Trøkk uten trykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Er sikker på at dette blir trøkk nok for deg og for den saks skyld alle andre også........ nesten i hvert fall:)
    Du er en av de jeg har vært på besøk på som ligger i den forsiktige enden av skalaen når det kommer til volum på demo.
    Har du på nåværende bass-system vært borte og sett på, sånn ca. hvor mye slaglengde du bruker når de heftigste bassplatene spilles (for deg) på meget høyt Volum.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når du var innom så hadde jeg justert ned gain på Hypexene, så da kunne jeg ikke spille like høyt. Men jeg har ikke behov for å spille høyere enn vi gjorde når du var innom.

    Derimot så tåler bassene mye mer - før jeg justerte ned gain i forsterkerne så kunne jeg spille jeg 13dB høyere, tror vi gjorde en test på det når Roald var innom....og da vippet vel dB måleren rett over 100dB....og selv om det er gøy å dra på en gang i blant, så er det for meg helt meningsløst å dimmensjonere anlegget for spilling på et slikt nivå.

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er 1) vanskelig å koble teorien til subjektive lytteinntrykk og 2) vanskelige å kvantifisere størrelsen på avvik mot idealet.
    OMF
    Enig i det. Subjektive lytteinntrykk avhenger av mange faktorer, som bla. musikkmaterialet og rommet det spilles i. Tilsvarende vil forvrengningen/ulinearitetene også oppleves forskjellig. Jo ryddigere lyden oppleves og jo større dynamisk vidde det er på det innspilte materialet dess lettere har vi også for å spille høyere (uten at det føles subjektivt høyere eller ubehagelig på noen måte).

    Jeg skal prøve å forklare litt bedre:

    Du nevner blant annet crestfaktor...(altså hvor høyt er høyeste lyd på plata i forhold til midlere lydnivå) og man kan sikkert argumentere både for 10, 20 og 25dB. Så selv om man sikkert kan gjøre mange betraktninger rundt dette - så er det på en måte ingen fasit om man skal bruke 18 dB eller 24 dB. Men med alt annet likt så trenger man vel 4 ganger så mange elementer for 24dB.

    Det samme kan man i grunn si om midlere lydnivået....hvor høyt spiller folk....du viser i eksempelet over at man kan spille 77 på det ene og 107 på det andre....men hva er fornuftig dimmensjoneringskriterie..? Jeg spiller nok ikke veldig høyt, men jeg spiller nok en del høyere enn de som har anlegg i leilighet eller bruker stativhøyttalere og slikt. Men igjen så er dette et området man synser med relativt stort slingringsmonn. Skal man ta utgangspunkt i 92dB eller i 98 dB - igjen med en firegang i forhold til antall elementer, hvis man holder alt annet likt.
    Dobling i elementbestykning gir +6dB (20 ganger logaritmen for lydnivå).
    Jeg mener jo selvsagt at min tilnærming til hva som er fornuftige dimensjoneringkriterium grei, ellers hadde jeg vel ikke brukt det ;)
    Uansett, bruker du 20dB Crest som dimensjonerende for anlegget så har du tatt høyde materiale med høy dynamisk vidde. 20dB gir plenty headroom på materiale med mindre dynamisk vidde og så taper du litt om materialet har høyere CF (forutsatt at peakene er i dypbassregionen selvsagt)
    Tilsvarende mener jeg at å bruke 20Hz for kapasitetsvurdering er et greit utgangspunkt når vi snakker fullrange system. Jeg ville vurdert det annerledes for en monitor med begrenset båndbredde.
    Når det gjelder BL(x)/k(x) ulinearitet (elementet fungerer som en effektiv kompressor over sitt lineære område) så er det ikke nødvendigvis slik at det låter ræva blues om kompresjonen tiltar. Igjen dine element komprimerer rundt 20% ved xmax og det er tvilsomt om du plages av det. Om du hører forskjell på 20% og 1% er en annen sak. 20% utgjør i underkant 2dB mindre nivå ved full pinne vs. cruisenivå. Dette går også utover høyereliggende toner siden disse moduleres over dypbassen. I tillegg har vi andre forvrengningsartefakter som er utelatt i diskusjonen her.
    I ditt tilfelle synes jeg personlig at xmax er et greit utgangspunkt. Men, skal du måle mot ingen kompresjon så må du også redusere slaget i utregningene. Det handler for min del ikke hovedsakelig om hvor høyt man kan spille (det begrenses stort sett av x-mech), men hvor høye peaker man kan gjengi uten tap av kvalitet.

    Jeg synes selvsagt det er bra å ha noen beregninger i bunn, men poenget mitt er at når relativt små endringer i forutsetninger gir gigantiske utslag så blir det vanskelig å forholde seg til:
    *Hvordan spiller et system som er dimmensjonert med en crestfaktor på 24dB vs et hvor det er brukt 18dB.
    *I hviken grad hører man forskjell på et som er dimmensjonert for midlere lydtrykk på 100dB ved 20Hz, VS et som er dimmensjonert for 100dB ved 30Hz.

    I så måte hadde jeg trodd at det var lettere å si noe om kapasitet hvis man kan ta utgangspunkt i at min nåværende konfigurasjon med 4 x LROY på hver side for meg spiller godt/høyt nok. Og at jeg blir mer enn fornøyd dersom jeg får ryddet opp i frekvensgangen i rommet og kuttet ned etterklangstiden.
    Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bedre svare på dette ift. det jeg tidligere har gjort. Hele hensikten med dimensjonering er å gjøre det beste ut av det for å ta høyde for det verste. Hvis du kun har én plate og that's it og aldri har tenkt å kjøpe noen annen heller så dimensjonerer du i forhold til den. Hvis du derimot skal kunne spille et hvilket som helst materiale under forutsetning om "forvreningningsfri lyd" så vil crestfaktoren kunne bestemme hvor høyt du kan spille uten at det komprimerer i peakene. Altså totalt uanstrengt innenfor kapasitetsgrensen.

    Så jeg hadde i grunn trodd:
    *Fra 8 til 16 elementer i samme kasseløsnigner gir +3dB
    *fra punktkilde til hel vegg gir +X dB
    *Fjerning av etterklang gir -X dB
    *endring av rombidrag gir +/-X dB

    Og med litt synsing rundt dette så vil man kunne si at jeg vil få litt mer e headroom, eller omtrent det samme, eller litt lavere.
    8 til 16 element gir +6dB.
    Du har rett i at jeg har utelatt å gå fra 4pi spredning (anekoisk) til 2pi i eksemplene over. 2pi spredning gir 6dB mer nivå. 2pi er rettere å bruke for dypbass. Dette gjelder også for punktkilde i et reflekterende rom.
    En fordel med DBA rent kapasitetsmessig er det nokså konstante lydnivået gjennom rommet.
    Jeg er usikker på hva du legger i bidraget "etterklang" i dette tilfellet. I dypbassen hvor det kapasiteten utfordres (spesielt for lukkede kasser) så vil vi normalt sett snakke om frekvenser under rommets fundamentalfrekvens. Rombidraget har derimot stor betydning for det maksimale lydnivået.

    Derimot så tåler bassene mye mer - før jeg justerte ned gain i forsterkerne så kunne jeg spille jeg 13dB høyere, tror vi gjorde en test på det når Roald var innom....og da vippet vel dB måleren rett over 100dB....og selv om det er gøy å dra på en gang i blant, så er det for meg helt meningsløst å dimmensjonere anlegget for spilling på et slikt nivå.
    Bassene tåler å bli kjørt ut til xmech de. Igjen, min tilnærming har ikke noe med hvor høyt det kan spilles, men hvor høyt det kan spilles uten tap av lydkvalitet. 100dB midlere nivå er forresten etter min målestokk et fint utgangspunkt når et all-out anlegg dimensjoneres.

    Nytt regneeksempel, tilpasset ditt DBA oppsett med 16 stk. L26ROY i lukket kasse på hver vegg. Jeg må bare gjette på at du kan ha 4dB roomgain ved 30Hz og rundt 6dB ved 20Hz.

    Et element leverer 95dB i 4 pi og xmax (20% reduksjon i BL) ved 20Hz og 102dB i 4 pi og xmax ved 30Hz.
    16 element gir 24dB økt bidrag. 2 pi gir 6dB vs 4pi (som simuleringen bruker)
    Tar vi høyde for room gain så er maks lydnivå innenfor xmax = 131dB@20Hz og 136dB@30Hz
    Selv med crestfaktor på 25dB vil du da kunne spille med et midlere lyttenivå på 106dB ved 20Hz uten at det komprimerer betydelig.
    Du har m.a.o. laget deg et meningsløst system :cool:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Igjen - tusen takk!
    Setter veldig pris på dine innspill!

    Så får vi se om det er noe mening i å ha en meningsløst system!

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener jo at det ikke er meningsløst. Det er vanskelig å skalere for for mye kapasitet.
    Jeg er også overbevist om at du med denne retningen på prosjektet får til et system som er sterkt vanevannende og vanskelig å skalere ned senere.
    Du legger vel ut påmeldingsskjema for lyttebesøk etterhvert :cool:
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg mener mitt forsøk på bass-system ikke på noe måte er overdimensjonert hvis en skal ha det litt gøy
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En lite spørsmål til på tampen - siden man har fått ekspertisen på kroken.

    For å minimere bygghøyden, tenke jeg å benytte lecaveggen som bakvegg i kassene.
    Altså sideveggene i kassene blir trolig 6x1,5 tom plank. Disse bolter jeg fast i lecaveggen på samme måte som fester stenderverk.
    Så må jeg tette glipen mellom treverk og leca - bør jeg bruke akryl, silikon, flliselim eller noe annet.
    Baffelen tenkte jeg å frese hos Trestokken, i tykkeste kryssfiner (32 mm??) - som så skrus på sideveggen.

    Høres dette greit ut...?

    Mvh
    OMF
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Min første innskytelse ville være silikon eller tec-7...

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant lesning tytte. Vil man ikke kunne ha mer rombidrag hvis man ønsker ved å justere kanselleringsbølgen?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En lite spørsmål til på tampen - siden man har fått ekspertisen på kroken.

    For å minimere bygghøyden, tenke jeg å benytte lecaveggen som bakvegg i kassene.
    Altså sideveggene i kassene blir trolig 6x1,5 tom plank. Disse bolter jeg fast i lecaveggen på samme måte som fester stenderverk.
    Så må jeg tette glipen mellom treverk og leca - bør jeg bruke akryl, silikon, flliselim eller noe annet.
    Baffelen tenkte jeg å frese hos Trestokken, i tykkeste kryssfiner (32 mm??) - som så skrus på sideveggen.

    Høres dette greit ut...?

    Mvh
    OMF
    Høres kurant ut etter mine begrep. Sjekk nå prisen på 6x2 også. Kjøpte akkurat 8x2 til forskaling og det var halve prisen av 8x1,5.
    Hør med Hornlyd, han er sentralens guru på industrielle limprodukt.
    Tror det er 27mm som er tykkeste kryssfiner Trestokken lagerfører.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Interessant lesning tytte. Vil man ikke kunne ha mer rombidrag hvis man ønsker ved å justere kanselleringsbølgen?
    Takk for det Atle. Regner med at du tenker i dypbassområdet? I så fall ja, men en god implementering mener jeg betinger FIR filter hvor kun amplituden reduseres og fasen holdes konstant. Yttertilfellet er at man slår av bakveggen helt og da får man den velkjente boosten i bunn. Det blir jo et tradeoff ift. tidsdomenet da siden kun deler av bølgeenergien utlignes.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant lesning tytte. Vil man ikke kunne ha mer rombidrag hvis man ønsker ved å justere kanselleringsbølgen?
    Takk for det Atle. Regner med at du tenker i dypbassområdet? I så fall ja, men en god implementering mener jeg betinger FIR filter hvor kun amplituden reduseres og fasen holdes konstant. Yttertilfellet er at man slår av bakveggen helt og da får man den velkjente boosten i bunn. Det blir jo et tradeoff ift. tidsdomenet da siden kun deler av bølgeenergien utlignes.
    Tror vi snakker om det samme. :) Tenker på justering av amplituden fra bakveggen ja. I utgangspunktet lik justering av hele baksystemet, men man kan også tenke seg at man slipper til roomgain gradvis nedover for å spare membranareal uten en vesentlig degradering av lydkvaliteten?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke testet dette, men er litt skeptisk til iallefall å gjøre noe slik over 30Hz. Hvor sensitive vi er ift. etterslep i de aller dypeste oktavene, eller hvor grensen går for hørbar forringelse skal jeg ikke mene så mye om, men det vil medføre etterslep. Det er flere forhold rundt bass i smårom som kan testes når man er så heldig å ha et fungerende DBA system og som ellers ikke er mulig å teste med enkel punktkilde. Så det hadde absolutt vært et interessant eksperiment.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Jeg bare melder meg på her og observerer at jeg sakker stadig lenger akterut. Jeg har hatt dette i tankene i lang tid og har en stabel med elementer liggende. Rommet er klart og bygget kvadratisk med solid demping av alle flater med DBA i tankene. Tente litt på tanken til Atle om noe redusert amplitude på bakvegg under 30Hz.
    Gruer meg til kassebygging og tar meg ikke råd til å sette det bort. Men nå ser det ut som "the race is on" ;).
    Blir gøy å følge med på fremdriften OMF.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For egen del, en gang inn i en lys fremtid med dedikert lytterom, så såg jeg for meg å bygge kassene etter hylleprinsippet. Helest mulig plater prefabrikkeres hos f.eks. Trestokken. Første steg er å montere alle bakplatene mot vegg. Disse har spor til å montere og lime tverrgående plater som settes sammen som kryss for å dele inn kamrene. Platene som deler inn kamrene cnc tilpasses også. Når "hyllen" er komplett, limes hele baffelplater ytterst. Disse er igjen ferdigfrest for elementmontering. Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg særlig om intern kryss-avstiving i en slik konstruksjon siden hver av kassevolumene ville vært like og dermed trykkutligner vibrasjonen innbyrdes mellom elementene. Hvis prosjekteringen er gjort nøye mht. målene i rommet, så burde det ikke ta mer enn en dag og to for å reise begge veggene klar for montering av element. Det burde være langt mer effektivt enn å gnukke på enkeltkasser i arrayet.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke bare kjøre 2 x IB for DBA?
    Løsningen jeg skisserte ville vært IB. Men hvis du tenker på å måke elementene inn i eksisterende vegger så er prinsipielt ikke noe i veien for det. Det blir imidlertid noen heftige vibrasjoner som overføres til platene og strukturen i huset som igjen kan få negativ innvirkning på sluttresultatet. I en trevegg så har vi normalt kun vertikale stendere og avstivingen blir så som så. En slik løsning betinger at:
    1. Man har ledig ferdige tette vegger til slik
    2. Lydtransmisjon til tilstøtende rom og/eller forplantningsstøy er enten underordnet eller dimensjonert/bygget for.
    3. Stenderverk ikke kræsjer med plasseringen av elementene.
    4. Volumene bør fortsatt tunes til elementene. Typiske IB element vil i et slik oppsett (pga. antallet) mest sannsynlig måtte spille med åpen vegg til naborommene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kvålsvoll har vel også skrevet en del om hastighet på lydbølgen, og at det også påvirker opplevelsen av bass. Burde ikke DBA være optimalt også i så måte...?

    Mvh
    OMF
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Umm - nå er da vitterlig lydhastigheten konstant - sånn ca 343m/s ved havets overflate?!?

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, lydhastigheten er relativt konstant, men hastigheten til en lydbølger er nødvendighvis ikke det.

    I et DBA system vil lydbølgende bevege seg fra front vegg til bakvegg med samme hastighet som lydhastigheten.
    Mens i et mer trøblete rom, vil kanskje noe av bassen treffe bakveggen og summerere seg med lyden fra frontveggen på vei fremover igjen.

    Så i et DBA, vil man for alle frekvenser hvor DBA funker, ha lik "vektor" trykkbølgen som kommer - den har samme retning og hastighet.

    Mens i et "normalt" rom, så vil trykkbølgen ved ulike frekvenser bestå av ulike summasjoner av refleksjoner fra alle retninger og "vektoren" trykkbølgen vil i grunn kunne peke i en hvilken som helst retning.

    Mvh
    OMF
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    At refleksjoner blir smurt utover utover i tidsdomenet, har alikevel ikke innvirkning på lydbølgens hastighet. Teorien er dog imponerende..

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel....

    Hvis man i et teoretisk eksempel har to lydbølger som kommer fra hver sin retning og summerer seg perfekt akkurat der du har hodet, så vil selvsagt lydhastighet og alt slik være det samme....men det er ikke like trivelt å si noe om lydbølgende hastighet, all den tid begge bølgene beveger seg videre i motsatt retning. Jeg har ikke finlest det Kvålsvoll har skrevet om tematikken, men jeg mener det er noe om man man kan oppleve lignende egenskaper for bass som man har for høyere frekvenser. Hvor man bruker bruker lydens vektor til å retningsbestemme lyden.

    Hvis man ved feks 500 Hz - hadde hatt en refleksjon fra sidevegg eller bakvegg som summerte seg med direktelyden, så ville dette i stor grad forstyrre vår evne til å lokalisere lydkilden. Snickers-is har også skrevet en del om at dypbass i stor grad fanges opp av hele kroppen, her kan man jo også referer til disse romperisterene som setter kroppen i bevegelse. Så begge har vært inne på dette med at bassen bølgeform påvirker hvordan vi opplever den....og i en slikt perspektiv - så er DBA veldig bra skulle man tro!

    Mvh
    OMF
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kort innpå lydbølgehastighet. Tror det kan være litt begrepsforvirring her. En lydbølge består av en trykkbølge og en partikkelhastighetsbølge. I et gitt målepunkt vil disse være i fase og partikkelhastigheten vil være høyest der lydtrykket er høyest i et fritt felt (lydfelt uten refleksjoner). I et lite rom hvor det er refleksjoner er det ikke lenger nødvendigvis noen sammenheng mellom lydtrykket og partikkelhastigheten i et gitt målepunkt.

    I et tenkt DBA system som har en 100% kansellerende bakvegg vil bassen stort sett bestå av "traveling waves" hvor faseforholdet mellom trykkbølgen og partikkelhastighetsbølgen vil nærme seg et fritt felt. I praksis vet jeg ikke. :)

    En simulering som et forenklet eksempel.
    standing-travelingwave.gif
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    I et tenkt DBA system som har en 100% kansellerende bakvegg vil bassen stort sett bestå av "traveling waves" hvor faseforholdet mellom trykkbølgen og partikkelhastighetsbølgen vil nærme seg et fritt felt. I praksis vet jeg ikke. :)
    I praksis er det sånn at den taktile opplevelsen i Anders sitt DBA oppsett føles formidabel. Kombinerer det med et ryddig tidsdomene og DBA oppleves for min del veldig tett på (om ikke minst like bra...host) vår felles referanse. Nå er lydminnet mitt ca 1ms langt, men allikevel...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I et tenkt DBA system som har en 100% kansellerende bakvegg vil bassen stort sett bestå av "traveling waves" hvor faseforholdet mellom trykkbølgen og partikkelhastighetsbølgen vil nærme seg et fritt felt. I praksis vet jeg ikke. :)
    I praksis er det sånn at den taktile opplevelsen i Anders sitt DBA oppsett føles formidabel. Kombinerer det med et ryddig tidsdomene og DBA oppleves for min del veldig tett på (om ikke minst like bra...host) vår felles referanse. Nå er lydminnet mitt ca 1ms langt, men allikevel...
    Må få tatt en lytt på denne DBA løsningen
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For egen del skulle jeg gjerne stoppet innom i Langesund en dag for lytt. Mistenker at systemet der ikke er så aller verst :cool:
    Det blir nok litt til før karmøysystemet er oppe og går igjen. Lettere utbygging av rommet på gang, ryktes det
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er dette en grei vertikal plassering av elementene:

    Mvh
    OMF
    baffel.jpg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Skulle være iht. læreboken det ;D
    Edit: Hva ender du på i kassevolum?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Hvis jeg bruker 40 cm bredde. (Da får de plass mellom vinduene)
    1,5 x 6 tom sidevegger.

    Da blir indre bredde ca 32,5cm
    Dybden blir jo da 15 cm
    Høyden blir 240 cm minus 5 tverrdelere = 220cm

    Total volum blir 32,5 x 15 x 220 = 107,25 liter
    Pr element 26,8 liter

    Har ikke helt spikret den ennå! Må se hvor mye veggen spiser, det er litt fristiende å gå ned 1 tomme på dybden - da blir det 22 liter.

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Den ene tommen skulle vel ikke bety så mye for romfølelsen? Volumene ser greie ut etter mitt ringe skjønn. Personlig ville nok jeg gått for største volum og gjerne laget det enda større med åttetoms stender eller litt bredere kasser. Elementet får mer å puste i og blir følgelig mer effektivt i de lave oktavene. Kravet til forsterkerne blir mindre og powerkompresjon og forvrengning blir redusert.
    Med femtoms vegg kreves ca. 280W i peak pr. element for utstyring til xmax ved 20Hz. Tilsvarende kreves det 230W i sekstoms vegg og 180W i åttetoms vegg. Men da spiller du også nokså høyt :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må finmåle litt på veggen.

    Mener det er 2 toms lekt + gips = ca 6 cm.
    Da vil 5 tom - bygge 15,4-6 = 9,4 cm ut
    6 tom blir: nesten 12 cm
    8 tom blir 17 cm

    Blir sikkert 6 tom....har jo kun188W tilgengelig pr element!

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ville du ikke sette stenderne utenpå eksisterende vegger :confused:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ville du ikke sette stenderne utenpå eksisterende vegger :confused:
    Nei - hvorfor det...?
    Der er det jo bare en tynn gips, så da må jeg jo til med bunnplate også.

    Alle veggene er leca 35, som er pusset - utenpå der er det lektet og satt opp gips.
    Planen er å bolte 6 toms plank på lecaveggen som sidevegger. Leca blir bakvegg, og 27 mm kryssfiner som baffel.
    Også må jeg jo selvsagt fuge en del mellom plank og LECA.

    Mvh
    OMF
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da var det bare jeg som misforstod oppbyggingen av veggene :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn