Akk, er det noen som kjører et slikt oppsett? Av og til irriterer deg meg voldsomt at stereokomponenetene ikke har utgang for den tredje - senterkanalen. De som har prøvd det har stor sans for det Såvidt jeg har forstått er det L+R som skal gå i senter. Stemmer det?KindOfBlue skrev:-- de første forslagene til stereo hadde en senterkanal som en selvfølgelig del av oppsettet, men av økonomiske, WAF og plasshensyn forsvant den enheten.
Jepp, den «opprinnelige» senterkanalen i stereo (etter Blumlein?) var en passiv summering av høyre og venstre kanal.Parelius skrev:Akk, er det noen som kjører et slikt oppsett? Av og til irriterer deg meg voldsomt at stereokomponenetene ikke har utgang for den tredje - senterkanalen. De som har prøvd det har stor sans for det Såvidt jeg har forstått er det L+R som skal gå i senter. Stemmer det?KindOfBlue skrev:-- de første forslagene til stereo hadde en senterkanal som en selvfølgelig del av oppsettet, men av økonomiske, WAF og plasshensyn forsvant den enheten.
(Parelius, som selv aldri har prøvd og ikke helt liker tanken på utgifter til nok en ATC)
Jeg har en Beolab 5000 forsterker fra 1967 som er blitt fullstendig renovert og som presterer som fabrikkny.Parelius skrev:Akk, er det noen som kjører et slikt oppsett? Av og til irriterer deg meg voldsomt at stereokomponenetene ikke har utgang for den tredje - senterkanalen. De som har prøvd det har stor sans for det Såvidt jeg har forstått er det L+R som skal gå i senter. Stemmer det?KindOfBlue skrev:-- de første forslagene til stereo hadde en senterkanal som en selvfølgelig del av oppsettet, men av økonomiske, WAF og plasshensyn forsvant den enheten.
(Parelius, som selv aldri har prøvd og ikke helt liker tanken på utgifter til nok en ATC)
Man får en nydelig balanse i lydbildet, selv når man bruker tri-channel algoritmer på to-kanals opptak - Meridian har patentert en slik, mener jeg. Men skal det virke perfekt, så bør det også være et dedikert senterkanalopptak.Trane skrev:Har ikke Meridian kjørt endel demo på messer med 3-kanals stereo ? Visstnok helt fortreffelig.
Holfi er vel også inne på dette, tror jeg!...Trane skrev:Har ikke Meridian kjørt endel demo på messer med 3-kanals stereo ? Visstnok helt fortreffelig.
Meridians forsterkere kommer vel med innebygd Tri-Field Mode for å konvertere 2-kanals til 3?musicus skrev:Holfi er vel også inne på dette, tror jeg!...Trane skrev:Har ikke Meridian kjørt endel demo på messer med 3-kanals stereo ? Visstnok helt fortreffelig.
mvh
Jeg tror vi kommer til å se en avgjørelse når det gjelder perspektiv i forholdsvis nær fremtid. Selv er jeg ikke hundre prosent på å sitte midt i orkesteret -- relasjonen opptreden/lytter-tilskuer har fungert i noen tusen år, og det er vanlig å ha begivenheten foran seg.Snickers-is skrev:Hva med kompensasjonsstereo? Har ikke tall på hvor mange jeg har snakket med som mener at uansett hva man har av stereo så låter det bedre med senterkanal. De har selvsagt hørt alt.
Har lyttet en del på noe som kalles "Tri-field" -som er stereo, men gjør bruk av senterkanal (om man kan kalle det for stereo da...) -det høres ikke så dumt ut, og det merkelige er at mine samboere (min forrige og min nåværende) av en eller merkelig grunn foretrakk akkurat "Tri-Field" fremfor vanlig stereo.Snickers-is skrev:Hva med kompensasjonsstereo? Har ikke tall på hvor mange jeg har snakket med som mener at uansett hva man har av stereo så låter det bedre med senterkanal. De har selvsagt hørt alt.
Er det ikke slik musikerne fremstår "live" ?audiomur skrev:Hvorfor blir musikken bedre hvis man kan plassere hvor de enkelte står?
KindOfBlue skrev:Fikk inn feil sitat fra Bjørn her -- svaret gjelder kommentaren om å ha lyttet til Tri-Field.
===
Effekten er avhengig av spredningsmønsteret på høyttalerne, men Tri-Field gir en veldig presis vekt i sentrum, med merkbart bedre definisjon og 3-D. (Nå banner jeg i kjerka her!)
Har laget en liten røverillustrasjon for å illustrere hva som skjer.
Vanlig stereo øverst - og det tredje feltet som henter info fra begge og fyller ut i sentrum.
Det finnes flere algoritmer for slik DSP, men Tri-Field er meget vellykket, og analyserer lydinformasjonen slik den er vektlagt for L og R, for ulike kilder i lydbildet -- dette er kurant, gitt at disse er forsynt med ulik tyngde i høyre og venstre kanal -- kilder som har tilsvarende tyngde i begge kanaler hører til i sentrum, og overleveres dermed til senterfeltet i Tri-Field Mode.
Beskrivelsen du gjør er ganske korrekt. Jeg syns faktisk at dette fungerer ganske så godt, og gir god holografi og 3-D opplevelse av musikken. I de programmene jeg har manøvrert i, så kan man gjøre justeringer i DSP som i større eller mindre grad gir mulighet for sentrering av lyden.