Mulig jeg misforstod forrige post med bruken av ordet "korrekt" osv til at du beskrev det som om bruk av bidireksjonale mikrofoner er mer "korrekt" enn omni mikrofoner?
Sjekket litt rundt, og Toole varierer behandling av sidevegger nå.
Når det gjelder andre musikkformer enn Klassisk...
Enig i at Toole fremhever viktigheten av jevn polarrespons og avstand til sidevegg, men han fremstiller ikke laterale siderefleksjoner som et alternativ som en liten gruppe vil foretrekke til noen typer musikk, han har selv et oppsett med laterale tidlig refleksjoner.
Dette har nok sammenheng med dybden på materialet.
Det er to ulike settinger som diskuteres her,akustikk i stuer, og akustikk i dedikerte lytterom.
Løsninger som ikke er optimale i et fullt ut behandlet lytterom kan være et nyttig verktøy i en vanlig stue, så lenge man ikke
behandler f.eks...
Er vel bedre å bruke isolasjon med lavere luftgjennomstrømningsmotstand enn "flexi a" ved 600mm tykkelse , f.eks knauf "space slab" :
I det dype bassområdet under 80hz så er det vel ofte hensiktsmessig med romkorreksjon for å ta stående bølger, eventuelt også trykkbasert dersom man har...
Veldig vanlig med mono instrumenter som bare er panorert, alt fra "kind of blue" til "bitches brew" og imellom.
Nær sagt alt på Impulse, Blue Note, Columbia records RCA fra 50-60 tallet (og mye som er nyere).
Hovedpoenget var at han omtalte den artikkelen vi diskuterte og spesifikt det utdraget som var aktuelt i diskusjonen.
At en erfaren anerkjent akustiker med så mye erfaring deler av sin erfaring og gir andre innsikt er udelt positivt.
Når det gjelder Floyd Toole og og behandling av bakvegg i...
Velkommen til forumet John :)
Lots of good resources on your sight,
it is nice to get an insight into the thoughts/experiences by someone respected in the business who have successfully designed studios for a long time.
Cheers
Henrik Salvesen
Min kommentar er ikke ment som en kritikk av LEDE, det er mye bra musikk som blir mikset i rom med LEDE design, poenget er heller at
noen av Toole sine teorier tildels går på tvers av LEDE konseptet med isd gap, "terminisjon" av isd gapet med mange diffuse refleksjoner 10db ned sammenlignet med...
Vanskelig å forutse utfallet dersom man endret kriteriene, som sagt skulle gjerne sett flere scenarier prøvd ut, ekstremt mange parametere som spiller inn,
det beste er et direkte sanseinntrykk.
Når det gjelder LEDE rom så er vel
Olive/Toole`s artikkel fra 1989, lenge etter at QRD diffusorer...
Ulike fremgangsmåter for å behandle rom helt klart og ulike preferanser, de fleste studioer absorberer siderefleksjoner.
Et optimalt rom dersom man ønsker å beholde siderefleksjoner krever nok større bredde enn 3.5 meter slik at det er god avstand mellom høyttaler og sidevegg.
Anngående...
De beholder vel også siderefleksjonene fordi de kan bidra med noe positivt?
sitat Sean Olive hentet fra Audio Musings by Sean Olive: Behind Harman's Testing Lab
Regner det har å gjøre med spredningsmønsteret, samt at instrumentene er mono, mens over annlegget så blir det en del kamfilter effekt ettersom det er to kilder.
Perkusjons instrumentene radierer også lyd med forskjellig timbralt innhold i ulike retninger, refleksjonene i rommet bidrar til å...
Å behandle bakvegg er vel rimelig samstemt ettersom du sitter såpass nærme, etter mitt syn så er bør du sjekke om bordet påvirker lydbildet vesentlig, det er mulig å plassere absorbent over bord.
Refleksjon fra bakvegg/bord kommer tidligst og har mest intensitet.
Tak kan gjøres noe med, om...