Det skal liksom være dyrt.

A

Akle

Gjest
Mange av butikkene tar seg alt for godt betalt for reperasjoner og deler som i praksis koster veldig lite, hifi og HighEnd skal liksom være dyrt, det er bare sånn.

En smart fagman (og billig), i denne sammenheng uten navn, visket meg dette. Er det noe i påstanden?

Vet for eksempel om en rørmann som bestilte rør fra importør av rørampen sin, importøren la da fett på prisen, er dette kotyme. Synest slikt burde være service når du har lagt igjen hundretusener i en butikk...

Helst ikke dra opp navn og spekulasjoner rundt personer. Tar ikke ansvar for slikt.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Det er nok sånn pga at dette utstyret selges i så små mengder og da blir det lite avanse(bto fortjeneste). Det er lett/nærliggende å ta igjen avanse på salg av deler og rekvisitter. Slik er det i mange bransjer.
 
A

Akle

Gjest
Om en butikk vidreformidler rør fra Motron, hvor mange prosent synest du de skal kunne legge til for å ta imot og videresende en pakke?

Svidd kondensator, noen kroner, noen minutter med skruing. Men dette er jo highend, her kan vi ta noen tusen?

Mener bare at en bør være kritisk som kunde, bestill fra Motron eller Demostenes selv, etc, etc, be om kvitering for deler, få i retur de utskiftede komponentene, osv.

Selvfølgelig må jeg også være kritisk til forhandleren som fortalte meg dette.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Sier seg selv. Når en kunde er villig til å betale på titusenvis av kroner på et dyrt produkt så blir rep. prisen deretter.
Skulle bare mangle i en bransje dær Elkjøp produktene florerer med dertil elendig fortjeneste.

Må skille mellom butikk og verksted.
Det er 20 års siden disse bransjer skilte lag.
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Om en butikk vidreformidler rør fra Motron, hvor mange prosent synest du de skal kunne legge til for å ta imot og videresende en pakke?

Svidd kondensator, noen kroner, noen minutter med skruing. Men dette er jo highend, her kan vi ta noen tusen?

Mener bare at en bør være kritisk som kunde, bestill fra Motron eller Demostenes selv, etc, etc, be om kvitering for deler, få i retur de utskiftede komponentene, osv.

Selvfølgelig må jeg også være kritisk til forhandleren som fortalte meg dette.
Uten sammenligning forøvrig....
Hvor mye får man igjen for en bilservice til 3-5k? ::) ::)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Uten sammenligning forøvrig....
Hvor mye får man igjen for en bilservice til 3-5k? ::) ::)
Godt eksempel.
Da jeg hadde bilen min inne til 20 000 km. service tok de 3.500 kroner for jobben. Da skiftet de olje, oljefilter og air-clean filter. Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren...  ::)

Men sånn er det blitt i alle bransjer, stort sett. Fortjenestemarginene på selve "produktet" går ned. Dette skal da tas igjen et annet sted. Også i brunevarebransjen.
 
T

Thomas1

Gjest
Cd rom oppdatering på motoren...hehe.
Tror ikke det finnes, men en justering av forbrenning/ tomgang/lufttilførsel/bensin går an.
 
P

propaganda

Gjest
reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!) har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
svart arbeid fra no av
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Godt eksempel.
Da jeg hadde bilen min inne til 20 000 km. service tok de 3.500 kroner for jobben. Da skiftet de olje, oljefilter og air-clean filter. Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren...  ::)
Det var ikke sånn at han fikk servering mens han stod og forklarte saken?

"Vi har kjørt... Se det, rom!... oppdateringer på motoren din..."

(Dette burde heller vært på Tull&tøys-tråden)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!)  har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
svart arbeid fra no av

Ja, men så er det, innklusive moms, ikke mer enn normal timesats. Er vel vanlig at man fakturerer for en halv-time eller time som minimum (gjør i hvert fall jeg i min jobb).

Dessuten skal man ha godtgjørelse for håndtering, feilfinding osv.

Når det gjelder påslag for rør synes jeg det kommer litt an på hva som er gjort i forkant. Kjøpte nye rør til min HP-100 er for en liten stund siden (fra Hovland). Nå var ikke det så veldig dyrt, men kostet nok noe mer enn om jeg hadde handlet i løs vekt. Men, så har de da også gått igjennom og matchet hvert enkelt rør til den posisjonen som passer best.

Og, når nå uhellet først var ute og et rør til riaa-delen gikk, ja da var det bare en kort mail og vips så var FedEx på døra med nytt rør, kostnadsfritt selvfølgelig (eller inkludert om man vil).
 

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Innlegg
160
Antall liker
12
Snekkeren syntes Rørleggeren er for dyr??? ???Det er bare jeg som skal ha bra betalt? :-/
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Da jeg reagerte på prisen, så sa dem at dem også hadde kjørt CD Rom oppdateringer på motoren...  ::)
Dette minner meg om en episode jeg hadde:
Bilen min stoppet på vei inn i kryss når jeg gikk av gassen. Dette er jo ganske ubehagelig da man mister vesentlig styre og bremsekraft. Feilsøking ble utført, men til tross for at det var garanti på bilen ble feilsøkingsarbeidet fakturert da de ikke kunne finne feilen.

Etter 4. verkstedsbesøket oppgraderte de styreprogrammet som sitter lokalt for dieseldysene. Dette løste hele problemet og bilen har gått som en klokke siden. Det var da selvsagt ikke snakk om å få refundert tidligere kostnader til feilsøking nei. Selv om det selvsagt fortsatt var garanti på bilen :-X

Argumentet: Teknikerne på verkstedet hadde ikke tilgang på den oppgraderingen før på dette tidspunktet så det var ikke noe de kunne få gjort annerledes ::)

Så garantien gjelder bare dersom verkstedet vet hvordan de skal få løst problemet ???
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
reparerte en forsterker på verksted. de skulle ha 950kr, alt de gjorde var å skifte 6 transistorer til 25kr stk. arbeidet kostet ifølge kvitteringen over 500kr(!)  har i ettertid loddet på denne selv, og det tar max 30min å skifte de....
svart arbeid fra no av
Du får inn en forsterker til rep. Du begynner å skru den fra hverandre. Du feilsøker. Du finner feilen. Du lodder ut 4 transistorer, finner 4 nye og lodder dem inn (loddejobb på ca 30 minutter). Du tester så forsterkeren og måler nøkkelverdiene for å se at den fungerer stabilt. Du skrur den så sammen og fyller ut serviceordren. Du setter forsterkeren til utlevering og rydder bort verktøy, defekte deler og annet fra arbeidsbenken.

Dette klarer altså han på verkstedet på en time! I tillegg tar han bare 400kr + MVA / time!

Hvem skal betale for den resterende tiden som går med til montering/demontering, testing, serviceordre og rydding?

Eller skulle han levert deni deler, ikke testet? Jeg regner med du ikke er lett å ha med å gjøre dersom feilen dukker opp igjen etter et par måneder?

Hvem skal forresten betale hans lønn, husleia, kurs og ferier, verktøy, kostnader til regnskap og administrasjon osv?

Jeg tror ikke du har tenkt gjennom dette så nøye, men det ligger kanskje noe i nicket ditt? ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Kostpris for en ansatt med lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, arbeidsplass, utstyr etc. ligger sjelden under 400-500kr per time. I tillegg er det faktisk mva på tjenester nå.

Tror nok man må regne med å betale fra 500kr/time og oppover for timebaserte tjenester, ja. Synes faktisk det var ganske billig, men regner med at det var før mva.
 
P

propaganda

Gjest
Du får inn en forsterker til rep. Du begynner å skru den fra hverandre. Du feilsøker. Du finner feilen. Du lodder ut 4 transistorer, finner 4 nye og lodder dem inn (loddejobb på ca 30 minutter). Du tester så forsterkeren og måler nøkkelverdiene for å se at den fungerer stabilt. Du skrur den så sammen og fyller ut serviceordren. Du setter forsterkeren til utlevering og rydder bort verktøy, defekte deler og annet fra arbeidsbenken.

Dette klarer altså han på verkstedet på en time! I tillegg tar han bare 400kr + MVA / time!

Hvem skal betale for den resterende tiden som går med til montering/demontering, testing, serviceordre og rydding?

Eller skulle han levert deni deler, ikke testet? Jeg regner med du ikke er lett å ha med å gjøre dersom feilen dukker opp igjen etter et par måneder?

Hvem skal forresten betale hans lønn, husleia, kurs og ferier, verktøy, kostnader til regnskap og administrasjon osv?

Jeg tror ikke du har tenkt gjennom dette så nøye, men det ligger kanskje noe i nicket ditt? ;D
lol. for det første leverte jeg den uten lokk, og fortalte tomgangstrøm og hva som skulle skiftes. de brukte godt under en time, det vet jeg siden de ringte like etter....

uansett er det kjent på 5-10minutter slike feil for alle fagfolk... og du mener de bruker en halvtime på å pakke frem loddebolt osv, på et elektronikkverksted ;D

dette er svindel, enkelt og greit.....
 
P

propaganda

Gjest
Kostpris for en ansatt med lønn, arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, arbeidsplass, utstyr etc. ligger sjelden under 400-500kr per time.  I tillegg er det faktisk mva på tjenester nå.

Tror nok man må regne med å betale fra 500kr/time og oppover for timebaserte tjenester, ja. Synes faktisk det var ganske billig, men regner med at det var før mva.
lol makan til tullavgifter.
 
P

propaganda

Gjest
for å nevne noe annet tok en skoleklasse av seg å reparere en rimelig herpa tv. flere timer feilsøking...til slutt byttet de en trafo og noen komponenter. rundt 400kr alt inkl.

folk som betaler gladelig en tusing for en times arbeid på et verksted er rimelig idiot
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Velkommen til det virkelige liv, propaganda.  Skoleklasser er betalt av staten (utstyr og kompetanse) og foreldrene sine (mat, tak over hodet, klær etc).  Hvor tror du foreldrene og staten får pengene fra?
Tror nok du må regne med å betale litt hvis du forventer å tjene penger selv en dag.  Å kalle 500kr/timen for svindel er latterlig.
 
A

Akle

Gjest
Folk skal få lov til å ta seg realt betalt, var da ikke det jeg siktet til. Fagmenn skal ha spenn. Eh, ja, redda joppe.
 
R

Ronny_D

Gjest
for å nevne noe annet tok en skoleklasse av seg å reparere en rimelig herpa tv. flere timer feilsøking...til slutt byttet de en trafo og noen komponenter. rundt 400kr alt inkl.

folk som betaler gladelig en tusing for en times arbeid på et verksted er rimelig idiot
En skoleklasse i arbeid, men da er det yrkesopplæring ikke bedrift, jeg syns du framstår som om det var netto alt handlet om, litt synd. Alle er med på å betale en bit av å drive Norge på godt og vondt det koster.

Syns du det ?
1000 kr pr time i service ække så hakka gæli, husk det går med lokal leie, arb giver avg, diverse materiell. Kostnader med å ha utstyr rimelig oppdatert....

Utbyttede deler får man gratis med dersom du vil kaste dem selv.

større serviceberdifter kan holde ett lite lager. å holde ett lager skal forrentes ellers kunne eieren like gjerne satt pengene i banken. bare bestillet inn deler dersom behov.

Selv det å bestille noen rør fra ett eller annet sted koster, og så skal det via bedriftens regnskap.... da er mølla i gang.

Prøv å sette opp ett lite regnskap over en tremannsbedrift som bedriver service. alle utgifter som bedriften har skal selvsagt dekkes av servisinntekter.
Dersom det finnes noen som bedriver service av idealistiske grunner kunne jeg godt tenke meg å kjenne til disse.

Dyr hifi eller dyr bil ? Jeg ville heller sammenlikne med f.eks en databedrift: Tilbudene på utstyr til kontrakter er nære nullfortjeneste pga konkuranse, det det tjenes på er konsulteringsarbeidet og serviskontrakter.

Hva er forskjellen om jeg tjener noen kroner på annskaffelse av noen deler eller en oppdelt bedrift hvor søstra mi står for leveransen...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Rørleggere, elektrikere, bilmekanikere, taxisjåfører, snekkere, låsesmeder... ja de er noe forbanna svindlere hele gjengen! Det er jo gratis å få en skoleklasse til å gjøre slike ting!
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
lol. for det første leverte jeg den uten lokk, og fortalte tomgangstrøm og hva som skulle skiftes. de brukte godt under en time, det vet jeg siden de ringte like etter....

uansett er det kjent på 5-10minutter slike feil for alle fagfolk... og du mener de bruker en halvtime på å pakke frem loddebolt osv, på et elektronikkverksted ;D

dette er svindel, enkelt og greit.....
Åhhh, herregud.
Du aner ikke hva du snakker om.
Enn alle de gangene det kommer inn produkter med
"ukjente feil" og man sitter å jævles i flere dager før man finner feilen. Skal kunden da betale for 3 dagers feilsøking?

De enkle feil veier opp for de vanskelige økonomisk.
Sånn må det være.
Kan love deg at det er ikke big buisness å drive
elektronikkverksted.
Alle sliter og går dukken en for en.
Og det er ikke for at det er lite og gjøre, men fordi ingen vil betale og garantireperasjoner er elendig betalt.
 

ttorneby

Medlem
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Det er jo en kjent sak at de som sitter på teaterkafeen dagen lang og koser seg med eksklusive drikker er serviceelektronikere, snekkere, mekanikere og rørleggere ;D
 
T

timc

Gjest
Helt enig med RJEL når det gjelder dette. Far min er serviceelektronikker på si, så jeg kjenner godt til problemstillingen.

Mvh
 
A

Akle

Gjest
Dette var ikke rettet mot seviceelektronikkere generelt, men kjedene og reperasjoner av high end, som nødvendigvis ikke koster mye mer å reparere på enn lover end, men high end reperasjoner skal liksom koste så forbanna mye mer fordi det bare er sånn, selv om man legger til noe høyere delekostnader. Dette er en påstad jeg har hørt fra en servicemann jeg har full tillit til, men det er kanskje ikke stort i det?

Ta ta
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Det er ikke min erfaring. Har hatt billig og dyrt produkt inne hos Dalens elektronikkservice. Der var det helt tydelig at jeg betalte for tid, frakt og deler. Delene kostet omtrent ingenting, så det var frakt og arbeid som kostet. (Nå var dette reklamasjon, så det kostet ikke meg noe, men jeg så likevel prisen og den viste her ingen tendens til å skus opp i takt med salgsprisen på produktet).
 
A

Akle

Gjest
Sikter heller til high end sjappene og deres service, at de automatisk tar high end priser uten gyldig grunn. Men det virker ikke til at det oppleves slik og da kan vi vel erklære denne trådens død?
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Mange av butikkene tar seg alt for godt betalt for reperasjoner og deler som i praksis koster veldig lite, hifi og HighEnd skal liksom være dyrt, det er bare sånn.

En smart fagman (og billig), i denne sammenheng uten navn, visket meg dette. Er det noe i påstanden?

Vet for eksempel om en rørmann som bestilte rør fra importør av rørampen sin, importøren la da fett på prisen, er dette kotyme. Synest slikt burde være service når du har lagt igjen hundretusener i en butikk...

Helst ikke dra opp navn og spekulasjoner rundt personer. Tar ikke ansvar for slikt.
Ja, tror du har et bra poeng her. Ser vel dette igjen hos feks bilprodusenter også. Mercedesen koster mer å holde i stand enn Toyota`n. Og det er ikke kun fordi Toyota holder en høyere kvalitet.

mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ja, tror du har et bra poeng her. Ser vel dette igjen hos feks bilprodusenter også. Mercedesen koster mer å holde i stand enn Toyota`n. Og det er ikke kun fordi Toyota holder en høyere kvalitet.

mvh
Toyota høyere kvalitet?
En viktig årsak til denne oppfatningen kommer av at Toyota skifter små slitasjedeler når bilen er på service uten å fortelle kunden om dette. Dette viser heller ikke på regningen da de tar kostnaden selv. Hvorfor? Jo, de får fornøyde kunder som lever i den tro at Toyotaen er feilfri da det aldri trenger å skiftes noe av betydning.
Dette er jo en glimrende måte å få fornøyde eiere som kommer igjen og igjen. God reklame også. Tror nok flere vil følge i Toyota sine spor etterhvert.
Sorry for avsporing av tråden, men greide ikke la være

mvh
 
Topp Bunn