Totte,
Jeg er nok litt skeptisk til en slik løsning.
En bassrefleks kan introdusere betydelig group delay. Med forskjellige portfrekvenser får du faseforskjell og timingforskjell mellom de to elementene. Hvis du finregner på det og finner ut at de to elementene spiller bra nok i fase over hele arbeidsområdet så skulle det gå greit, men greit er ikke optimalt.
Det er jo ikke så stort poeng i en slik alignment med mindre du har planer om å drive det ene elementet (det med høyest portfrekvens) under portfrekvensen. Men arbeidsbetingelsene for et element nedenfor portrefleksen er ganske dårlig - for da vil porten og elementet spille i motfase. Så lenge elementene skal drives av samme forsterker tror jeg det beste er å gi dem like betingelser slik at de jobber i takt og fase i hele arbeidsområdet, og da må de ha lik alignment. Hvis de drives av hver sin forsterker og hver sin DAC så kan man benytte group delay korreksjon til å få dem til å spille i takt uansett hvordan de er alignet i utgangspunktet.
Jeg liker å optimalisere refleksene slik at det ekkofrie -10 dB punktet kommer lengst mulig ned i frekvens (dette gir ofte en alignment med lav Q), og så ser jeg en del på hva dette gir av max spl oppover. Stuffing av kabinettet mm. og elementene har jo også betydning for hvordan bassrefleksen vil fungere. Frekvenseresponsen kan du lage slik du vil med Audiolense. Vel og merke så lenge du ikke ber elementer og forsterkeri om mer lydtrykk ved ulike frekvenser enn de er komfortable med.