R
Roysen
Gjest
Jeg hadde imøtesett noen tips på følgende situasjon:
1) Jeg har via e-post bestilt et hi-fi produkt fra en utenlandsk produsent som befinner seg innenfor EU. All kommunkasjon har foregått pr. e-post og avtalen er i så måte ifølge selger skriftlig og bindende. Det var jeg som henvendte meg til produsenten for et mulig kjøp og produsenten har ikke annonsert produktet til salgs noe sted.
2) Jeg har senere funnet ut at jeg muligens kan få produktet billigere et annet sted. Jeg ønsker derfor å avbestille det opprinnelige kjøpet/annullere den opprinnelige avtalen med den utenlandske produsenten.
Hvilke rettigheter har jeg her? Jeg tror vel også at avtaler inngått pr. e-post er å anse som like bindende som skriftlige selv om det ikke er satt en signatur på papiret. Jeg mener også å ha funnet ut at når noe selges over internett/pr. elektronisk kommunkasjon så gjelder lover og regler i landet hvor kjøper befinner seg - altså norsk avtalerett, kjøpslov og angrerett.
Jeg er litt redd for at produsenten gjennom sin norske distributør kan søke hjelp hos en norsk advokat og føre saken gjennom det norske rettssystemet. Det ser jeg i så fall for meg som så dyrt at jeg foretrekker å overholde avtalen.
Hvor sterk sak har jeg egentlig? Ingen betaling/delbetaling har ennå funnet sted.
Mvh
Roysen
1) Jeg har via e-post bestilt et hi-fi produkt fra en utenlandsk produsent som befinner seg innenfor EU. All kommunkasjon har foregått pr. e-post og avtalen er i så måte ifølge selger skriftlig og bindende. Det var jeg som henvendte meg til produsenten for et mulig kjøp og produsenten har ikke annonsert produktet til salgs noe sted.
2) Jeg har senere funnet ut at jeg muligens kan få produktet billigere et annet sted. Jeg ønsker derfor å avbestille det opprinnelige kjøpet/annullere den opprinnelige avtalen med den utenlandske produsenten.
Hvilke rettigheter har jeg her? Jeg tror vel også at avtaler inngått pr. e-post er å anse som like bindende som skriftlige selv om det ikke er satt en signatur på papiret. Jeg mener også å ha funnet ut at når noe selges over internett/pr. elektronisk kommunkasjon så gjelder lover og regler i landet hvor kjøper befinner seg - altså norsk avtalerett, kjøpslov og angrerett.
Jeg er litt redd for at produsenten gjennom sin norske distributør kan søke hjelp hos en norsk advokat og føre saken gjennom det norske rettssystemet. Det ser jeg i så fall for meg som så dyrt at jeg foretrekker å overholde avtalen.
Hvor sterk sak har jeg egentlig? Ingen betaling/delbetaling har ennå funnet sted.
Mvh
Roysen