Resultater 1 til 6 av 6
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Medlem
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    15
    Tagget i
    0 Innlegg

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Noen som har prøvd eller som har kunnskap om fordeler og ulemper ved å benytte en compound-driver/kammer i en vanlig transmisjonslinje, slik disse to patentene beskriver:

    TRANSMISSION LINE LOUDSPEAKER WITH COMPOUND DRIVER
    http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?wo=2000016588

    Push-pull transmission line loudspeaker
    http://www.patentstorm.us/patents/5815589-fulltext.html

    Vet at T+A benyttet dette prinsippet i sine transmisjonslinjer på 90-tallet.

    Antar at prinsippet på enkelt vis vil bedre transient-responsen, redusere forvregningen, øke følsomheten, og gi høyttaleren mer ”size & dynamics” sammenlignet med tradisjonell linje – uten å øke kabinettets størrelse. Absolutt viktige fordeler!

    Hva er drawbacket? Antar at luften mellom de to elementene kan medføre fase-kanselleringer over en viss grensefrekvens…noen som vet noe om dette, eventuelt om beregninger av grensefrekvensen mm?


    Mvh
    Dyret




  2. #2
    Hifi Freak Rudi's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Sted
    Syd for det nordre, øst for det vestre, så m.a.o midt ute i skauen der hvor ulvene vanker.
    Innlegg
    5,143
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    2

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Kontakt "retteP" her på HFS eller Petter på AA forumet så får du helt sikkert svar, han vet/kan det meste om transmisjonslinjer.
    ルディさん Analog-testskribbler og hvistnok vinyl Guru for bla www.Audiophile.no Har drevet med platespiller hobbyen i over 40 år, så litt erfaring har jeg. Har testet 50 armer, 67 Riaa'er og 359 pickuper August 2018. 150 av pickupene har jeg publisert tester på. Når jeg er på HFS er det fordi analog lyd er min store interesse. Mine tester og pickuplista kan du lese under Rudi's vinylhjørne på Audiophile.no. Til info: Jeg får IKKE betalt for mine skriblerier/tester av noen.....desverre .

  3. #3
    Medlem
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    15
    Tagget i
    0 Innlegg

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Takk for tipset, Rudi. Skal forhøre meg.


    Har snekret noen Ariel-varianter tidligere, og planlegger nå å bygge en litt større sak. Og hvis dette prinsippet med ekstra elementer inne i kabinettet virkelig fungerer slik patentene antyder, så er det nesten for godt til å være sant. Spesielt for oss som ønsker voksen og god lyd fra en liten lettdrevet og konevennlig høyttaler.

    Andre oppfatninger og meninger er velkomne.






  4. #4
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Sitat Sitat fra Dyret på gården
    Antar at prinsippet på enkelt vis vil bedre transient-responsen, redusere forvregningen, øke følsomheten, og gi høyttaleren mer ”size & dynamics” sammenlignet med tradisjonell linje – uten å øke kabinettets størrelse. Absolutt viktige fordeler!

    Hva er drawbacket? Antar at luften mellom de to elementene kan medføre fase-kanselleringer over en viss grensefrekvens…noen som vet noe om dette, eventuelt om beregninger av grensefrekvensen mm?


    Mvh
    Dyret



    Jeg har bygd både isobarisk høyttaler og transmisjonslinje, men aldri sammen. Jeg klarer imidlertid ikke å se at basstransientrespons skulle bli så bra; det er ikke en av de positive attributtene hverken til TL'er eller isobariker.
    Videre vil vel ikke isobarisk/compound øke følsomheten ift lukket eller ventilert, og det vil ikke en TL heller? Uten å ha sprunget ned og slått opp i bøkene, så mener jeg å huske at begge vil være kompromitterte på følsomhet.

    Linn brukte isobarisk bassloading i sin Isobarik høyttaler, på den tiden snakket man om at man burde dele lavt pga som du sier problemer med sync'ing av elementene over en viss frekvens. Det synes imidlertid ikke være til noe hinder for bl.a Totem, som deler sine små toveis isobariske ved 2-3khz såvidt jeg vet.

    Du vil ha en fordel i isobariske systemer med at uregelmessigheter i de to (like) elementene vil kansellere hverandre. Videre vil du få det halve Vs ift bare et element; men jeg klarte ikke helt å se poenget med det i en TL? Utdypning mottas med takk.

    De (to) høyttalerne jeg konstruerte med isobarisk bass hadde bassene montert slik < I > altså front-til-front mot et hull i en felles baffel. Da trenger du ikke bygge noen egen liketrykkskasse, og volumet mellom de to blir minimalt. Ulempen er at baksiden på det ene elementet stikker ut på baffelens front, og bør skjules på et vis.

    Det er lett å få dyp bass, men temmelig vanskelig å få en rask og nøytral bass fra en TL synes jeg. Å bruke to elementer isobarisk vil sikkert være en fordel fordi du da sender en renere (feilkansellert) tone nedover linja; følgelig med mindre krav til utslukning og demping vil jeg kanskje tro? Kanskje kan du bruke skumgummi-kledning istedet for den ellers vanlige langhårede ulla; kanskje med en gevinst på transientrespons?

    Spennende... må få høre hvordan det går.

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  5. #5
    Medlem
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    15
    Tagget i
    0 Innlegg

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Takk for utfyllende svar.

    Jeg sleit i noen år med å få ”scanspeak-bass” ut av mine doble W18E elementer. Prøvde lukket, port, akustisk ventil, stort volum, lite volum, diverse stuffings…men ble ikke fornøyd før jeg bygget en Ariel-inspirert kombinasjon av kvartlinje og labyrint. Men da fikk jeg til gjengjeld sjokk over hvor bra W18 kunne låte, også under 100Hz. Hver av de to W18 i hvert kabinett har sin egen Ariel-linje som bunner ut i plan med gulvet. Null stuffing, kun kompleks labyrint i bunn og tykt ull gulvteppe på alle overflater.

    Jeg vet ikke hva moderne teorier og gamle fordommer sier om slike linjer, men min erfaring er udelt positiv. Forbedringen kan oppsummeres med ”bedre transientrespons”, dvs kontant start og stopp, og ukomrimert utslag. Og følsomheten er definitivt bedre enn de andre kabinett-variantene jeg prøvde. Mer size&dynamics, og dypere/strammere bass

    Dette er ikke et isobarisk prinsipp (slik jeg oppfatter dette), men en slags push-pull forsterkning hvor det innvendige elementet hjelper hovedelementet å bevege seg inn-ut. Når baffel-elementet presser lyd mot lytter, presser hjelpe-elemetet lyd mot hoved-elemetet (håpløs forklaring, men…)

    Jeg vil i hvertfall gruble litt til på dette prinsippet, og kommer garantert til å bygge en prøve-kasse. Kommer trolig til å bruke en L18 i bakkant av hver W18, og et så lite felles kammer som mulig (?).

  6. #6
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Compound transmisjonslinje-høyttaler

    Sitat Sitat fra Dyret på gården
    Dette er ikke et isobarisk prinsipp (slik jeg oppfatter dette), men en slags push-pull forsterkning hvor det innvendige elementet hjelper hovedelementet å bevege seg inn-ut. Når baffel-elementet presser lyd mot lytter, presser hjelpe-elemetet lyd mot hoved-elemetet (håpløs forklaring, men…)
    Dette blir da visserlig et isobarisk prinsipp det...? Når begge elementene slår i samme retning like mye, så vil trykket i volumet mellom de være konstant eller likt hele tiden (iso-bar).

    Jeg brukte de gule kevlar 8-tommerne til SS i en TL, het de ikke W21 tro? Låt veldig bra ja!

    Mvh Vidar P
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed