Resultater 1 til 12 av 12
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,874
    Tagget i
    2 Innlegg

    Bolt til festing av ringkjernetrafo ?

    I forbindelse med tweaking av mine transistorblokker oppdaget jeg at boltene til trafoene er magnetiske.

    Burde ikke de være umagnetiske ? De går jo tvers igjennom magnetfeltet i trafoen. Eller bekymrer jeg meg unødig ?

  2. #2
    Overivrig entusiast madman's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Sætre
    Innlegg
    1,103
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Ikke noe problem så lenge du ikke lager en uavbrutt krets av innfestingen. For eksempel ledende forbindelse mellom stålplaten som ligger oppe på trafo og resten av sjassis.
    Mvh Morten

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,874
    Tagget i
    2 Innlegg
    Hmm,,da spørs det Mad.

    Trafo-bolten sitter jo i chassis og mutteren på toppen presser jo ned på dekselet på toppen av trafoen. Da har jeg vel en ledende forbindelse ? Både bolt og mutter er magnetiske ( ståldekselet også ).

  4. #4
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,227
    Tagget i
    24 Innlegg
    Så lenge det ikke danner en krets gjennom trafokjernen går det greit. Lokk på toppen, bolt gjennom og stålplate under er OK. Derimot er det alt annet enn OK om den bolten berører lokket på chassis. Da danner chassis en krets rundt kjernen med bolten gjennom, trafokjernen "ser" en kortsluttet vinding, og vi snakker plutselig mye strøm på avveie.

    Om materialet i bolten er magnetisk eller ikke har minimal til ingen betydning. Det aller meste av magnetfeltet holder seg inne i ringkjernen og deformeres ikke nevneverdig av ting i omgivelsene.

  5. #5
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Jan 2008
    Innlegg
    69
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra musicman Se Innlegg
    I forbindelse med tweaking av mine transistorblokker oppdaget jeg at boltene til trafoene er magnetiske.

    Burde ikke de være umagnetiske ? De går jo tvers igjennom magnetfeltet i trafoen. Eller bekymrer jeg meg unødig ?
    Rustfrie eller syrefaste bolter er ikke magnetiske.

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,874
    Tagget i
    2 Innlegg
    Ok, da er det sikkert greit siden det ikke dannes en krets rundt kjernen siden bolten sitter i bunnplata på chassis. Men trodde det var best med umagnetisk/syrefast når det skal være i nærhet til den øvrige elektronikken.

    Det som trigget mitt spm er trafodur som kommer og går innimellom. Har ikke hatt det på tidligere utstyr.

  7. #7
    Hifi-entusiast TANDBERGEREN's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2013
    Sted
    Fosser
    Innlegg
    301
    Tagget i
    0 Innlegg
    En av de store fordelene med ringkjernetrafoer er at de magnetiske feltene stort sett befinner seg inne i ringen, og ikke på "utsiden" av kjerne og viklinger.
    MEN, jeg sørger likevel for at det aldri er elektrisk ledende forbindelse mellom festeboltens ender.
    Altså, om bolten er elektrisk forbundet med chassiet, så bør man unngå å bruke toppen av bolten som jordingspunkt på noen som helst måte. (Her antatt at trafoen ligger i bunnen av chassiet og at bolten er festet i bunnplata)

    Om bolten er magnetisk eller ikke spiller absolutt ingen rolle. Husk at kobberet i viklingene heller ikke er magnetisk. Det er det faktum at det dannes en sluttet krets av elektrisk ledende materialer som er "problemet".

    Gjør et morsomt eksperiment: Sett voltmeteret på AC og målepinnene, en på chassis ved siden av trafoen, og den andre på toppen av bolten som holder trafoen.
    Spenningen dere måler der tilsvarer spenningen pr runde viklingene i trafoen er påtrykket/leverer. Har dere vikledata så ser dere hurtig at utspenningen tilsvarer denne spenningen ganget med antall runder tråd på sekundærsiden.

    Ulempen med å la denne bli kortsluttet? Det blir å gå en strøm som belaster trafoen hele tiden. Og belaster den ganske kraftig.

  8. #8
    Overivrig entusiast madman's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Sætre
    Innlegg
    1,103
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Trafoduring er som regel en kombinasjon av overlagret DC på nettet og dårlig "bakt" trafo.
    Mvh Morten

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,874
    Tagget i
    2 Innlegg
    Takker for oppklaringen gutter

  10. #10
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    11,084
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    38
    Noratel (Hamar) lager "audio grade" smultring trafoer. Bedre blikk, noe overdimensjonert og "potted" hvis en kan si det om en slik trafo. Viklingene er i hvert fall låst i sentrum. Litt dyrere og mye bedre.
    Mht den omtalte bolten: Jeg tviler på at den finnes en kommersiell aktør som bruker noe annet enn billigste sort. Det er greit nok i dette tilfellet siden det ikke spiller noen rolle.
    Hans - DIY'er

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,874
    Tagget i
    2 Innlegg
    Har lest meg opp på emnet EMI, og det spiller ingen rolle om bolten er magnetisk sålenge trafoen er skikkelig konstruert/isolert. Dessuten er stål en bedre absorbent mot elektromagnetisk stråling enn rustfritt, ( og aluminium ). Så hvis det skulle være mye magnetisme på avveie i f,eks en amp, er det faktisk en fordel at den er bygget i stål og ikke aluminium. Fordi den magnetiske strålingen da blir absorbert og ikke reflektert.

    I mine amper er trafoene montert vertikalt på stålplate som igjen er festet i frontplate av alu.

    Den trafoduren som var er nå borte. Det viste seg at det var bare å 'teite' trafobolten litt ekstra.

  12. #12
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,227
    Tagget i
    24 Innlegg
    Det var derfor jeg bygde mine klasse-D monoblokker i alminnelig stål, med innvendige stål skillevegger både mellom trafo og strømforsyning og mellom strømforsyning og forsterkerkretser.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed