Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 30
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Akle
    Guest

    Det skal liksom være dyrt.

    Mange av butikkene tar seg alt for godt betalt for reperasjoner og deler som i praksis koster veldig lite, hifi og HighEnd skal liksom være dyrt, det er bare sånn.

    En smart fagman (og billig), i denne sammenheng uten navn, visket meg dette. Er det noe i påstanden?

    Vet for eksempel om en rørmann som bestilte rør fra importør av rørampen sin, importøren la da fett på prisen, er dette kotyme. Synest slikt burde være service når du har lagt igjen hundretusener i en butikk...

    Helst ikke dra opp navn og spekulasjoner rundt personer. Tar ikke ansvar for slikt.

  2. #2
    Overivrig entusiast karl's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    1,192
    Tagget i
    1 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Det er nok sånn pga at dette utstyret selges i så små mengder og da blir det lite avanse(bto fortjeneste). Det er lett/nærliggende å ta igjen avanse på salg av deler og rekvisitter. Slik er det i mange bransjer.

  3. #3
    Akle
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Om en butikk vidreformidler rør fra Motron, hvor mange prosent synest du de skal kunne legge til for å ta imot og videresende en pakke?

    Svidd kondensator, noen kroner, noen minutter med skruing. Men dette er jo highend, her kan vi ta noen tusen?

    Mener bare at en bør være kritisk som kunde, bestill fra Motron eller Demostenes selv, etc, etc, be om kvitering for deler, få i retur de utskiftede komponentene, osv.

    Selvfølgelig må jeg også være kritisk til forhandleren som fortalte meg dette.

  4. #4
    Servicemann RJEL's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2004
    Innlegg
    1,957
    Tagget i
    3 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Sier seg selv. Når en kunde er villig til å betale på titusenvis av kroner på et dyrt produkt så blir rep. prisen deretter.
    Skulle bare mangle i en bransje dær Elkjøp produktene florerer med dertil elendig fortjeneste.

    Må skille mellom butikk og verksted.
    Det er 20 års siden disse bransjer skilte lag.
    Det finnes 10 typer mennesker. De som forstår binært tallsystem og de som ikke gjør det!
    http://www.rj-elektronikk.no

  5. #5
    Hifi-entusiast heggaII's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    199
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Om en butikk vidreformidler rør fra Motron, hvor mange prosent synest du de skal kunne legge til for å ta imot og videresende en pakke?

    Svidd kondensator, noen kroner, noen minutter med skruing. Men dette er jo highend, her kan vi ta noen tusen?

    Mener bare at en bør være kritisk som kunde, bestill fra Motron eller Demostenes selv, etc, etc, be om kvitering for deler, få i retur de utskiftede komponentene, osv.

    Selvfølgelig må jeg også være kritisk til forhandleren som fortalte meg dette.
    Uten sammenligning forøvrig....
    Hvor mye får man igjen for en bilservice til 3-5k?

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    6,845
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.


    Uten sammenligning forøvrig....
    Hvor mye får man igjen for en bilservice til 3-5k?
    Godt eksempel.
    Da jeg hadde bilen min inne til 20 000 km. service tok de 3.500 kroner for jobben. Da skiftet de olje, oljefilter og air-clean filter. Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren... *

    Men sånn er det blitt i alle bransjer, stort sett. Fortjenestemarginene på selve "produktet" går ned. Dette skal da tas igjen et annet sted. Også i brunevarebransjen.
    Players win, players loose, players prepare, players practise, players get hurt but players always get up. No matter what the outcome is, players play!

  7. #7
    Thomas1
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Cd rom oppdatering på motoren...hehe.
    Tror ikke det finnes, men en justering av forbrenning/ tomgang/lufttilførsel/bensin går an.

  8. #8
    propaganda
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!) har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
    svart arbeid fra no av

  9. #9
    Hifi-entusiast Fisken_Bob's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Innlegg
    147
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Godt eksempel.
    Da jeg hadde bilen min inne til 20 000 km. service tok de 3.500 kroner for jobben. Da skiftet de olje, oljefilter og air-clean filter. Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren... *
    Det var ikke sånn at han fikk servering mens han stod og forklarte saken?

    "Vi har kjørt... Se det, rom!... oppdateringer på motoren din..."

    (Dette burde heller vært på Tull&tøys-tråden)
    Dynaudio C2 Mk1, Bladelius Thor Mk2, Rega Saturn, Silver Sonic Revelation, Van den Hul Magnum Hybrid, Dali banana lux

  10. #10
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,927
    Tagget i
    5 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!) *har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
    svart arbeid fra no av

    Ja, men så er det, innklusive moms, ikke mer enn normal timesats. Er vel vanlig at man fakturerer for en halv-time eller time som minimum (gjør i hvert fall jeg i min jobb).

    Dessuten skal man ha godtgjørelse for håndtering, feilfinding osv.

    Når det gjelder påslag for rør synes jeg det kommer litt an på hva som er gjort i forkant. Kjøpte nye rør til min HP-100 er for en liten stund siden (fra Hovland). Nå var ikke det så veldig dyrt, men kostet nok noe mer enn om jeg hadde handlet i løs vekt. Men, så har de da også gått igjennom og matchet hvert enkelt rør til den posisjonen som passer best.

    Og, når nå uhellet først var ute og et rør til riaa-delen gikk, ja da var det bare en kort mail og vips så var FedEx på døra med nytt rør, kostnadsfritt selvfølgelig (eller inkludert om man vil).
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  11. #11
    Bransjeaktør terjetroll's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    160
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Snekkeren syntes Rørleggeren er for dyr Det er bare jeg som skal ha bra betalt? :-/

  12. #12
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,086
    Tagget i
    10 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren... *
    Dette minner meg om en episode jeg hadde:
    Bilen min stoppet på vei inn i kryss når jeg gikk av gassen. Dette er jo ganske ubehagelig da man mister vesentlig styre og bremsekraft. Feilsøking ble utført, men til tross for at det var garanti på bilen ble feilsøkingsarbeidet fakturert da de ikke kunne finne feilen.

    Etter 4. verkstedsbesøket oppgraderte de styreprogrammet som sitter lokalt for dieseldysene. Dette løste hele problemet og bilen har gått som en klokke siden. Det var da selvsagt ikke snakk om å få refundert tidligere kostnader til feilsøking nei. Selv om det selvsagt fortsatt var garanti på bilen

    Argumentet: Teknikerne på verkstedet hadde ikke tilgang på den oppgraderingen før på dette tidspunktet så det var ikke noe de kunne få gjort annerledes

    Så garantien gjelder bare dersom verkstedet vet hvordan de skal få løst problemet
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  13. #13
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,086
    Tagget i
    10 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!) *har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
    svart arbeid fra no av
    Du får inn en forsterker til rep. Du begynner å skru den fra hverandre. Du feilsøker. Du finner feilen. Du lodder ut 4 transistorer, finner 4 nye og lodder dem inn (loddejobb på ca 30 minutter). Du tester så forsterkeren og måler nøkkelverdiene for å se at den fungerer stabilt. Du skrur den så sammen og fyller ut serviceordren. Du setter forsterkeren til utlevering og rydder bort verktøy, defekte deler og annet fra arbeidsbenken.

    Dette klarer altså han på verkstedet på en time! I tillegg tar han bare 400kr + MVA / time!

    Hvem skal betale for den resterende tiden som går med til montering/demontering, testing, serviceordre og rydding?

    Eller skulle han levert deni deler, ikke testet? Jeg regner med du ikke er lett å ha med å gjøre dersom feilen dukker opp igjen etter et par måneder?

    Hvem skal forresten betale hans lønn, husleia, kurs og ferier, verktøy, kostnader til regnskap og administrasjon osv?

    Jeg tror ikke du har tenkt gjennom dette så nøye, men det ligger kanskje noe i nicket ditt?
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  14. #14
    Hifi Freak roffe's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    3,677
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Kostpris for en ansatt med lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, arbeidsplass, utstyr etc. ligger sjelden under 400-500kr per time. I tillegg er det faktisk mva på tjenester nå.

    Tror nok man må regne med å betale fra 500kr/time og oppover for timebaserte tjenester, ja. Synes faktisk det var ganske billig, men regner med at det var før mva.

  15. #15
    propaganda
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.


    Du får inn en forsterker til rep. Du begynner å skru den fra hverandre. Du feilsøker. Du finner feilen. Du lodder ut 4 transistorer, finner 4 nye og lodder dem inn (loddejobb på ca 30 minutter). Du tester så forsterkeren og måler nøkkelverdiene for å se at den fungerer stabilt. Du skrur den så sammen og fyller ut serviceordren. Du setter forsterkeren til utlevering og rydder bort verktøy, defekte deler og annet fra arbeidsbenken.

    Dette klarer altså han på verkstedet på en time! I tillegg tar han bare 400kr + MVA / time!

    Hvem skal betale for den resterende tiden som går med til montering/demontering, testing, serviceordre og rydding?

    Eller skulle han levert deni deler, ikke testet? Jeg regner med du ikke er lett å ha med å gjøre dersom feilen dukker opp igjen etter et par måneder?

    Hvem skal forresten betale hans lønn, husleia, kurs og ferier, verktøy, kostnader til regnskap og administrasjon osv?

    Jeg tror ikke du har tenkt gjennom dette så nøye, men det ligger kanskje noe i nicket ditt?
    lol. for det første leverte jeg den uten lokk, og fortalte tomgangstrøm og hva som skulle skiftes. de brukte godt under en time, det vet jeg siden de ringte like etter....

    uansett er det kjent på 5-10minutter slike feil for alle fagfolk... og du mener de bruker en halvtime på å pakke frem loddebolt osv, på et elektronikkverksted

    dette er svindel, enkelt og greit.....

  16. #16
    propaganda
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Kostpris for en ansatt med lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, arbeidsplass, utstyr etc. ligger sjelden under 400-500kr per time. *I tillegg er det faktisk mva på tjenester nå.

    Tror nok man må regne med å betale fra 500kr/time og oppover for timebaserte tjenester, ja. Synes faktisk det var ganske billig, men regner med at det var før mva.
    lol makan til tullavgifter.

  17. #17
    propaganda
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    for å nevne noe annet tok en skoleklasse av seg å reparere en rimelig herpa tv. flere timer feilsøking...til slutt byttet de en trafo og noen komponenter. rundt 400kr alt inkl.

    folk som betaler gladelig en tusing for en times arbeid på et verksted er rimelig idiot

  18. #18
    Hifi Freak roffe's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Innlegg
    3,677
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Velkommen til det virkelige liv, propaganda. *Skoleklasser er betalt av staten (utstyr og kompetanse) og foreldrene sine (mat, tak over hodet, klær etc). *Hvor tror du foreldrene og staten får pengene fra?
    Tror nok du må regne med å betale litt hvis du forventer å tjene penger selv en dag. *Å kalle 500kr/timen for svindel er latterlig.

  19. #19
    Akle
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    Folk skal få lov til å ta seg realt betalt, var da ikke det jeg siktet til. Fagmenn skal ha spenn. Eh, ja, redda joppe.

  20. #20
    Ronny_D
    Guest

    Re: Det skal liksom være dyrt.

    for å nevne noe annet tok en skoleklasse av seg å reparere en rimelig herpa tv. flere timer feilsøking...til slutt byttet de en trafo og noen komponenter. rundt 400kr alt inkl.

    folk som betaler gladelig en tusing for en times arbeid på et verksted er rimelig idiot
    En skoleklasse i arbeid, men da er det yrkesopplæring ikke bedrift, jeg syns du framstår som om det var netto alt handlet om, litt synd. Alle er med på å betale en bit av å drive Norge på godt og vondt det koster.

    Syns du det ?
    1000 kr pr time i service ække så hakka gæli, husk det går med lokal leie, arb giver avg, diverse materiell. Kostnader med å ha utstyr rimelig oppdatert....

    Utbyttede deler får man gratis med dersom du vil kaste dem selv.

    større serviceberdifter kan holde ett lite lager. å holde ett lager skal forrentes ellers kunne eieren like gjerne satt pengene i banken. bare bestillet inn deler dersom behov.

    Selv det å bestille noen rør fra ett eller annet sted koster, og så skal det via bedriftens regnskap.... da er mølla i gang.

    Prøv å sette opp ett lite regnskap over en tremannsbedrift som bedriver service. alle utgifter som bedriften har skal selvsagt dekkes av servisinntekter.
    Dersom det finnes noen som bedriver service av idealistiske grunner kunne jeg godt tenke meg å kjenne til disse.

    Dyr hifi eller dyr bil ? Jeg ville heller sammenlikne med f.eks en databedrift: Tilbudene på utstyr til kontrakter er nære nullfortjeneste pga konkuranse, det det tjenes på er konsulteringsarbeidet og serviskontrakter.

    Hva er forskjellen om jeg tjener noen kroner på annskaffelse av noen deler eller en oppdelt bedrift hvor søstra mi står for leveransen...

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed