpasta brukes for å forhindre at hjulboltene setter seg fast, spesielt i høye temperaturer og ved korrosjon. Det er viktig å påføre et tynt lag på de flatene som er i kontakt med hjulet, som navet og hjulboltene.

    Her er noen tips når du bruker kobberpasta på hjulbolter:
    • Rengjør:
      Sørg for at flatene er rene og fri for rust eller smuss før du påfører pastaen.

    • Tykkelse:
      Bruk et tynt lag med kobberpasta. Et for tykt lag kan føre til at boltene løsner.

    • Påføring:
      Påfør pastaen på de flatene som er i kontakt med hjulet, som navet og bolthodet.

    • Momentnøkkel:
      Bruk en momentnøkkel for å stramme hjulboltene til riktig moment, som angitt i bilens instruksjonsbok.

    • Etterstramming:
      Husk å etterstramme hjulboltene etter en kort periode med kjøring, da de kan løsne litt etter monteringen.
    Kobberpasta tåler høye temperaturer og gir god korrosjonsbeskyttelse, noe som er spesielt viktig for hjulbolter som er utsatt for varme fra bremsene. Ved å bruke kobberpasta kan du lettere demontere hjulene senere og forhindre at de setter seg fast.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.681
    Antall liker
    7.292
    Dr Bass har rett, man får feil moment med smurning og kan strekke boltene, helt motsatt sin hensikt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har alltid brukt litt kobberfett,
    moment på øyemål,
    ettertrekker som regel 2 ganger,
    uten at det erfaringsmessig er noen grunn til det.
    Aldri hatt noe problem med dette.

    Momentnøkel har stått på innkjøpslista ei god stund.
    😂
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Stort sett alt har oppgitt spec for tørre gjenger, med mindre annet spesifisert.

    Det sagt så gir moment en dårlig forutsigbarhet for klemkreftene og derfor bruker man ofte tiltrekkingsvinkel på feks bolter til toppen.
    OG selvfølgelig er det slingringsmonn på hjulbolter, men det er viktig å være obs på, og man bør minimum rengjøre og inspisere gjengene hver gang før ny kobberpasta legges på. Er det minste antydning til strekk skal ikke bolten brukes.
    Det sagt ser jeg ikke poenget med kobberpasta på hjulbolter i det hele tatt, hjulet er av bilen minimum to ganger i året og dersom hjulboltene er rustne bør de ikke brukes.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    Stort sett alt har oppgitt spec for tørre gjenger, med mindre annet spesifisert.

    Det sagt så gir moment en dårlig forutsigbarhet for klemkreftene og derfor bruker man ofte tiltrekkingsvinkel på feks bolter til toppen.
    OG selvfølgelig er det slingringsmonn på hjulbolter, men det er viktig å være obs på, og man bør minimum rengjøre og inspisere gjengene hver gang før ny kobberpasta legges på. Er det minste antydning til strekk skal ikke bolten brukes.
    Det sagt ser jeg ikke poenget med kobberpasta på hjulbolter i det hele tatt, hjulet er av bilen minimum to ganger i året og dersom hjulboltene er rustne bør de ikke brukes.
    At du ikke ser poenget betyr ikke at man ikke kan bruke det!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    6.592
    Sted
    Ein knaus
    Leste du det over i det hele tatt?
    Er poenget at koparpasta ikkje er gjengefeitt, og hjulskift ikkje er superlett?

    (Fritt etter Johan Herman Wessel)

    Her trur eg vi har forklaringa på kvifor heilt vanlege, arbeidssame og ærlege folk, slike som pussar tennene to gonger om dagen og sorterer avfallet i rette dunkar, vel dekkhotell.

    Prøv deg på hjulskift, og med ein gong kjem det ein Kopperud fram bak hekken: «Har du ikkje momentnøkkel og koparpasta?» Så, frå andre sida: «Koparpasta? Djevelens verk.»
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.681
    Antall liker
    7.292
    Leste du det over i det hele tatt?
    Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
    Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.984
    Antall liker
    12.459
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På min bil anbefales iht. manual 220Nm. Det er rimelig mye og langt over det jeg har sett hos andre.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
    Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
    At jeg gjør det er ganske korrekt ingen garanti for at det stemmer, men jeg har faktisk «muttertrekkerkurs». Ikke fra Nordsjøen, men fra et stort tysk selskap med et nært og sterkt forhold til TÜV og DIN-normer.
    Men igjen, ingen garanti.
    🤗
    PS! Kobberfettet har jeg antagelig fra min far som bygde skips- og havnekraner.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.615
    Antall liker
    3.991
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke hele poenget at kobberpasta kan brukes på rene flater og ikke på gjengene? Gjengene på hjulboltene skal være rene og ikke strukket?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Et brevkurs i boltesmøring:

    Som de sier i linken, så smører vi gjenger primært for å hindre at de setter seg fast, så jeg ser klart at @1/2 Tam og @Dr_BASS har et poeng her
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
    Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
    Såvidt jeg kan se, så er det en liten debatt rundt dette og ikke et fasitsvar.
    Så da kan vi vel være enige om at olje og fett er no-go, mens det å bruke kobberpasta kan være innenfor.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.400
    Antall liker
    13.448
    man må aldri bruke kobberpasta på gjengene for da drar du til med for mye moment.
    Som gammel mekaniker vil jeg argumentere imot det.
    Jo, bruk gjerne kobber pasta eller fett for høy temperatur. Er du i tvil om tiltrekningskraft, bruk momentnøkkel, verdi oppgitt for lubtorque. Husk å trekke til i kryss (på tvers av felgen) i stedet for å følge sirkelen med klokken.
    Det er den mest korrekte og sikre metoden.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.681
    Antall liker
    7.292
    Som gammel mekaniker vil jeg argumentere imot det.
    Jo, bruk gjerne kobber pasta eller fett for høy temperatur. Er du i tvil om tiltrekningskraft, bruk momentnøkkel, verdi oppgitt for lubtorque. Husk å trekke til i kryss (på tvers av felgen) i stedet for å følge sirkelen med klokken.
    Det er den mest korrekte og sikre metoden.
    Hvordan vet du torqueverdien med kobberpasta da? Det står ikke i noen bruksanvisning til bil jeg har lest.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.681
    Antall liker
    7.292
    For folk flest som bruker albuen sin som torque wrenge når de skifter hjul så betyr det lite, man vet jo ikke momentet i noen av tilfellene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    Men det mere jeg undersøker dette, jo mere finner jeg at de fleste anbefaler tørre gjenger.
    Så jeg må gi dere litt rett i dette og at jeg ikke har faktaene på min side her. Det kan se ut som rengjøring av gjengene er det viktige her. Dersom man ikke rengjør, så kan skruen/mutteren sette seg. Men i miljøer med salt i luften kan det ha noe for seg å bruke pasta.
    Så når jeg innser at jeg tar feil, så er jeg ihvertfall ærlig på det. Dette til Tam og Bass.

    Når det er sagt, jeg, min far og alle jeg kjenner bruker pasta. Ingen har noensinne mistet en felg og ingen skruer/muttere har noensinne sittet fast. Jeg vet om flere som har slitt med å skru opp og det har vist seg hver gang at det har rustet innvendig. Så jeg fortsetter bruken av pasta, men veldig forsiktig bruk.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.652
    Antall liker
    4.568
    Vi snakker vel neppe om særlig mer enn 10-15% overtrekking om det er et faktisk fenomen dette med kobberpasta. Det er vel godt innenfor marginer og variabler for felger benyttet?

    Da jeg drev med dekkbytte som tenåring på bensinstasjon var det kun VW boblene vi var instruert til å benytte kobberpasta på boltene. Som sjefen sa, det er stor sannsynlighet for at det er vi som skal bytte dekk også ved neste skifte. 2 mann på 2 meter momentskaft var ikke uvanlig på denne bilmodellen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er nok ikke noe farlig og det går nok bra, men er greit å ha i bakhodet når man står der og strammer til, spesielt hvis man ikke bruker momentnøkkel.
    Er jo også veldig varierende hvor mye bolter tåler (tensile strength), så feks ikke bruke kinabolter og stramme til det man klarer med en lang latmannsarm så kommer man langt.
    Jeg har opplevd å knekke en hjulstud ved riktig moment, her var det brukt kobberpasta tidligere og den hadde strekt seg (typisk bil som alltid har vært hos "dekkspesialist")
    Måtte demontere alle 4 nav og banket ut studsene for å inspisere, det er et par til som hadde strekt seg og ble byttet ut.

    Så viktig å være obs på det tenker jeg, og alltid kontrollere dersom man bruker dekkhotell etc for der er det mye slurving.
    Har man 5 eller flere bolter kan man vel egentlig mangle en uten at det er "farlig", har man 4 bolts er det mye verre. (ref eu kontroll der man kan mangle 20% og dermed 3er feil dersom man mangler 1stk ved 4 bolts mønster)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    6.592
    Sted
    Ein knaus
    Det kan se ut som rengjøring av gjengene er det viktige her. Dersom man ikke rengjør, så kan skruen/mutteren sette seg.
    No gjekk eg litt tom for poesi å parafrasera, men kva er anbefalt måte å gjera tilstrekkeleg, men ordentleg, reint? Dette merkar jo eg også kvar gong eg byter hjul: det er unekteleg litt rusk og antydning til overflatekorrosjon her og der. Eg har så langt tørka over med ei rein fille, men det er sikkert ikkje bra nok?

    ObFrust: Leafen har ein patent som verkar idiotisk på meg: I staden for klassiske hjulboltar er boltane faste i navet (ikkje som ein del av det, men innfesta), og hjula skal sikrast med mutrar. Er dette ein japansk patent, eller kva?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.491
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Liten by
    No gjekk eg litt tom for poesi å parafrasera, men kva er anbefalt måte å gjera tilstrekkeleg, men ordentleg, reint? Dette merkar jo eg også kvar gong eg byter hjul: det er unekteleg litt rusk og antydning til overflatekorrosjon her og der. Eg har så langt tørka over med ei rein fille, men det er sikkert ikkje bra nok?

    ObFrust: Leafen har ein patent som verkar idiotisk på meg: I staden for klassiske hjulboltar er boltane faste i navet (ikkje som ein del av det, men innfesta), og hjula skal sikrast med mutrar. Er dette ein japansk patent, eller kva?
    Skal jeg tippe, så er stålbørste det eneste rette her.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.681
    Antall liker
    7.292
    Skal jeg tippe, så er stålbørste det eneste rette her.
    Var vanlig på en del japsebiler ja, jeg hadde en Mitsubishi med den patenten og noen av boltene hadde strekte gjenger. Mye mer jobb å bytte disse, så noe herk. Eneste fordelen jeg kan komme på er at det er lettere å montere felgen, da man bare trer felgen inn på boltene og slipper sentrering.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.924
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vet du torqueverdien med kobberpasta da? Det står ikke i noen bruksanvisning til bil jeg har lest.
    Då må du jo ha friksjonskoeffisienten på feittet du bruker. Hovudgrunnen til at det vert for mykje moment ved smørjing er vel at folk bruker muttertrekkjar utan momentstavar når dei monterer?
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    476
    Antall liker
    379
    Er det skrudd til med 600 Nm har du eit problem,ja.
    … og dekkverkstedet - med stor risiko for at (alu-) felg kan sprekke om det trekkes til med for høyt moment. Rundt 100-110nm er vanlig på personbil.
    Jeg bruker momentstav til vanlig. Noen ganger blir det dekkbytte på verksted, og når jeg senere skal bytte selv så lukter det rimelig svidd av muttertrekkeren.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ja, men for det om Benny sier det, betyr ikke at det er rett. At du og Xerxes har gjort det uten at hjulene faller av betyr heller ingen ting, det er feil.
    Jeg jobber i Nordsjøen, og der har vi ikke lov til å røre en bolt uten muttertrekkerkurs. Jeg vet faktisk hva jeg snakker om.
    Får du røre noe offshore uten kurs - må vel ha kantinekurs og :)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.874
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Då må du jo ha friksjonskoeffisienten på feittet du bruker. Hovudgrunnen til at det vert for mykje moment ved smørjing er vel at folk bruker muttertrekkjar utan momentstavar når dei monterer?
    Kjenner etter hvert ganske mange som har kjøpt seg muttertrekker.
    Ingen av disse har momentstaver,
    på spørsmål svarer de at muttertrekkeren har moment, så det er unødvendig…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn