Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.520
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Jo men da har man fortsatt betalt for det, en produsent må jo dekke sine kostnader, og hvis det bygges ledningsnett og varmelementer i alle biler så er det fortsatt betalt for.
    Spørsmålet er hvem som betaler for det. Det er ikke gitt at de som ikke aktiverer funksjonen er med på spleiselaget. Det forklarer hvorfor noe av ekstrautstyret er så dyrt: 15 000kr for Matrixlys på e-tron....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.262
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Å abonnere på varme i setene er tåpelig. Men å ha det automatisk i alle markeder virker jo litt søkt. Jeg bor i Dubai - trenger jeg virkelig setevarme? At man leverer det som standard i markeder der det er nødvendig og gjør det til en abonnementstjeneste for de som vil ha det andre steder høres jo egentlig rimelig ut.

    På min BMW er følgende på abonnement:
    Underholdning - dataspill og videostreaming. Uaktuelt å betale for
    Varsling om trafikkamera - uaktuelt. Har det uansett på Apple Maps
    Automatisk kartoppdatering - uaktuelt. Bruker bar Apple Maps når kartet ikke lenger blir oppdatert.
    Welcome light animation - hva skal man med det?

    Ikke noe jeg trenger. Alt annet er inkludert. Min erfaring er at Apple Maps er bedre enn de TomTom (tror det er TomTom de bruker) kartene BMW distribuerer.
    Handlet meg akkurat en bil som var solgt ny i italia. Ganske stolt over hvor lite utstyr den har, dette er en audi s4 så selges overalt i verden, ingen setevarme på denne.
    Jeg tror lite på at "alle biler i alle markeder" er like. Muligens sånn for el biler, men alle andre biler jeg har hatt har hatt ulike oppsett for ulike markeder.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.262
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmålet er hvem som betaler for det. Det er ikke gitt at de som ikke aktiverer funksjonen er med på spleiselaget. Det forklarer hvorfor noe av ekstrautstyret er så dyrt: 15 000kr for Matrixlys på e-tron....
    Så si at man produserer feks 100.000 av en bil, så er det de 30% som "krysser av" på utstyrslista for dette utstyret som betaler for dette for alle de 70% og ikke ville ha det?
    Er sikkert mange måter å gjøre dette på, men jeg mener at vi som kunder ønsker å få det vi betaler for, ikke mer og ikke mindre.
    Dvs at hvis du ikke ønsker masse ekstrautstyr så skal du ikke betale for det, men du skal heller ikke få det med. Hvorfor skal du bruke mere energi og få tregere bil fordi du drasser med deg 100kg med ekstrautstyr du ikke ville ha og som du uansett ikke får brukt før du evt betaler for det?

    Dagens nybilskunder er merksnodige...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.084
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Ein knaus
    Jo men da har man fortsatt betalt for det, en produsent må jo dekke sine kostnader, og hvis det bygges ledningsnett og varmelementer i alle biler så er det fortsatt betalt for.
    Spørsmålet blir jo da heller hvorfor det ikke er standardutstyr?
    Ja, men dersom det å tilby ein billigvariant (utan setevarme) kan auka volumet, men differensiering (setevarme som tilvalg) kan dra inn meir pengar frå kundar som er litt frysepinn, så kan løysinga vera rasjonell frå leverandør. Alternativet, at alle betalar for setevarme, gjer jo at dei kanskje mister kundar som meiner totalpakka vert for dyr.

    Men: eg har aldri kjøpt nybil, og eg vert jo heilt svimmel av utstyrspakkar, tilrådd ekstrautstyr og kven veit kva når eg ser på slike. Hadde lege vaken om natta dersom eg måtte ta den typen val.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.262
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men dersom det å tilby ein billigvariant (utan setevarme) kan auka volumet, men differensiering (setevarme som tilvalg) kan dra inn meir pengar frå kundar som er litt frysepinn, så kan løysinga vera rasjonell frå leverandør. Alternativet, at alle betalar for setevarme, gjer jo at dei kanskje mister kundar som meiner totalpakka vert for dyr.

    Men: eg har aldri kjøpt nybil, og eg vert jo heilt svimmel av utstyrspakkar, tilrådd ekstrautstyr og kven veit kva når eg ser på slike. Hadde lege vaken om natta dersom eg måtte ta den typen val.
    er mange avveininger å ta som en produsent, men med mindre de ønsker å selge med tap så er det kunden som må dekke produksjonskostnaden.
    Om bedriften totalt sett tjener mer på dette så er det jo enda mere hårreisende dersom de krever at kunder skal betale enda en gang for noe de allerede har betalt for.
    Å tilby feks abb for oppdaterte kart er ikke endel av dette, men jeg snakker om funksjoner der også den fysiske komponenten er tilstede, og ikke nødvendigvis må være det.
    Feks setevarme, hengerfeste, fancy lys etc

    Dersom argumentet er at bilen ville blitt dyerere dersom de måtte lagd to forskjellige polstringer med og uten varme, så kontrer jeg med å si at da bør det være standardutstyr. Ikke noe dobbeldipping fra produsent
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.520
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Synes det flott med oppsjoner. For ikke så alt for lenge siden kunne du konfigurere (tyske) biler slik du ønsket. Særlig premiumprodusenter. Når er mer og mer i pakker og tvangskombinasjoner og det synes nærmest umulig i Norge å unngå disse forpulte mørke vinduene bak, selv om det leveres uten fra fabrikk...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.262
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ja, noen ganger kan de lønne seg å kjøpe en bil på eksport så man unngår nasjonale forhandlere som har såkalte "pakker"
    Noen ganger må du kjøpe masse dill for å få den ene tingen du vil ha, andre ganger er kombinasjonen du ønsker som er "feil"
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Men: eg har aldri kjøpt nybil, og eg vert jo heilt svimmel av utstyrspakkar, tilrådd ekstrautstyr og kven veit kva når eg ser på slike. Hadde lege vaken om natta dersom eg måtte ta den typen val.
    Da må man jo anbefale denne utmerkede hjemmesiden. Her er alt inkludert, også trådløs ladeplate og airbags til bakpassasjerene:)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    ..
    Eg hugsar "chiptuning" var ein business på fossilbilar for nokre år sidan (10 år sidan, kanskje?): Å auka effekten av motoren drøyt ved å omprogrammera motorstyringa. Litt som å overklokka prosessoren i ei datamaskin.

    Eg er einig i at det er fjollete, men det er jo ein logikk, også.
    que? fjollete?
    Chiptuning på bil er så nært gratis morro man kan komme. Betale for installasjonen ca 1500 +, null avgifter og full trøkk, bilkjøring starter jo som kjent ikke før man har passert 600+ hester som brøler foran deg og forsvinner kontinuerlig bakover
    sammenlignbart med enhver symfoni.. og hifi
    Life is good
     
    Sist redigert:

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    495
    Antall liker
    219
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Ta feks varmesete, da må det bygges inn varmeelementer når setene bygges, og det må legges opp ledninger, releer og sikringer. Dette betaler man for når man kjøper bilen. Bmw mfl fant ut at det var lurt å prøve seg med at kunden betaler to ganger...
    Jeg kan være med på tanken når det gjelder software, men det meste på en bil inneholder også hardware og da må man betale for det to ganger.
    Det som derimot har vært vanlig i årevis er man kan kjøpe ettermonteringspakker for å ettermontere utstyr, og dette er noe helt annet
    Nå er det vel sånn at når seter bestilles i så store antall er det greiere å ha få variabler.Kanskje innkjøp ikke blir så mye dyrere når man tar med logistikk,lagring etc.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.924
    Antall liker
    1.752
    Torget vurderinger
    1
    :giggle:

    Meinte vel mest det at ein betalt for ibuande, men spesifisert, funksjonalitet. Eg er einig med dokteren at det ikkje kjenst heilt fornuftig, sjølv om det er ein logikk i det.

    Chiptuning (eller chip-varmesete) har eg inga meining om.
    Logikken er heilt grei, og gjeldt generellt ved all handel. Kor høg pris kan me sleppa unna med, som kundane er viljuge til å betala.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    Dette er gode nyheter for de som heier frem og jubler for det grønne skiftet, miljøbelastning og billige biler sjølsagt (inlog, men teksten sier alt)
    her blir det dumpingpriser og kjøpefest
    litt så som så med hht service, reparasjoner etc
    men skitt au, er det billig så funker det

    kan for øvrig melde at her i Spania, hvor det er relativt få elbiler

    (de har kanskje skjønt et eller annet
    for oss som bare vil ha en enkel bil så er det rimelig godt utvalg)

    så er det allerede ganske mange nye totalt ukjente merker som kun er elbiler, og jeg antar kinesisk.
    ikke mange Tesla og en god del av de er fra 🇳🇴
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    4.819
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Istedetfor barnehageargumentasjon, hvilke problemer har Tesla som ikke allerede er debunked her i tråden?
    Barnehageargumentasjon? Ja, det var nå rette ræva som feis.

    Din argumentasjonsmåte er generelt en studie verdt i «whataboutism», en barnslig argumentasjonsmåte hvor man tror at to feil gir en rett. Og hvor man prøver å overvinne problemet ved å flytte fokus.

    Når det f.eks. tas opp at det kan være et problem at Tesla kan fjerne funksjoner, eller egenskaper, fra bilen du har kjøpt, så er din «debunking»:

    Ja men da blir Tesla saksøkt. :)

    Det er verre med de tyske produsentene hvor man har månedtlig abonnement på alt fra setevarme til karttjeneste.
    Hva i himmelens navn har avtalt betaling for karttjenester med muligheten for ikke avtalt fjerning av funksjoner å gjøre? Og en avtalt betaling for karttjenester er altså verre?

    Dette er ett av mange eksempler på den måten du «debunker» på. Den er jo høyst barnslig og er jo lett å se og gjennomskue.

    Hvilke problemer med Tesla som gjenstår og som du ikke har «debunket»? Et virkelig rart spørsmål. Hvorfor skulle det være av interesse hva du «debunker»?

    Tesla er en fin bil av typen elbil - har ingen problemer med det - men det finnes det jo flere av.

    Du kan imidlertid være trygg på at det som ikke er «debunked» av deg er avsmaken for Tesla og den høyst ureflekterte og selvhevdende følgeskaren av typen «Mann 35» som følger med og som reflekterer den assosierte eieren. Her har du gjort en meget god jobb. Kanskje ufrivillig, men dog.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Jeg er her for å diskutere sak, ikke person. Høres ikke ut som Tesla har så mange universielle problemer så da får vi ikke så mye å snakke om.

    Kjørte forøvrig igjennom Danmark igår, så vel 10 havarerte biler i veikanten hvor ingen av dem var elbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.170
    Antall liker
    11.918
    Sted
    Trondheim
    Det er nesten daglig meldinger om bilbranner, noe som omtrent ikke skjedde før. Hva er det som gjør at dette skjer så ofte nå?
    NB: Så vidt jeg har forstått er det vanligvis bensin/dieselbiler som brenner og ikke elbiler. Hvorfor?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.262
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er nesten daglig meldinger om bilbranner, noe som omtrent ikke skjedde før. Hva er det som gjør at dette skjer så ofte nå?
    NB: Så vidt jeg har forstått er det vanligvis bensin/dieselbiler som brenner og ikke elbiler. Hvorfor?
    etanol som blandes inn i bensinen tåler ikke gamle biler, slanger tørker ut slår sprekker og det begynner å brenne
    mange av brannene for tiden er også påsatte, mistenkelig mange biler som brenner på visse steder i oslo feks
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.170
    Antall liker
    11.918
    Sted
    Trondheim
    Ja, poenget med ny bensin i gamle biler som ikke er bygd for bensin med så mye etanol i kjøper jeg.

    Nå var det ikke påsatte branner jeg tenkte på, men branner i trafikksituasjoner der bilene som har begynt å brenne har vært er kjørt/har nylig vært kjørt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.875
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Dagbladet forteller at el-biler har større punkteringsrisiko, og passer jo fint nå som ingen biler har reservedekk lengre.
    Det anbefales derfor å kjøpe et mini-reservehjul:
    Noen som har et slik i batteribilen?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.084
    Antall liker
    6.626
    Sted
    Ein knaus
    ^ I fossilbilen har eg noko guffe eg kan sprøyta inn i punkterte hjul for å koma meg vidare. Har inga aning om det fungerer.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.875
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Har trengt reservehjul en gang,
    hadde bare guffe,
    noe som overhodet ikke fungerte.
    Rift i dekket, og det rant gjennom.
    😳
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.170
    Antall liker
    11.918
    Sted
    Trondheim
    OT:
    Jeg kjørte på en spiker i Østerrike for 3 år siden. Dekket bl reparert i Praha. Kjørte bilen hjem i sommer og det begynte å lekke igjen. Sank fra 2,7 bar til 2,4 bar mellom Praha og Kiel. Fylte opp til 2,7 bar i Gøteborg og ved Charlottenberg var det 2,4 igjen. 2,7 bar igjen i Charlottenberg ble til 2,1 bar på Alvdal. 2,7 på Alvdal ble til 2,1 på Støren. 2,7 på Støren igjen ble til 2,0 når jeg kom hjem. Lot bilen stå over natta og om morgenen var det helt flatt.
    Flaks.

    PS: Kjørte med lufttrykksmåler oppe på displayet hele turen. Praktisk funksjon! /OT

    PS2: Har aldri trengt å måtte bytte til et reservehjul mens jeg har vært på tur på de 43 årene jeg har eid en bil. Så det er ikke akkurat noe man trenger så ofte.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.481
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flere og flere kan vel heller ikke bytte hjul nå som "alle" får det gjort på dekk hotell eller liknende.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.170
    Antall liker
    11.918
    Sted
    Trondheim
    Bytte hjul er jo dritenkelt. Problemet for meg etter hvert er at hjulene er så tunge at det er et slit å få de på når man må stå bøyd. Ikke godt for ryggen!
    Jeg satte på et av vinterhjulene på bilen før jeg fikk kjørt det dekket som lakk til inspeksjon.
    Heldigvis var det 18" felg på vinterdekkene.
    På i5en er det dimensjon 285/35 R21 bak. Aner ikke hvor tunge de er, men jeg frykter det verste.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.875
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Holmestrand
    Bytte hjul er jo dritenkelt. Problemet for meg etter hvert er at hjulene er så tunge at det er et slit å få de på når man må stå bøyd. Ikke godt for ryggen!
    Jeg satte på et av vinterhjulene på bilen før jeg fikk kjørt det dekket som lakk til inspeksjon.
    Heldigvis var det 18" felg på vinterdekkene.
    På i5en er det dimensjon 285/35 R21 bak. Aner ikke hvor tunge de er, men jeg frykter det verste.
    De veier rundt 30kg.
    😳
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.670
    Antall liker
    20.118
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.341
    Antall liker
    3.721
    Sted
    Bergen
    Litt om personvern og overvåkning
    utfordrende med elbiler.. dette gjelder jo egentlig alle nye biler, og ikke bare tesla slik overskriften kan antyde
    har 3 biler, ingen med kamera og jeg klarer meg utmerket
    men så er jeg også en gamlis som er vant til å klare meg selv
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.035
    Antall liker
    1.271
    Her på landet jeg bor har få gått på særlig skole og alle skifter hjul sjøl. Litt merkelig men med statistikk blir det da slik at hvis du går på skole etter grunnskole så kan du aldri skifte hjul på en bil.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.670
    Antall liker
    20.118
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det skrudd til med 600 Nm har du eit problem,ja.
    … og dekkverkstedet - med stor risiko for at (alu-) felg kan sprekke om det trekkes til med for høyt moment. Rundt 100-110nm er vanlig på personbil.
     

    TomVen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    524
    Antall liker
    491
    Sted
    Jar
    Selv bruker jeg 120, som er anbefalt til VW. Hjelper lite om boltene er trukket til med riktig moment, om hjulene er satt på uten kobberpasta. Da kan de sitte dønn fast, med alle boltene ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn