Takk Jeg har nylig kjøpt en forsterker på gear4music faktisk så jeg tror jeg vil ha passive høytallere! Skal kikke litt på finnFor maksimal lydkvalitet for 5000, med mye basstung elektronika, ville jeg enten:
- kjøpt de aktive monitorene/høyttalerne JBL LSR308. Her har du forsterkere bygget inn i selve høyttaleren, og jeg tror du vil bli overrasket over hvor bra de spiller. Disse er det litt vanskelig å få hørt i Oslo, men du kan bestille dem på nettet med åpent kjøp (anbefaler Gear4music), og sende dem tilbake hvis du ikke blir fornøyd
(her feks JBL LSR308 Two Way Active Studio Monitors with Free Stands (Pair) at Gear4music.com)
Eller:
- holdt hodet litt kaldt, ikke kjøpt det første beste, og lett på brukten etter rimelige gulvstående høyttalere. Jeg ville sett etter noen med så stort basselement som mulig. Og så er det bra å lese hva andre synes om de ulike modellene, og få hørt dem selv selvsagt. Med bruktkjøp har du ikke angrefrist
Og velkommen til forumet!
Har en pioneer reciver, NAD C316BEE og en Behringer effektforsterker med DSP. Har til nå brukt Cerwin Vega høyttalere (kanskje å banne i kirken å si det her). Er ute etter litt mer lydkvalitet. Har også en Dali sub også.FSXgta: Fem tusen? Med det relativt store rommet? Hva skal du koble opp med? Spesielt i ultrabudsjettklasse er det viktig å tenke kvalitet foran kvantitet. Blant annet fordi kompromissene er kjempestore desto større høyttalerne blir. Et par Klipsch er riktig for å få LIVE-følelse der, men de har horn. Horn krever ikke særlig effekt, men låter skarpt, umusikalsk og øretrettende over tid hvis du kke tar høyde for det i matchen forøvrig. Så , hva har du av utstyr fra før? Jeg har et par ess i ermet, men fortell..
Sånn jeg har det nå bruker jeg Behringeren med sub filter på gulhøyttalere med 12'' bass, det kan jeg jo fortsette med da det funker bra. Bruker bokhyllehøytallere på reciveren men skulle helst hatt noen gulvstående som tåler å henge med på høyt volum hvis du skjønner. De jeg har nå er 6.5 tommere og er begrenset med volum før de jobber mer enn jeg vil de skal på lavere frekvenser. Kan også bruke high pass filter på effektforsterker og bruke den på høytallere og subben i tileggJeg tror jeg er uenig i omtrent alt du foreslår der, Auditor
Passiv biamping er overflødig og unødvendig. Det har ingen målbare gevinster. Og hive ut subben? Hvorfor det? Utfordringen med en subwoofer er å få den integrert godt nok - men når trådstarter har en receiver, så har den antakelig innebygget crossover man kan bruke, og det gjør det mye lettere. Dessuten lager Behringer helt OK effektforsterkere (bare at kvalitetskontrollen deres er dårlig, så det hender de går i stykker). Skal godt gjøres å finne mer watt for pengene.
Ang høyttalere er det smak og behag. Er derfor ingen vei utenom å få hørt på ting før man kjøper (eller ha mulighet for åpent kjøp). Zensor 5 spiller i mine ører bra, men for min del er det mye annet jeg ville sett på i prisklassen - særlig hvis man hører mye på basstung elektronika. Det kan imidlertid være det vil funke bra med Zensor 5 hvis man bruker crossover i receiveren til å la suben ta det tyngste arbeidet i bassen.
Behringeren har DSP med delefilter/eq og masse godbiter som kan styres fra program eller på selve forsterkeren! Takk for gode råd og anbefalingerÅja, så behringeren har delefilter for subben? Det er jo praktisk. Jeg ville som sagt bare prøvd å høre litt forskjellig, helst med musikk du kjenner godt og er glad i. Da merker du fort hva du liker. Bare vær klar over at bassen fort vil høres annerledes ut hjemme hos deg, siden bass er veldig romavhengig.
Kjører kun stereo, ikke surround. Kjøpte forsterkeren fordi den har pre out til effekten og sub utgangerOlav2: Så du skjønte? Fint! Poenget her er å - på best mulig måte- få enklest mulig oppsett. Med færrest mulig forringende bokser, kortest mulig signalvei og høyest mulig lydkvalitet til fem tusen kroner. Da tar man utgangspunkt i de delene som har høyest potensial, skjærer vekk det som ikke passer inn, selger unna, øker budsjetttet en smule og sitter igjen med en reell oppgradering over hele brettet. Som skissert over. En ting til: Hvem i allverden trenger ekstra bass hvis frontene er fra Cerwin- Vega??? Jordskjelv er det nok av i California.
FSXgta: Hvilke side- og bakkanaler bruker du i oppsettet? Noe sier meg at det er mer enn på tide å se over HELE dette anlegget..for å bla sy sammen lydbildet bedre.
a) Det er bedre å finne brukthøyttalere som matcher det man har fra før hvis budsjette er begrenset, enn å bytte ut en hel masse annet og skape enda flere usikre variabler.Syncron75: Usikkerheten i sånne tråder kommer nettopp fra folk som foreslår brukthøyttalere. Brukthøyttalere som- som regel-
a) Ikke matcher det trådstarter fra før har
b) er for store for rommet, skaper problemer
c) Mildt sagt er i varierende stand, må sendes og kommer fram med enda mer skade.
d) Ikke passer inn fordi det finnes større flaskehalser og oppgraderingspotensiale annet sted i anlegget. Uten å rydde opp i dem først vil ALDRI totalen fungere
Høyttalerne er nok der de største kompromissene ligger, både forsterker og kilde er forholdsvis lett å lage uten for store kompromisser i forhold. Dernest kommer interaksjonen mellom høyttaler og rommet de skal stå i. Både kilde og forsterker tjener på å være av best mulig kvalitet og de skal passe i helheten, men hovedsaklig er det høyttalerne og akustikken som legger de største føringene for om man oppnår god lyd eller ikke. Det er ikke noe mer hokus-pokus enn det.Berserkr: Største flaskehalsen i et anlegg er og blir matchen. Samspillet. Hovedsaklig mellom forsterker og høyttalere, men kilden har også sitt å si.. Det å vite hvor kompromissene er for så ved enkle , effektive grep å systematisk eliminere dem er en av de største kunstene ved Hi-Fi. 2+2 er ikke 4 i vellykket Hi-Fi, men 6. Løsningen ligger i å kjenne seg selv, sitt marked, preferanser , krav og muligheter. Høyttaleren kan være så stor den bare vil, men uten skikkelig forsterkeri og konstruksjon av anlegget ellers, er den lite verd.