Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Har hatt en liten lyttekveld med 2170. RoomPerfect er på 98% knowledge og 68% correction.

    Mangler subbene og spiller med en "billigsub" så det låter litt tynt, men helt sprøtt å gå mellom Focus og Bypass. Kan nesten ikke tro det låter så dårlig uten korreksjon. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt en liten lyttekveld med 2170. RoomPerfect er på 98% knowledge og 68% correction.

    Mangler subbene og spiller med en "billigsub" så det låter litt tynt, men helt sprøtt å gå mellom Focus og Bypass. Kan nesten ikke tro det låter så dårlig uten korreksjon. :)
    Man blir fort vant til lyden. Men det skal også sies at mange bruker en del tid på å få til plasseringen av høyttalere i rommet, demping osv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har hatt en liten lyttekveld med 2170. RoomPerfect er på 98% knowledge og 68% correction.

    Mangler subbene og spiller med en "billigsub" så det låter litt tynt, men helt sprøtt å gå mellom Focus og Bypass. Kan nesten ikke tro det låter så dårlig uten korreksjon. :)
    Man blir fort vant til lyden. Men det skal også sies at mange bruker en del tid på å få til plasseringen av høyttalere i rommet, demping osv.
    Absolutt, subbene kommer før helga så det blir moro å teste ut. Det låter veldig rent og oppløst om jeg skulle beskrive noe. Kilde er Chromecast Audio med optisk, usikker på om den er "god nok".
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjørt en del 24 bit filer og analog LP. Ting fungerer. Det er mer kritisk hvordan utgivelsen er mastret virker det som.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har kjørt en del 24 bit filer og analog LP. Ting fungerer. Det er mer kritisk hvordan utgivelsen er mastret virker det som.
    Yepp, når anlegget blir mer transparent så hører man lettere hvor flinke de har vært med knottene i studio. Ikke noen plass å gjemme seg. Jeg merker det spesielt godt med oppsettet med Adyton Imagic og basstårnene. Men stor dynamisk range tilgjengelig kan man skru opp volumet og gå lengre inn i musikken. Da blir forskjellene i opptak, miksing og mastring veldig tydelige.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr for så vidt ikke at jeg mener MP3 og OGG er godt nok, selv om det er brukbart til å være på farten.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har kjørt en del 24 bit filer og analog LP. Ting fungerer. Det er mer kritisk hvordan utgivelsen er mastret virker det som.
    Ja, jeg hørte veldig forskjell på en del opptak jeg "trodde jeg kjente" i går kveld.

    En del mindre norske produksjoner falt litt gjennom mens mye god jazz var veldig solid. Piano låt helt spot on.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
    Rca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.
    Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?
    Litt mindre stress i lyden og mer effekt enn uten. Jeg slo da også av effekttrinnet i 2170, så den fungerte som ren pre.
    Aha, det harmonerer med mine erfaringer med forsterkere -mer effekt bedrer dynamikken og lyden blir mindre stresset pga. større kraftoverskudd og kontroll over høyttalerelementene.

    Jeg tenkte at du kanskje benyttet SDA-2400 i bi-amp konfigurasjon, og lurte litt på effekten av det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?
    Litt mindre stress i lyden og mer effekt enn uten. Jeg slo da også av effekttrinnet i 2170, så den fungerte som ren pre.
    Aha, det harmonerer med mine erfaringer med forsterkere -mer effekt bedrer dynamikken og lyden blir mindre stresset pga. større kraftoverskudd og kontroll over høyttalerelementene.

    Jeg tenkte at du kanskje benyttet SDA-2400 i bi-amp konfigurasjon, og lurte litt på effekten av det.
    Nei, den jobbet over ca 150hz på adyton imagic
    Edit:skriveleif
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Oppklarende. Jeg vurderer selv muligheten for bi-amping. Litt opp og fram vel å merke.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Jeg har 2170 og 2400 i biamp-oppsett. Fungerer veldig bra. Prøvde først med 2400 alene, og koblet fra effektdelen i 2170. Det ga noe mer kraft, men selve lydkvaliteten forble den samme. Først når jeg biampet med mine PMC Twenty.22 hørte jeg merkbar forskjell. Den litt tørre lyden jeg mislikte litt med 2170 alene forsvant, og nå høres lyden mer ut som det gamle McIntosh-monsteret (MC350) jeg hadde før. Feit lyd med masse "impact". Teoretisk har du effektmessig lite å vinne på biamping, men det virker som om det kan være gunstig å fordele oppgavene mellom bass og diskant/mellomtone. Forskjellen er i hvert fall påtagelig både fra 2170 alene og 2400 alene. Viktig å følge Lyngdorfs anvisninger til punkt og prikke og justere gain, delefrekvens og tidsforsinkelse. Disse finner du her: https://site.currants.info/wp-conte...ith-the-tdai-2170-and-sda-2400-amplifiers.pdf
     

    Goffy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.06.2003
    Innlegg
    52
    Antall liker
    19
    Sted
    Vestlandet
    Vet dere om det er samme fremgangsmåte dersom en bi-amper en 3400 og 2400 som med 2170?

    Jeg har 3400 i dag og spiller på Audiovector SR6 Avantgarde. Opplever at forsterker har massevis med krefter, men vurderer en 2400 i bassen. Høyttalere har forøvrig mulighet for tri-amping. Perler for svinn eller enda mer ro i lydbildet? Hva tror dere?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Vet dere om det er samme fremgangsmåte dersom en bi-amper en 3400 og 2400 som med 2170?

    Jeg har 3400 i dag og spiller på Audiovector SR6 Avantgarde. Opplever at forsterker har massevis med krefter, men vurderer en 2400 i bassen. Høyttalere har forøvrig mulighet for tri-amping. Perler for svinn eller enda mer ro i lydbildet? Hva tror dere?
    Skal ikke påberope meg å være ekspert på hvordan Lyngdorf fungerer i bi-amping, men at en får bedre kontroll med flere watt/ forsterkere er det ingen tvil om. Har du muligheten til å teste det ut så kjør på. Det er noe eget når en har mye strøm og mange watt tilgjengelig. Lyden får mer ro og orden. Lettere å høre detaljene osv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å prøve bi-amping. Litt større dynamikk og ro i lydbildet er ikke å forakte.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Når er den offisiell. Finere enn jeg trodde, egentlig. Med alt innebygd (Roon, Spotify, nettradio, Chromecast, Airplay mm) er jo dette et glimrende columbi egg for folk med begrenset plass. Liker også at de her har valgt å bruke balansert mikrofoninngang som på TDAI-2170, og ikke minijack som på TDAI-3400. https://lyngdorf.com/lyngdorf-tdai-1120/
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Front.jpg


    Back.jpg


    Fin sak det der. HDMI ARC og MM-inngang.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Litt svak kanskje ?
    Kan den med hell bruker som pre-amp tro? For det er jo en anvendelig sak på mange måter [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Svak? Nei hvorfor det? NAD, Hegel og Naim har alle forsterkere i den klassen hva effekt angår.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Svak? Nei hvorfor det? NAD, Hegel og Naim har alle forsterkere i den klassen hva effekt angår.
    Så du mener at ingen kan ha nytte av mer enn 2 x 60 watt? At det finnes andre forsterkere i samme vektklassen er vel naturlig...

    Men hva blir prisen da ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er alltids en TDAI 3400 tilgjengelig. Eller SDA-2400.
     

    hifi heaven

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    80
    Sted
    Kongsberg
    Hei. Er en relativt ny eier av en tdai3400 og lurer på en ting. Det står at hvis kolon i volum visning blinker, så mener forsterker at høyttalere har nådd sin begrensing.. fare for klipping.. men hos meg blinker kolon hele tiden...på alle volum alle innganger... bortsett fra det virker alt ok... noen som vet? Tror ikke den blinket sånn tidligere, har kun sett det en gang da jeg spilte høyt...
    Men nå altså hele tiden...
    Takker for svar. Mvh Ivar
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Høres ut som du enten spiller for høyt, har koblet i feil fase (byttet om pluss og minus på en av kanalene), har ekstremt tungdrevne høyttalere eller noe er galt med forsterkeren. Uansett ville jeg ha rettet spørsmålet til Lyngdorf (eu@steinwaylyngdorf.com).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Er en relativt ny eier av en tdai3400 og lurer på en ting. Det står at hvis kolon i volum visning blinker, så mener forsterker at høyttalere har nådd sin begrensing.. fare for klipping.. men hos meg blinker kolon hele tiden...på alle volum alle innganger... bortsett fra det virker alt ok... noen som vet? Tror ikke den blinket sånn tidligere, har kun sett det en gang da jeg spilte høyt...
    Men nå altså hele tiden...
    Takker for svar. Mvh Ivar
    Kan du ha en kortslutning en plass? Sjekk ht kabler etc
     

    hifi heaven

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    80
    Sted
    Kongsberg
    Hei. Er en relativt ny eier av en tdai3400 og lurer på en ting. Det står at hvis kolon i volum visning blinker, så mener forsterker at høyttalere har nådd sin begrensing.. fare for klipping.. men hos meg blinker kolon hele tiden...på alle volum alle innganger... bortsett fra det virker alt ok... noen som vet? Tror ikke den blinket sånn tidligere, har kun sett det en gang da jeg spilte høyt...
    Men nå altså hele tiden...
    Takker for svar. Mvh Ivar
    Kan du ha en kortslutning en plass? Sjekk ht kabler etc
    Tok en factory reset....alt ok nå..
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en software sak.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at prisen på TDAI-1120 blir attraktiv.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at prisen på TDAI-1120 blir attraktiv.
    Denne forsterkeren kan bli fin sammen med f.eks Lyngdorf sine aktive BW-2, som kan deles høyt. Dermed er ikke kravet til effekt så stort. Den har analog out utganger og kan sikkert styre subwoofere/basshøyttalere. Utrolig at BW-2 har steget fra ca 8.500 kr da den kom ut på markedet for få år siden, og er det nesten 12.000 kr pr stk nå? Kronekursen har jo vært svak fra før BW-2 kom ut, så det bør ikke være årsaken. Ganske dyrt for en aktiv 10 tommer. BW-3 er jo og et alternativ for små rom.

    En skal heller ikke glemme at SDA 2175 helt sikkert vil fungere glimrende som et tilskudd til 2170 og den nye 1120. De er jo ofte til salgs for rundt 5.000 kr, som er et rimelig alternativ til 2400. Man får jo aller mest ut av Lyngdorf sine produkter med å bruke separate bassystemer og kjøre 2 + 2 anlegg. 1120 hadde fungert helt fint hos meg til å drive en lettdreven toppseksjon delt høyt. Da styrer den et kraftig bassystem med kraftig PA forsterker til bassene. Men de færreste har slike anlegg hjemme. Jeg får ikke koblet bassen til rommet med en fulltone høyttaler og er nødt til å bruke et 2 + 2 system. Men jeg har jo nå et eget musikkrom som gjør dette lettere. Min trofaste TDAI 2200 er jeg enda strålende fornøyd med, men drømmen er jo 3400.

    Kjekt å se at det er kommet til flere nye Lyngdorf medlemmer.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Lyngdorfs venner;
    Nå har jeg gjort om på ting her igjen, snudd det litt på hodet egentlig. Historien starter med at jeg syns jeg har merka at lyden ikke har vært optimal gjennom frekvensområdet, men det har tatt meg litt tid på å høre hva det egentlig har dreid seg om. Som et eks. så har jeg en innspilling av et black metal band, White Ward, der et av spora inneholder en basslinje som går fra det dypeste og høyt oppover. Det har vært vanskelig for meg å pinpointe Hz nivået, men opplevelsen foran anlegget er at bassen har forsvunnet oppover i den basslinja, og kommet tilbake når den har gått dypere igjen.

    Jeg fikk en ansatt fra Hifi klubben der jeg har handla til å komme hjem her og gjøre noen målinger med REW (?) for å se om dette kunne gjøre ting klarere. Resultatet ble en rimelig ujevn kurve, med en svær dipp på 50 Hz, samt en del decay på vannfall målingen i samme område. Dette ble en del bedre ved å flytte lytteposisjon en halv meter frem, men det var fortsatt ikke veldig bra. RoomPerfect rydda også en del opp selvsagt, men jeg visste at dette kunne jeg få til enda bedre ved litt akustikktiltak, og mer måling og mikking med forsterkeren.

    Jeg fikk skaffa meg noen akustikkplater fra Prolyd, Vicoustic wavewood diffuser, som ser ganske så lekre ut. Satte de opp i førsterefleksjon på frontvegg bak hver høyttaler, samt en på høyre sidevegg. På venstrevegg har jeg et vindu med tykke gardiner, som gjør samme nytte. Deretter bestilte jeg lydkalibrering av Rune O Lian, som kaller seg kalibreringsmannen. Han kom, målte, og vant! Litt mer seriøst, så benyttet han 4 mikrofoner, flyttet på høyttalere (vekk fra bakvegg og ut i rommet), endret på delefrekvens og justerte på Lyngdorfens filtere mellom subber og høyttalere. Han var direkte imponert over mulighetene som ligger i forsterkeren og klarte å ratte inn frekvenskurva i en gate på 5 dB. Det må sies å være meget bra, og sammen med akustikkplatene, har jeg nå nådd ennå et nivå høyere mht korrekt gjengivning av lydsignalet. Har kost meg masse med både musikk og film i etterkant, og tenker at dette kan jeg fint leve med.

    Cluet med å skrive denne posten, er at jeg nå ikke benytter RoomPerfect lenger. Vi tok en måling på den, og fant at den sminka lyden en del mer enn den vi rattet inn som beskrevet over. Det virker kanskje litt merkelig, men jeg vil utfordre alle med 3400 til å sette seg inn i mulighetene den har med justering av filtere osv. Det funker som ei kule!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Interessant hva du erfarte av akustikkproblemer og sminking av lyden med Room Perfect, metallirus. Jeg får heller ikke helt til lyden med RP, og bruker bare elektronisk deling og tidsforsinkelse hos meg. Men bassen er omtrent innen +- 2-3 db i mitt rom mellom 50 og 200 hz. Bassene faller rimelig fort av under 40 hz, så sikkert derfor jeg kan gjøre det slik. Jeg mister dynamikk og tyngde i lyden med RP.

    Vi liker jo Lyngdorf sine produkter i denne gruppen. Og noen av oss har i årevis etterlyst bedre veiledninger i manualen. Dette er sikkert blitt mye bedre på de nyeste produktene. Jeg blir litt irritert av at de enda gjentar at Room Perfect er verdens beste romkorreksjon og at du får perfekt resultat nesten hvor vanskelig akustikken er. De kunne ha laget noen videoer der de forklarer enkelt og greit hvordan de foretar målingsprosessen. Tips til hvor man bør sette mikrofonene osv. Når f.eks Peter Lyngdorf sier at de "nailer" akustikken hver eneste gang når de er på en messe, hadde det vært fint om de hadde filmet prosessen som han lykkes med hver gang. For det er mange som ikke får det til skikkelig. Jeg har truffet Peter også hjemme i hans bolig/testrom for mange år siden og han er en særdeles trivelig person. Jeg har hørt flere timer med intervjuer av ham og har lært mye av dette synes jeg. Jeg har akkurat samme lydoppfatning som han en gang uttalte. At mye high end låter "skinny" i bassen og "bright" i toppen. Motsatt av hva han opplever i konsertsalen der det er et fyldig fundament i bassen og en varm nesten dempet klang i toppen.

    Men Peter fremhever også fordelen av å ha en dipol for å få rask og korrekt bass, eller et 2+2 system. Jeg har ikke hørt så mye topp lydsystemer de senere årene, men jeg synes at flesteparten ikke kobler bassen og dynamikken til rommet. Jeg har hatt det slik i over 25 år selv, og gjenkjenner problemene ganske fort. Hos meg selv flyttet jeg anlegget fra en stor stue fordi jeg hadde alt for lite trykk i bassen og at jeg måtte skru lyden høyt opp for å få skikkelig liv. Anlegget ble flyttet til et rom på 18 m2 med skråtak. Der ble bassen mye bedre, men først da basskassene ble lagt i hjørnene pga størrelsen spilte de med rommet. Som jeg har nevnt før funker ikke bassen med høyttalerne plassert ut i rommet. Har prøvd med et par andre høyttalere og. Jeg må ha 2+2 system, og da spiller det mye bedre. Mitt store system var jo kjøpt inn for bruk i en 68m2 åpen stue/kjøkken og gang. 2x13" raske Focalbasser som ikke spiller dypt i hver kasse. I det lille rommet funker disse mye bedre og dynamikken er heftig. Av forskjellige årsaker har det enda ikke klaffet med å hente W-210 hjørnebassene som jeg har kjøpt. Er rimelig sikker på at de vil fungere topp og fordelen er at de spiller bedre oppover i mellomtonen enn Focal 13" gjør nå.

    Til deg metallirus så har du jo et topp høyttalersystem, og det er kjekt at du har fått det til å spille mye bedre. Det hadde vært interessant om du hadde fått testet 2+2 hos deg, med f.eks BW-2, siden du er godt inne med personalet. At høyttalerne står inntil frontveggen eller hjørnet og delefrekvens på minst 200 hz. Tror at det hadde blitt en mye jevnere frekvensgang siden bassene kobler best i den posisjonen til rommet og du får direkte og reflektert lyd samtidig. Og 805ene spiller omtrent bare direktelyd. Mulig det hadde gjort at du ikke hadde trengt å gjøre akustiske tiltak? Forskjellene mellom 2xBW-2 delt høyt og 1xDB3 delt muligens rundt 80hz hadde vært interessant å høre erfaringer om. Du gjør nok ikke noe med det nå. Muligens klaffer det topp hos deg med overgang fra subb og over til 6.5", siden det er trolig raske 2x8" i DB3. Jeg tenker ofte at det blir for stor overgang fra raske 6.5" elementer til subelementer med høy bevegelig masse. Men DB3 er nok blant de beste til den jobben av vanlige subwoofere.

    Synd at Lyngdorf ikke lager boundary woofers med 2x10 lenger som i mine W-210. Rett før Tact og Lyngdorf skilte lag hadde de W-410 rimelig klar for salg. 2 stk W-210 oppå hverandre uten bunnsokkelen på den øverste. Enkelte lagde sine egne basstårn med opp til 4 stk W-210 per side. Dette kunne selvsagt spille med store lydtrykk med både dypbass og samtidig kunne deles høyt i frekvens pga den veldig lave bevegelige massen på elementene. Tror at pga at Lyngdorf ikke skal konkurrere mot Steinway Lyngdorf sitt minste system er årsaken til at Lyngdorf lager ganske beskjedne høyttalere, mens forsterkerne er klar for større oppgaver.

    Det å ha en egen kalibreringsekspert på besøk som kan både gjøre målinger og justere innstillinger har jeg ønsket meg mange ganger, siden min egen kunnskap er for liten på området. Men mener at jeg er ganske kompetent til å høre hva som er bra lyd og ikke, etter å ha vært på mange konserter oppigjennom årene. Og jeg er ganske trygg på hvordan lyden skal være hjemme hos meg uten å måtte kjøpe veldig dyre komponenter.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Hei Eirik,

    Hyggelig med gode tilbakemeldinger!
    Bare for ordens skyld, jeg benytter 2 subber (D3DB),
    Stua i ny versjon 160320.jpg


    De er konstruert med elementer montert rygg i rygg, og på bildet kan du se elementene er vendt mot bakvegg og sidevegg i hjørnet. Der har jeg benyttet veiledningen fra Lyngdorf, og i tillegg har jeg et par sub dudes fra Auralex, som decoupler subben fra tregulvet. Før kalibreringen jeg refererte til i forrige post, hadde jeg delefrekvens på 200 Hz, og tenkte at det låt rimelig tight, men det viste seg altså ikke å stemme. For øvrig er den nå på 80 Hz.

    Forskjellen pre og post kalibrering er rimelig sjokkerende egentlig. Nå henger hele lydbildet sammen på en mer samlende måte, noe som tyder på at integrasjonen mellom høyttalerne og subbene er forbedret. Har tatt frem noen litt vanskelige innspillinger, bl.a The Mars Volta med Frances the mute, som er en yndlingsskive. På anlegget før låt det boomy nedentil, og lite dybde og høyde i lydbildet, sammenlignet med nå. Når jeg lukker øya i sweetspoten nå, henger på en måte lyden bare der i rommet, uten at høyttalere og subber lar seg lokalisere i det hele tatt. Hehe, blir ofte litt corny sånne beskrivelser, så kunne sikkert vært sagt med større klinisk hifi presisjon.

    Følger deg også på betraktningene vedrørende RP. Har sikkert tatt 20-30 målinger det året jeg har hatt Lyngdorfen, uten at det har vært noen særlig lyttemessig forskjell på lyden. Klart det har vært god lyd, men som deg, syns jeg det har vært småmangler som jeg har latt fare forbi, fordi RP skal jo være best, ikke sant?
    Det har jeg nå sannelig fått motbevist her i stua!

    Vedr. størrelse på subber, sto det mellom DB3D og DB2D, men valgte førstnevnte da jeg også tenkte 8" sto bedre til 805`ene. Tror det var et lurt valg, siden det ble så bra her. Husker jeg har hatt en 12" Velodyne subb tidligere, som var vanskelig å integrere med Audiovektor høyttalere, som jeg hadde før. Er jo alltids noe å lære av!

    Med vennlig hilsen Terje
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det neste jeg kommer til å gjøre, er å integrere en subwoofer. Foreløpig har jeg vært godt fornøyd med lyden, men det hadde ikke gjort noe om det hadde vært litt mer trykk i bunnen.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei Eirik,

    Hyggelig med gode tilbakemeldinger!
    Bare for ordens skyld, jeg benytter 2 subber (D3DB),
    Vis vedlegget 574955

    De er konstruert med elementer montert rygg i rygg, og på bildet kan du se elementene er vendt mot bakvegg og sidevegg i hjørnet. Der har jeg benyttet veiledningen fra Lyngdorf, og i tillegg har jeg et par sub dudes fra Auralex, som decoupler subben fra tregulvet. Før kalibreringen jeg refererte til i forrige post, hadde jeg delefrekvens på 200 Hz, og tenkte at det låt rimelig tight, men det viste seg altså ikke å stemme. For øvrig er den nå på 80 Hz.

    Forskjellen pre og post kalibrering er rimelig sjokkerende egentlig. Nå henger hele lydbildet sammen på en mer samlende måte, noe som tyder på at integrasjonen mellom høyttalerne og subbene er forbedret. Har tatt frem noen litt vanskelige innspillinger, bl.a The Mars Volta med Frances the mute, som er en yndlingsskive. På anlegget før låt det boomy nedentil, og lite dybde og høyde i lydbildet, sammenlignet med nå. Når jeg lukker øya i sweetspoten nå, henger på en måte lyden bare der i rommet, uten at høyttalere og subber lar seg lokalisere i det hele tatt. Hehe, blir ofte litt corny sånne beskrivelser, så kunne sikkert vært sagt med større klinisk hifi presisjon.

    Følger deg også på betraktningene vedrørende RP. Har sikkert tatt 20-30 målinger det året jeg har hatt Lyngdorfen, uten at det har vært noen særlig lyttemessig forskjell på lyden. Klart det har vært god lyd, men som deg, syns jeg det har vært småmangler som jeg har latt fare forbi, fordi RP skal jo være best, ikke sant?
    Det har jeg nå sannelig fått motbevist her i stua!

    Vedr. størrelse på subber, sto det mellom DB3D og DB2D, men valgte førstnevnte da jeg også tenkte 8" sto bedre til 805`ene. Tror det var et lurt valg, siden det ble så bra her. Husker jeg har hatt en 12" Velodyne subb tidligere, som var vanskelig å integrere med Audiovektor høyttalere, som jeg hadde før. Er jo alltids noe å lære av!

    Med vennlig hilsen Terje


    Du har et lekkert anlegg, Terje!

    Synes det er så viktig å få slike innlegg som du har skrevet. Og interessant at vi har gjort like erfaringer. Når vi mange ganger kan gjette oss til delefrekvenser hos hverandre har vi i alle fall lest anbefalingene til Lyngdorf. Vi skulle nok ha blitt flinke til å ta målinger med eksternt måleutstyr og lære oss å tolke målingene. Eller leie inn hjelp. Da kan vi se hvor mye eller lite RP eventuelt sminker på frekvensgangen.

    Nå har jo din 3400 store muligheter til justering. Omtrent som den gamle Tact RCS 2.2X. Der kunne man lage egne targetkurver, bruke PEQ, stille inn delay m.m. Og målekurven kunne vises på skjermen. Måleprosessen gikk automatisk, uten å måtte måle avstander manuelt. Ikke sikkert at det ble riktigere. Men Tact var jo laget for å bruke romkorreksjon, og da skulle den gjøre korreksjoner i forhold til targetkurven. Feilen var at den korrigerte for mye og man overbelastet forsterkerne. 2.2X kunne også brukes helt manuelt. Geir Fredriksen (Adyton, Audio Insight) brukte sin 2.2X bare med å justere delay og bruke equalizeren. Og han hadde jo proft måleutstyr og råpeiling i tillegg til å få et topp resultat. Han modifiserte sterkt sin 2.2X til mye bedre ytelse. Jeg hadde forgjengeren. RCS 2.2, og til og med jeg klarte å lage targetkurver selv når jeg hadde en manual å følge. Lurer på om Lyngdorf enda forutsetter at du nesten skal ha ingeniørbakgrunn for å gjøre dette. Så enkelt det hadde vært å bare laget korte videoer til å forklare framgangsmåten. Jeg har klaget mye om dette oppover årene. Tenk å fått opp frekvenskurven før og etter romkorreksjonen, f.eks på en ekstern skjerm? Gjøre forandringer og prøve på ny?

    Dine DB3 har jo likheter med Steinway Lyngdorf sine Model S boundary woofers, Terje. Mine W-210 modeller var ute med samme patentet med bassene på hver ytterside av kassen. mange år tidligere. Men Lyngdorf har nok en del lettere membraner slik at de kan deles enda høyere. B&W spiller nok mye dypere, tenker jeg. Muligens membranene er for tunge til å deles så høyt som 200 hz uten å få problemer? Mine W-210 tror jeg bare har 22 gram bevegelig masse på en 10", og det er veldig lett. De kan deles opp mot 800 hz , sa visst Peter Lyngdorf selv til en kar fra The Absolute Sound før de kom på markedet. Det var omtrent i den tiden jeg og var hjemme hos Peter. Jeg satser på høy deling hos meg. Sikkert over 300 hz.

    Kjekt hvis enda flere beskriver hvordan deres Lyngdorf produkter fungerer hjemme. ;)
     
    Sist redigert:

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    6
    Hei benytter 2170 med RP til å dele mellom subber og hovedhøyttalerne. Bruker Lyngdorfs egne BW-2, og det ligger et tilpasset delefilter i 2170 til disse. Er det noen som vet hvor dette deler? klarer ikke finne informasjon på nett eller i ampen.

    mvh
    AKA
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    RoomPerfect og dynamikk m.m.

    Veldig interessant å lese de ulike erfaringene folk har med RoomPerfect. Skikkelig råkraftmetode du har brukt Metallrius!

    Mine erfaringer er noen helt andre. Hjemme hos oss i stuen er bassen kjellerdyp, dynamikken høy (altfor høy for bakgrunnslytting, enten blir det svake altfor lavt ellers så blir det kraftigere altfor høyt) og mellomtonen transparent så det holder og diskanten praktfull. Hvordan kan det ha seg slik?

    Først en beskrivelse av utstyret:
    Roon Nucleus leverer til en TDAI3400. Digital ut fra 3400 går til en SDA2400, analog ut går til B&W DB1. Hovedhøyttalere er B&W802D. Høyttalersystemet runder 12 år til uka, resten er fra 2018 og fremover.

    Programkilder er Tidal via Roon Nucleus, pluss egenrippet lagret på minnepinne stukket inn i nucleus. I tillegg bruker vi nettradio direkte i 3400.

    Kabler er av Audioquest fabrikat, Jeg er ingen kabelfreak, sikkert fordi jeg er elektroakustiker av utdannelse.

    Anlegget er satt opp som følger: De to 802D står langs sideveggene i avstand 325cm (terrassedøren er bak denne) og 345cm. Subwoofer står i hjørnet lenger inn i rommet. Avstand til hjørnet der sub står er 623cm. Avstander er målt fra øre-posisjon i Focus til frontbaffel på 802D og til hjørnet bak DB1 pga speilkildeeffekten.

    Digitalutgangen (som går til 2400) er satt opp med -3dB gain og 0,6msek latenstid (amplifier delay) i henhold til Lyngdorfs anbefalinger.
    Når det gjelder analogutgangen så er det klart at DB1 har en latenstid pga prosesseringen den driver med. Denne har ikke B&W oppgitt, men etter ganske mye eksperimentering har jeg kommet til at 3msek er et godt estimat.

    Filteret for arbeidsdeling mellom 802D og DB1 er satt til 125Hz med 8. ordens Linkwitz-Riley filter. At filterets steilhet er 8. orden betyr at filteret demper med 48dB/oktav, ganske heftig med andre ord. Når 802D står såvidt langt fra bakveggen som de gjør, betyr det at den første (kritiske) refleksjonen fra bakveggen (kvartbølge-avstanden) blir liggende langt utenfor 802D sitt arbeidsområde.

    Hvorfor et slikt oppsett? 802D er utstyrt med bassrefleks. Den er godt konstruert og imponerer med en forholdsvis god impulsrespons, men... et lukket system er litt raskere ettersom det nøyer seg med direkte-lyden uten å ta med seg lyden som har måttet gå gjennom bassrøret (det bruker den litt tid på). Et lukket system i kombinasjon med et bassreflekssystem og med ikke altfor steilt filter gjør at både 802D og DB1 begge jobber med bass i 802D's bassrefleksområde.

    Ved å flytte delefrekvensen høyere enn bassrefleksens arbeidsområde blir det DB1 som jobber dypbass helt alene (nesten i hvert fall). Det gjør bassen kjellerdyp og svært så impulsvillig. Dermed blir også mellomtonen nesten av elektrostatisk transparens. Man kan ikke høre hvor DB1 står.

    Voicing: B&W er en britisk høyttalerprodusent. De er som andre britiske sådanne glade i BBC-dippen. BBC-dip er en senkning av frekvensrespons-nivået rundt omkring 1-2kHz, typisk. En tonekontroll som kan justere nivået i dette området kalles ofte for Presence/Absence control. Presence oppnås ved å heve nivået i dette området, Absence tilsvarende ved å senke nivået. Betegnelsene kommer av at Presence gir en opplevelse av at det hele kommer nærmere og at Absence øker følelsen av avstand til lyden. Ikke voldsomt, men en smule. Absence kan også gjøre at lyden av s blir mindre skarp, altså en slags de-ess funksjon. B&W har dermed bygget inn en Absence-funksjon i sine høyttalere.

    Dr. Floyd Toole (Harmon-Kardon) testet for noen år siden forskjellige romkompensasjonsløsninger. Han brukte en tidlig utgave av B&W802 (Nautilus?) til testen. Han var ikke fornøyd med BBC-dippen slik den er implementert i B&W802, både fordi han misliker BBC-dip som sådan, og at det er noen dB forskjell mellom on-axis response og off-axis response. Han ville ønsket dem mer like.

    Nå er B&W ganske så kompetente, deres valgte løsning er implementert etter mye forskning og utprøving, men ok.

    Dr Toole oppdaget til sin glede at RoomPerfect rettet opp BBC-dippen. Han røpet ikke hvilken romkorreksjon som gjorde hva, men det lot seg gjøre å slutte seg til hva RoomPerfect gjorde.

    Dette sammenfaller med det Lyngdorf forteller. I en samtale med Lyngdorfs Leif Schmuck (kult navn) fortalte han meg at med RoomPerfect og engelske høyttalere i sin alminnelighet og B&W i særdeleshet, mister høyttalerne mye av sin BBC-dip. Hans råd var derfor å anvende Voicing type Music eller Music 2 for å gjeninnføre dippen. Merk at Music (1) og Music 2 har byttet plass i 3400 sammenliknet med den eldre 2200. Vi bruker Music 2 (den "bredeste" av dem).

    Våre B&W er ikke vinklet innover (no toe-in at all), de peker i stedet rett fremover. Grunnen til det er at dette bidrar til en fantastisk romgjengivelse. Vi er veldig ivrige lyttere til klassisk musikk, opera, tidlig musikk og jazz.

    Hvordan måler vi opp rommet vha RoomPerfect? Vi gjør ikke som Lyngdorf sier!

    Vi måler først i Focus posisjon, som vanlig. Deretter setter vi mikrofonen oppe i hjørnet oppunder taket i et av hjørnene på hver side av sofaen. Alle målinger foretas naturligvis på lyttesiden av høyttalerne og med fri sikt fra mikrofon til alle høyttalere.

    Deretter tar vi en måling oppunder taket litt ute i rommet og en nær gulvet. Så runder vi av med målinger i forskjellige tilfeldig valgte posisjoner og mikrofonretninger i forskjellige høyder til vi kommer til 98% romforståelse eller deromkring.

    Og så: Lean back and enjoy!

    Lyngdorf foreslår at man holder seg lenger unna enn 0,5m fra vegger, tak og gulv under målingene og så evt. supplerer med noen målinger nærmere enn 0,5m dersom man synes bassen ble litt i kraftigste laget(!). Kritikken av RoomPerfect går ellers mye på mindre bass enn ønskelig.

    Hva kan det skyldes at bassen oppleves som lavere? International Electrotechnical Committee (IEC) har designet en standard stue (den kan man lese om i et av mine innlegg lenger opp i tråden) som Lyngdorf gjør bruk av.

    Det har seg slik at i en stue vil lydnivået nedover i bassen øke etterhvert som tonehøyden synker. I enda sterkere grad hvis man sitter nær en vegg. Dette er en del av det å befinne seg i et rom. Høyttalere (bør) designes slik at de verken gir for mye eller for lite bass i slike rom.

    Lyngdorf sammenlikner nivået i Focus ved 500Hz med nivået ved lavere frekvenser. Dersom det målte nivået er høyere enn i IEC-stua vil Lyngdorf dra ned bass-nivået og hvis det er lavere vil den dra opp nivået. Man kan like det eller la være, men det er nå det som skjer. Har du vendt deg til et høyere bassnivå og Lyngdorf demper det, vil det nok oppleves som en nedtur. Hos oss er det flott!

    Lyden med og uten RoomPerfect. Vi opplever ingen endring i dynamikk, en marginal (men svært viktig) opprydding i bassen og i mellomtonen. Alt i alt, topp!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn