ottone
Æresmedlem
En stilart som er lite representert blant HFSere er fokemusikk.
Norsk fokemusikk har et potensiale som folkemusikkmiljøet ikke er i stand til , eller villige til, å gjøre noe som helst ut av. Hvorfor spilles det f.eks. ikke fele på norske 'serveringssteder'? Var det pietismen som tok knekken på den ekte fokelige tradisjonen og sendte den inn i lukkete foreninger og på museum?
Av egen erfaring vet jeg at det kan 'svinge hardt' av dyktige felespillere, men hvor finner jeg de tøffeste på plate ? Sigbjørn Bernhoft Osa hadde tæl og utstråling, vi glemmer aldri f.eks. Fanitullen på Ragnarock.
Diverse lån på musikkbiblioteket gir dårlig uttelling, det er ofte innadvendte greier med museums-motivasjon i produksjonen og ofte dårlig lyd. Jeg har også utenlandske venner som spør, og det er pinlig at jeg som er oppvokst i et tungt folkemusikkdistrikt ikke kan stille med eksempel og anbefalinger.
Kan noen anbefale meg innspillinger med heftig hardingfele og glitrende lyd?
J.
Norsk fokemusikk har et potensiale som folkemusikkmiljøet ikke er i stand til , eller villige til, å gjøre noe som helst ut av. Hvorfor spilles det f.eks. ikke fele på norske 'serveringssteder'? Var det pietismen som tok knekken på den ekte fokelige tradisjonen og sendte den inn i lukkete foreninger og på museum?
Av egen erfaring vet jeg at det kan 'svinge hardt' av dyktige felespillere, men hvor finner jeg de tøffeste på plate ? Sigbjørn Bernhoft Osa hadde tæl og utstråling, vi glemmer aldri f.eks. Fanitullen på Ragnarock.
Diverse lån på musikkbiblioteket gir dårlig uttelling, det er ofte innadvendte greier med museums-motivasjon i produksjonen og ofte dårlig lyd. Jeg har også utenlandske venner som spør, og det er pinlig at jeg som er oppvokst i et tungt folkemusikkdistrikt ikke kan stille med eksempel og anbefalinger.
Kan noen anbefale meg innspillinger med heftig hardingfele og glitrende lyd?
J.