G
Gjestemedlem
Gjest
Viktigheten av å lytte selv på komponeneter før man bruker penger på dem blir ofte fremhevet. Men hvor godt virker dette egentlig i praksis?
Jeg tenker da ikke på de mest gunstige situasjoner der man enten hører ferdige oppsett i sin helhet eller har fått låne med en komponent hjem til utprøvelse i eget system. Sistnevnte er jo det beste, men det er jo sjelden praktisk mulig. Noen entusiastbutikker og selgere man kjenner eller er i miljøet låner gjerne bort til hjemlån. Men jeg vil jo tro at i de fleste situasjoner enten det gjelder nykjøp eller brukthandel at det beste man i praksis kan håpe på er å få lytte til komponenten i butikk, på messe eller hjemme hos selger.
Men da hører man jo på et helt oppsett, og sannsynligvis ett som er helt forskjellig fra det man har selv, og hvordan skal man da skille ut hvordan akkurat den komponenten man er interessert i påvirker lydbildet og hva som skyldes de andre komponentene, sammensetningen og rommet det spiller i? All den tid det audiofile idealet er minst mulig egenlyd må jo dette bli ekstra problematisk.
Så hva er egentlig verdien i slik lytting annet enn å forsikre seg om at produktet virker som det skal? Og ender vi ofte opp med et feil inntrykk av en komponent basert på andre faktorer en den selv som følge av dette?
Jeg tenker da ikke på de mest gunstige situasjoner der man enten hører ferdige oppsett i sin helhet eller har fått låne med en komponent hjem til utprøvelse i eget system. Sistnevnte er jo det beste, men det er jo sjelden praktisk mulig. Noen entusiastbutikker og selgere man kjenner eller er i miljøet låner gjerne bort til hjemlån. Men jeg vil jo tro at i de fleste situasjoner enten det gjelder nykjøp eller brukthandel at det beste man i praksis kan håpe på er å få lytte til komponenten i butikk, på messe eller hjemme hos selger.
Men da hører man jo på et helt oppsett, og sannsynligvis ett som er helt forskjellig fra det man har selv, og hvordan skal man da skille ut hvordan akkurat den komponenten man er interessert i påvirker lydbildet og hva som skyldes de andre komponentene, sammensetningen og rommet det spiller i? All den tid det audiofile idealet er minst mulig egenlyd må jo dette bli ekstra problematisk.
Så hva er egentlig verdien i slik lytting annet enn å forsikre seg om at produktet virker som det skal? Og ender vi ofte opp med et feil inntrykk av en komponent basert på andre faktorer en den selv som følge av dette?