Problemstillingen rundt nettstøy er av vesentlig betydning hvis man ønsker å optimalisere lyden i et highend anlegg. Her er flere fallgruver, også sikkerhetsmessig. Mine svar her er ment som råd til trådstarter Palace, som aktivt ønsker å gjøre noe med saken.
Erfaringene mine og mange andres, er at en dedikert jordet strømkurs til anlegget gir bedre lyd. Denne bør ha størst mulig kapasitet og være skjermet. Her er noen momenter/erfaringer fra min side:
Hvor stor KURS er et praktisk og økonomisk spørsmål. Det er ikke slik at 32A er dobbelt så bra som 16A. Dette må sees i forhold til hvor mye strøm forsterkerne trekker. I mitt tilfelle med 2 stk DP A5 og 1 stk A1, så valgte jeg å være på den sikre siden da skapet hadde nok ledig kapasitet og prisdifferansen var minimal.
I eldre leiligheter med liten hovedkurs inn i skapet, så er 16A mest hensiktsmessig. Da kan en også bruke alminnelige stikkontakter. (Jeg har 32A med teknisk stikk fra veggen og inn i nettfilteret som fordeler videre til hver enkelt komponent via vanlige kontakter. Uttaket og all tilkoblet elektronikk er dessuten trygt skjult inne i et lukket skap).
Be samtidig elektrikeren om å gå over jordingen i skapet, samt sette inn trege sikringer på Hi-Fi kursen, for minst mulig strømbegrensning.
Apropos advarsel fra FZ: Har du feil på nettet, eller på et elektrisk apparat som er tilkoblet nettet, så må selvsagt elektrikerens første oppgave være å reparere denne.
Den største lydmessige gevinsten er nok ikke størrelsen på kursen, men at det benyttes en kabel som har effektiv skjerming mot innstrålt HF støy. (Lufta fylles opp med mer og mer skitt, alt fra radio/TV til mobilnett og lokale trådløse nettverk). Et av de svakeste leddene herom er apparatenes egne uskjermede ledninger, samt fordelere mellom disse og vegg. I noen anlegg utgjør dette flere meter med antenner som plukker opp støy. (Den voldsomme veksten siste årene i dedikerte nettfiltre og nettkabler, baserer seg hovedsakelig på at man nå har satt fokus på skjerming. Personlig er jeg meget fornøyd med den såkalte LMC. En rimelig standardkabel som Leif [Morten] Christensen var tidlig ute med å identifisere og som han velfortjent har fått oppkalt etter seg! Ingen grunn til at en nettkabel skal koste mange tusen, med mindre du ønsker å betale for dyrt utseende og merkevare/distribusjon). Min forrige effektforsterker DP 5.52 hadde fastmontert uskjermet nettledning. Forsøk med å kutte denne ned til minimum lengde gav betydelig lydgevinst.
Dersom man ikke har anledning til å ha jordet kurs i stua, så spør elektrikeren uansett om han kan bruke en skjermet kabel, hvor skjermen forbindes til jord i skapet. Da oppnår du i det minste en effektiv skjerming av det lange strekket, som ellers vil fungere som en gigantisk antenne.
---------------------
Når det gjelder hvilke apparater som skal kobles til den dedikerte hifi kursen, så er det flere hensyn å ta FOR Å MINIMALISERE JORDLOOPER APPARATENE IMELLOM. Først og fremst må alle apparatene tilkobles den samme dedikerte kursen. Ikke fall for fristelsen med å tilkoble en utplassert sub eller en elektrostat/aktiv høyttaler til et vegguttak på en annen kurs. Da er det bedre med en lang (skjermet!) skjøteledning tilbake til den dedikerte hifi kursen.
Nettledningene bør også stripses sammen så langt det fysisk er mulig. (Når de ligger inntil hverandre, så reduseres muligheten for jordloop). Dersom 2 apparater står i nærheten av hverandre, så bør altså nettledningene ligge tett i parallell så langt som mulig.
Fordi spenningstrafoene inne i apparatene ikke trekker 100% likt på fasene, så er det også litt å hente på å snu stikket. Fremgangsmåten har vært referert flere ganger her på Sentralen. Tror også den kan leses på hjemmesiden til Dynamic Precision og Forsman (VSS høyttalere).
Så kommer en litt spesiell sak som gjelder hvis du har flere en ett apparat som trekker mye strøm, eller du har ett/flere apparater med lange/sprikende nettkabelstrekk, og disse har innbyrdes jordforbindelse via signalkabel: Da kan det lønne seg å bare la det mest strømsterke apparatet være tilkoblet jord. Altså frakoble jord til alle apparater, unntatt for eksempel effekttrinnet. Da vil altså øvrige apparater få sin tilkobling til jord via signalkabler i serie med effekttrinnet. For å få til dette, bør man bryte jord ved apparatsiden, slik at nettkabelens SKJERM-FORBINDELSE til jord opprettholdes. Noen apparater har slik jordbryter, andre ikke. I så fall kan du bryte jord inne i kabelen (i pluggen på apparatsiden). Husk å markere denne godt, så du ikke senere forbytter!
En alternativ vri på dette problemet er å koble inn en skilletrafo mellom nett og for eksempel preamp (eller CD), og på den måten bryte jordforbindelsen. Husk da at alle eventuelle ekstra kabellengder må være skjermet. Sjekk samtidig at skilletrafoen er effektivt langt opp i frekvens, da det her kan være hørbare kvalitetsforskjeller. HF støy kan nemlig smitte over, selv i en skilletrafo. Skilletrafoer av god kvalitet kan kjøpes fra norske forhandlere, men sjekk måledataene først. Jeg har god erfaring med for eksempel den svenske produsenten ELSAFE.
Kvaliteten på jordforbindelsen er også av betydning. Jeg har prøvd både særskilt jordspyd og skapjord i mitt forrige lytterom. I dag bruker jeg (god) skapjord. Et godt tips er å få elektrikeren til å forbedre den eksisterende jordforbindelsen. Og er det et sted man bør bruke dyre kabler, så er det paradoksalt nok på jordforbindelsen, da denne skal lede bort ørsmå HF signaler. (Her ser man mange konstruktører gå seg bort. De satser på sølv og teflon i signalveien, men bruker en kjip flettet kobberkabel med PVC isolasjon til jordforbindelsen). Ideelt bør jordforbindelsen være en kabel med lav kapasitans og skikkelig tverrsnitt. Gjerne en teflonisolert sølvskinne!
Nevner for ordens skyld at anlegget ikke bør dele kurs med kjøleskap, kaffetraktere, vaffeljern, dimmere, ovner eller andre elektriske apparater som har innebygd motor, termostatstyring eller annen spenningsregulering, da det fra disse kan smitte markante støymengder.
--------------------
Ovennevnte problemstillinger øker i grad med anleggets båndbredde, for eksempel mine store DP effekttrinn. Mange rørtrinn (ikke alle) har så begrenset båndbredde at HF problematikken marginaliseres. Det sies også at rør i seg selv fungerer som et galvanisk skille. Så hvis du kan leve med rørenes øvrige særkrav (mikrofoni, bias, etc) så kan det være en løsning.
Alt i alt er dette en nokså vrien materie. Og i bakgrunnen lurer frykten for å gjøre noe som kan være farlig eller ulovlig
Men å ignorere problemet er etter min mening heller ingen god løsning! Sammen med akustikk og vibrasjonsdemping, så er nettstøyproblematikken en av de 3 nødvendige rammevilkårene for highend lyd. (Vil du ha et ukomplisert forhold til hifi anlegget ditt, så bruk en mindre sum på en liten integrert forsterker, en signalkilde og en 2veis kompakt høyttaler, og bruk resten av tiden og pengene på musikk!)
Hilsen
Petter