Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Førsteinntrykk av Auralic Mx+

    Nå har jeg levd med dacen en ukes tid og førsteinntrykket har lagt seg og da kan jeg jo prøve å dele de med dere.

    Først og fremst synes jeg dette er en god dac. Jeg er glad jeg gikk til det skrittet å kjøpe den.
    MX+ er i utgangspunktet en USBdac med muligheter for andre innganger. Burson er (om jeg ikke tar feil) en coaxialdac med mulighet for USB avspilling.
    MX+ gir meg en mer stabil lytteopplevelse. Når kilden er en Macbook pro så er det en stor fordel at dacen ikke slipper gjennom dataens ustabiliteter. Auralic har et patent som heter Active USB som gir klokken en to sekunders buffer for å rette opp pcens ujevnheter. Dette passer meg utmerket.

    Lydmessig er det ikke vanskelig å høre at dette er en topptrimmet liten tass. Lyden fyller rommet umiddelbart med et større og mer dynamisk lydbilde.
    Det er mer energi i topp og bunn, samtidig som lydbildet oppleves enda tystere.

    Selv om det sannsynligvis kun er nyanser det er snakk om så utgjør disse tre elementene at lydbildet føles mer oppløst, kjappere og med en bass som i større grad enn før slipper rommet.

    Hvis man skal våge seg i en litt dypere analyse etter kun en uke så synes jeg den har sin styrke når musikken blir "vanskelig" å gjengi. Type kompliserte lydbilder. Det er nærmest ingen elektronisk romklang som ikke fremstår som rund og flott (de fleste "romklanger" gjør faktisk det i studio, men så blir de på merkelig vis av og til til "monstre" når man spiller av på andre anlegg).

    For en trompetist er det en stor glede å meddele at gjengivelsen av blåsere og da særlig messing og trompet nærmest går opp i en høyere enhet. Den klarer å gjengi brassklangens "runde" klangkarakter. Når det virkelig drar seg til bare øser den på.
    Jeg har noen moderne innspillinger som jeg ikke har fått taket på tidligere som har fremstått som litt duse middelmådige lydproduksjoner.
    Eksempler på slike:
    61SjwPi4PZL._SL500_AA280_.jpg



    41ZJOGFIQbL._500_300_.jpg


    Simon-Rattle-Mahler-Symphony-no2.jpg


    Disse blir "løst opp" av Auralicen og fremstår nå som troverdige lydbilder. Et fenomen jeg ikke skal prøve å forklare, men overraskende og gledelig.

    Skiva til Oslo brass band har fremstått som håpløs på alle anlegg jeg har prøvd den på, men nå våkner den plustselig til liv.
    Konkluderer med at Auralic får til noe i toppregisteret på anlegget mitt på en måte som ikke er selvsagt.
    Det er dessverre en tendens til at gamle analoge innspillinger ikke lyder like godt som moderne over Auralic. Den har også et litt mer merkbart digitalt slør over lyden enn Burson.
    Burson på sin side har muligens mer musikalsk "magi" på de mindre komplekse lydbildene (spesielt på strykeinstrumenter) og dynamikken oppleves mer intuitiv (spesielt på solo piano). Dessuten vokser i større grad lydopplevelsen med tiden med Burson. Lydbildet blir en anelse mer akademisk med Auralic.

    Foreløpig konklusjon er at Auralicen fremstår som et av de aller beste hifiproduktene jeg har hatt i oppsettet til nå. Matchen med Respons og Gryphon er tipptopp og Audiolense bare vokser og vokser jo mer homogen lyd den skal korrigere.

    PS: kommer forresten til å beholde Burson dacen inntill videre, så får vi se om den samler støv eller blir brukt.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En god dac er ett must. Har selv erfart hvor mye det er å hente her. Dynamikk og oppløsning blir dramatisk mye bedre med en toppklasse dac.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Der har du nok litt av historien bak hvorfor mange studioer har lagt mer penger i dac enn i monitorer.
    Jeg har gått veien fra AudioPro og prøvd skrittene oppover. Man får mye for pengene i de lavere prisklasser, spesielt i proffmarkedet kanskje, og jeg tror at det er mange måter å feile på i en D/A konvertering.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.146
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei TrompetN.
    Forstår deg slik at du opplever at både Burson og Auralic har en identifiserbar egenlyd. Leter selv etter mest mulig anonyme produkter som jeg ikke klarer å identifisere med noen egen sound. Har du prøvd ut Bryston DAC eller Stello. Hvis ja hva er ditt inntrykk av disse?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei TrompetN.
    Forstår deg slik at du opplever at både Burson og Auralic har en identifiserbar egenlyd. Leter selv etter mest mulig anonyme produkter som jeg ikke klarer å identifisere med noen egen sound. Har du prøvd ut Bryston DAC eller Stello. Hvis ja hva er ditt inntrykk av disse?
    Hei Final
    Liker betegnelsen "anonyme produkter". Auralic er nok både og.

    Dette skriver de selv og synes det passer godt med hvordan det låter:

    "
    AURALiC dedicated to designing, engineering and manufacturing the audio equipments that could truly reproduce the charm of music and hope to build up a fabulous music hall inside your sweet home, making your dream of having mind-to-mind contact with those famous musicians come true. As we all know, to perfectly replay the music, we not only need to dig and reproduce every tiny detail in recording process, but also represent those wonderful music masterpieces in an artistic way. What AURALiC design and manufacture are not simply electric audio equipments, instead, are the artistic media through which you could recreate the great music chapter together with the musicians.

Along with the dramatic change in modern science and technology, our products are endowed with a concise shape and user-friendly property. Our products are free from the sophisticated operational and tuning steps of traditional audio equipment and could be better adapted into the modern fashionable family life. What’s key to mention, the reproduction of music from our product has “qualitative leap” and will make you lost in the moment, intimately experiencing the musical delight brought by digital music carrier in the new age.

    During the long-term design and research, we’ve reached a conclusion that it is hard to build up a solid basis for development by solely relying on either instrument testing or attentive listening. Only with the discovery of the link between scientific data and auditory sense can we succeed in seeking reliable criteria of evaluation during the R&D process. As a result, we set up mathematician models between subjective auditory sense and objective testing data base at the very beginning of R&D, thus to expand all the research and design work based on such mathematician models.

    Thanks to our chief designer, Xuanqian Wang’s years’ recording working experience, we could always succeed in approaching those outstanding recording engineers and musicians to hear their timely and professional feedback about our products. With taking their valuable advice into consideration, our design team then refines the design approaches according to mathematical models in order to achieve perfect yet rich artistic representation in terms of musical reproduction.
    "
    MX+ er både "nøytral" og artistisk på en gang i mine ører og gjennomsiktig. Den får litt "smiling kurve" ved de høyeste samplerater. Hvorvidt det er dataen min eller dacen som gjør det utslaget er vanskelig å si.
    Jeg er personlig fan av Bryston og har eid inboarddacen deres og hørt mye på første generasjon av BDA1. Bryston lyder litt "tørrere" tror jeg. Synes ikke Auralicen står noe tilbake for gjennomsiktigheten til Bryston, heller tvert imot, men har ikke sammenlignet skikkelig så det blir egentlig bare en spekulasjon.
    Har hatt en del proffe lydkort og dacer på besøk her og jeg mener de alle har en identifiserbar egenlyd, men de fleste er nøytrale og homogene produkter selv om oppløsning og detaljnivået varierer.

    For min del er det mest avgjørende hvordan oppløsningen matcher med øvrige komponentene og forholdet mellom 60hz og 2Khz som er avgjørende for hvor "anonym" komponentet oppfører seg i mitt oppsett.
    Dette blir nok litt individuelt hva som passer best, men anbefalen Auralic MX+ en lytt før du kjøper noe annet.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.146
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for et veldig utfyllende svar. Forstår at du har eksperimentert mye og gjort deg mange erfaringer.

    Synes også det du skriver i ditt tidligere innlegg om gjengivelse av blåserinstrumenter er veldig interessant. Vet at korrekt klang har vært et svært viktig parameter for Reidar ifm utvikling av Respons HT. Låter akustiske instrumenter korrekt er det nok ikke mye feil.

    Romklang tror jeg det er et vanskeligere parameter å måle om er korrekt. Forsterkere med for svak dynamikk gir f eks kunstig ekstra romklang etter min ringe erfaring. Dette blir feil, men kan likefullt oppfattes positivt.

    Selv spiller jeg CD, men er nysgjerrig på ny DAC og lurer på å utforske PC spilling. Har akkurat foretatt store oppgraderinger på HT og forsterkersiden så jeg ligger nok litt i ro på DAC siden og samler meg litt informasjon før neste fremstøt på oppgraderingssiden.

    Lykke til Auralic DACen og god sommer.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! :)
    Uten å utdype det videre er jeg glad for at det finnes mennesker som Reidar Persson.

    I min bok er gjengivelse av klang det mest krevende parameteret av helt åpenbare årsaker. Instrumentklang, akustisk etterklang og elektronisk klang.
    Utstrekningen av dette kan lett manipuleres i frekvensrespons (tuning av komponenter, høyttalerplassering og EQ), mens kvaliteten av gjengivelsen av dette skrives tilbake til forvrengning, støy, resonanser og fase.

    Jeg tror det er viktig å være bevisst på å prioritere enten gjengivelse av akustisk musikk eller studioprodusert musikk. Den ene fordrer at man spiller på lag med naturens egen matematikk og den andre følger mer logaritmiske forhold.

    Lykke til med dacresearch! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei alle følgere av tråden.

    Det er veldig patetisk å skrive at man blir borte fra forumet for så å begynne å poste like etter. Dråpen som fikk begeret til å renne over kom litt overraksende på meg som gjorde at en lengre vurdering om å trappe ned skrivingen på forumet ble til en brå avslutning som jeg ikke klarte å holde pga løse baller i lufta.

    Jeg er en litt "enten/eller" person, derfor har det en tendens til å bli full fokus eller ingen fukus. Jeg har brukt mye tid på å skrive på forumet fordi jeg synes det gav energi og kunnskap til en hobby jeg er glad i. Sakte, men sikkert ble ble entusiasmen mindre selv om kvantiteten holdt seg stabil. Fokuset mitt rundt lyd begynner å nærme seg sandkornnivå, noe jeg innser er mindre interessant for andre enn meg selv. For min egen del er det bedre å ha en klar avsluttning for at jeg rett og slett skal klare å slutte å skrive mens leken er god.

    Unnskyldning for min utøvelse av nerderi her er at jeg i mitt egentlige liv som trompetist har hovedfokuset vært finsliping av detaljer siden 1998. Grunnen til dette har vært orkesterauditioner for fast jobb. Noe må jeg ha gjort galt for jeg har ikke fått fast jobb enda ;) ,men livsstilen gir en naturlig fokus på detaljer i musikken. Se for deg en Idolaudition hvor 30-100 ferdig utdannede sangere skal synge akkurat den SAMME vanskelige sangen. Hver minste detalj blir kritisk rett og slett.
    For to år siden slapp jeg opp litt av trøkket på trompeten etter at drømmejobben gikk fløyten og brukte tiden på å lære mer om lyd i stedet.

    Selv om jeg hadde praktisk erfaring fra musikk var det mange hull som nysjerrigheten lengtet etter å fylle. Resultatet av "hifi"prosessen som har pågått så lenge tråden har pågått er at jeg har blitt en bedre trompetist pga økt bevissthet om lyd og akustikk. Det synes jeg er fasinerende....
    I nær fremtid skal jeg dessuten møte noen fysikere på forskernivå som i sitt felt har fokus på lydbølger og ressonaser, men som også er genuint nysjerrige på konsertsalakustikk, musikkens bølger og menneskets oppfattelse av dette. Håper på et spennende og fruktbart samarbeid.


    Hifimessig opplever jeg at jeg har kommet dit at føler at anlegget fyller Respons høyttalerenes potensiale. Dette er gamle høyttalere fra 2002 og det er selvsagt alltid noe å hente, men jeg opplever at jeg "stanger" litt i høyttalerene nå. Det er kult... Jeg lovte meg selv da jeg kjøpte de at jeg aldri skulle drive denne hobbyen lengre enn at de høyttalerene holdt mål. Vi får se om det holder stikk....... :cool:

    Tråden og mine bidrag har vært svevende og kvasifilosofisk, men før jeg gir meg på HFS tenker jeg å oppsummere i konkrete termer i noen poster om det digitale domenet: pcavspilling med Puremusc, sluttinntrykk av Auralic og Audiolense for de som er interessert. Har vært mye prøving og feiling siste året.

    Og er det noe jeg ønsker at dere skal ta seriøst fra meg er det dette: "det er lettere å bli lurt av blindtester enn å bruke blindtester til å finne ut om man blir lurt". Håper dere kan ha det i bakhodet når dere blindtester. Hvordan hjernen vår fungerer når vi lytter er ekstremt komplisert. Å lytte naturlig er derimot lett og den beste metoden mot å bli lurt.

    God natt!
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du er gått lei sentralen Trompet, tar du deg bare en pause. Ingen grunn til å forlate oss helt vel ? Synes det har vært spennende å følge din ferd frem til nå.

    Mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi kan ta et års sølibat vi trompet :). Tror det er lurt å søke inn i musikken og delt glede. Og ikke inn i filosofiske betraktninger som til slutt kan oppfattes selvmotsigende og vanskelige å etterleve. Både fordi en ikke sikkert bestandig kan vite, men like mye fordi det finnes andre som er sikre på at de vet.. Uten å gjøre det..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror det er feil at jeg er lei av sentralen. Er nok innerst inne bare lei mine egne meninger og har lyst til å være konstruktiv når jeg bruker tid på noe. :)
    For min egen del gikk noe av luften ut av ballongen da jeg endelig skjønte hvorfor blant annet blindtester oftest får nullresultat når hifimytene skal prøves. Det var det store mysteriet for meg.
    At det skulle være umulig for meg å formidle årsakene var frustrerende.

    Vi tar oss sølibat på ubestemt tid HCS og kommer muligens sterkere tilbake. Synes ofte det er de filosofiske landskaper som er morsomme og utviklende. Helst mange av dem. :)

    Liker ordtaket: "Jo mer man graver, dess mer vann springer frem fra kildene. Jo mer man lærer, dess mer flyter visdommens kilde."
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sluttinntrykk av Auralic MX+

    Etter jeg skrev om denne sist mener jeg det har skjedd nyanser med lyden. Den har blitt litt mindre "eplekjekk" i spillemåten. Der den tidligere sa "se på hva jeg kan" har den forsvunnet mer i lydbildet.
    Har spilt i 10-15 akustiske opptredner siden jeg fikk dacen og virkelig forsøkt å suge inn "ekte lyd" og sammenlignet med anlegget når jeg har kommet hjem.
    Har funnet min favoritt upsamplingsfrekvens på 88Khz med oppsettet jeg har nå. Alle små forskjeller står tydeligere frem og det er lettere å avgjøre om det er lett eller galt. Den er litt kald i klangen og skjærer ut detaljene med tynne tynne streker hvis den kun har stått på et par timer, men balanserer klangbalansen i anlegget mitt på spissen når den har stått på noen døgn. (Opplever at virkeligheten er litt "varm" generelt, men helt uten fedme)

    Tror jeg har satt personlig rekord i anntall lyttetimer for kosens skyld disse ukene. Det er også interessant å høre hvor gode de opptakene som tidligere jeg har definert som mindre gode lydmessig fungerer. Bortsett fra hardt loudnesswarødelagte enkeltspor er det påfallende å finne ut hvor mye av godlyden som har "sittet fast" i selv en god dac som Burson.
    Har ikke savnet den intuitive musikaliteten til Burson, noe som pleier å bety at det er en forskjell som glattes ut over tid.

    Upsampling har hittil vært et troll for meg bortsett fra et tilfelle. Nå må jeg bare innrømme at de detaljene som kommer ved avspilling i 88Khz blir skjult i 44Khz og ikke noe som "legges til" eller fremheves kunstig. På gamle opptak kan det enkelte ganger høres ut som opptaket er "strekt" litt i høyden og bredden, slik at instrumentene ikke får sin naturlige kropp. Påfallende ofte er det vinylpreekko på disse. Er nok ikke tilfeldig.

    88Khz har en evne til å få frem de moderne strykerenes lette klang. Akkurat som de har mindre trykk på strengen enn ved eldre opptak. Harpikslyden er mer finkornet og blander bedre med opptakslokalets etterklang uten at jeg opplever at avstanden øker som jeg vanligvis opplever med upsampling.


    Er rett og slett veldig happy med denne dacen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oppsett av Mac/Pure music

    Da var det klart for oppsummering av hifihobbyens kjedeligste emne for min del: "Hvordan få mest mulig godlyd ut av en Macbook Pro?"
    Hadde jeg visst hvor kronglete den veien skulle være for meg hadde jeg nok lagt en stor slump penger i en god cdspiller/mediaspiller. Plug and play er deilig og tid er penger.;)

    Jeg synes pcavspilling er vanskelig å bli klok på. To windowspcer kan lyde svært forskjellig og enkelte ganger dårlig. Selv om jeg vet at en riktig oppsatt pc kan dra det lengre enn en Mac er det noe med at det at Mac er lettere å jobbe med. Vi har Mac på studioet på jobben og tenker å bygge opp mitt eget rundt Apple også.


    Rett ut ifra I-tunes synes jeg macen låt bra og behagelig, men ikke noen fullblods drivverk akkurat. Lyden blir litt "tykk" og med et "slør" over.
    Da denne tråden begynte å dreie seg om EQ fikk jeg tips av Vredensgnag om Pure Music. Vredensgnag virker å ha svart belte i Apple, så det var ikke noe å lure på. Pure Music er et program som ikke koster rart og "fester" seg på biblioteket til I-tunes og bruker vinduene og fjernkontrollen, men forsøker å styre lyden utenom "ødleggende" prosesser i datamaskinen.
    Det følger med en god og enkel, men lang bruksanvisning om maskinoppsett som man får mye igjen for å lese.

    For optimalisering som Pure Music kaller det, anbefales det : å slå av skjermsparer, unngå at hardisken går i dvale, sett maskinen i "never sleep", slå av automatisk søk etter opptaderinger og slå av alle andre programmer på maskinen. Alle disse elementene gjør maskinen mer stabil lydmessig.
    Videre anbefaler de å koble til laptoper til strømledning. Lading av batteriet har jeg opplevd er et kapittel for seg. Det beste er å la den lade seg opp på forhånd å spille av musikk når ladeprosessen er ferdig.
    Musikken bør avspilles fra ekstern hardisk som kun innholder musikkfiler. Det anbefales også å benytte seg av en annen utgang til lyden enn hardisk-inn benytter. Dvs at hvis man benytter USB2 inn i dacen bør man bruke noe annet enn USB2 til hardisken. Etter å ha testet mye forskjellige hardisker har jeg endt på en strømdrevet Freecom med Firewire tilkobling.

    Når jeg hadde gjort disse tiltakene og spilte av med Pure Music for første gang var det et klart løft i retning mer gjennomsiktig gjengivelse.

    Videre har puremusic en god del innstillingsmuligheter:

    Puremusic.jpg


    I tillegg til de mest åpenbare funksjonene som upsampling og memoryplay med en hybridmemoryplay tillegsfunksjon anbefales det en "Hog mode" innstilling som gir Pure music eneretten på all lyd på maskinen så lenge den står på.
    Den funksjonen fordrer at funksjonene "hybrid memoryplay" og "prellocate" står på. Når man resetter Pure music etter å ha aktivert Hog mode skal man aktivere "Strict Device validation" og resette igjen. Samtidig skal man gå i Midioppsettet og lydoppsettet på maskinen og sette lydutgangene på Interne høyttalere.
    Lydinnstillinger Mac.png


    Da går lyden kun gjennom puremusic sine kanaler og styrer unna flere ødleggene prosesser. På mitt oppsett var forskjellen på "hog mode" og ikke betydelig mer gjennomsiktig lydbilde.
    Hvis man ikke trenger å styre musikken fra I-tunes appen så kan man aktivere "less is more" funksjonen som kutter de siste båndene til I-tunes og gir et lite løft nok en gang.

    Upsamplingen har jeg endelig fått opp til 88Khz med den nye dacen. For meg har upsampling til nå vært en degradering, men med imponatoreffekter.
    Jeg kjører upsamplingsfunksjonen Maximum fidelity.

    Jeg har endt opp med AIFF formatet som er Apples eget ukomprimerte format. Tviler på at det er noen store forskjeller på AIFF og WAV, men anbefaler nok et ukomprimert format fremfor et losslessformat. Lærte meg så sent som i går at opppakkingsprosessen på losslessformater kan gi USB overføring mer støy. Om dette er den eneste faktoren eller om det finnes flere årsaker til at jeg opplever AIFF som bedre lydmessig enn lossless ALAC er jeg usikker på, men til og med svigermoren min hadde 5 av 5 riktige i en uhøytidelig blindtest jeg holdt for henne.

    Sammen med min nye dac begynner dette virkelig å likne på en god avspiller. Det gjør sikkert ingenting at Auralic anbefaler Pure Music i bruksanvisningen for avspilling med Mac.
    Likevel synes jeg det har vært vanskelig å finne tips svart på hvitt på nettet og det har tatt meg mye tid å finne ut av det selv.
    Derfor skriver jeg det her i håp om å kunne bidra for andre i samme prosess.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.688
    Antall liker
    103.471
    Torget vurderinger
    23
    Trompet, tror du må være med rundt litt og høre et knippe ORGANISKE analoge anlegg...:rolleyes: lowshoulders, få tilbake musikkgleden, trua på anlegg/HFS, det gode liv... o-stille apparatet..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kunne vært noe det godeste Sluk... Så lenge det er noe slikt du tenker på så...:cool:

    91401d1335555270-fra-grunnmur-til-godlyd-via-dolorosa-med-sluket-som-jesus-003.jpg


    Jeg gliser nesten daglig foran annlegget , så ingen grunn til bekymring på den måten.. ,men gliser nok ikke like ofte av HFS som jeg nettopp gjorda av din konekommentar i en annen tråd.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    "Konekommentaren" var vel så absolutt på sin plass, vil jeg mene! ;)
    Synd at du ikke gliser like ofte av HFS, generelt sett?
    "Gliser", i den forstand som at det (bør være) rom for alternative meninger omkring både ditt og datt. Selv om det nok kan gå litt på tvers av hva man selv måtte mene, og tro? :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.688
    Antall liker
    103.471
    Torget vurderinger
    23
    Koner er smarte - selv om vi ikke tror det så oppfatter de at vi holder på med et eller annet, som regel endringer eller nyinvesteringer som "snikes" inn i systemet skjult bak en imaginært bred rygg... de regner da selvsagt med at dette er for å få til en eller annen forbedring, derav kommentaren. Ganske safe. På den måten scorer de billige poeng på flere områder; godtroende suckers som vi er går vi rett i fella og godskriver goodwillkontoen deres i uhørte proporsjoner, alt i gledens rus...

    Konene har selvfølgelig for lengst skjønt at man fanger flere fluer med honning en eddik og vender heller bøtta til egen fordel! Og vi står igjen dagen etterpå med regninga for nok en endring, som etter at placeoeffekten er brukt opp og tvilen kommer snikende, har kostet oss både tid, penger OG en slem debet som blir liggende latent i det ekteskapelige internregnskap!

    Life is grand!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sommerferie har nådd trompethjemmet.:)
    Junior har ferie fra barnehagen mens kona skal jobbe et par uker til. Pappa og junior inntok frokost på "Åpent bakeri" på Damplass etter å ha kjørt mammaen på jobb. Vi rakk slaraffenliv i 3 timer i Frognerparken før finværet gikk over.

    Har kun en vielse og en bisettelse booket denne uken og da er neste oppdrag først i August.

    @Scrooge: gjengangeren i mine innlegg er at det ikke finnes noen fasit på det greiene her. Man kan gjøre mye galt selvfølgelig, men alle veier fører til Rom. Konekommentaren synes jeg var meget velplassert.

    @Sluket: He he, så sant så sant. Menn er fra Mars og kvinner er fra Venus. Ekteskapet er forhåpentligvis langt og det gjelder å spille sine kort riktig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Leste den boka.. Litt for amerikansk i stilen.. Men noen poeng har den jo.. Uansett, kvinner har ofte en annen måte å se på.. Og med flere nyanser enn endimensjonale menn som tror de har forstått alt.. :). Kos deg med ferie trompet :)

    PS.. Forsterkeren din er til salgs i Norge.. ;-)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for feriehilsen HCS!:) Du har nok rett når det gjelder kvinner...
    Ser forsterkeren er til salgs.. Er det mulig!!!??? ;)

    Er det selveste Roysen? Takk! Håper alt står bra til med den karen! Anleggstrådene dine savnes..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Langtidsinntrykk som Audiolensebruker

    Nå har jeg eid Audiolense i over et år. Godt over 8 månedersgrensen for placebo altså....;)

    Det er mange tunger som snakker høyt og kritisk mot romkorreksjon og spesifikt mot Audiolense. Jeg leste meg opp i flere år (!) før jeg gikk til skrittet å kjøpe. Det var faktisk mange som advarte meg mot å kjøpe, selv om det koster en tredel av dacen jeg nettopp kjøpte. Til og med på PM her fikk jeg advarsler. Det var både erfarene fjellfolk og nybegynnere som engasjerte seg i det. Selvfølgelig kun av gode hensikter.

    Når jeg etter et års bruk hvor jeg har prøvd dette forlengs, baklengs, oppned osv... konkluderer med at dette nesten er det produktet jeg er mest fornøyd med av de jeg eier, så sier det litt om hvor individuell denne hobbyen er.

    De som har fulgt tråden og husker godt fikk med seg at jeg nådde hifinirvana kort tid etter at jeg fikk AL. Siden det har jeg eksprimentert ganske mye.:cool:

    For å gjøre en VEEEEELDIG lang historie kort, så har jeg endt opp med en minimalistisk fullrange bruk:

    1. Targetkurven er det viktigste. Tidskorreksjonen bruker jeg for at targetkurven skal blir likest mulig samtidig som kombinasjonen ikke skaper artifakter i timedelay og impulsrespons simuleringen. Tror BX tipser om det samme, men lett å glemme når man blir ivrig.
    2. Jeg deler opp targetkurven (frekvensresponsen) i 4 deler, men ser på hellingen 2Khz til 60hz som det essensielle. Jeg bruker 4-5 db helling:

    a) Fra topp til 3Khz: Følger diskantens oppførsel så godt som mulig. Passer på at korreksjonsfilteret ikke hever nivået nevneverdig noe sted. Tanken bak det er at jo lavere forvrengning jo bedre i diskanten. Vet ikke om det har noe å si, men synes å merke en grovere topp hvis jeg ikke bruker denne metoden.
    b) Fra 3Khz til 115hz: Helst en rett strek med svak helling nedover. Jeg har måttet krype til korset å lage en liten dipp ved floorbounce utfasing. Jo mindre helling, jo klarere lyd og mindre farging fra bass nedover, men jo mindre varme.
    c) Fra 115hz-60hz: Festkulinnstilling. Brattheten her avgjør trøkket fra viktige slagverkanslag. Jo dypere høyttaleren går jo mindre festkul.
    d) Fra 60 og ned: Naturlig avrulling. Jeg synes 20 ikke skal være over 60hz.

    Alle disse henger sammen med hverandre, høyttalerens egenskaper, etterklangen i rommet, romressonanser. Jeg har endt opp med å spille på lag med høyttaleren og forsøker at hvert enkelt element totalt sett ikke skal ha mer belastning enn før korreksjonen.

    3. Jeg har naturligvis plassert høyttaleren der den lyder best uten korreksjon. Hvilke romnoder AL klarer å fikse og ikke er ikke lett å forutse på forhånd, men trøkket i bassen må naturligvis være tilstede før korreksjonen. Rommets påvirkning i diskanten blir også nokså uforandret bortsett fra nivå.

    4. Jeg har inntrykk at det er kvalitetsforskjell på convolverene. Går utifra at det er støyspektrumet i volumkontrollen som utgjør størstedelen av den opplevde forskjellen, men er langt fra sikker. Kommer til å sjekke ut litt forskjellige typer.

    5. Når det gjelder hvorvidt jeg bruker Minimumfase eller linjærfase på filteret har jeg ikke før jeg fikk den nye dacen hørt fortrinnene med minimumsfase. Minimumsfase har en tendens til å bli litt mer utflytende ved komplekse lydbilder uten klare tonestarter, men med den nye dacen var det nærmest et sjokk hvor mye mer informasjon jeg fikk i anlagene. Blir smak og behag, men linjærfase låter litt mer homogent i mine ører. Tror nok likevel at det er minimumsfase som blir brukt her fremover.


    Et tema jeg har brukt mye tid på er å finne ut om AL stjeler dynamikk. Det har vært vanskelig. Når jeg slår av korreksjonen oppleves lyden umiddelbart mer energisk enn den korrigerte. Samtidig vil mange av de prosessene som skjer ved at man drar ned peaker og hever dipper gjøre at lyden total sett blir "tykkere" og dermed oppleves mindre energisk.
    Min vurdering er ingen fasit, men etter å ha prøvd å finne ut av denne i lang tid er konklusjonen at så lenge ikke noen høyttalerelementer produserer mer forvrengning så kan ikke jeg identifisere at AL er noe "filter" for hverken dynamikk, oppløsning eller detaljer.

    Det negative med AL er at man mister 6-10db headroom. Hos meg i mitt rom er ikke dette noe problem, ørene detter av før volumkontrollen når taket, men det bør nevnes om klassisk musikk er livretten.

    Det positive er at man har mulighet til å komme veldig tett på innspillingene. Dette er dessverre svært vanedannende og det er fare for at man ikke kan trives med gode hodetelefoner engang etterpå. ;)

    Den dagen jeg skrinlegger AL tror jeg det er for noe bedre romkorrigeringsutstyr, men hvor man skal gjøre de forbedringene ser jeg ikke for meg. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vært en herlig sommerdag i Oslo i dag.
    Det begynte med at jeg måtte leke Baktus (eller var det Karius) i stua, etter at junior hadde fått tak i all mulig dynetøy og la seg under dynen og ba meg komme. Vi måtte gjemme oss for tannbørsten....
    kar_bak_tannborste.jpg


    Vi måtte måtte gå til 40 min barnevakten i dag, (bil på verkstedet), og gikk nedover mot Holtet med byens fineste utsikt som bakteppe.

    01fb5134-9a83-4880-a1aa-f76ddead55d2_dnboimage.jpg


    Så var det tid for første trompetøkt. Deretter sommerlunsj med trompetistkompiser hvor den ene hadde nettopp mistet en fast jobb i Oman pga helsesjekk og var meget deppa. Om det var tanken på de billige sportsbilene der nede eller strendene eller en kombinasjon skal ikke jeg spekulere i, men det ble til at vi begynte å snakke om helse. Den ungdommelige uovervinneligheten begynner å slippe taket. Man må passe på å glede seg over hver dag mens man kan.
    Vi avsluttet med italiensk sorbet på dette veldig gode stedet. Herrlig...

    Dolce-Vita_1.jpg


    Rakk en tur innom Platekompaniet på Oslo City og kjøpte to plater jeg har hatt lyst på. Den ene inspirert av Emotikon fra en annen tråd. Har hørt den en del på Spotify, men en slik innspilling må nytes på AIFF og full Puremusicrigg:cool:. Den andre er Pat Methenys fantastiske gruppe. The way up er blant mine mest spilte plater og håper denne byr på mer av det samme.

    GergievMetheny.jpg


    Så gikk turen til Cafe-teateret for litt redigering og miksing av et konsertopptak fra forrige uke.

    Cafeteatret_Hollendergata.jpg


    Så, to trompetøkter og henting av kone og barn.

    Nå sitter jeg og sløver foran tven til opptaket av dagens Tour de france etappe. Gleder meg som et barn til syklistene setter over fjellene i morgen.

    Anlegget og veien videre:

    I går skjedde det igjen. Stjernene, månen, kropp, sjel og anlegg stod i riktig posisjon og jeg og anlegget satte ny "pers" igjen. Noen små justeringer tidligere på dagen hjalp tydeligvis og smokk!! , så satt det.
    Ikke at det er noe mål i seg selv, men det litt morsomt når man innbiller seg at man beveger seg på (for egen del) hittill upløyd mark hva troverdig og godt lydbilde angår.
    Har hørt et studio inwall anlegg som hadde det riktige "trøkket" (for meg) helt nederst slik at mellomgulvtrøkket og buksebenene hadde blitt ivaretatt . Det var liksom det eneste som manglet nå. Har flere ganger i det siste sittet på konsert eller jobb og tenkt at favorittinnspillingene nesten lyder bedre på anlegget enn virkeligheten i Oslo gjør.
    På en måte så kan man si at trådens tema kom i mål. Riktignok en litt annen måte enn jeg trodde da jeg begynte denne tråden. Så ikke for meg da at det skulle bli så lett (!) som det å flytte anlegget 4 meter til høyre, fylle det med rockwool, noen geniale kasser, litt romkorreksjon + en kinadac.
    Sjebnens ironi er at jeg skal flytte herfra i løpet av sensommeren.:(

    De jeg har hatt kontakt med på PM om besøk er ikke glemt. Håper å treffe dere alle sammen i året som kommer. Håper å rekke et par besøk hit også før jeg flytter. Send PM hvis interesse.

    Byggebeskrivelsen til bassfellekassene er ikke ferdige (skal sparke Tralltrall bak, så blir de ferdig). De som er interesserte å bygge highend bassdemping (;)) sjøl må sende meg en PM så sender jeg byggebeskrivelse og objektive målinger. Det koster ca 400kr pr kasse i deler og går fort å bygge når man er to. Ideelt sett bør man kanskje ha 6-8 stk i hvert hjørne.
    Prosjektet til Tralltrall har forresten stått på stedet hvil en lang stund nå. Vi har begge hatt det vanlige mai/juni rushet og har ikke hatt tid. Anbefaler en lytt på den kinoen når den blir ferdig.


    Da gjenstår det (nok en gang) å takk for meg på dette forumet.
    Hvis entusiastlagrene fylles og jeg finner mye nytt å skrive om kommer jeg nok tilbake en eller annen gang i fremtiden, men da under et annet nick.

    Liker å ære den som æres bør eller skryte eller rose av de som fortjener det i stedet for å kritisere de som kanskje fortjener det, så jeg ønsker å rette en stor til takk til Morten Ringvoll og Norsk Audio Teknikk for all hjelp og navigasjon frem til dette djevelsk gode anlegget. Det ser muligens ikke slik ut for alle ved første øyekast, men det er mye kompetanse og lydglede å hente i Ullevålsveien 13.

    Sender med en Hardenberger på sitt mest triste og sentimentale ut i sommernatten
    Oblivion by Håkan Hardenberger on Spotify

    God Sommer ønskes alle!


    senior_african_man_walking_with_trumpet_BLD071162.jpg
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for masser av fine skriverier og tanker i denne tråden.
    Håper det kommer mer etterhvert.

    Her nytes en tidlig sommernatt med lyden av tonene fra den siste skiva til min nye sangfugl, Youn Sun Nah; Lento
    De seks skivene fra henne som er å få tak i, er handlet de siste to ukene.

    younsunnah1.jpg


    Ønsker deg og dine en fantastisk sommer A :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for filosofiske gode innlegg. Tar kontakt senere i sommer. Et åpent sinn og hjerte for musikk har gjort at dine innlegg har vært lest med stor interesse A. :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.969
    Antall liker
    28.178
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette har vært en spennende, lærerik, tankevekkende og engasjerende tråd å følge, tusen takk!

    Applause.jpg
    Applause.jpg


    Håper vi kan finne på et besøk i en eller annen retning.

    ShineySmileysSmile.jpg


    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Dette er en av de beste trådene gjennom tidene på hfs. Det er sjelden at gransking av musikk og teknikk møtes som det har gjort her!

    God sommer og så håper jeg vi snakkes når det begynner å mørke ute.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    slutt å tull! ta deg noen dager (maks 3) så er motivasjonen tilbake igjen. en av de faste trådende dette. jeg forlanger at du fortsetter men som nevnt en helg kan du ta off. God sommer skal du også ha
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.913
    Antall liker
    3.233
    Vært en herlig sommerdag i Oslo i dag.
    Det begynte med at jeg måtte leke Baktus (eller var det Karius) i stua, etter at junior hadde fått tak i all mulig dynetøy og la seg under dynen og ba meg komme. Vi måtte gjemme oss for tannbørsten....
    Vis vedlegget 206511

    Vi måtte måtte gå til 40 min barnevakten i dag, (bil på verkstedet), og gikk nedover mot Holtet med byens fineste utsikt som bakteppe.

    Vis vedlegget 206512

    Så var det tid for første trompetøkt. Deretter sommerlunsj med trompetistkompiser hvor den ene hadde nettopp mistet en fast jobb i Oman pga helsesjekk og var meget deppa. Om det var tanken på de billige sportsbilene der nede eller strendene eller en kombinasjon skal ikke jeg spekulere i, men det ble til at vi begynte å snakke om helse. Den ungdommelige uovervinneligheten begynner å slippe taket. Man må passe på å glede seg over hver dag mens man kan.
    Vi avsluttet med italiensk sorbet på dette veldig gode stedet. Herrlig...

    Vis vedlegget 206494

    Rakk en tur innom Platekompaniet på Oslo City og kjøpte to plater jeg har hatt lyst på. Den ene inspirert av Emotikon fra en annen tråd. Har hørt den en del på Spotify, men en slik innspilling må nytes på AIFF og full Puremusicrigg:cool:. Den andre er Pat Methenys fantastiske gruppe. The way up er blant mine mest spilte plater og håper denne byr på mer av det samme.

    Vis vedlegget 206495

    Så gikk turen til Cafe-teateret for litt redigering og miksing av et konsertopptak fra forrige uke.

    Vis vedlegget 206496

    Så, to trompetøkter og henting av kone og barn.

    Nå sitter jeg og sløver foran tven til opptaket av dagens Tour de france etappe. Gleder meg som et barn til syklistene setter over fjellene i morgen.

    Anlegget og veien videre:

    I går skjedde det igjen. Stjernene, månen, kropp, sjel og anlegg stod i riktig posisjon og jeg og anlegget satte ny "pers" igjen. Noen små justeringer tidligere på dagen hjalp tydeligvis og smokk!! , så satt det.
    Ikke at det er noe mål i seg selv, men det litt morsomt når man innbiller seg at man beveger seg på (for egen del) hittill upløyd mark hva troverdig og godt lydbilde angår.
    Har hørt et studio inwall anlegg som hadde det riktige "trøkket" (for meg) helt nederst slik at mellomgulvtrøkket og buksebenene hadde blitt ivaretatt . Det var liksom det eneste som manglet nå. Har flere ganger i det siste sittet på konsert eller jobb og tenkt at favorittinnspillingene nesten lyder bedre på anlegget enn virkeligheten i Oslo gjør.
    På en måte så kan man si at trådens tema kom i mål. Riktignok en litt annen måte enn jeg trodde da jeg begynte denne tråden. Så ikke for meg da at det skulle bli så lett (!) som det å flytte anlegget 4 meter til høyre, fylle det med rockwool, noen geniale kasser, litt romkorreksjon + en kinadac.
    Sjebnens ironi er at jeg skal flytte herfra i løpet av sensommeren.:(

    De jeg har hatt kontakt med på PM om besøk er ikke glemt. Håper å treffe dere alle sammen i året som kommer. Håper å rekke et par besøk hit også før jeg flytter. Send PM hvis interesse.

    Byggebeskrivelsen til bassfellekassene er ikke ferdige (skal sparke Tralltrall bak, så blir de ferdig). De som er interesserte å bygge highend bassdemping (;)) sjøl må sende meg en PM så sender jeg byggebeskrivelse og objektive målinger. Det koster ca 400kr pr kasse i deler og går fort å bygge når man er to. Ideelt sett bør man kanskje ha 6-8 stk i hvert hjørne.
    Prosjektet til Tralltrall har forresten stått på stedet hvil en lang stund nå. Vi har begge hatt det vanlige mai/juni rushet og har ikke hatt tid. Anbefaler en lytt på den kinoen når den blir ferdig.


    Da gjenstår det (nok en gang) å takk for meg på dette forumet.
    Hvis entusiastlagrene fylles og jeg finner mye nytt å skrive om kommer jeg nok tilbake en eller annen gang i fremtiden, men da under et annet nick.

    Liker å ære den som æres bør eller skryte eller rose av de som fortjener det i stedet for å kritisere de som kanskje fortjener det, så jeg ønsker å rette en stor til takk til Morten Ringvoll og Norsk Audio Teknikk for all hjelp og navigasjon frem til dette djevelsk gode anlegget. Det ser muligens ikke slik ut for alle ved første øyekast, men det er mye kompetanse og lydglede å hente i Ullevålsveien 13.

    Sender med en Hardenberger på sitt mest triste og sentimentale ut i sommernatten
    Oblivion by Håkan Hardenberger on Spotify

    God Sommer ønskes alle!


    Vis vedlegget 206510
    Har hørt Pat Metheny live 2 gange. Hørte plenty off ECM en gang. Blev lidt træt af det men stor kunst er det jo.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Skal printe ut, ramme inn og henge meldingen din på
    veggen BX. Tusen takk!

    Du er en kul kar Finger, takk for meldingen. Lykke til med prosjektene du har gående!

    Man kan fort bli litt træt af Matheny, enig det Drossel. Samtidig er det vanskelig å sette han i bås siden prosjektene hans er så
    mangfoldige. Han behersker liksom alt på et nivå det er vanskelig å forstå at man kan oppnå.
    Den nye plata nådde ikke The way up til knærne, men mange fine temaer å kose seg med som vanlig.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Fiolin:
    I går spilte jeg med en strykekvintett fra Oslo Filharmonien og satt uvanlig nærme og talte pauser. ;) Satt cirka en meter unna 1. og 2. fiolinisten, 3 meter unna bratsj, cello og bass.
    Da fikk jeg god tid til å reflektere over hvordan nærfelt fiolin lyder. Riktignok satt jeg ikke over instrumentene som mikrofonene ofte gjør.
    Med dynamikktråden friskt i minne tenkte jeg det kunne være interessant for flere å dele disse intrykkene.

    Det første som slår meg er hvor lite "gnissing" jeg hører og hvor mye "treverkslyd" fra kassene jeg hører. Dynamikken er som på et godt stereoanlegg, men mikrodynamikken og transientresponsen er ekstrem.
    Ørene blir "mettet" av overtoner ofte.

    Det er denne "treverkslyden" som jeg synes er så fantastisk med å høre levende orkester spille. Det ligger så utrolig mye klangfarger i denne. Det er ikke lange avstanden man trenger å bevege seg før mesteparten av mikrodynamikken er borte fra strykerene.

    Jeg er midt i en periode der jeg prøver ut akkustikktiltak og leter etter denne treverkslyden i anlegget mitt, men finner den ikke. Hvor er den? Etter å ha lett gjennom alle kammermusikkstrykeplatene mine fant jeg en plate med "Hagen Quartet" som spiller Beethoven. Dette er den innspillingen som kommer tettest på virkeligheten. Etter min smak er ikke denne perfekt oppmikket, litt skjev balanse, men klangen er god.

    Det jeg hører på anlegget mitt er forskjellig buebruk på moderne strenger, fingre som hamrer på halsen og harpiks. Plutseligheten og dynamikken er
    faktisk ikke så værst og oppleves VELDIG tett på, men treverket hører jeg ikke selv om jeg legger godviljen til. Mener Bryston 28B var god til å få frem slike klangfarger, men det er så lenge siden jeg hørte disse monoblokkene på eget anlegg at jeg ikke tør å slå det fast.

    Enkelte på forumet mener at næropptak av strykere klinger skarpt på grunn av nærmikkingen. Det vil jeg herved si meg bastant i mot. Tror tvert om at jo nærmere du kommer jo mer treverk og klangfarger hører man.

    Stemningsrapport

    I dag begynte jeg uten akustikktiltak i rommet og satt opp litt etter litt. I dag hørte jeg INGEN negative bivirkninger ved tiltakene etterhvert som jeg plasserte.

    Innen en kort periode (par uker) kommer sannsynligvis EHED på besøk og vil sikkert gi en rapport om hvordan dette oppsettet lyder, så det kan være stor fallhøyde å beskrive lyden selv først, men jeg gjør det likevel. :)

    For meg er har det siste halvåret gjort anlegget mer levende. Først med Diablo som jeg opplever som en åpenbaring i forhold til tidligere forsterkersett.
    Og så med egne akkustikktiltak. Jeg sitter og å lytter på samme måte som på konsert. Anlegget er blitt mindre forutsigbart.

    Hva mangler: Jeg har etter mitt skjønn noen "hull" i holografien og i frekvensresponsen. Etterklangen i rommet er nok fortsatt i lengste laget. Dypbassen henger så vidt med. Den er langt unna brutal.

    Har tro på at mange flere brikker vil falle på plass det neste halvåret. :)

    Platen med den mest naturtro strykerlyden i min samling
    Utrolig bra spilt også :



    FIOLINER,OPPBYGGING,LYD og KLANG.

    Tror denne linken passer inn her.

    http://home.online.no/~an-buen/Hagetroartikkelen.pdf
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En liten hale om akustikk...

    Det har vært en god og rolig sommer. Flyktige og nye tanker har fått lov til å roe og sortere seg, tatt to skritt tilbake.

    Dette innlegget skal handle om akustikk, kanskje det mest logiske temaer av alle. Et felt vi alle sitter med en enorm kompetanse på uten kanskje egentlig å tenke over det. Vi som har hørselen i orden praktiserer akustikkens lære alle timene vi er våkne. Det vil si at vi har et hav av erfaringer og inntrykk vi kan bruke til å forstå teorien bak et lytterom.
    Jeg har lenge drømt om å bygge mitt eget lytterom enten fra scratch eller i et velegnet rom. Fellesnevneren for begge disse er at det både blir kostbart og varig. Det er lite rom for feil. Derfor trodde jeg at jeg var nødt til å finne ut av tingene.
    På enkelte områder er jeg litt for kontrollfreakete av meg og jeg har brukt psyco mye tid på å sette meg inn i emnet de siste årene. Takk til internett. I 2013 er det faktisk mulig å tilegne seg nok kunnskap ved hjelp av en ipad. Et par nøkterne bøker bør leses på toppen som en jordingsforbindelse. ;)

    I dag opplever jeg å ha kommet "rundt" i akustikkens verden som gjelder lytterom. Ikke at det ikke kan læres mer eller at det ikke kan dukke opp nye løsninger eller finslepnede detaljer, men alt i alt vet jeg nok til å behandle mitt eget lytterom på mange forskjellige måter med forskjellig lyd som resultat. Ikke trenger det bli så dyrt heller, fordi man behøver mye mindre kunnskap for å lage nærmest alle akkustikproduktene selv enn det kreves å bygge en god høyttaler fra scratch.

    Så kommer poenget..;) Jeg er fortsatt der jeg startet. Jeg liker de samme lytterommene som for to år siden. Eneste forskjellen er at jeg i dag vet hvorfor. Hadde jeg visst konklusjonen hadde jeg nok ikke giddet å sette meg inn i temaet.

    Flere sier at god akustikk erstatter gode hifikomponenter. Det gjør det selvfølgelig ikke, men man kan enkelt få mer godlyd ut av oppsettet ved å kunne det grunnleggende om lyd, hvordan høyttalere fungerer og hva som påvirker hva i rommet. Små og billige tiltak kan gjøre mye med den opplevde lydkvaliteten.
    Akustikk er ikke for kontrollfreakene. Jo lengre opp du kommer på kunnskapskalaen i mennesker du har kontakt med, jo mer får du høre "jeg vet ikke sikkert" eller "det er umulig å forutsi før jeg har hørt". Med visse forbehold er det slik det bare er. Faktorene er mangfoldige i hvert enkelt rom og hver enkelt høyttaler.
    Leverandørene som leverer akustikk har faktisk ganske forskjellige filosofier hvordan et rom skal lyde og hvordan man skal komme dit. Obs, de leverandørene som er lettest å finne på nettet er ikke nødvendigvis de beste. :cool:

    Som med kosthold og trening er det lurt å lese de nøkterne og kunnskapsbaserte sidene først, så kan man krydre litt etterpå. Det er dessverre vanskeligere å finne slike videoer. Akustikk er ganske mye lettere å forstå med grafiske fremstillinger synes jeg. Videoene finnes, men man må grave.

    Det er dessverre IMO for mye "kabelbransje" over en del av svadaen man blir presentert, så det anbefales et kritisk blikk og logisk tankegang "stemmer dette for meg". Den beste infoen er som vanlig fra de som ikke forteller for å selge. Vær obs på at de fleste firmaene selger produkter og filosofier rettet mot studio. Det trenger ikke være den rette filofofien for deg.

    Anbefaler å lese akustikkhjørnet på Hifisentralen baklengs. Det aller aller meste du trenger å vite finnes faktisk der hvis du følger linkene. Å gjøre dette selv er faktisk ikke så komplisert, det er faktisk ganske enkelt hvis man har oversikt over grunnideene. Folk som kommer å hjelper deg koster heller ikke allverden.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Svært godt å lese! :)
    Bare hold "kabelbablinga" unna, så går nok dette bra....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Innlegget må nok ses som en epilog eller en coda etter slutten. Du vet nå du tror en Bruckner symfoni er slutt, så kommer det litt mer og enda litt mer.....
    Hvis to opptatte herrer snart "får ut fingeren", så vil de aller siste takter snart dø ut..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn