Resultater 1 til 4 av 4
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Audiodidakt's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    1,336
    Tagget i
    0 Innlegg

    Kvasi-D'Appolitio vs. 2.5

    Jeg har registrert at når det gjelder produsenter som bruker 2 elementer i midbassen - en over og en under diskanten - så er det noen som bruker midbassene i parallell-koblingsfunksjon (ala kvasi D'Appolitio) mens andre for forskjellig LP på elementene og da slik at det nederste element kun slår inn ved baffelsteppen.

    I et oppsett hvor XO & EQ kjøres digitalt (dvs. med tilnærmet ubegrensede muligheter) - Er det da noen fordeler med den sistnevnte løsning?

  2. #2
    Overivrig entusiast grelv's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Innlegg
    515
    Tagget i
    0 Innlegg

    Kvasi-D'Appolitio vs. 2.5

    Fordelen er at man langt på vei unngår plagsom interferens mellom de to bassmellomtone-elementene. Om det har betydning, avhenger av avstanden mellom dem og valgt delefrekvens (mot diskanten).

    For et jevnt spredingsmønster i vertikalplanet, må avstanden mellom bassmellomtonene i en MTM være minst mulig. Og jo lenger avstand mellom dem - desto lavere bør delefrekvensen legges for å unngå unngå interferens mellom dem (som skaper store "nulller" i vertikalt spredningsmønster). I en vanlig d'Appolito MTM bør elementene være små (for å kunne plasseres tett), og delefrekvensen lav (slik at virkningen av kanselleringen reduseres mest mulig).

    Med én bassmellomtone som bare slår inn under baffle-step, vil virkningen av dette reduseres betydelig.


  3. #3
    Hifi Freak Audiodidakt's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    1,336
    Tagget i
    0 Innlegg

    Kvasi-D'Appolitio vs. 2.5

    Ok

    Så en MTM med 2x 12" og Beyma TPL150H i midten (dvs. ca 28 cm mellom midt av diskant og midt av bassmellomtone) er kanskje ikke den beste ideen - selv med delefrekvens ned mot 1000 - 1200 Hz.

    Da kanskje heller MMT? (eller ta den helt ut og bruke en kompetent 15" i stedet ala AE TD15M?)

  4. #4
    Overivrig entusiast grelv's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2007
    Innlegg
    515
    Tagget i
    0 Innlegg

    Kvasi-D'Appolitio vs. 2.5

    Jeg ville i utgangspunktet vurdert hva som er målsettingen for mest mulig konstant spredning i vertikalplanet.

    Eksempel: Beymahornet har en vertikalspredning på 30 grader - mao pluss/minus 15 grader. La oss si dette er utgangspunktet. Med 28 cm avstand senter-senter mellom bassmellomtone/tweeter indikeres en vertikal null ved 15 grader ved ca 1200 Hz.

    I forhold til denne problematikken, bør delefrekvensen mao settes endel lavere enn dette.

    Men hvorvidt dette er kritisk eller ikke, kommer mest an på hvordan en ser for seg lyttevindu (sweet spot) i vertikalplanet, og hvor høyt dette skal være. Mange designere ønsker et vertikalt spredningsområde som nettopp ikke er for "høyt". (Det er derfor de fleste horn har lavere spredning i vertikalplanet). Det går også an å beregne/tilpasse de vertikal null'ene for (mest mulig) å unngå gulv- og takrefleksjoner.

    Se http://www.birotechnology.com/articles/VSTWLA.html for en forklaring av fenomenet, pluss en formel som kan brukes til å beregne hvor den kritiske frekvensen havner med ulike konfigurasjoner.


Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed