Resultater 1 til 15 av 15
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Rojoh
    Guest

    Seas L26 RFX/P

    Siden jeg/vi har diskutert litt om dette elementet i en annen tråd som ikke handler om dette elementet, så tenkte jeg at det kanskje var like greit å ta litt utveksling o.l. i egen tråd. Elementet som diskuteres er en 10" fra Seas med aluminummembran i "Prestige"-serien. Koster veil 1565,-/stk hos Eltek, men kan også skaffes hos Tangen AV-Design til litt lavere pris.




    Grunnen til at jeg kjøpte dette, var at jeg ønsket å lage en 3-veis høyttaler med alu-membran (som en slags gimmik) da jeg hadde DEQXen, og kjøre aktiv drift. Desverre ble prosjektet skrinlagt (enn så lenge?). Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde gjort meg for mange tanker om dette prosjektet før jeg handlet inn råvarer, men syntes denne 10" var noe å øve seg på mht. aktiv drift/3-veis system.

    Vel, jeg har fortsatt disse elementene liggende, og jeg synes det er litt dumt at de bare samler støv. Derfor er jeg på nytt begynt å filosofere litt rundt et prosjekt. Er usikker på om det havner i hovedanlegget, men siden jeg også har et par elektrostathybrider som ikke er mulig å få solgt til vettug pris, så har jeg litt lyst å se om denne Seasen kanskje kan være med på å løfte disse hybridene opp på et nytt nivå. Hybridene har i utg.pkt. kun en liten 5,5" bass/mellomtone, og det er grunn til å tro at avlasting + supplement nedover vil gi veldig positivt utslag. Kanskje det også er lettere å få solgt det hvis man får litt mer ooomph i bunn? Uansett litt spennende og se hvor mye godlyd man kan få til med begrenset budsjett!


    Alternativt er jeg også interessert i et anlegg til TV-apparatet. Der utgår nok elektrostathybridene p.g.a. at hovedanlegget stjeler mesteparten av egnet areal, men f.eks. et par små satellitthøyttalere + et par basskasser trenger ikke å ta for mye gulvareal siden jeg ikke er ute etter kjempestort lydbilde til TV/film. De mindre 5"-Seasene på bildet ovenfor er bl.a. brukt i et lite byggesett fra Zaph-Audio, og burde være fine til et sub/sat-anlegg som ikke tar for mye plass.

    So far, so good... Dette bringer oss til implementering av nevnte element. Flere løsninger er mulig. Velges bassrefleks, så vil 2 stk. av disse 10"erne sannsynligvis gi passe bra lydtrykk + at de vil gå ganske dypt i frekvens. Dette betinger dog litt størrelse på kasse - gjerne fra 60L og opp til noen-og-80 liter alt etter hvilken tuning og WAF man er ute etter. På Seas' gamle hjemmesider er midlertidig dette elementet anbefalt i trykkammmer. Trykkammer har sine tilhengere, men man mister litt max. lydtrykk pr. element siden elementet ikke får noe"gratis-nivå" fra bassrefleksport.

    Personlig har jeg ikke veldig store forventninger og ambisjoner med dette prosjektet siden jeg allerede har et annet anlegg jeg definerer som hovedanlegg. Dette faktum gir meg derfor mulighet til å tutle i vei i ro og mak uten prestasjonsangst. Jeg mistenker at 1 stk. L26 pr. kanal i trykkammmer blir litt snaut, så jeg har bestilt 2 stk. til - altså 2 stk. pr. kanal. Tenker i utgangspunktet å prøve ut elementene i hvert sitt lukket kammer på rundt 50L. Det går ikke kjempedypt (i forhold til simulering i WinISD), men hvem vet? Kanskje det i praksis ikke låter så ille med tanke på plassering/roomgain o.s.v.?

    Jeg regner også med å anskaffe en betalbar EQ/XO (Nå skulle jeg hatt DEQXen, men men...). Kanskje en Alto Maxidrive 2,3? Vi får se. Da har man mulighet til å legge til litt EQ i bunn om man ønsker.

    Videre ønsker jeg ikke å legge for mange 1000-lapper i prosjektet, så kanskje det er av interesse for flere også? Det fine med elemetet er at det sannsynligvis vil kunne gjøre en utmerket jobb oppover i frekvens også (bedre enn mange dedikerte sub-elementer?). Eneste aber er oppbrytningskarakteristikken til alumembranet, men fornuftig respons kan kanskje strekkes opp mot 500Hz avhengig av filtersteilhet?

    Det ble mange ord og tanker. Her er alle velkomne med tanker, erfaringer, spørsmål og annet vissvass rundt dette elemetet. Hvis lykken og tolmodigheten står meg bi, så kan jeg kanskje legge inn litt bilder og inntrykk etterhvert. (Ja, jeg har sagt slikt før... )

    Mvh. Johan
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Det opplagte ville være å bruke den i 60-80 liters kasse med tuning på ca 22-25 hz, noe som vil gi dyp bass.Simuleringer viser at det ikke er den helt store forskjellen mellom en BR på 60 eller 75 liter. Kanskje 5 hz i bunn.

    Bruker selv dette elementet i 60 liter trykkammer. Det gir i teorien en f3 på 43 hz og f6 på 33 hz. Imidlertid kommer også romgain i praksis slik at det er nesten bare unntaksvis jeg savner mere bass i bånn.

    Simuleringer i Unibox 4.07 viser at elementet vil gå ut av sin linære slaglengde fra 35 hz og nedover med full trøkk i 60 liter trykkammer. I praksis tåler den mindre etter min erfaring.

    I følge databladene til SEAS må man hensyn til peaket på ca. 20 db ved ca 4.200 hz. Dersom man ikke vil belaste elementet ekstra med notch, bør en ta sikte på høyeste deling med hhv 12, 18 og 24 oktav ved hhv. 200-300, 250-400 og 500-800hz.

    SEAS har ikke trykket forvregningsdata for dette elementet. Men siden elementet er nesten helt lik W26 kan man vel titte litt på denne (noe ekstra må man jo få med å betale dobbelt så mye for excel-elementet?). For W26 er TIM over 1 % for under 75hz og over 1.300hz. Bortsett fra en "boost" i området 120-210hz er forvregningsdata gode.

    Den simulerte "steep-responsen" i Uniboxen viser at BR vil gi mer enn dobbelt så stor ettersving som trykkammer. Så trykkammer vil ikke overraskende gi bedre transientrespons. Mulig et par magneter ekstra vil hjelpe. "Group delay" i WinISD viser også betydlig økning for BR fra 60hz og nedover. Med BR vil man få mere bass, men ikke bedre.

    Alternativer til BR som absolutt bør vurderes, er akustisk ventil eller andre former for kontrollert "lekkasje" fra kassen slik som f.eks. Duelund brukte på sine kasser.

    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  3. #3
    Hifi Freak norcad's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2006
    Innlegg
    1,262
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Jeg kan jo bidra med mine simuleringer, gjort i Bassbox 6.0.

    Sammenligner her:
    20L trykkammer, heavy fill, Qtc 0,707, -3dB_57hz = Grønn
    60L trykkammer, heavy fill, Qtc 0,5, -3dB_55hz = Gul
    60L bassrefleks, minimal fill, Fb 24hz, -3dB_32hz = Rød

    Frekvensrespons 100w





    Cone displacement 100w





    Group Delay

    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    

  4. #4
    Rojoh
    Guest

    Seas L26 RFX/P

    Sitat Sitat fra frans
    Det opplagte ville være å bruke den i 60-80 liters kasse med tuning på ca 22-25 hz, noe som vil gi dyp bass.Simuleringer viser at det ikke er den helt store forskjellen mellom en BR på 60 eller 75 liter. Kanskje 5 hz i bunn.

    Bruker selv dette elementet i 60 liter trykkammer. Det gir i teorien en f3 på 43 hz og f6 på 33 hz. Imidlertid kommer også romgain i praksis slik at det er nesten bare unntaksvis jeg savner mere bass i bånn.

    Simuleringer i Unibox 4.07 viser at elementet vil gå ut av sin linære slaglengde fra 35 hz og nedover med full trøkk i 60 liter trykkammer. I praksis tåler den mindre etter min erfaring.

    I følge databladene til SEAS må man hensyn til peaket på ca. 20 db ved ca 4.200 hz. Dersom man ikke vil belaste elementet ekstra med notch, bør en ta sikte på høyeste deling med hhv 12, 18 og 24 oktav ved hhv. 200-300, 250-400 og 500-800hz.

    SEAS har ikke trykket forvregningsdata for dette elementet. Men siden elementet er nesten helt lik W26 kan man vel titte litt på denne (noe ekstra må man jo få med å betale dobbelt så mye for excel-elementet?). For W26 er TIM over 1 % for under 75hz og over 1.300hz. Bortsett fra en "boost" i området 120-210hz er forvregningsdata gode.

    Den simulerte "steep-responsen" i Uniboxen viser at BR vil gi mer enn dobbelt så stor ettersving som trykkammer. Så trykkammer vil ikke overraskende gi bedre transientrespons. Mulig et par magneter ekstra vil hjelpe. "Group delay" i WinISD viser også betydlig økning for BR fra 60hz og nedover. Med BR vil man få mere bass, men ikke bedre.

    Alternativer til BR som absolutt bør vurderes, er akustisk ventil eller andre former for kontrollert "lekkasje" fra kassen slik som f.eks. Duelund brukte på sine kasser.

    Det er vel nettopp forskjellen mellom bassrefleks og trykkammer jeg er mest nysgjerrig på. Har ikke så mye praktisk erfaring da nesten alle høyttalere jeg har hatt, har vært bassrefleks eller lignende, ventilerte løsninger. Transmisjonslinje er litt tøft, men det er ikke noe jeg har lyst til å DIYe, for å si det slik.

    Jeg har vel registrert at når man diskuterer lyd og kvalitet på et teoretisk nivå, så er det mange som foretrekker trykkammer. Siden elementet jeg har liggende passer til slik bruk, så ser jeg på dette som en fin anledning til selv å gjøre seg erfaring/mening basert på praktiske forsøk.

    Jeg regner med å ta utgangspunkt i trykkammer på rundt 50L med medium demping. Dette skulle gi en Q på rundt 0,7. Så får jeg teste ut hva som faller best i smak i forhold til mindre/mer dempemateriale.

    Hvis man i utgangspunktet bare tenker subwoofer, så er kanskje andre element mer passende - dog tror jeg elementet i bassrefleks sammen med "stram" forsterker vil gi et godt resultat. Et par kuber på f.eks. 40x40x50 er akseptabel størrelse. Alternativt er dette med passiv radiator en mulighet.

    I mange sammenhenger vurderes subwooferes arbeidsområde fra rundt 80Hz og nedover. Jeg er dog vel så interessert i optimalisering av oktaven over da det ofte er her systemets rytmiske egenskaper ligger (eller mer presist: 20-160/200Hz). Jeg ser vel for meg at det er her L26 har sin styrke brukt i trykkammer, og heller ofre litt av den aller dypeste bassen. Ren, stram og presis.

    Må innrømme at det er mye å lære her for meg, men gitt at dette i utg.pkt. er tiltenkt i anlegg 2, så kan man ta tiden til hjelp. De siste elementene ligger allerede på postkontoret, så nå må jeg finne ut hva slags filter/forsterker jeg vil bruke + få handlet inn litt MDF.

    Mvh. Johan




  5. #5
    Rojoh
    Guest

    Seas L26 RFX/P

    Sitat Sitat fra norcad
    Jeg kan jo bidra med mine simuleringer, gjort i Bassbox 6.0.

    Sammenligner her:
    20L trykkammer, heavy fill, Qtc 0,707, -3dB_57hz = Grønn
    60L trykkammer, heavy fill, Qtc 0,5, -3dB_55hz = Gul
    60L bassrefleks, minimal fill, Fb 24hz, -3dB_32hz = Rød
    Jeg gjorde simuleringer med 50% fill, og fikk større kasser for samme Qtc. Jeg antar at Qtc på rundt 0,7 er det som faller best i smak hos meg, men er ikke sikker. Skal innrømme at kasser på 100L (2x50L) begynner å bli store, men jeg får begynne der, og heller se hvordan ting utarter seg i praksis/estetisk. Hvis dette er noe som blir så bra at jeg velger å ha det stående i stuen, så får jeg gruble litt mer over plassering/utforming/fargevalg.

    Mvh. Johan

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Som nevnt tidligere bør man vurdere å prøve ut akustisk ventil eller "variovent" på dette elementet .

    " The Scan Speak Vent is an air flow resistant, "aperiodic" damping device very useful in sealed box applications. It works by reducing the maximum impedance at the box resonance by at least 50%. This results in clearer, better defined bass, with more amplifier power and control into the lower frequencies. It also allows the use of a driver in a smaller than optimum sealed enclosure. The vent should be mounted to the cabinet back wall in a 4-5/16" (110mm) diameter hole. About 60% of the cabinet volume should be filled with damping material, being careful to leave an open path from woofer rear to the vent device. For enclosure volumes up to 1.75 cu. ft., one vent is required. Up to 2.75 cu. ft., two are needed, and for volumes of more than 2.75 cu. ft., three vents are required" jfr partsexpress

    sub med variovent.

    Diskusjoner om variovent:
    diyaudio
    audiogroupforum

    Men det finnes også mange alternativer med to eller flere interne kamre. Slik som beskrevet hos North Creek . Se også pdf beskrivelsen nederst på siden.

    Eller slik for to elementer i samme kasse:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Fant faktisk forvregningsmålinger for dette elementet hos markk.claub.net

    Om testen

    "Kommentarer:
    The ear’s decreasing sensitivity at low frequencies is a significant problem and lead to the need for quite low distortion at the low end. To reiterate, if xmax is defined by a manufacturer as 10% harmonic distortion, then say, at 20 Hz, when the 10% figure is reached, the amplitude of the 40 Hz 2nd harmonic may be down only 20 dB. The problem is, the relative sensitivity of the ear has increased by 20 dB from 20 to 40 Hz. So what are heard are two tones, 20 and 40 Hz of equal magnitude. So, even though the driver is still operating in its linear range, obvious audible distortion is occurring. And this doesn’t take into account problems with the 3rd order product or higher. The 3rd order product has to be down almost 40dB just to be perceived as equal in magnitude to the 20 Hz fundamental. Wow!"

    Mere om dette på denne siden. Figuren nederst på siden og nederst i dette innlegget viser at 50 db ved 30hz tilsvarer ca. 33. db ved 60 hz (2. harmoniske) og ca. 28 db ved 90 hz (tredjeharmoniske). Det inneværer at den andre harmoniske ved 30 hz bør være dempet mer enn 20 db og tredje harmoniske mer enn 25 db for at 30 hz signalet ikke skal bli oppfattet primært som hhv 60 hz annen harmonisk eller 90 hz tredjeharmonisk tone ved et lydnivå på 50 db. Problemet blir imidlertid litt mindre ved høyere lydtrykk, men likevel tilstede ved fallende frekvenser.

    Som man ser av testene nedenfor på 30 hz enkel tone, så er hhv. 2. og 3. harmonisk forvrengning dempet 30 db eller ca 3 % forvrenging. For tre toner ved 50 hz er hhv. 2. og 3. harmonisk forvrengning - 30 og -42 db (3 % og mindre enn 1 % forvrenging). Det siste er høyere enn for SEAS sine målinger på Excel elementet, men jeg antar at differansen skyldes at det nedenfor er brukt tre-toner.

    Oppsummert: En 30 hz tone på dette elementet vil høres som en 30hz tone. Andre og tredjeharmoniske er imidlertid såpass lite dempet at lyden i stor grad vil høres som farget ved denne frekvensen.

    Det er også et poeng at det er er snakk om måling på et enkelt element. Med to elementer vil utsvinget for hvert element bli lavere ved et samme lydnivå som for ett element og dermed også kunne gi betydelig lavere hørbar forvrenging.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Litt til i dag. Denne gang med fokus på simulert "step"-respons. En figur med step respons ved ulik QTC i trykkammer nederst.

    Sammenlign simulert step-respons for hhv. trykkammer og bassrefleks. Begge i 60 Liter.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder    
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Forslag: 40 Liter med variovent for én bass eller litt spenstig: 70 liters bipolar variovent (aperiodic) kasse med to basser.

    Er også mulighet er å prøve ut en tredelt kasse på 2x35 liter og et midkammer på 15-20 liter.
    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  10. #10
    Rojoh
    Guest

    Seas L26 RFX/P

    Takker for masse input og fine linker. Mye å knaske på her, ja. Er det slik at "mykere" membraner har en slags egendemping, og at 2/3 harmonisk komponent dempes bedre i slike elementer, mon tro? Siden du bruker L26 til vanlig: Opplever du dette som problematisk?

    Må nesten spørre: Er step-respons det samme som impulsrespons? Ser at mange snakker om impulsrespons, men for meg med liten erfaring er det litt vrient å få overført det til begreper jeg er mer vant til.

    Angående dine forslag til kasse: Den ventilen virker litt interessant i og med at volumet på kassen kan reduseres + litt til. Godt mulig at det blir prøvd ut. Er litt mer usikker på om jeg vil gå for bipol-løsning. Har litt lyst til å eksperimentere med litt høyere delefrekvenser enn vanligvis når det er snakk om subwoofere. Kanskje så langt opp som 200Hz, og da begynner kanskje retningsbestemtheten å tre inn? Disse tankene er dog ikke basert på erfaring, men mer av nysgjerrighet.

    Hørte forresten litt på noen Avantgarder i går med basskasse med 2x10" i trykkammer og plateamp + horn. Godt med skyv og trøkk der, gitt. Kassen kan vel kanskje ha vært på noe rundt 70-80L? Et resultat noe ala dette hadde jo vært spennende, men det er dog snakk om helt andre elementer også.

    Mvh. Johan

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    1,457
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    Er ingen teknisk ekspertise på feltet, men kan prøve å gi noen svar.
    "Myk" membran som papp eller coated-papp har generelt mindre resonanser (oppbrytninger) i de øvre frekvenser. En kan si at de har bedre egendemping i materialet. Det medfører at de har penere og jevnere avrulling i topp (vi snakker bass/mellomtone). Det gjør at man kan bruke enklere filtre og dermed kunne oppnå bedre dynamikk.

    Harmonisk forvregning er nok resultat av flere faktorer så som magnetsystem, membramateriale mm. Alt som påvirker harmonisk forvrenging må andre svare på. Harmonisk forvrenging tilslører/farger lyden. Høy tredjeharmonisk forvrengning vil låte hardt, mens høy andre harmonisk vil "smoothe" lyden, gjøre den mer "varmtlydende". Høy annenharmonisk vil gjøre systemet mer tilgivende for endringer i anlegget eller dårlige innspillinger.

    Er veldig fornøyd med de til daglig. Det eneste jeg savner er renere bass fra ca 80 hz og nedover. Eneste botemiddel er mer membranareal. De låter tørr men ikke kaldt/kjølig, men heller mer mot det varme, men ikke så mye som papp. Det låter rent, detaljert og dynamikken er god. En mente at jeg hadde fått dypere bass ved å gå fra bassrefleks til trykkammer. Målinger viser at det ikke stemmer, men psykoakustisk er slakkere avrulling i bassen (12db oktav for trykkammer) å foretrekke framfor brattere avrulling (bassrefleks 24 db/oktav), jfr. bla. Martin Colloms - High perfomance loudspeakers.

    Step-response handler om hvor lang tid elementet bruker til å komme tilbake til utgangspunktet.

    "In addition, the overall system cannot act until the component's output settles down to some vicinity of its final state, delaying the overall system response. Formally, knowing the step response of a dynamical system gives information on the stability of such a system, and on its ability to reach one stationary state when starting from another . Fra wikipedia .

    En kan alltid diskutere hvor viktig dette er i bassområdet, særlig fra det området TIM (total harmonisk) virkelig blir hørbar (fra 80hz og nedover), men step-responsen er faktisk helt essensielt skal elementet spille oppover i mellomtonen.

    Impuls respons. Se f.eks. wikipedia
    Transient response se f.eks. wikipedia

    En bipolløsning kan gjøres enkelt, men vil trolig kreve en god del prøving og feiling for å få mest mulig optimalt resultat. Se f.eks. øverst til venstre på figuren lengre oppe. Til å dele kassen, kan man bruke 5 cm rockwoolplate eller lignende som deling av internt volum i to.

    Trykkammer vil utvilsomt gi veldig god "slam"/trøkk i mellombassen.

    Sjekk denne


    Ein skal ikkje ta heile stigen i eit steg

  12. #12
    Rojoh
    Guest

    Seas L26 RFX/P

    Takker for utdypende svar. Har nå vært og hentet de to siste elementene. Går nok litt tid før kasser + forsterker er på plass, men føler at jeg her har fått såpass informasjon at jeg kan bruke tiden i mellom til å fundre litt på hva og hvordan.

    Håper å få lånt et par stativhøyttalere som i denne sammenhengen vil utgjøre en veldig spennende kombinasjon sammen med en bassmodul basert på L26. Får prøve å komme tilbake til dette i tråden etterhvert som ting faller på plass.


    Mvh. Johan
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

  13. #13
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Apr 2004
    Innlegg
    470
    Tagget i
    0 Innlegg

    Seas L26 RFX/P

    3 mnd siden siste oppdatering.. Er nysgjerrig på om du er kommet noe videre jeg

    Komponentoversikten er til revisjon...

  14. #14
    Hifi Freak Leikis Lyd's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kyrksæterøra
    Innlegg
    5,098
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Seas L26 RFX/P

    Jeg har også handlet 2 av dette elementet, men skulle gjerne hatt litt forslag til kasse volum til denne.
    Minst mulig, og tett kasse er ønsket
    Skal brukes sammen med Canton høyttalerne mine, så de må spille lynhurtig og dypt
    Gjerne ned mot 20hz, men 25 går vel også, tanken er å bruke en 500 watt Bash forsterker.

    Foslag til volum og om eller hvor mye demping som skal til inni.
    Høyttalere : DIY Infinity Emim Tower.
    Bass 12x10" Infinity dipoltårn.
    Pre : Thule PR 150B
    Effekt : 2 x Hitachi HMA 7500 mkII
    Effekt bass Anaview ALC-1000
    DBX PA: filter til bass.
    Kabler : Monster M-1, MIT-750.

  15. #15
    Hifi Freak Leikis Lyd's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kyrksæterøra
    Innlegg
    5,098
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Seas L26 RFX/P

    Tenkte jeg skulle lage en kasse som blir litt høy (55cm), så lurer jeg på om det er fordeler ulemeper med å montere elementet nederst eller øverst ?
    Tanken var å ha det øverst.
    Volum blir ca 38 liter.
    Høyttalere : DIY Infinity Emim Tower.
    Bass 12x10" Infinity dipoltårn.
    Pre : Thule PR 150B
    Effekt : 2 x Hitachi HMA 7500 mkII
    Effekt bass Anaview ALC-1000
    DBX PA: filter til bass.
    Kabler : Monster M-1, MIT-750.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed