Kan garantere deg at det stemmer ihvertfall ikke.I så måte må det være at han tror han har fått en dyrere modell.f skrev:Pratet med en på fredag, som fikk kjøpt et par HDMI kabler til 49,00 N. Kr.
Han kjente selgeren meget godt, og fikk hans pris til selvkost!
Denne kabelen het Monster og ble solgt i butikken for 1050,00 N. Kr. Til vanlige kunder ???
Hvem (hvilken butikkjede) som tar denne avansen er uvesentelig, men synes at dette virker noe drøyt?
Du er helt på jordet.Anonym skrev:Hvis en ser på installasjonsbransjen er det vanlig at store firmaer har 80-90% rabatt på veiledende grossistpris på kabel.
Når kunde faktureres er prisen veiledende grossistpris x 1.7-1.8 + mva.
Jeg antar at det er tilsvarende praksis innenfor haifi og har krysset av for 20x.
Kabler spesielt eller generelt i hifibransjen?bambadoo skrev:Det høres litt voldsomt. 5-6 gangen har jeg hørt er rimelig normalt. Noen tar litt ekstra og noen litt mindre. Dvs. spennet er gjerne mellom 3-7 gangen.
Ca. rundt der det ligger.Wergeland skrev:Du er helt på jordet.Anonym skrev:Hvis en ser på installasjonsbransjen er det vanlig at store firmaer har 80-90% rabatt på veiledende grossistpris på kabel.
Når kunde faktureres er prisen veiledende grossistpris x 1.7-1.8 + mva.
Jeg antar at det er tilsvarende praksis innenfor haifi og har krysset av for 20x.
Fra 1.5 og opp til 2.5 - 3 -gangen (her handler forhandler rett fra produsent) er vanlig i hifi-bransjen. Om det er et importledd i mellom så er nok kalkylen sjelden/aldri over 2-gangen.
CD, vinyl og dvd ligger på 1.3 - 2 gangen.
Har en kamerat som jobber i grossistenden av håndtverker/byggevare-/VVSbransjen. Her snakker vi avanse og latterlige rabattsytemer som gir tall slik de du refererer til over. Bandittbransje.
Svært enig med deg. I bunn og grunn er denne tråden egentlig ganske trist. Alle her inne burde være klar over hvor mange Hi-Fi sjapper sliter med å få det til å gå rundt eller har godt dukkerten.Haakon_Rognlien skrev:Hi-Fi bransjen er steintøff. En ting er at avansene er små (normalt 1,6 før eventuelle rabatter), en annen ting er at kundene leter etter laveste pris på nettet, og benytter lokal kunnskap og hjemlån, før de handler inn sine valg via lavest prisede nettbutikk. Kabelavansen er ofte noe høyere, 2,2 er ikke helt uvanelig. Påstanden om 49,- for Monster er reneste eventyret, der foreligger nok en kommafeil.
Bjørn og undertegnede er to av flere som kjenner den bitre virkeligheten i denne bransjen. Den blir ikke hyggeligere av at potensielle kunder tror man sitter på sin rau og blir rik på noe som nærmer seg svindel.
Mvh
Håkon Rognlien
Det skal også nevnes at volumene for de fleste forhandlere nok er temmelig små. Dvs avansen fra relativt få salg skal dekke de faste kostnadene.Haakon_Rognlien skrev:Hi-Fi bransjen er steintøff. En ting er at avansene er små (normalt 1,6 før eventuelle rabatter), en annen ting er at kundene leter etter laveste pris på nettet, og benytter lokal kunnskap og hjemlån, før de handler inn sine valg via lavest prisede nettbutikk. Kabelavansen er ofte noe høyere, 2,2 er ikke helt uvanelig. Påstanden om 49,- for Monster er reneste eventyret, der foreligger nok en kommafeil.
Bjørn og undertegnede er to av flere som kjenner den bitre virkeligheten i denne bransjen. Den blir ikke hyggeligere av at potensielle kunder tror man sitter på sin rau og blir rik på noe som nærmer seg svindel.
Mvh
Håkon Rognlien
Hi-Fi bransjen er et beintøft sted. Jeg har tapt langt mer enn jeg har tjent på dette. Skal man overleve, må man ha egen-importerte agenturer eller selge i store kvanta. Da legger man ned butikken med demo-rom og går over til nettdistribusjon. Og kaller seg komplett eller noe sånt.Haakon_Rognlien skrev:Hi-Fi bransjen er steintøff. En ting er at avansene er små (normalt 1,6 før eventuelle rabatter), en annen ting er at kundene leter etter laveste pris på nettet, og benytter lokal kunnskap og hjemlån, før de handler inn sine valg via lavest prisede nettbutikk. Kabelavansen er ofte noe høyere, 2,2 er ikke helt uvanelig. Påstanden om 49,- for Monster er reneste eventyret, der foreligger nok en kommafeil.
Bjørn og undertegnede er to av flere som kjenner den bitre virkeligheten i denne bransjen. Den blir ikke hyggeligere av at potensielle kunder tror man sitter på sin rau og blir rik på noe som nærmer seg svindel.
Mvh
Håkon Rognlien
Det tror jeg så gjerne at den gjør. Den avsindige avansen havner nok hos produsent, og ikke hos noen av forhandlerleddene.Fugazi skrev:Det som er forundelig er prisen på f.eks 1 meter Nordost Odin RCA til over 100.000,- Jeg har problemer med tro at den kabelen koster 50.000,- inn til butikk hvis man bruker regnestykket 2 gangeren.
Hva er problemet. ???Hvor stor avanse tror dere forhandlere/butikker har på kabler ut til sluttbruker
Min kontakt i Hong Kong...
Han selger en DVD (komplett m/skall og fjernkontroll) til Comet for HK$16.
HK$ 1=NOK 0,69
For standard prising fra OEM til markedet, sier han kalkylen pleier å gå slik, dersom komponenten skal til f.eks. GB:
HK$ fra ham. Samme beløp i US$ fra angitt produsent (den som brander varen) til grossist. Det doble beløpet i GBP som veil. utsalgspris. Dvs. GBP 110.
Og det stemmer vel med hva vi ser denslags standard DVD-drev går for i dag.
Tipper du er inne på noe vesentlig her ja. Selv om avansen på en dyr kabel sikkert kan være lukrativt nok, så tror jeg det skal mye til for å bli rik på hifi. Markedet for dyre kabler er vel uansett ikke veldig stort. Hadde det vært veldig lønnsomt å drive hifi-butikk i Norge hadde det sikkert vært flere butikker rett og slett. I Trondheim finnes det snart ingen uavhengig hifi-butikk. Strengt talt finnes det vel knapt noen butikker nord for Dovre! Ser ut som det går samme veien med hifi-butikker som med platebutikkersonicfrontiers skrev:Hva er problemet. ???Hvor stor avanse tror dere forhandlere/butikker har på kabler ut til sluttbruker
De skal jo tjene penger for å betale husleie, strøm, arbeidstakere samt andre utgifter.
1 medarbeider skal selge mange "normale" kabler pr år for å gå i null
Sonicfrontiers
Godt eksempel: art. X fra produsent inn til meg: kr. 17,30 - fra meg i antall (100+) for kr. 24,00 til distributør, som splitter eskene og pakker hver enkelt art.X i en blisterpakning, selger så art.X for kr. 42,00 til butikker som har utsalg og stativer beregnet på blisterpakninger til sluttbruker. Pris i butikk, til forbruker, inkl. moms: kr. 120,- En artikkel fra utenlandsk produsent til kr. 17,30 eks. mva blir til 120,- ink. mva. OG DET ER PÅ INGEN MÅTE GRÅDIGE KALKYLER NOE STED, og alle ledd i kjeden tilfører verdier til sluttproduktet. Størst margin går til butikken, ja, men det er også der det normalt er størst kostnader til lokale, personal etc. etc. og gjerne også plass for en liten rabatt til ev. håndtverkerkunde.Fugazi skrev:Jeg vil påpeke at jeg snakker om kabler og ikke Hifi generellt.
Det som er forundelig er prisen på f.eks 1 meter Nordost Odin RCA til over 100.000,- Jeg har problemer med tro at den kabelen koster 50.000,- inn til butikk hvis man bruker regnestykket 2 gangeren.
Men jeg vil aldri kalle noen for svindlere uansett marginer. Markedet styres av hva kunden ønsker å betale for varen. Jobber selv i VVS bransjen som leverandør første ledd og vet at det opereres med 7-10 gangeren fra oss, grossist, forhandler og ut til kunde. Husk da at alle ledd skal ha sin margin. Samme gjelder sportsutstyrsbransjen. Se bare hva som selges på salg 70- 80 %. De tjener fortsatt penger.
Vennligst ikke forkludre debatten med slik fakta. Alle vet jo at Hi-Fi er noe overpriset ræl.pengesluk skrev:Godt eksempel: art. X fra produsent inn til meg: kr. 17,30 - fra meg i antall (100+) for kr. 24,00 til distributør, som splitter eskene og pakker hver enkelt art.X i en blisterpakning, selger så art.X for kr. 42,00 til butikker som har utsalg og stativer beregnet på blisterpakninger til sluttbruker. Pris i butikk, til forbruker, inkl. moms: kr. 120,- En artikkel fra utenlandsk produsent til kr. 17,30 eks. mva blir til 120,- ink. mva. OG DET ER PÅ INGEN MÅTE GRÅDIGE KALKYLER NOE STED, og alle ledd i kjeden tilfører verdier til sluttproduktet. Størst margin går til butikken, ja, men det er også der det normalt er størst kostnader til lokale, personal etc. etc. og gjerne også plass for en liten rabatt til ev. håndtverkerkunde.
Som en illustrasjon på hva verdikjeden tilfører til sluttprisen er det bare å sammenligne prisene på f.eks dealextreme.com med prisene til komplett, netshop etc her hjemme. Eller sammenligne priser i USA med norske priser, særlig på saker der garantireparasjoner er omtrent ikke-eksisterende.pedal skrev:Vennligst ikke forkludre debatten med slik fakta. Alle vet jo at Hi-Fi er noe overpriset ræl.
Trenger ikke være Nobelprisvinner i økonomi for å forstå det. Poenget er at slik er det med det aller meste av varer, her i den delen av verden hvor vi er så heldige å bo. Å betale for "verdikjeden" (branding, JIT distribusjon, moteluner, avgifter og forbrukerens forfengelighet) er helt vanlig. Vanlig.nb skrev:Påstanden min er at man i mange tilfeller primært betaler for verdikjeden, ikke for selve produktet.
Fint at du har insett det da, siden du tidligere har funnet det temmelig komisk at jeg påstår at man ikke betaler for produktets kvalitet eller egenkost, men primært for å få det frem til forbruker på en lite økonomisk måte. Da er vi tilsynelatende (delvis) enige om noe.pedal skrev:Trenger ikke være Nobelprisvinner i økonomi for å forstå det. Poenget er at slik er det med det aller meste av varer, her i den delen av verden hvor vi er så heldige å bo. Å betale for "verdikjeden" (branding, JIT distribusjon, moteluner, avgifter og forbrukerens forfengelighet) er helt vanlig. Vanlig.
-Kan du fortelle meg hvilke av de 800 representantvarene i konsumprisindeksen som ikke har multiple "verdikjede" påslag fra produsent til forbruker?
Ja, men får de noe tilbake fra produsenten? En kompis av meg jobber på bilverksted, og der funker det visstnok slik at verkstedet får tilbake for den tiden en fabrikkmekaniker bruker på samme jobb, dvs at det er greit for rutinesaker men en skikkelig dårlig deal dersom det er sære feil mekanikeren må bruke lang tid på..Marcus skrev:Importør har vel ansvar for reparasjoner som går under garanti/reklamasjon, nb
Dvs at påslagene sannsynligvis burde være enda høyere. Det er imidlertid ikke noen automatikk i at kundene vil betale dette påslaget siden det finnes ganske mange alternative steder å handle fra etter hvert.Trondmeg skrev:Bransjen får pepper for høye påslag av en del vaktbikkjer. Likevel dør bransjen ut pga dårlig inntjening.
Nok et eksempel fra hverdagens virkelighet hvor jeg lever:.Marcus skrev:Godt spørsmål, kanskje noen med importørkunnskaper kan svare på det! Skal ikke se bort ifra at det er en eller annen ordning for å lette byrden.
Stopp en halv her. Hvem har ikke fått med seg at varens pris mangedobles fra produsent til forbruker? Det er elementær kunnskap. Enten man snakker Fjerne Østen eller Lofoten, hvor fersk torsk koster 20.-/kiloen på kaia. Servert som 200gram hovedrett på restaurant, koster samme fisk 1000.-/kiloen. Og da er vi fremdeles i Lofoten. Sånn sett blir det "billig" å kjøpe den over disk i Oslo for 200.- eller der omkring. Man kan altså anvende både x10 og x20 på noe så lokalt og elementært som norsk fisk.nb skrev:Fint at du har insett det da, siden du tidligere har funnet det temmelig komisk at jeg påstår at man ikke betaler for produktets kvalitet eller egenkost, men primært for å få det frem til forbruker på en lite økonomisk måte. Da er vi tilsynelatende (delvis) enige om noe.