Cashebo Effect - Er dette relevant for oss folkens ?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Cashebo Effect
Is it worth the extra dosh?

The Cashebo Effect is a way to measure the relative placebo effects of brand names.
For example, it is often possible to buy either cheap or expensive versions of products. The Cashebo Effect measures whether people rate the more expensive product higher just because it's more expensive. The Cashebo Effect is calculated as follows:

For two versions of a product, one made by PoshDosh Inc. and the other by CheapasChips Corp., you conduct four tests.

Test 1: Users are told they are using the PoshDosh version. They are.

Test 2: Users are told they are using the CheapasCheaps version. They are.

Test 3: Users are told they are using the PoshDosh version. But they're using the CheapasChips one.

Test 4: Users are told they are using the CheapasChips version. But they're using the PoshDosh one.

Appropriate data is gathered (e.g. quality of hi-fi, tastiness of toast).

The Cashebo Effect for the PoshDosh version is:

Cashebo Effect = Average score in Tests 1 and 3 - Average in Tests 2 and 4

The Cashebo Ratio for the CheapasChips version is the opposite.

Products which people rate highly just because of the brand name would score highly on the Cashebo Ratio. A score close to 0 means the brand name does not sway people's perceptions either way relative to the other brand.

(For some products the difference might be due to other causes, e.g. marketing gumpf: "PoshDosh cables infra-magnetically transmutate the electricity going into your stereo, giving you a crisper, clearer, minty-fresh sound.")

We can also calculate a Real Difference showing the real difference in performance:

Real Difference = Average score in Tests 1 and 4 - Average in Tests 2 and 3

People seeking objectively better products will choose products with high Real Differences and not fork out extra cash for products with high Cashebo Effect alone.

(On the other hand, some people might actively choose products with high Cashebo Effects because they want to gain the admiration of others: "Wow, is that a PoshDosh stereo?")

Because of the cost of doing the trials, the Cashebo Effect would probably be calculated for four types of products:

1: Expensive products e.g. hi-fis
2: Products where there's a big price difference between brands e.g. some hi-fi cables can cost over $1000 more than others
3. Brands which are suspected of talking cobblers about their products e.g. Magnoferrific Cat Health Bracelets
4. Products which matter greatly to people e.g. toast - where anything that can help us get closer to complete and toastal satisfaction is a good thing.

To some extent this already happens on an ad hoc basis (e.g. the Bad Science columns in The Guardian) but having a website where people can access this information for whatever type of product they are interested in, and a standardised testing method to measure the Cashebo Effect, would be a great step forward.

imaginality, Apr 26 2006


PS:
Kanskje vi skulle flytte det under Tweaks.... ::) ;D
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Sv: Cashebo Effect - Er dette relevant for oss folkens ?

Here`s a wake-up call, cable junkies.... ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.302
Antall liker
16.374
Sted
Østfold
Sv: Cashebo Effect - Er dette relevant for oss folkens ?

Dette er jo en ny form for "blindtest" der man forsøker å påvirke testdeltakerne. Interessant vinkling egentlig for da får man raskt se om det er statistisk hold i lydmessig gjenkjennelse for tilfellet. Om man har testdeltakere som hører på oppsettet, men som ikke er kjent med testmetodikken, så vil de trolig også gi et godt svar på om det er statistisk hold i at de foretrekker det dyreste uavhengig av ytelse.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Sv: Cashebo Effect - Er dette relevant for oss folkens ?

Snickers-is skrev:
Dette er jo en ny form for "blindtest" der man forsøker å påvirke testdeltakerne. Interessant vinkling egentlig for da får man raskt se om det er statistisk hold i lydmessig gjenkjennelse for tilfellet. Om man har testdeltakere som hører på oppsettet, men som ikke er kjent med testmetodikken, så vil de trolig også gi et godt svar på om det er statistisk hold i at de foretrekker det dyreste uavhengig av ytelse.
Kan også tilføre følgende:
Under en dobbel-blindtest mellom Coca Cola og Pepsi ble det gjordt et lite tilleggseksperiment.
I test 1 ble det ikke sagt hva som var i de to glassene. Ca. 70% av testdeltagerene foretrakk da Pepsi.
I test 2 ble deltagere fortalt hvilket glass som inneholdt Coca Cola. Ca. 70% foretrakk da Coca Cola.
Moralen er at Merkenavns posisjon påvirker vårt valg og intuitivt overstyrer våre sanser.

(Kan det være derfor folk kjøper BO, mon tro :eek:)

Distinctive
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.874
Antall liker
4.314
Sv: Cashebo Effect - Er dette relevant for oss folkens ?

Skeptisk skeptisk...

Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det folkens, men det er faktisk mange normale mennesker som er totalt uinteressert i nerdeting, og som i gitte situasjoner vil avgti "det mest politisk korrekte" svaret. Hva de egentlig ser og hører får man dermed ikke vite. Så også her.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn