Kan opplyse at Kevin Scott (Living Voice) ikke er særlig begeistert for SME’s egne innerkabler og derfor får fabrikkinstallert Kondo i armene som han forhandler. Ankepunktet er at originalkablene lyder grått og kjedelig. Har selv en V-12 m/ Kondo, men kan av åpenbare årsaker ikke si noe om...
Muy bueno. Jeg har selvsagt gitt den en overfladisk service men bier med å gå grundigere til verks rett og slett fordi jeg mangler kompetanse til gjøre noe fornuftig med servostyrte DD motorer. En mulighet er selvsagt det obligatoriske kondensatorskiftet i styringselektronikken, men det er også...
Etter ”noen” år på loftet tok jeg den ned for å la den gå videre til neste generasjon. Jeg fyrer den opp og den snurrer som forventet,men den røde lysdioden blinker en gang pr. omdreining noe som indikerer hastighetsavvik.
Når jeg legger øret inntil tallerkenen, så høres kommer det en heslig...
Han fabler :)
Opplever dem ikke som tungdrevne og de er vel spesifisert til en følsomhet på 90 dB/1W. Min står i et lite værelse og drives av en klasse A forsterker på 2x45, men de trekker ikke mange watt. Det samme gjelder for NS-1000M. Hører ikke forskjell på mellomtone og diskant, men bassene...
Masse godt i julen, her er to av dem: Altesino Brunello '06. Har drukket denne flere ganger uten særlig begeistring, men nå begynner den å gi noe; rett og slett en herlig vin med flott balanse og aromatisk dybde. Har antageligvis enda mer å gi over i de nærmeste årene og varer sikkert i 10 år...
Italiensk (danse-?) musikk fra det 16. århundre fremført i fri dressur av et ensemble med Rolf Lislevand i spissen. En påtagelig spilleglede, klassisk ECM lyd og Bjørn Kjellemyr på colascione som tidvis høres ut som en bass m/ chorus. Rett og slett trivelig musikk.
Da var julekampene over og en usedvanlig vakker nyttårstabell er klar:
Satser på at stillingen holder seg ut 11. mai, men ser ikke bort fra at de to fra Liverpool bytter plass. Synes PL har vært aldeles eventyrlig frem til nå, må være noen år siden sist det var så tett i toppen.
Berne er bra! Han har vært på flere selskaper etter CBS på 80-tallet, ”Snakeoil” kom i fjor og er hans første på ECM. I år har han gitt ”Shadow Man” på ECM med samme laget og den er minst like god som den første.
Tim Berne ”Snakeoil”, kvartett bestående av alt, klarinett, piano og trommer. Uten bass blir det masse rom mellom instrumentene; spennende taktarter og vekslende tempi. Ikke akkurat swing, kan tidvis gi assosiasjoner til kammermusikk.
Mer enn en ordinær utgivelse fra standards trioen dette året. Etter fem – seks minutter går ”Somewhere” (Bernstein) over i Jarrett’s egen ”Everywhere” som er noe av det mest overskridende de har gjort i dette årtusen. Stykket har nærmest en barokk kvalitet med et tema som repeteres og vendes i...
Det er den. Strengt tatt ikke så veldig radikal musikk, men gjennomførelsen er brilliant. Anbefales uten forbehold!
(Kan vel ikke være to som tar feil:rolleyes: )
Av og til så dukker det opp glemte album på Walkman’en og vel hjemme er det bare å fyre opp grammofonen. Ultralyd Inertiadrome er en slags jazzrock med sterke innslag av dronemetall, enkle tema som repeteres og bearbeides. Tøft, tungt og lettere psykedelisk.
Spennende å høre. Det er en viss grad av usikkerhet forbundet med så gamle flasker og desto artigere når de innfrir. Har drukket en ’34 Ramos Pinto en gang, men den var mer interessant enn givende. Har drukket opp alt av ’70 og har en flaske ’63 igjen, så får vi se hvor lenge den får ligge i fred…
Fascinerende og imponerende! Ble litt nysgjerrig på den Taylor'en, kan du si noe om flaskenivå, hvem som har tappet den (for det er vel en engelsk tapning?) og ikke minst hvorledes den har holdt seg?
California Cabernet kan være en prøvelse for sansene, men denne har en struktur som matcher den rike og ikke minst rene frukten. Litt tidlig å gå løs på den, antageligvis enda mer harmonisk om et par år. Smaker slik en moderne Bourdeaux av god årgang bør, men til halve prisen.