Forsterkere Muskelforsterkere - egotripp eller målemessig relevante?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    De to forsterkerne som har gitt meg følelsen av å spille helt dynamisk uanstrengt, Hegel H4SE og PS Audio BHK 250, har også det fellestrekket å ha strømforsyninger i størrelsesorden 2kVA. Med andre ord er man nok ikke helt på ville veier når man tillegger strømforsyningen en del av æren for en dynamisk uanstrengt spillestil. I mine ører gjør også det dynamiske overskuddet at lyden blir mer frigjort, en bedre følelse av rom. Altså handler ikke bare store forsterkere om mer trøkk som man kanskje kunne tro, men like mye om andre kvaliteter ved gjengivelsen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    For ca 10 år siden hadde jeg en periode nesten alle Bryston effekttrinn på lån drevet av Bryston preamp. Høyttalerene var Respons Grand. Jeg hadde en 4B SST selv som yter 300watt i 8 Ohm. Hadde en 4 B sst til som jeg brokoblet, 7B SST 500 watt monoblokker, 14B SST 500 watt stereo og 28B SST 1000 watt monoblokker. Opplevde små forskjeller, men tok et godt steg opp med 14B SST ,men følte ikke dette kunne forsvare nesten dobbel pris av 4Ben. Med 28B var det derimot et helt nytt anlegg som var bedre på alt enten man spilte høyt eller lavt. Nedturen var stor den dagen jeg leverte de tilbake. Forstår fortsatt ikke hvorfor forskjellen var så stor selv musikk som skulle vært enkel å avspille. I dag har jeg Hypex Ncore som jeg driver med et lynx Aurora lydkort. Dette er satt opp basert på impedansetilpassing og med tydelige spesifikasjoner om at Lynx kan drive effekttrinnet 100%. Ncore er ikke så «analog» i lyden som jeg minnes 28B, men det oppleves som at kontrollen er på samme nivå på
    samme høyttalere.

    Et morsomt tema dette som jeg ikke helt blir klok på. At produsentene ikke fokuserer mer på impedansetilpassing og ikke minst hvordan impedansetilpassing høyttalerene er designet til er rart. At det ikke er større fokus på hva som kreves i gainstruktur mellom komponentene for å drive effekttrinnet er også ganske rart.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det stemmer selvfølgelig. Knakende god dings.:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Et morsomt tema dette som jeg ikke helt blir klok på. At produsentene ikke fokuserer mer på impedansetilpassing og ikke minst hvordan impedansetilpassing høyttalerene er designet til er rart. At det ikke er større fokus på hva som kreves i gainstruktur mellom komponentene for å drive effekttrinnet er også ganske rart.
    Joda, det er en som fokuserer på dette, han heter Roar Malmin, og vil helst vite hva man skal spille sammen med og på før kunden begynner å bestille sin "tenkte drømmeforsterker." Og det er sikkert noen ytterst få selgere av hi-fi, med (evt.) kunnskap om dette, som på kundens vegne tenker riktig amp til riktige høyttalere. Hjelper lite med utstyr til hundretusener, hvis sakene ikke passer sammen - godt nok!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    2.107
    Torget vurderinger
    8
    Et morsomt tema dette som jeg ikke helt blir klok på. At produsentene ikke fokuserer mer på impedansetilpassing og ikke minst hvordan impedansetilpassing høyttalerene er designet til er rart. At det ikke er større fokus på hva som kreves i gainstruktur mellom komponentene for å drive effekttrinnet er også ganske rart.
    Joda, det er en som fokuserer på dette, han heter Roar Malmin, og vil helst vite hva man skal spille sammen med og på før kunden begynner å bestille sin "tenkte drømmeforsterker." Og det er sikkert noen ytterst få selgere av hi-fi, med (evt.) kunnskap om dette, som på kundens vegne tenker riktig amp til riktige høyttalere. Hjelper lite med utstyr til hundretusener, hvis sakene ikke passer sammen - godt nok!
    Ja men RM er vel mer diy der du aldrig vet når du får det du bestiller
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja men RM er vel mer diy der du aldrig vet når du får det du bestiller
    Well well... Jeg vil heller vente på noe som er bra. Eller å ha noe som ikke er det.

    Nå må du også huske på at sannheten ikke er den at alle venter seg ihjel på noe - har selv opplevd det motsatte - jeg vil si uvanlig GOD service.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    For ca 10 år siden hadde jeg en periode nesten alle Bryston effekttrinn på lån drevet av Bryston preamp. Høyttalerene var Respons Grand. Jeg hadde en 4B SST selv som yter 300watt i 8 Ohm. Hadde en 4 B sst til som jeg brokoblet, 7B SST 500 watt monoblokker, 14B SST 500 watt stereo og 28B SST 1000 watt monoblokker. Opplevde små forskjeller, men tok et godt steg opp med 14B SST ,men følte ikke dette kunne forsvare nesten dobbel pris av 4Ben. Med 28B var det derimot et helt nytt anlegg som var bedre på alt enten man spilte høyt eller lavt. Nedturen var stor den dagen jeg leverte de tilbake. Forstår fortsatt ikke hvorfor forskjellen var så stor selv musikk som skulle vært enkel å avspille. I dag har jeg Hypex Ncore som jeg driver med et lynx Aurora lydkort. Dette er satt opp basert på impedansetilpassing og med tydelige spesifikasjoner om at Lynx kan drive effekttrinnet 100%. Ncore er ikke så «analog» i lyden som jeg minnes 28B, men det oppleves som at kontrollen er på samme nivå på
    samme høyttalere.

    Et morsomt tema dette som jeg ikke helt blir klok på. At produsentene ikke fokuserer mer på impedansetilpassing og ikke minst hvordan impedansetilpassing høyttalerene er designet til er rart. At det ikke er større fokus på hva som kreves i gainstruktur mellom komponentene for å drive effekttrinnet er også ganske rart.
    Jeg lurte bare på om du kan huske hvor godt det funket med brokobling av to 4bsst? Ble det noen forandring i lydbilde , for eksempel i bassen?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    For ca 10 år siden hadde jeg en periode nesten alle Bryston effekttrinn på lån drevet av Bryston preamp. Høyttalerene var Respons Grand. Jeg hadde en 4B SST selv som yter 300watt i 8 Ohm. Hadde en 4 B sst til som jeg brokoblet, 7B SST 500 watt monoblokker, 14B SST 500 watt stereo og 28B SST 1000 watt monoblokker. Opplevde små forskjeller, men tok et godt steg opp med 14B SST ,men følte ikke dette kunne forsvare nesten dobbel pris av 4Ben. Med 28B var det derimot et helt nytt anlegg som var bedre på alt enten man spilte høyt eller lavt. Nedturen var stor den dagen jeg leverte de tilbake. Forstår fortsatt ikke hvorfor forskjellen var så stor selv musikk som skulle vært enkel å avspille. I dag har jeg Hypex Ncore som jeg driver med et lynx Aurora lydkort. Dette er satt opp basert på impedansetilpassing og med tydelige spesifikasjoner om at Lynx kan drive effekttrinnet 100%. Ncore er ikke så «analog» i lyden som jeg minnes 28B, men det oppleves som at kontrollen er på samme nivå på
    samme høyttalere.

    Et morsomt tema dette som jeg ikke helt blir klok på. At produsentene ikke fokuserer mer på impedansetilpassing og ikke minst hvordan impedansetilpassing høyttalerene er designet til er rart. At det ikke er større fokus på hva som kreves i gainstruktur mellom komponentene for å drive effekttrinnet er også ganske rart.
    Jeg lurte bare på om du kan huske hvor godt det funket med brokobling av to 4bsst? Ble det noen forandring i lydbilde , for eksempel i bassen?
    Hei, det husker jeg ikke detaljert dessverre, men det utgjorde ikke den store forskjellen. Kommer nok an på hvilken høyttaler du har. Responsen oppgir 4 Ohm impedanse. Hvis du har 8 Ohms høyttalere ville kanskje den positive effekten vært større.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Kan en av grunnene til at klasse D har blitt populær, være nettopp muligheten til å lage forsterkere med stort dynamisk headroom ut fra små strømforsyninger med ditto små kabinetter/kjøleløsninger som gir en tilsvarende lav pris? Med andre ord så får man en del av de dynamiske egenskapene til en stor klasse AB konstruksjon i et mindre kabinett til en lavere pris.

    Men om lydkvaliteten ut over det kan konkurrere med en tradisjonell klasse AB konstruksjon, er det vel litt delte meninger om. PS Audio har f.eks. en serie med Stellar klasse D effektforsterkere som prismessig ligger under BHK serien, og som de selv betegner som underlegne BHK serien, selv om disse seriene rent watt-messig ikke er så forskjellige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje det er delte meninger, men min erfaring er i det minste at på nivåer hvor forvrengningen fortsatt er hørbar vil en klasse D-forsterker spille mer åpent og rent enn en klasse AB med omtrent samme forvrengningsnivå. Fraværet av høyereordens crossover-forvrengning har ganske stor betydning.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    2.107
    Torget vurderinger
    8
    Kan en av grunnene til at klasse D har blitt populær, være nettopp muligheten til å lage forsterkere med stort dynamisk headroom ut fra små strømforsyninger med ditto små kabinetter/kjøleløsninger som gir en tilsvarende lav pris? Med andre ord så får man en del av de dynamiske egenskapene til en stor klasse AB konstruksjon i et mindre kabinett til en lavere pris.

    Men om lydkvaliteten ut over det kan konkurrere med en tradisjonell klasse AB konstruksjon, er det vel litt delte meninger om. PS Audio har f.eks. en serie med Stellar klasse D effektforsterkere som prismessig ligger under BHK serien, og som de selv betegner som underlegne BHK serien, selv om disse seriene rent watt-messig ikke er så forskjellige.
    Har ihvertfall hatt 2 klasse D innom her som gruser Mcintosh og Accuphase i tilsvarende prisklasse og dyrere
    så får andre mene noe annet
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Jeg har bare hørt klasse D i demo, det gjelder Devaliet, Lyngdorf og Spec. Inntrykket er vel av et lydbilde med gode dynamiske egenskaper som låter ganske glatt og ørevennlig. Ut fra det antar jeg at klasse D kan være enklere å få til i diverse anlegg. Om de ville vært like engasjerende i forhold til mer tradisjonelle konstruksjoner, er jeg imidlertid litt i tvil om. Det er vel også grunnen til at jeg ennå ikke har valgt å investere i denne teknologien.

    Jeg har også en mistanke om at klasse D nyter godt av sin energieffektivitet. Dette ut fra en teori om at tradisjonelle konstruksjoner er mer følsomme for strømforhold, og at har større potensiale for forbedring med strømfiltre o.l.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det med at klasse D har mindre behov for strømrensing har alltid jeg trodd også. Men allikevel leser jeg rundt på nettet at folk opplever det motsatte. Altså at klasse D er mer følsomme og derfor har bedre nytte av strømrensing..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teknisk sett har en klasse D-forsterker lavere undertrykkelse av strømstøy enn en typisk klasse AB. Utgangstransistorene switcher rail til rail, så den støyen som er på strømforsyningen går rett til utgangen. Det er fullt mulig å bygge en klasse D-forsterker med tilhørende SMPS nokså immun mot hva som enn skjer på nettet, og det er vel ganske mye filtrering i en moderne SMPS, men isolert sett er et klasse D utgangstrinn mer følsomt for strømstøy enn et klasse AB utgangstrinn (forutsatt at alt annet er likt, noe det sjelden er).
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    934
    Antall liker
    632
    Kanskje det er delte meninger, men min erfaring er i det minste at på nivåer hvor forvrengningen fortsatt er hørbar vil en klasse D-forsterker spille mer åpent og rent enn en klasse AB med omtrent samme forvrengningsnivå. Fraværet av høyereordens crossover-forvrengning har ganske stor betydning.
    Men er der crossover på A/B? Er transsistorene ikke forspændt så meget, at der ikke vil opstå crossoverforvræning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge de kjører i klasse A er det ikke, men så snart nivået øker så mye at de går over i klasse B vil det være crossoverforvrengning. Hvor mye effekt forsterkeren gir før det punktet varierer mye.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    For min del har jeg valgt Ncore-forsterker på grunn av evnen til å drive høyttaler uten påvirkning av lasten, detaljnivået, evnen til å gjengi dypbass, dynamisk linjaritet og pris. Mange forsterkere har vært innom, men kun et fåtall kl AB har vært i nærheten til en helt annen pris og størrelse.
    Nå vil jeg legge til at ikke noen annen klasse D vært på samme nivå heller og ville nok valgt mange klasse AB før neste klasse D på listen. Har ikke hørt Anaview eller Benchmark i eget anlegg. Det eneste jeg opplever større forsterkere har mer av er makrodynamikk nedover i bassen, men for min del har jeg ikke konkludert med om
    dette er riktig eller mangel på kontroll. Hypex har vært en gamechanger for min del.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Du har vel hatt Gryphon også ?
    Ja, det stemmer selvfølgelig. Knakende god dings.:)
    Jeg har/hadde første generasjon Gryphon Sonata/Antileon
    Hifi klubben korr web.jpg

    Annonse fra HifiKlubben 1995-2000?

    Nå koster Antileon Evo kr 355 000,- og den ser ganske lik ut innvendig:
    11885011_701606389982715_5455537468048302359_o.jpg


    Antileon 1. gen., 80kg klasse A opplever jeg som ganske "rå" i lyden (må skyldes en viss type støy). Jeg var egentlig skuffet over den. Den var en dårlig match for JmLab Mezzo Utopia.
    1. gen. Sonata er rett og slett ikke god etter min mening. Den "gråer" lyden og på en måte komprimerer mellomtonen. En utgammel Accuphase C-270 fra 1986 var en mye bedre match med Antileon.

    Forøvrig er utvilsomt Gryphon bra, men hør selv. Klasse A er visselig ikke noen garanti for luftig organisk lyd. Jeg ser det er anmeldere som sverger til visse Gryphon produkter.
    Jeg ble bare litt uventet skuffet i mitt tilfelle etter å ha kjøpt forsterkersettet som demomodell på HifiKlubben for kr 75k i år 2000 :p
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    Antileon har alltid vært en våt drøm, men har nærmest aldri hørt den.
    Jeg hadde en Diablo som jeg synes gjorde veldig lite galt, men for bruktprisen av den kunne jeg for å bedre akustikken i lytterommet kjøpe 4 stk aktive høyttalere, en sub og et 16 kanals lydkort, Ncore og fortsatt ha penger til overs. Det ble en av de største oppgraderingene jeg har gjort i tillegg fikk jeg hjemmekino på kjøpet. :)
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
    Å spille godt på det nivået , 75-85db er ikke noen kunst. Men å faktisk spille med like god eller bedre lyd på 100-120db. Det er kunst. Det er nettopp da, og spesielt da at du merker hva forsterkeren din duger til.
    Enig, det er da høyttalerne gjerne begynner å "skrike". Men det er ikke bare forsterkeren som er flaskehalsen, det er i høy grad høyttaleren også. Grunner er for eks. kompresjon i bass/mellomtone element og lite strømsterk forsterker.

    Funker anlegget ved høy lyd, så er høy lyd egentlig ikke ubehagelig eller øre-trettende i noe særlig grad. Lyden blir liksom bare mye "større".
    Men man må få med seg bassen og det krever mye effekt. Subber kan være løsningen.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Alle kan spille høyt i dag.Kunsten er å få det til å låte godt på moderat nivå. 75-85dB
    Men ekte musikk er ofte mye høyere enn det, og da gir ikke 75-85 dB noe realisme. Skal hårene reise seg på armene under en Rachmaninov symfoni må det dras på litt. Og det er en større kunst å få ting til å låte bra på 100 dB enn 80.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    For min del har jeg valgt Ncore-forsterker på grunn av evnen til å drive høyttaler uten påvirkning av lasten, detaljnivået, evnen til å gjengi dypbass, dynamisk linjaritet og pris. Mange forsterkere har vært innom, men kun et fåtall kl AB har vært i nærheten til en helt annen pris og størrelse.
    Nå vil jeg legge til at ikke noen annen klasse D vært på samme nivå heller og ville nok valgt mange klasse AB før neste klasse D på listen. Har ikke hørt Anaview eller Benchmark i eget anlegg. Det eneste jeg opplever større forsterkere har mer av er makrodynamikk nedover i bassen, men for min del har jeg ikke konkludert med om
    dette er riktig eller mangel på kontroll. Hypex har vært en gamechanger for min del.
    Du har god kjennskap til Bryston, regner med du kanskje har testet Ncore mot en av de også. Jeg har også hatt Ncore forsterkere til test både hjemme og hos andre uten å bli helt overbevist, men det kommer ann på hvor heldig man er med høyttaler matchen også.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.275
    Antall liker
    4.476
    Torget vurderinger
    0
    For min del har jeg valgt Ncore-forsterker på grunn av evnen til å drive høyttaler uten påvirkning av lasten, detaljnivået, evnen til å gjengi dypbass, dynamisk linjaritet og pris. Mange forsterkere har vært innom, men kun et fåtall kl AB har vært i nærheten til en helt annen pris og størrelse.
    Nå vil jeg legge til at ikke noen annen klasse D vært på samme nivå heller og ville nok valgt mange klasse AB før neste klasse D på listen. Har ikke hørt Anaview eller Benchmark i eget anlegg. Det eneste jeg opplever større forsterkere har mer av er makrodynamikk nedover i bassen, men for min del har jeg ikke konkludert med om
    dette er riktig eller mangel på kontroll. Hypex har vært en gamechanger for min del.
    Du har god kjennskap til Bryston, regner med du kanskje har testet Ncore mot en av de også. Jeg har også hatt Ncore forsterkere til test både hjemme og hos andre uten å bli helt overbevist, men det kommer ann på hvor heldig man er med høyttaler matchen også.
    Ja, Bryston og Ncore har jeg testet mot hverandre i flere settinger. Dette er bare min opplevelse så du får ta det med en klype ett eller annet. Jeg opplever at Ncore i de fleste sammenhenger blir litt lys i klangen. Etter å ha grunnet på dette i lang tid er min konklusjon at Ncore har bedre kontroll enn mye annet og derfor spiller med litt lavere nivå i bassområdet og derfor lyder lysere. Kanskje er det så enkelt som lavest utgangsimpedanse og høyest dempefaktor? I et oppsett med JM lab Mezzo utopia byttet vi en abryston 14B SST med Ncore. Bryston måtte spille ganske høyt før dypbassen hørtes, men med Ncore pumpet det renskåret og definert dypbass ut selv på lavt volum. Eieren ble overlykkelig og har aldri sett seg tilbake. Har sammenlignet som ren bassforsterker i et hjemmekinoanlegg med stor basssystem drevet av 14B SST. Erstattet den med fire Ncoremoduler med samme resultat. Det hadde merkelig nok innvirkning på lyttetrettheten også. Hypexen spilte klart renere og glattere. Begge eksemplene ble det mindre basstrommepunch, men siden 4 Ncore lett leverer mer ampere i spisspeak tilskriver jeg dette som mangel på kontroll fra Bryston sin side.
    For å løse den litt lysere klangen i Ncore ville jeg lagt til et lite High shelf filter rundt 900hz med en cut of på 0,5db oppover.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.159
    Sted
    Langesund
    Kanskje det er delte meninger, men min erfaring er i det minste at på nivåer hvor forvrengningen fortsatt er hørbar vil en klasse D-forsterker spille mer åpent og rent enn en klasse AB med omtrent samme forvrengningsnivå. Fraværet av høyereordens crossover-forvrengning har ganske stor betydning.
    Det finnes også enkelte AB forsterkere som undertrykker høyereordens forvrengning ganske bra. alt over femteorden er nede i støygulvet til måleutstyret -140db

    dp-forvrengning.PNG
     

    E.P

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    127
    Antall liker
    55
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    10
    Mine Mark Levinson 33H styrer Mezzo utopia perfekt.Enorm strømforsyning er viktig!
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    279
    Antall liker
    95
    Jeg har Dp 6.4,og skal ikke selge den heller.Har og hatt 6.12 ,6.1 ,A1b og beholdt 6.4
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det har været diskuterte før, men fakta er at det er mulig at enlille rør forsterker kan spille roligt Trio jazz tilfredsstillende, men ful Scala symfoni orkester, eller film musik, på realistisk lydtryk, krever helt andre boller til suppen.

    Der er en grund til at der er noget som hedder demo musik, det er musik valgt ut, for at det spiller bra på nettopp det anleg du lytter på.

    Set Batman eller Tron filmmusikken på og skru så op, da for du se om du er på vej til at købe katten i sækken!

    Effekt , masser av effekt er stikkordet her, og har du masser av forvrengningsfrit effekt tilgengelig, er det utrolig hva dine høytaler kan holde til.

    Set derimot en lille svag pisser foran, og du har kaputski høytaler.

    God sommer ferie

    Nå vet ikke jeg hvor høyt du pleier å spille, men hvorvidt en rørforsterker kan gjengi symfoniorkester og filmmusikk kommer nok mye an på hvilken høyttaler de skal drive.

    Hørte faktisk på Tron lydsporet for bare noen dager siden, men p.g.a. andre som lå og sov i etasjen under kunne jeg ikke spille særlig høyt. Skal gjenta det ved anledning og høre om jeg syns jeg kan spille høyt nok når jeg er alene hjemme. Kan ikke huske at dette har vært et problem noensinne med min "lille pisser" av en rørforsterker. :)

    Jeg syns bare det blir så dumt med slike endimensjonale, bastante innlegg som ikke tar høyde for variabler og påberoper seg å være en slags fasit.
    Live Jazz spillers rundt 90 dB snit, vis du da skal ha 17 til dB dB for peak handling + 3 til 6 dB Head room kan du jo begynde at regne lidt på hva du trenger i en lytte a stand på 3 til 4 meter.

    Var til Rock konsert m Jeff Beck, gennemsnit lydtryk var 105 db C veivet fast, målt ved mixer pulten, også her er du velkommen til at regne lidt.

    Og så har vi fuld symfonisk musik, og her vil du til tider opleve 110 db lydtryk, ved live konsert.

    At du synes noget er dumt , velger jeg at katogere in under at det skyldes uvitenhet, snare en besser visseri,

    Men til jer Rør folk, hvilke konkrete eksempler ka i komme på, som er i stand til at handle live musikk.

    Må dog medgive, at sådanne gløde rør grejer, kan varme et musikalsk hjerte, ved moderate lytte nivåer,

    Primaluna her et par stykker som jeg synes spiller pæra, og jeg hørte Luxmann 2 delte top rør opset tilbage rundt 1985, på noget roligt musik m Amanda McBrown, og det var en skjellsettende opplevelse, høytalerne var B&w matrix 805, i første original udgave.

    Men Masser av ren effekt er vejen at gå, vis vi prater High end gengivelse av musik.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.132
    Antall liker
    8.478
    Torget vurderinger
    1
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Kan en av grunnene til at klasse D har blitt populær, være nettopp muligheten til å lage forsterkere med stort dynamisk headroom ut fra små strømforsyninger med ditto små kabinetter/kjøleløsninger som gir en tilsvarende lav pris? Med andre ord så får man en del av de dynamiske egenskapene til en stor klasse AB konstruksjon i et mindre kabinett til en lavere pris.

    Men om lydkvaliteten ut over det kan konkurrere med en tradisjonell klasse AB konstruksjon, er det vel litt delte meninger om. PS Audio har f.eks. en serie med Stellar klasse D effektforsterkere som prismessig ligger under BHK serien, og som de selv betegner som underlegne BHK serien, selv om disse seriene rent watt-messig ikke er så forskjellige.
    Du må legge lista høyere på sammenlikningsgrunnlaget. Jeg har vært på en del demoer med Audiolense. Ofte har det vært halvtam lyd på vei inn døra: AB av det slaget som kostet under 20 kkr. Og så var det innimellom en mye mer dynamisk fremføring. Som regel var det (enda billigere) klasse D - ellers så var det svært kostbare forsterkere som fortjente en høy prislapp. DP, Krell og andre med store strøm-ressurser. Men det er ikke alle som vil ha transparens og dynamikk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
    Tiltredes!!! Å spille konsernnivå hjemme i stua er rimelig uinteressant for meg også.ørene skal vare hele livet
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
    Tiltredes!!! Å spille konsernnivå hjemme i stua er rimelig uinteressant for meg også.ørene skal vare hele livet
    Konsertnivå - hva er nå egentlig det? Jeg mener det først og fremst handler om trøkket - trøkket i brystkassa - trøkket fra det nedre toneområdet som de aller fleste hjemmeanlegg sliter med å levere. Jeg heller mer og mer til at har man dette i orden, så spiller man (på decibel-måleren) lavere i takt med jo bedre gjengivelse av disse nedre toneområdene man har. Folk med skikkelig bassgjengivelse, jeg vil si opp til en 200 - 300 Hz, de trenger ikke spille så sinnsykt høyt for å oppnå dette trøkket. Man er på en måte "lært opp" til å spille høyt for at det skal være mest mulig live, hjemme i stua, fordi bassdelen - eller grunnfundamentet i musikken - fordi dette gjengis for dårlig i 95 % av markedets høyttalere.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
    Det trengs slet ikke at være så galen, mange av de feminine betjente er særdeles pen bygget fra naturens side, og søte er de også ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
    Har faktisk ikke skjedd ennå, selv ikke da junior hadde mini-festival med tre pønkeband live i stua. Jeg vet ikke hvor høyt de spilte, siden jeg fant det klokest å evakuere huset noen timer, men jeg er nokså sikker på at det var en eller annen slags rekord. Eneste kommentar fra naboene var at ungdommen hadde gitt seg altfor tidlig på kvelden, høhøhø.

    Det er verdt øvelsen å regne gjennom hva man behøver av dynamisk kapasitet for å kunne gjengi musikk korrekt. Man vil bli overrasket over hvor lite effekt man behøver i gjennomsnitt, og hvor mye som behøves for å kunne levere toppene uten klipping og forvrengning.

    Avstanden fra høyttalerne til lytteposisjon går omtrent opp i opp med refleksjoner i rommet og med det faktum at det er to høyttalere, så lydtrykket i lytteposisjon ved en viss effekt pr høyttaler er omtrent det samme som 1 m foran høyttaleren i lyddødt rom. Altså, med høyttalere med 86 dB følsomhet ved 1 W @ 1 m vil man få ca 86 dB lydtrykk i godstolen ved 2x1 W. Normalt lyttevolum er kanskje 76 dB, og normalt godt produsert musikk har ca 17-18 dB crest factor, så i toppene har man 76+18=94 dB. I snitt drar det 2x0,1 W og i toppene er det 1 W + 8 dB = 2,5 W. Jeg ville lagt til et par dB headroom for å unngå klipping, og 1 W + 8 dB + 2 dB = 10 W.

    Hvis man aldri spiller noe høyere enn det er det ikke noe poeng med mer effekt. Den vil aldri bli brukt, og man kan like gjerne legge pengene i noe som spiller rent og uforvrengt opp til 10 W og så slipper opp for forsyningsspenning ved det punktet. Det er fullt mulig å gjøre det i klasse A og med radiorør, eller på et dusin andre måter. (Ekstra headroom er bare en måte å unngå gradvis økende forvrengning på, men det finnes også forsterkere som ikke forvrenger før de plutselig klipper.)

    Derimot, hvis man får «far-er-alene-hjemme»-anfall og skrur opp volumet vil det fort balle på seg. Hvert +10 dB i lydtrykk er 10x forsterkereffekt. Om man skrur opp 10 dB og spiller bra høyt med 86 dB i snitt og 104 dB i toppene er vi på 1 W snitt og 25 W i toppene, og 100 W forsterkere bør fortsatt gi et par dB headroom.

    Over det blir problemet fort varmeutvikling og dynamisk kompresjon. En høyttaler er så ineffektiv at det aller meste av effekten omdannes til varme i høyttalermotoren. Med 86 dB høyttalere blir 99,75 % av den tilførte effekten til varme. Å sette en 25-40 W lyspære inni en liten trekasse kan ennå gå bra, men når man begynner å snakke 600-watts varmeovner og 1200-watts kokeplater er det «Ei saa peittää» som gjelder.

    Selv om det ikke tar fyr vil frekvensgangen fra et passivt delefilter bli helt feil ganske fort, og høyttalerne låter skrikete og ubehagelig. (Mer her: Passive Crossover Network Design) Elementene vil også drives utenfor lineær slaglengde, så den ulineære forvrengningen fra høyttalerne øker til ubehagelig hørbare nivåer. Hvis forsterkerne også opererer i klipping vil det hele bare bli en ulidelig grøt, men det hjelper ikke så mye med enda større forsterkere heller.

    Et anlegg som er dimensjonert for slike lydtrykk må ha mer effektive høyttalere for å redusere varmeutviklingen, helst med motorsystemer som er konstruert for å håndtere en del varme. (F eks https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000011980.pdf) Det må også være basert på aktiv drift, gjerne med digitale delefiltre, for å unngå at delefiltrene påvirkes av driftstemperatur. Det betyr at det er ikke én tusen-watts effektforsterker som behøves, men kanskje en hundre-watter til bassene, en femti-watter til mellomtonene og en tjuefem-watter til diskantene.

    Og da kan far more seg med uforvrengt konsertopplevelse når han er alene hjemme. :)
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har haft Devialet 400 og gryphon Diablo samt det Store Maranzt set stående her, hver av de er særdeles bra forsterkere på hver sin måde.

    Men ingen av dem kan konkurrere m Parasound JC5, det er den første forsterker kombi jeg har haft , hvor jeg føler at forsterkeren ikke begrenser, uanset avspilt program materiale.

    BD8FDCB2-E63B-4402-A5BF-6728FBD8E7ED.jpg


    2x 400Watt i 8 Ohm, 90 ampere, gør susen her.

    Denne levere en hel del av effekten i Ren klasse a og bliver varm på samme måtte som en diablo, selv om køle kapasiteten er noget større i areal, er lidt i tvilv, men tror der leveres en 17 til 20 watt ren klasse A her.

    Og så er den faktisk betalbar for de fleste, motsatt av en hel del av de andre merker.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Hvor bor dere? Spille rock eller symfoniorkester ved realistisk volum gjør at naboene i 1 km radius ringer til politiet.....
    Kommer veldig an på naboene. Her høres det veldig godt rundtomkring da jeg spiller høyt. Rundt 100-105 dB peaks rundt 1-3 ganger i uken. Har bodd her i 11 år og ikke fått EN klage. Heldig. Spiller dog sjelden så høyt på nattetid, og helst ikke sent på en hverdag.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.998
    Torget vurderinger
    2
    Konsert ute?

    Confluence Pastorale - 93dB, Belles 350a Ref - 350-400W.

    Ikke noe live følelse,blir alt for spedt,men moro er det.
    Beste opplevelse ute var den gang jeg spilte med Mark Levinson ML 11 og 12 på Reference 3a mmc.

    Ett umikket trommesett eller bass gir IKKE noe slag i hverken mellomgulv eller i brystkassa.
    Det er referansen.

    Over PA anlegg blir det noe helt annet,og låter det slikt (PA)i stua er det ikke HiFi.
    I stua søkes den autentiske lyden av Stratocaster,Les Paul over Marshall eller fender elektronikk etc.
    som var i studio.







    Bilde 0700.jpg


    Bilde 0701.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.786
    Antall liker
    15.159
    Sted
    Langesund
    Confluence Pastorale - 93dB, Belles 350a Ref - 350-400W.

    Ikke noe live følelse,blir alt for spedt,men moro er det.
    Beste opplevelse ute var den gang jeg spilte med Mark Levinson ML 11 og 12 på Reference 3a mmc.

    Ett umikket trommesett eller bass gir IKKE noe slag i hverken mellomgulv eller i brystkassa.
    Det er referansen.

    Over PA anlegg blir det noe helt annet,og låter det slikt (PA)i stua er det ikke HiFi.
    I stua søkes den autentiske lyden av Stratocaster,Les Paul over Marshall eller fender elektronikk etc.
    som var i studio.
    Masse som ikke stemmer med min erfaring her.

    Umikka trommesett kan være meget fysisk, bare så du vet det

    Musikk som er tatt opp som om det skal låte som PA, eller forsterket musikk, skal vel også låte slik i stuen. Og motsatt, klassisk uforsterket musikk skal nettopp høres slik ut. Et anlegg som er på stell gjengir alle aspekter med lyd så fremt jobben er gjort grundig i opptaksprosessen - i hvert fall er det mulig å komme ganske nærme.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.572
    Antall liker
    2.107
    Torget vurderinger
    8
    Den forstod jeg ikke !

    Ett umikket trommesett eller bass gir IKKE noe slag i hverken mellomgulv eller i brystkassa.
    Det er referansen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn