Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.529
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Dersom 12V anlegget har gått i knas, begge fremdørene virker ikke, ingen foran er tilstede, ingen tilstede utenfor, personen bak klarer ikke krabbe frem og bilen brenner samtidig kan jeg se det er litt kinkig å åpne bakdørene. Vi får håpe en slik situasjon samt å bli truffet av en meteoritt i hodet ikke skjer så ofte.
    Nåja, vi snakker evakuering i en nødsituasjon - så det er nok noe mer relevant enn å teoretisk sett bli truffet av en meteoritt. God løsning er det uansett ikke. Men såpass «farget» som du virker å være, så tror jeg ærlig talt du ikke er i stand til å klare å innse det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dagens BMWer er konvensjonelle. BMW, som alle andre etablerte bilprodusenter som må forholde seg til mange forskjellige motortyper, har jo en hemsko i forhold til nystartede produsenter som bare produserer elbiler (og i Kina får stor støtte fra staten). "Neue klasse" tror jeg blir ganske moderne. Og spennende.

    Det som overrasker meg med BMW er at entusiasmen blant eiere er borte. Tidligere var en BMW eier entusiastisk til bilen men blant mine kjente med elektrisk BMW er entusiasmen fraværende. En annen interessant sak er at den bakhjulsdrevne SUV saken er vesentlig bedre likt enn iX som av han ene bekjente omtales som «båten».
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.490
    Antall liker
    2.132
    Det som overrasker meg med BMW er at entusiasmen blant eiere er borte. Tidligere var en BMW eier entusiastisk til bilen men blant mine kjente med elektrisk BMW er entusiasmen fraværende. En annen interessant sak er at den bakhjulsdrevne SUV saken er vesentlig bedre likt enn iX som av han ene bekjente omtales som «båten».
    Er det så rart da?
    Dette har jeg ikke av egen erfaring, men en kompis som har hatt mange av sorten gjennom årene, syns det har blitt vel mye plastikkræl i dem. Bare sarv som han sa.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.971
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Trondheim
    Ja jeg liker heller ikke iX. Men jeg er veldig glad in min i5. Den er litt for stor så derfor ser jeg nok for meg en i3 om noen år. Kortere panser (panseret i i5 er for langt, men det skal jo også være plass til en rekkesekser der) og lavere vekt hadde vært gull, noe som jo kommer i "Neue Klasse".
    i5 er en drøm å kjøre, og har seter som passer med utmerket, men den er jo alt for tung til å kunne kalles sportslig. 5-serien har vel aldri vært i det sportslige segmentet, med unntak av M5.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    i4 M50 får også veldig mye pepper, på linje med iX virker det som for meg.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    502
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Gjelder vel ikke bare BMW - stort sett alle el-biler er kjedelige og uinspirerende. El-bil har blitt degradert til et rent transportmiddel der pris og rekkevidde vel er mest utslagsgivende for hvilken bil du kjøper i dag.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    964
    Nåja, vi snakker evakuering i en nødsituasjon - så det er nok noe mer relevant enn å teoretisk sett bli truffet av en meteoritt. God løsning er det uansett ikke. Men såpass «farget» som du virker å være, så tror jeg ærlig talt du ikke er i stand til å klare å innse det.
    Hever du blikket så vil du kanskje se at situasjonen er høyst teoretisk og sannsynligheten svært nærme null for å havne der. Husk at busser og biler med +5 seter ikke engang har dør, men man må knuse ruta for å komme ut. Å tro 7 åringen klarer å dra ut vindutråden eller forstå at hammeren i taket 3 rader lengre frem skal brukes er like teoretisk usannsynlig. Altså mens kjøretøyet brenner, er oppned, det er stupmørkt, ingen andre mennesker i nærheten.

    Det er slike betraktninger det regulative godkjenningsorganet må ta når dem godkjenner løsninger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    502
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Har du kjørt elbil?

    Den største utfordringen er at elbilene gjør de fleste fossilbilene til kjedelige åk når det kommer til performance.
    Ja, jeg har resignert og kjører elbil i dag. Den er helt grei og gjør det den skal uten problemer men den gir ikke noe kjøreglede.Greit nok at performance overgår de fleste fossilbiler men du blir fort lei av dette.
    Jeg hadde for noen år siden en Golf med 1,4 liter bensinmotor, turbo og kompressor. 160 hester i en relativt liten og lett bil, mye morsommere å kjøre enn en hver elbil jeg har kjørt (jeg har faktisk kjørt flere elbiler)
    Elbil er tross alt relativt tunge og selv om rekkevidde ikke er et problem i dag så er den langt kortere enn en fossilbil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    964
    Min Plaid og min 3 sylindra turbodiesel forsiktig tunet så den såvidt bikker 100HK gir meg like mye smil per mil på hver sin måte.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder vel ikke bare BMW - stort sett alle el-biler er kjedelige og uinspirerende. El-bil har blitt degradert til et rent transportmiddel der pris og rekkevidde vel er mest utslagsgivende for hvilken bil du kjøper i dag.
    Enig. Har to elbiler, og det mest spennende med alle elbiler jeg har hatt (10 stk) er hvor lavt strømforbruk det er mulig å få dem til å bruke pr mil. Folk henviser til "performance" ser jeg... Hva fanken skal en med performance på norske veier, selv om mange teslafolk åpenbart tror det er greit å kjøre som idioter med meningsløse, hazardiøse manøvreringer selv i tett trafikk.
    Selv min 12 år gamle Kia Picanto med automat er mer underholdende å kjøre på norske veier.
    Performance hører hjemme på bane eller Autobahn.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    964
    Sist igår hadde jeg en Leaf tailgating så det kan fort bli hasardiøst om det går for sent også. Samme faresituasjoner oppstår når man legger seg under fartgrensene for å kjipe på strømmen. Forstår ikke poenget med kjipe på forbruket når drivstoffet er gratis. Forstår heller ikke folk i raske elbiler eller med store batteripakker kjipe rundt i 90 i 110-sonen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.593
    Antall liker
    6.012
    Sted
    Sunnmøre
    Selv min 12 år gamle Kia Picanto med automat er mer underholdende å kjøre på norske veier.
    Har ikkje hatt så mange bilar, og det fleste har vore optimalisert for høg bagasjekapasitet.

    Men, ja: Lettare bilar med manuelt gir og bensinmotor har stort sett vore artigast, rett og slett fordi det er litt gøy med timing og slikt. Om det er spesielt lurt at heilt vanleg biltransport skal vera gøy på den måten, er eg meir usikker på.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.556
    Antall liker
    11.157
    Har ikkje hatt så mange bilar, og det fleste har vore optimalisert for høg bagasjekapasitet.

    Men, ja: Lettare bilar med manuelt gir og bensinmotor har stort sett vore artigast, rett og slett fordi det er litt gøy med timing og slikt. Om det er spesielt lurt at heilt vanleg biltransport skal vera gøy på den måten, er eg meir usikker på.
    Min lille røde med ca. 85 hk. en vekt på 750 kg , fire trinn manuell og rensket for alle hjelpemidler er gøyal. Man må bare finne den riktige veien.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.971
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Trondheim
    Med alle hjelpesystemene i en elbil, fullt dreiemoment fra 0 omdreininger og automatgir blir det jo mye mindre å gjøre når man kjører. Man behøver ikke velge gir ut fra forholdene (for å ha optimalisert dreiemoment), man behøver ikke forholde seg til over eller understyring, med automatisk fartsholding og GPS vil bilen automatisk justere farten hvis man kommer til et kryss eller en skarp sving etc... Mindre å gjøre - kjedeligere.
    Likevel kommer jeg fortere fram i en elbil.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.560
    Antall liker
    7.224
    Hva er det som gjør en elbil kjedelig? Er det mangel på lyd, gearing, napp, nøkk, er det for smooth?
    Går det an å lure noen i en elbil?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    9.123
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har resignert og kjører elbil i dag. Den er helt grei og gjør det den skal uten problemer men den gir ikke noe kjøreglede.Greit nok at performance overgår de fleste fossilbiler men du blir fort lei av dette.
    Jeg hadde for noen år siden en Golf med 1,4 liter bensinmotor, turbo og kompressor. 160 hester i en relativt liten og lett bil, mye morsommere å kjøre enn en hver elbil jeg har kjørt (jeg har faktisk kjørt flere elbiler)
    Elbil er tross alt relativt tunge og selv om rekkevidde ikke er et problem i dag så er den langt kortere enn en fossilbil.

    Har en ID7 med 340hk. Den er like rask som min bil nr2 som går på diesel. Med elbilen gir man full pinne en gang, bare for å ha prøvd det. Med dieselbilen gjør jeg det stadig og gliser hele tiden....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.971
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Trondheim
    Ja, dønn kjedelige.

    Testbil med 4 motorer og vifter som suger bilen ned til underlaget. BMW mistet gløden? Tja.
    Neste generasjon M3?
    Les litt om batteriteknologien i neste generasjons BMWer. Spennende.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.529
    Antall liker
    19.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hever du blikket så vil du kanskje se at situasjonen er høyst teoretisk og sannsynligheten svært nærme null for å havne der. Husk at busser og biler med +5 seter ikke engang har dør, men man må knuse ruta for å komme ut. Å tro 7 åringen klarer å dra ut vindutråden eller forstå at hammeren i taket 3 rader lengre frem skal brukes er like teoretisk usannsynlig. Altså mens kjøretøyet brenner, er oppned, det er stupmørkt, ingen andre mennesker i nærheten.
    Du har kanskje brannforsikring?
    Helt bortkaster da sannsynligheten for at huset ditt vil brenne ned er svært nærme null.

    I biler med seterad uten dør så er seteryggene nedfellbare.
    I buss blir det veldig hypotetisk at det skulle skje en ulykke og det kun er småbarn tilstede.

    Men, fint for deg at du finner Teslas klønete løsning som helt fremragende.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    502
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dønn kjedelige.

    Testbil med 4 motorer og vifter som suger bilen ned til underlaget. BMW mistet gløden? Tja.
    Neste generasjon M3?
    Les litt om batteriteknologien i neste generasjons BMWer. Spennende.
    Som det står - testbil. Kommer aldri i salg i tilnærmet denne versjon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.971
    Antall liker
    11.578
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig ikke, men det viser hva de forsker på og jobber med.
    Nye motorer, ny batteriteknologi etc. Og at noe, kanskje t.o.m. mye av det kan komme i en kommende M3 er jo mulig.
    Men å slippe noe slikt ut på gata så den som har penger nok kan kjøpe det skjer nok ikke. 4 motorer, over 1500 hk, 18 000 Nm, marktrykk på 1,2 tonn, bygd for å tåle 3G etc...

    Poenget var vel egentlig å vise at elbiler slett ikke behøver å være kjedelige og de har et enormt utviklingspotensiale. Biler med ICE motorer har over 100 års utviklinghistorie, mens seriøs utvikling av elbiler startet for alvor først for ca 20 år siden.

    Og som et svar på kommentaren om at BMW skal ha mistet entusiasmen.

     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    1.157
    Torget vurderinger
    4
    En BMW eier var tidligere ganske lik en Porsche eier når det gjaldt å være entusiastisk over merke og egen bil.

    i dag opplever jeg Porsche eiere som de samme mens BMW eiere har mistet entusiasmen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    4.812
    Antall liker
    3.435
    Sted
    Bergen
    Det virker som BMW selv har mistet entusiasmen.
    Det gjelder ikke bare elbilene.
    Her er ett par M3er (som typisk har vært BMWs mest entusiastiske modell)med 20 års mellomrom.

    For meg er det vanskelig å forstå at det er samme produsent som har laget disse to bilene.
    Det virker som det er viktigere å levere en bil med lignende tall som konkurrentene enn å lage en bil som gir mest mulig kjøreglede.
    da må man huske på, og se til usa mht den generelle samfunnsutviklingen;
    - du er kun en maskin/menneskevare stilt til rådighet for fabrikkeieren, som utnytter deg og din kapasitet, og til staten som skal bestemme alt over deg
    - bilen er, og i ferd med å bli var, den siste friheten for for mennesket, bortsett fra naturmenneskene som lever helt i takt med naturen (men som ikke har bil)
    - nå skal det grønnes og det skal masjeres, les kjøyres, i takt, det viktigste i dagens biler er at bestemora di, mora di, kona di og/eller kjæresten din har tatt permanent plass i bilen og hele tiden skriker til deg hva du til enhver tid skal gjøre og ta hensyn til - selv om du er aleine i bilen
    - i neste omgang vil noen, feks musk, slå av bilen din dersom du uttaler deg om noe som han eller hans like ikke liker
    - når det deretter blir strømmangel gjentar vi oljekrisa fra 1973 (for de som husker eller levde da)

    sist men ikke minst, morro i eller med bil; gløm det; de som ikke har opplevd kjøring på norske veier i 70-, 80-, og 90-tallet har ingen ide hva morro i eller med bil betyr
    og det er dessverre ingen av de som sitter i ringen og beslutter alt dette unødige tøvet som har opplevd.

    BTW, får litt av samme lykketype på langdistansekjøring i Spania.. der er det nå testing av 150 km/t fartsgrenser.. bring it on
    Og der nede er lykken å flise enhver tesla når man trår inn V12 på maks og kjøre på i 5-6 timer... ingen teslaer i nærheten.. barnslig? Ohhh yes - til grava kaller
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    964
    Du har kanskje brannforsikring?
    Helt bortkaster da sannsynligheten for at huset ditt vil brenne ned er svært nærme null.

    I biler med seterad uten dør så er seteryggene nedfellbare.
    I buss blir det veldig hypotetisk at det skulle skje en ulykke og det kun er småbarn tilstede.

    Men, fint for deg at du finner Teslas klønete løsning som helt fremragende.
    Ja har brannforsikring og bilforsikring. (Avsporing, men på biler opptil 250’ bruker jeg kun ansvar og ser på meg selv som selvassurandør. Så noe risikovillig er jeg)

    Ta rømningsvindu og -stige som nytt eksempel. Tror du bestemor 79 år på besøk eller tantebarn 11 år klarer å fjerne midtpost i rømningsvinduet eller utløse rømningsstige? I stupmørke og mens huset brenner?
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.524
    Antall liker
    964
    Her ser vi hvorfor Tesla ikke har særlig krav til jevnlig service og ettersyn. De som eier Teslane sier det er kjempebra å spare penger på ettersyn hvert år.
    Dette har ingenting med service og ettersyn å gjøre. Det forstår du også egentlig.

    Dårlig valg av bremserørføring til bakstilling, det skal Tesla ha når batteriet må ned for å bytte bremserørene.

    Forøvrig, her en tidligere video hvor NAF sjekker en 3 år gammel modell 3 for rust. Imponert sier dem.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    8.265
    Antall liker
    22.280
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det der er vel en Ford Exploderer, ikke Kia?
    Mulig Ford har inkludert VWs fantastiske løsning ved at bremsen ikke overstyrer gassen da bilene er bygget på samme plattform, så litt fomlefot er alt som skal til. Gruer meg til å bli 60 år gammel dame.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn