Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 97
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Medlem
    Ble medlem
    Oct 2011
    Innlegg
    1
    Tagget i
    0 Innlegg

    Brystkasse punch - hjelp til valg av element/tips til konstruksjon

    Alle må begynne en plass, så her begynner jeg..


    Ønsker forslag/tips til 2 stk gromme DIY "brystkasse punch" subber. Har ingen erfaring rundt dette fra før, så derfor kommer gode forklaringer/råd godt med.


    Portet/lukket kasse?
    elementvalg?
    15" eller 18"?


    budsjett for subbene er opptil 10 tusen utenom materiell som trengs for å bygge kassene. forsterker til subbene kjøper jeg etterpå.


    Håper på noen gode innspill :-)

  2. #2
    Overivrig entusiast TEK's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    884
    Tagget i
    2 Innlegg
    Min erfaring er at det er enkelt å få mye bass, også langt ned i frekvenser. Peis på med et par 18" subber og du er lett i mål.
    Huset rister og film er kult.
    Men... så kjører du noen trommesoloer og plutselig var det ikke så bra lengre.
    Og akkurat her kommer utfordringen, "bryskasse punch" er særdeles vanskelig å få til. Tror frekvensene for dette ligger helt i øvre grense eller over det subber typisk spiller (her kan kanskje noen andre fylle ut med mer info?).
    Å få "punch" i bryskassa krever også direkte påvirkning fra bassen, noe som er vanskelig i de små rommene man typisk har tilgjengelig.
    Skal du få til det skikkelig tror jeg du må se på mer avanserte løsninger som jeg mistenker er litt utenfor budsjettrammen din. Er en tråd her hvor man planlegger ett oppsett med 8 sub'er foran og kansellerende subber bak (er det dsp det kalles?). Npe slikt vil kanskje få til "punch'et" du egentlig ønsker deg.
    Muligens også dipol arrays eller slot loadede løsninger også? Her må nesten bassfrikene fylle inn med mer info.

    Men når det er sagt og jeg har knust drømmene dine om skikkelig brystkassepunch så er det jo mye bra bassløsninger som kan lages.
    Personlig foretrekker jeg lukket kasse framfor bassrefleks. Synes min erfaring er at det gir mer kontant bass, mer "punch" om du vil. Videre vil jeg foreslå heller flere mindre subber framfor en stor. Ideelt flere store såklart ;-)
    Dipol subber har jeg ikke testet. Krever vel litt ekstra i forhold til plass og plassering.
    Jeg har to 15" Rhytmiks servosubber. Disse opplever jeg som svært kontante og nøyaktige. Opplever at de henger bra med på litt kjappe trommesoloer, men de gir ikke ekstrem dybde. Har også en 18" Aurasound (dyyyrt element) i en stor boks. Denne går særdeles dypt, men er ikke like kontant som rythmik'ene. Tilsammen synes jeg det fungerer svært bra - men det er også pga at det er flere kilder slik at de utjevner og fikser en del ressonansproblemer som jeg ellers ville hatt i rommet mitt (og som det nok ville vært umulig å eq'et seg rundt).

    Vil du ha gode råd tror jeg du bør fylle på med info om romstørrelse, betydningen av WAF, muligheter for behandling av rommet og litt slike detaljer. Lite poeng å foreslå 4 18" subber på 500 liter hver om du skal ha dette i finstua, eller har et rom på 10m2...
    - TEK

    Many of the great achievements of the world were accomplished by tired and discouraged men who kept on working...

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,067
    Tagget i
    7 Innlegg
    Kunne spurt om det samme som trådstarter. Samtidig som jeg ikke forstår hvorfor gode subber (forutsatt plassert ved hver av høyttalerne) ikke kan spille høyere opp enn hva folk gjør.

  4. #4
    Hifi Freak Rune S's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Innlegg
    3,877
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har lite erfaring med subber,men mener selv at det som skaper bevegelse i brystkasseregion handler om frekvenser mer i området ca ca 80Hz og ganske langt opp,kanskje 3-400Hz .

  5. #5
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg
    Trykket ligger trolig mest i 90 til 140 Hz området. Dvs utenfor det som er det vanlige subwoofer virkeområde. Skal man dele relativt høyt til eksterne basser, så bør man nesten ha aktivt delefilter og være flink på løpetidskorrigering. Hvis ikke, ville jeg heller ha satset på "brystkassetrøkk" fra fronthøyttalerne. Store horn vil nok være det råeste.
    Representerer lydogakustikk.no

  6. #6
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Sted
    Flekkerøy
    Innlegg
    860
    Tagget i
    1 Innlegg
    Har du et eksempel eller to på store horn Orso?
    Akustikk: RPG Modex Edge og Plate + DIY
    L&B: Klipsch KPT-535 to veis, ShyHorn*2, Heresy III senter, ATI AT3005, NAD C268, Behringer NX6000, Xilica XP4080, Marantz SR6012, Sony HW20, PS4, Darbee

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,067
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ivaols Se Innlegg
    Har du et eksempel eller to på store horn Orso?


    Dette kan du minst 873 ganger mer om en meg Orso, men henger meg på som enig i dine tanker om aktivt delefilter/løpetidskorrigering.

    OK, men er ikke da høykvalitets subber - under disse forutsetninger - veldig bra?

    Var selv hjemme hos en (nå avgått) svenske for mange år siden (en guru, hadde bl.a. egenutviklede tangential platespiller armer og mye mer), som hadde gigantiske betongstøpte basshorn som startet i kjelleren og kom opp i store spalter bak sofaen. UMELIG å høre hvor bassen kom fra - den bare var der :-)

  8. #8
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,277
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Kunne spurt om det samme som trådstarter. Samtidig som jeg ikke forstår hvorfor gode subber (forutsatt plassert ved hver av høyttalerne) ikke kan spille høyere opp enn hva folk gjør.
    Det er nettopp grunnen til at jeg ønsker å bygge meg et separat midbass system.
    To veis bass er veien å gå for min del. Ett for dyp, og ett for mid som står ved siden av høyttalerne.
    Med digital dsp/korrigering selvfølgelig.

    Som orso skriver, brystkasse smekket sitter i midbassen.


    B

  9. #9
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Sted
    Flekkerøy
    Innlegg
    860
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bergfinn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Kunne spurt om det samme som trådstarter. Samtidig som jeg ikke forstår hvorfor gode subber (forutsatt plassert ved hver av høyttalerne) ikke kan spille høyere opp enn hva folk gjør.
    Det er nettopp grunnen til at jeg ønsker å bygge meg et separat midbass system.
    To veis bass er veien å gå for min del. Ett for dyp, og ett for mid som står ved siden av høyttalerne.
    Med digital dsp/korrigering selvfølgelig.

    Som orso skriver, brystkasse smekket sitter i midbassen.


    B
    Synes å ha lest en gang at det ikke er lett å få en sømløs integrering med slike midtbass system, noen tanker rundt det?
    Akustikk: RPG Modex Edge og Plate + DIY
    L&B: Klipsch KPT-535 to veis, ShyHorn*2, Heresy III senter, ATI AT3005, NAD C268, Behringer NX6000, Xilica XP4080, Marantz SR6012, Sony HW20, PS4, Darbee

  10. #10
    8x12_TOM
    Guest
    Oppover eller nedover tenker du?

  11. #11
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2004
    Sted
    Flekkerøy
    Innlegg
    860
    Tagget i
    1 Innlegg
    Alle veier...

    Har ingen erfaring med midtbass system, men litt erfaring med diverse suber opp mot litt forskjellige fronthøyttalere. Synes ikke at en fullstendig sømløs integrering er så lett kun mtp på sub, så regner ikke med det blir lettere når det skal matche begge veier...
    Akustikk: RPG Modex Edge og Plate + DIY
    L&B: Klipsch KPT-535 to veis, ShyHorn*2, Heresy III senter, ATI AT3005, NAD C268, Behringer NX6000, Xilica XP4080, Marantz SR6012, Sony HW20, PS4, Darbee

  12. #12
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,277
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    1
    Jeg har testet veldig lite på dette selv. Hadde flere suber å leke meg med i høst og testet separate delinger for dyp og mid.
    Ingen problemer med dette da. Sømløst og fint gikk det, men jeg bruker Audiolense XO.
    Da går det helt fint. Trenger ingen kunnskap om løpetidskorrigeringer og passivt delefilter da.
    B

  13. #13
    8x12_TOM
    Guest
    Å dæven, og jeg som attpåtil skal prøve en midbass med et annet konsept
    Dypbass ( Lukket), midbass/nedre melomtone (Open baffel), og resten over der (lukket) Må nesten være dum skal en prøve dette, eller hete 8x12_TOM

  14. #14
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Dec 2012
    Innlegg
    345
    Tagget i
    0 Innlegg
    Prøv 4 stk JBL 2226H, bør være innenfor budsjettet. Kombiner de gjerne med en JBL 2242 (da ryker budsjettet noe). Har selv hatt dette og det er den beste bassen jeg har hatt i hus, gir både trykk i kassa og blafring i bukseleggen. Paddeflatt ned til 15Hz i mitt 15m2 rom.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,067
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bergfinn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Kunne spurt om det samme som trådstarter. Samtidig som jeg ikke forstår hvorfor gode subber (forutsatt plassert ved hver av høyttalerne) ikke kan spille høyere opp enn hva folk gjør.
    Det er nettopp grunnen til at jeg ønsker å bygge meg et separat midbass system.
    To veis bass er veien å gå for min del. Ett for dyp, og ett for mid som står ved siden av høyttalerne.
    Med digital dsp/korrigering selvfølgelig.

    Som orso skriver, brystkasse smekket sitter i midbassen.


    B


    Jo, men kan ikke en god sub klare fra de dypeste oktaver og opp til dette vi er snakker om da?

  16. #16
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ivaols Se Innlegg
    Har du et eksempel eller to på store horn Orso?
    Vi holder på å utvikle mellombasshorn som er rimelig kompromissløst:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2139154

    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Ivaols Se Innlegg
    Har du et eksempel eller to på store horn Orso?
    OK, men er ikke da høykvalitets subber - under disse forutsetninger - veldig bra?
    Ikke vanlige kommersielle subwoofere. De fungerer sjelden bra over 100-120 Hz og noen ikke over 80 Hz. Du må da gjerne over på PA basser eller DIY. Noen unntak finnes det alltid.

    Enkleste og beste løsningen for å integrere et separat bass-system hvis man ikke skal gjøre det manuelt er etter min mening DEQX. Den gjør en veldig god jobb i mine ører, men koster også mye.
    Representerer lydogakustikk.no

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,067
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Ivaols Se Innlegg
    Har du et eksempel eller to på store horn Orso?


    Dette kan du minst 873 ganger mer om en meg Orso, men henger meg på som enig i dine tanker om aktivt delefilter/løpetidskorrigering.

    OK, men er ikke da høykvalitets subber - under disse forutsetninger - veldig bra?

    Var selv hjemme hos en (nå avgått) svenske for mange år siden (en guru, hadde bl.a. egenutviklede tangential platespiller armer og mye mer), som hadde gigantiske betongstøpte basshorn som startet i kjelleren og kom opp i store spalter bak sofaen. UMELIG å høre hvor bassen kom fra - den bare var der :-)

    Bo Hansson, het han forresten, svensken jeg viste til med basshornet. Dvs. to basshorn. Som startet nede på gulvet i kjelleren under stua.

  18. #18
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg
    Ja. Slik bass blir bare fullstendig uanstrengt og fyller hele rommet på en naturlig måte. Man går ikke tilbake til noen mindre lukkete subwoofere etter og ha levd med noe slikt.
    Representerer lydogakustikk.no

  19. #19
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,277
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra 8x12_TOM Se Innlegg
    Å dæven, og jeg som attpåtil skal prøve en midbass med et annet konsept
    Dypbass ( Lukket), midbass/nedre melomtone (Open baffel), og resten over der (lukket) Må nesten være dum skal en prøve dette, eller hete 8x12_TOM
    Du pløyer veien, jeg følger etter om du får dette til. Har liten tvil.

    Som deg, kjører jeg trykkammer i bunnen, og følger på med en form for OB i midbass.
    Har ikke bestemt meg for løsning på åpen bass, men mini SLOBS står øverst på ønskelista mi.
    Jeg har jo vært i Slukoteket og blitt forført. Ikke av Sluket, men av "twin towers"

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,067
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Orso Se Innlegg
    Ja. Slik bass blir bare fullstendig uanstrengt og fyller hele rommet på en naturlig måte. Man går ikke tilbake til noen mindre lukkete subwoofere etter og ha levd med noe slikt.


    Hehe, sikkert ikke! Forutsatt at man har en kjeller under stua som kan ta seg av dette.

    Men, la oss si 2 x 4 stk. 18" elementer i åpen baffel og med nok effekt bak. Vil ikke det langt på vei gi noe av samme uanstrengte opplevelse?

    Må jo si det (uten at jeg bad han "skru" på noe), at bassen hjemme hos Bo Hansson ikke var mektig, ei heller i kategorien "live-trykk-på-konsert." Men, samtidig så var den der - umerkelig - men hørbar. Vil ikke løsningen jeg beskriver med 18-tommerne kunne gi mer "gøy" om man velger det?

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed