Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    9.062
    Antall liker
    13.066
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Bilene jeg tok bildet av er for de u-innvidde, 61 Facel Vega, fransk bil med Chrysler 383 motor og ble kallt for skuespiller killer på 60 tallet grunnet at en del kjente skuespillere kjørte seg ihjel i slike biler, kraftig motor og en forstilling som gjorde at bilen hadde litt tvilsomme kjøre egenskaper gjorde susen.

    Bil no2
    Daytona Shelby, riktignok her i kitcar utførende, men veldig fint bygd og disse kit'ene er kjent for og være eksakte kopier av originalen.

    Bil no3

    37 Ford 2door coupe........ norsk solgt bil som har gjennomgått en fantastisk ombyggning........ den er like bra som noe som kommer fra Coddington eller Kindig spør du meg..... helt rå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.048
    Antall liker
    8.553
    Torget vurderinger
    0
    Facel Vega er da en utrolig vakker bil da!
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    9.062
    Antall liker
    13.066
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Drømmebil ?........mnja, kanskje ikke, men artig og eierne av disse er som regel veldig entusiastiske og drar på tur land og strand rundt, denne har vært på tur til Nordkapp, Sicilia, Gibraltar og Istanbul...... for og nevne noen av stedene den har besøkt.

    20250419_122346.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.048
    Antall liker
    8.553
    Torget vurderinger
    0
    Audi har stort sett alltid vært meget heldige med design på sine coupeer.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    9.062
    Antall liker
    13.066
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    1.384
    Sted
    '

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.861
    Antall liker
    10.203
    Sted
    Holmestrand
    I en ulykke med en Lamborghini «drømmebil (mareritt?) omkom i natt fotballspilleren Diogo Jota sammen med broren, Andre.
    Føreren mistet kontrollen over bilen i forbindelse med en forbikjøring hvor muligens et dekk eksploderte.
    Bilen kjørte av veien, tok fyr, og både fører og passasjer omkom.

    Man skal være forsiktig med hva man ønsker seg.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.741
    Antall liker
    29.760
    Torget vurderinger
    28
    Mange typer drømmebil. Ferrari er definitivt der oppe!

    Om jeg skulle lagt til noe i garasjen som jeg har lyst til å kjøre, tror jeg kan komme til å bruke en del, og som faktisk ville vært et supplement: Bentley Continental GTC. IkKE det billigste å holde på veien, så man måtte vite at det var et godt eksemplar. Alltid likt dem.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    4.560
    En drømmebil kan være så mangt.
    Vis vedlegget 1132116
    Litt morsomt at denne ble postet nå. Så en dokumentar i går om hvorfor amerikansk bilindustri feiler. Offentlige avgiftsinsentiver får mye av skylden. Disse monstrossestiene beskattes lavere da dem kan nyttes som yrkesbiler. Og større andel av dette putter da selvsagt produsentene i egen lomme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    11.384
    Jeg hadde en 2000 TC en gang i tiden. Riktignok som en Corgi Toy. En ekte av sorten var drømmebil nr. 1 i mange år.

    ("TC" står forresten for "Twin carb")
    rec11266-3_1.jpg

    Slenger med en P5 3500 Coupe, også en staselig vogn.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.032
    Antall liker
    6.543
    Sted
    Ein knaus
    Bentley Continental GTC
    Som kronisk, men ofte litt motvillig, anglofil, er det vanskeleg å ikkje forstå deg. Noko fantastisk fjollete ufornuftig over det er det jo også.

    Trur eg har sett ein slik ein gong på vegen nokon gong her i landet. Vi var på veg til konfirmasjonen til dottera, og hamna bak ein slik (som verka vera i same ærend). Det ramla ut av meg ei slags orsaking over at eg ikkje kunne køyra henne til konfirmasjonen i ein Bentley.

    Synspunkt på før/etter VAG tok over? (edit: Etter å ha lese den, må eg vedgå, ganske lett tilgjengelege informasjonen, forstår eg at Continental GT(C) er VAG-Bentley (men fine likevel), medan Continental R var ein heilt annan bil med RR-motor. Helsing anglofil, men ikkje så veldig kunnskapsrik. På vegner av fleire.) Og kvifor ikkje Arnage/Mulsanne?

    Sidan vi er i draumebiltråden:

    Har alltid vore veldig svak for Rolls-Royce Silver Shadow-en Steve McQueen køyrde i The Thomas Crown Affair, sjølv om bilen er baby-lyseblå for mitt indre auga. Altså, kanskje ikkje bilen, men korleis Steve McQueen køyrde rundt i han. («Shouldn’t every millionaire whose hobby is robbing banks own one?» 🔗)



    Addendum, malapropos

    Nokre bilar er det kanskje best å berre drøyma om? Dagen i går gjekk med til eit transportoppdrag langs E39 (ok, de facto-E39, sidan det alltid er litt uklart kva vegsnutt som har den offisielle tittelen), 350 km t-r. Dette er sumarsesongen, så det er mengder av turistar på vegen. Seint går det også: vegen er ikkje alltid heilt europavegstandard, og iallfall ikkje tilpassa møtande bubilar. Så det vert kø.

    I ein slik låg eg, ein times tid, bak to fine, kvite kabrioletar: ein SLK 200 og ein BMW Z4. Snertne. Såg ut til å vera to unge par på feiretur (så gamal er eg, at eg tenkjer slik).

    Vêret var fint, ca. 20 grader og lett skydekke. Men ein kile av vemod slo inn i meg; det var ikkje difor dei hadde kjøpt desse bilane. Det er fint langs fjordane på Vestlandet, og vegane burde eigna seg til bilferie, forstått som ein ferie der bilkøyringa er ein del av ferien, ikkje berre transport. Men det å køyra i kø, inneklemd med ein bubil i front og ein litt sliten VW Multivan (meg) bak, i ein kø som beveger seg mellom 50 og 75 km/t, det er ikkje draumen.

    Same tanken slo meg då vi hamna bak ein Aston Martin (kan ikkje gjera greie for modellen) på veg opp på Strynefjellet for eit par veker sidan. Sjåføren: ca. 55 år gamal mann med sixpence. Litt kaldare, men vi får gå ut frå at han hadde kledd seg (stillongs?). Same tanken slo meg då: Desse svingane må vera sjølve grunnen til at nokon kjøper sportsbil. Så tvingar køen han til å køyra akkurat like trygt, sikkert og keisamt som vi gjer i Multivan-en bak.

    Det å køyra rundt i slike draumebilar må vera som å alltid, desperat, leita etter dei magiske augneblinkane ein har sett føre seg?
     
    Sist redigert:

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    1.310
    Jeg hadde en 2000 TC en gang i tiden. Riktignok som en Corgi Toy. En ekte av sorten var drømmebil nr. 1 i mange år.

    ("TC" står forresten for "Twin carb")
    Vis vedlegget 1132205

    Slenger med en P5 3500 Coupe, også en staselig vogn.
    Jeg har eid en full size 2000TC, fabelaktig fin bil å kjøre. Skulle gjerne hatt en P5 Coupe, den er definitivt blant favorittene. Leste i ei bok en gang at det er noen merker som aldri har laget en dårlig bil, og noen som aldri har laget en god en. Forfatteren mente Rover hørte hjemme i sistnevnte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.741
    Antall liker
    29.760
    Torget vurderinger
    28
    Som kronisk, men ofte litt motvillig, anglofil, er det vanskeleg å ikkje forstå deg. Noko fantastisk fjollete ufornuftig over det er det jo også.

    Trur eg har sett ein slik ein gong på vegen nokon gong her i landet. Vi var på veg til konfirmasjonen til dottera, og hamna bak ein slik (som verka vera i same ærend). Det ramla ut av meg ei slags orsaking over at eg ikkje kunne køyra henne til konfirmasjonen i ein Bentley.

    Synspunkt på før/etter VAG tok over? (edit: Etter å ha lese den, må eg vedgå, ganske lett tilgjengelege informasjonen, forstår eg at Continental GT(C) er VAG-Bentley (men fine likevel), medan Continental R var ein heilt annan bil med RR-motor. Helsing anglofil, men ikkje så veldig kunnskapsrik. På vegner av fleire.) Og kvifor ikkje Arnage/Mulsanne?

    Sidan vi er i draumebiltråden:

    Har alltid vore veldig svak for Rolls-Royce Silver Shadow-en Steve McQueen køyrde i The Thomas Crown Affair, sjølv om bilen er baby-lyseblå for mitt indre auga. Altså, kanskje ikkje bilen, men korleis Steve McQueen køyrde rundt i han. («Shouldn’t every millionaire whose hobby is robbing banks own one?» 🔗)



    Addendum, malapropos

    Nokre bilar er det kanskje best å berre drøyma om? Dagen i går gjekk med til eit transportoppdrag langs E39 (ok, de facto-E39, sidan det alltid er litt uklart kva vegsnutt som har den offisielle tittelen), 350 km t-r. Dette er sumarsesongen, så det er mengder av turistar på vegen. Seint går det også: vegen er ikkje alltid heilt europavegstandard, og iallfall ikkje tilpassa møtande bubilar. Så det vert kø.

    I ein slik låg eg, ein times tid, bak to fine, kvite kabrioletar: ein SLK 200 og ein BMW Z4. Snertne. Såg ut til å vera to unge par på feiretur (så gamal er eg, at eg tenkjer slik).

    Vêret var fint, ca. 20 grader og lett skydekke. Men ein kile av vemod slo inn i meg; det var ikkje difor dei hadde kjøpt desse bilane. Det er fint langs fjordane på Vestlandet, og vegane burde eigna seg til bilferie, forstått som ein ferie der bilkøyringa er ein del av ferien, ikkje berre transport. Men det å køyra i kø, inneklemd med ein bubil i front og ein litt sliten VW Multivan (meg) bak, i ein kø som beveger seg mellom 50 og 75 km/t, det er ikkje draumen.

    Same tanken slo meg då vi hamna bak ein Aston Martin (kan ikkje gjera greie for modellen) på veg opp på Strynefjellet for eit par veker sidan. Sjåføren: ca. 55 år gamal mann med sixpence. Litt kaldare, men vi får gå ut frå at han hadde kledd seg (stillongs?). Same tanken slo meg då: Desse svingane må vera sjølve grunnen til at nokon kjøper sportsbil. Så tvingar køen han til å køyra akkurat like trygt, sikkert og keisamt som vi gjer i Multivan-en bak.

    Det å køyra rundt i slike draumebilar må vera som å alltid, desperat, leita etter dei magiske augneblinkane ein har sett føre seg?
    Supert innlegg!

    Dette med drømmebil er litt todelt for meg: 1) Bilen man drømmer om fordi den er enestående vakker, rå, legendarisk, etc. Tenk Aston Martin DB4, Ferrari F40, eller 250-variant, Countach etc. 2) Bilen som oppfyller en del av den samme lysten, men som faktisk også er brukbar i praksis.
    Jeg følger Harry Metcalfe med stor entusiasme. Han er bekjent av Ian Tyrrell. Begge bilinteresserte YouTubere. Poenget? Når selv Harry, i England, med sitt kontaktnett, kan ha de problemene han har, da tenker jeg at jeg, med mitt kunnskapsnivå, min økonomi og mine kontakter aldri hadde kommet ut av det samme med lysten i behold.

    Jeg har eid en del eldre biler biler og det er moro, men det er også en del styr. Det koster penger og det tar tid. Verst er det faktisk at du kan komme til å betale dyrt for noe ingen klarer å fikse. Skulle jeg hatt bare én morobil hadde jeg tatt noe jeg stolte på, og som var "praktisk", fremfor det mest eksotiske.

    Når man skal ut på biltur er det mye å hente på å lete opp ruter utenfor allfarvei. Det å ligge å trykke i kø på europaveien er ikke en drøm. PS: Moderne biler er ikke noe problem å kjøre med taket nede selv om det er kaldt. Har hatt morgenturer i 997-en med taket nede og 0 grader - deilig. Varme på, vinduene oppe, og vindtett jakke så er mye gjort.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn