V
vredensgnag
Gjest
Hva er innbilning, hva har vi lyst til å oppleve og hva opplever vi?
Som tidligere rapportert her inne har det vært en bitteliten skandale fra Linn. En på CA meldte at musikk som ble solgt som 24/96 hadde cut-off ved 22kHz, som burde tilsi at dette var en fuskefil som i tidligere HD-Tracks stil var blitt bumpet opp i high-res, uten å være det i utgangspunktet.
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496
Linn var på pletten etter kort tid, og trakk musikkstykket det gjaldt (Brandenburgkonsertene innspilt av ARTS). LINN ønsket å gjøre undersøkelser, og ville melde tilbake.
De har vært langt ryddigere en HD-Tracks var da det i fjor ble reist tvil om kvaliteten på en del av deres hr-filer, og i går meldte LINN det noe pinlige resultatet av sine undersøkelser vedr. katalogen til ARTS.
Innen vi kommer til resultatet så vil jeg kommentere at tråden på CA hadde den vanlige utviklingen vi ser i en del audiofile diskusjoner. En påstand fremsettes, med dokumentasjon; Linn reagerer; diskusjon innledes i tråden, der opprinnelig påstand betviles, og metoden som ble brukt for å analysere musikken blir rakket ned på; kjefting frem og tilbake; noen konstruktive forslag; mest krangling.
Inntil LINN kommer på banen igjen med resultatet.
For to år siden ble hele ARTS katalogen i high-res overført i en batch transfer til LINNs servere.
I to år har LINN solgt katalogen til ARTS til sine kunder.
I to år har disse kundene lyttet til high-res fra ARTS ...
... uten å innse at noe gikk galt da katalogen ble overført til LINNs servere. Selv LINN innså ikke dette.
Et eller annet sted i den overføringen har high-res blitt barbert til 44.1.
LINN og ARTS korrigerer nå hele katalogen, og de opprinnelige lydteknikerne vil bli satt på å dobbeltsjekke at det LINN ender opp med er high-res.
LINN vil så ta kontakt med samtlige kunder som har kjøpt ARTS 24/96 filer og tilby dem ny download (samt en beklagelse, regner jeg med.)
Og de som har lyttet til høyoppløst musikk fra ARTS i to år kan muligens få en bedre opplevelse i neste runde.
Spektret viser forskjell - men har ørene hørt den?
Her er et eksempel på hvordan filene endte opp etter at de fikk kappet hodet under batch transfer. Pent stusset rett under Nyquist-frekvensen:
Og her er den høyoppløselige versjonen som kundene heretter vil kunne kjøpe (eller vil få tilbud om å laste ned påny):
I mitt anlegg hører jeg forskjell i slike direkte sammenligningstilfeller, men ville jeg merket forskjell dersom jeg trodde jeg lyttet til høyoppløst, men faktisk hadde fått standard? Noen tusen LINN-kunder hørte ikke forskjell ...
Noe å tenke på, mens vi jager etter større oppløsninger. Her har mange vært involvert. Vi kan regne med at ARTS har sjekket hvordan deres filer lød, ved testnedlasting fra LINNs servere; vi kan regne med at enkelte av kunstnerne bak verkene har testlyttet; vi kan regne med at LINNs folk har testlyttet; og vi vet at tusener av audiofile har lyttet.
Så var det altså en som kjørte filen gjennom Audacity og stusset.
Jeg har tidligere vært i kontakt med HD-Tracks ved noen tilfeller jeg har stusset over, og de har nå innført helt andre rutiner, inkl manuell kontroll av filer de tilbyr.
Det syns jeg vi kan forlange ...
LINNs forklaring kommer nær bunnen av denne siden i tråden:
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496?page=1
Som tidligere rapportert her inne har det vært en bitteliten skandale fra Linn. En på CA meldte at musikk som ble solgt som 24/96 hadde cut-off ved 22kHz, som burde tilsi at dette var en fuskefil som i tidligere HD-Tracks stil var blitt bumpet opp i high-res, uten å være det i utgangspunktet.
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496
Linn var på pletten etter kort tid, og trakk musikkstykket det gjaldt (Brandenburgkonsertene innspilt av ARTS). LINN ønsket å gjøre undersøkelser, og ville melde tilbake.
De har vært langt ryddigere en HD-Tracks var da det i fjor ble reist tvil om kvaliteten på en del av deres hr-filer, og i går meldte LINN det noe pinlige resultatet av sine undersøkelser vedr. katalogen til ARTS.
Innen vi kommer til resultatet så vil jeg kommentere at tråden på CA hadde den vanlige utviklingen vi ser i en del audiofile diskusjoner. En påstand fremsettes, med dokumentasjon; Linn reagerer; diskusjon innledes i tråden, der opprinnelig påstand betviles, og metoden som ble brukt for å analysere musikken blir rakket ned på; kjefting frem og tilbake; noen konstruktive forslag; mest krangling.
Inntil LINN kommer på banen igjen med resultatet.
For to år siden ble hele ARTS katalogen i high-res overført i en batch transfer til LINNs servere.
I to år har LINN solgt katalogen til ARTS til sine kunder.
I to år har disse kundene lyttet til high-res fra ARTS ...
... uten å innse at noe gikk galt da katalogen ble overført til LINNs servere. Selv LINN innså ikke dette.
Et eller annet sted i den overføringen har high-res blitt barbert til 44.1.
LINN og ARTS korrigerer nå hele katalogen, og de opprinnelige lydteknikerne vil bli satt på å dobbeltsjekke at det LINN ender opp med er high-res.
LINN vil så ta kontakt med samtlige kunder som har kjøpt ARTS 24/96 filer og tilby dem ny download (samt en beklagelse, regner jeg med.)
Og de som har lyttet til høyoppløst musikk fra ARTS i to år kan muligens få en bedre opplevelse i neste runde.
Spektret viser forskjell - men har ørene hørt den?
Her er et eksempel på hvordan filene endte opp etter at de fikk kappet hodet under batch transfer. Pent stusset rett under Nyquist-frekvensen:
Og her er den høyoppløselige versjonen som kundene heretter vil kunne kjøpe (eller vil få tilbud om å laste ned påny):
I mitt anlegg hører jeg forskjell i slike direkte sammenligningstilfeller, men ville jeg merket forskjell dersom jeg trodde jeg lyttet til høyoppløst, men faktisk hadde fått standard? Noen tusen LINN-kunder hørte ikke forskjell ...
Noe å tenke på, mens vi jager etter større oppløsninger. Her har mange vært involvert. Vi kan regne med at ARTS har sjekket hvordan deres filer lød, ved testnedlasting fra LINNs servere; vi kan regne med at enkelte av kunstnerne bak verkene har testlyttet; vi kan regne med at LINNs folk har testlyttet; og vi vet at tusener av audiofile har lyttet.
Så var det altså en som kjørte filen gjennom Audacity og stusset.
Jeg har tidligere vært i kontakt med HD-Tracks ved noen tilfeller jeg har stusset over, og de har nå innført helt andre rutiner, inkl manuell kontroll av filer de tilbyr.
Det syns jeg vi kan forlange ...
LINNs forklaring kommer nær bunnen av denne siden i tråden:
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496?page=1