Yamaha RX-A3040

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Du kan, etter hva jeg har lest flere steder, ikke bruke DSP sammen med Atmos. Jeg har ikke prøvd det, men siden atmos må velges manuelt med samme knappen man velger DSP'er med så ser jeg ikke helt hvordan det eventuelt skal kunne gjøres. Velger du en DSP så velger du bort Atmos.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Jaha, det var egentlig litt skuffende. Atmos får jo stort sett uhemmet skryt, men kan vel egentlig ikke gjøre riktig samme jobb som presens i forhold til dialogløft vil jeg tro. Kan hende vi ser at begge kan kjøres samtidig i kommende receivere etter hvert. Det er vel et spørsmål om regnekraft kanskje.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Plassere center bedre. Det hjelper mye på lyden.
    Det er jo bare ca 70% - 80% av lyden fra et filmspor som gjengis via centeren. :rolleyes:
    Det skader heller ikke og ha en støre og mere seriøs center, da mange gjør feilen og underdimensjonerer center kanalen i surroundoppsettene sine.

    Atmos tilfører ekstra kanaler som allerede er mikset på lydsporet, dermed trengs ingen DSP for og tilføre annen lyd til høytalerne.
    Da DSP henter informasjon fra andre kanaler og plasserer i Presence og skaper " lydfelt ".
    Det er et par klipp på youtube som viser hvordan Atmos og Auro-3D mikser lyden og plasseres i lydsporet.

    Plasser Atmos høytalere godt. Gjør litt eksprimentering om mulig. PS. det er ikke sikkert at beste plassering er den som manualen eller dolby sier. Ingen rom er like....

    Eksempelvis fant jeg ut hos meg funket det best når jeg flyttet atmos bak litt fremover så de er nesten mellom frontene og surround (litt nærmere surround).
    Så har jeg Presence plassering i front på Atmos høytalerne. Da jeg kan finne på og kjøre DSP program på noen DVD Blu-Ray med dårlige lydspor for og åpne de litt mere. ( Eksprimentering )



    Studer manualen litt, da det er mange ting 3040 kan gjøre ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Må presisere at jeg ikke har kjøpt meg receiver enda, har kun min trauste marantz SR9600 foreløpig. Så det er mer informasjonssanking jeg driver med foreløpig. Det er ganske sikkert at jeg går for projektor og lerret så en senter vil nødvendigvis måtte bli montert så høyt oppunder lerretskanten som mulig.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Da blir vel bildet dårligere??
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Vet ikke. Har ikke sett. Men det er en del med temmelig hi-end kinoer som bruker det og da tenkte jeg kanskje at det blir bra uansett.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dere som har hatt denne en stund - hvordan låter den i musikk? Hadde vært utrolig interessant med en sammenligning opp mot Denon AVR-X7200
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Tar fram tråden igjen og håper vi kan trekke inn yamaha 3050 som er etterfølgeren til 3040. Noen som kan si noe om denne? Har faktisk kjøpt projektor og lydtransparent duk så nå går det langsomt framover her....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Tar fram tråden igjen og håper vi kan trekke inn yamaha 3050 som er etterfølgeren til 3040. Noen som kan si noe om denne? Har faktisk kjøpt projektor og lydtransparent duk så nå går det langsomt framover her....
    Dette er jo toppmodellen til Yamaha , og dem leverer alltid varene :)
    Det er vel noe av det beste du kan få uten gå over på ren prosessor og effekt-trinn.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel ikke aktuelt med annet enn receiver her tror jeg. Må holde budsjett og antall bokser på moderat nivå. Har du denne selv?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det blir vel ikke aktuelt med annet enn receiver her tror jeg. Må holde budsjett og antall bokser på moderat nivå. Har du denne selv?
    Ser den ja.
    Nei , jeg har nå Yamaha's prosessor CX-5000 og Mcintosh effekttrinn. Men jeg hadde tidligere toppmodell RX-A3020 , og var meget fornøyd med den.
    Yamaha lager veldig stabile produkter med veldig lav feilrate og lite problemer - et meget trygt kjøp. Man ser jo at dem stort sett topper alle receivertestene også , og det er nok ikke uten grunn.
    I tillegg har dem veldig gode manuelle justeringsmuligheter , samtidig som man beholder lyden mens man tweaker. Dette er en stor fordel da man hører hva som skjer "in realtime" når man justerer. Mange produsenter blir "stumme" når man går inni menyene , og/eller man har dårlige muligheter til å påvirke det som er gjort når man kjører RK. Det blir "take it or leave it" , mens hos Yamaha kan man justere mer etter egne preferanser.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ja, akkurat det med at man kan justere klang/EQ selv er en stor fordel. slik som jeg ser det. Audessey (Denon/Marantz) er kanskje et bedre romkorreksjonssystem enn Yamaha sitt, men etter hva jeg forstår er det ikke mulig å korrigere systemet etter egen smak i etterkant?

    Det er ikke det at jeg ikke stoler på at Audessey gjør jobben sin, det er mer det at jeg ikke stoler helt på om jeg liker resultatet. Ser man på mine innlegg handler de veldig mye om å få til en varmere og rundere klang enn det folk flest vil ha. Når det er sagt så opplever jeg lydsporene på film som mye mer fyldige og riktige enn det man får på vanlig musikk! Så det er ikke sikkert problemet er like stort når det stort sett vil bli brukt til film.

    Men noe musikk vil det alltids bli, bl.a. har jeg mye klassisk musikk på SACD og jeg håper selvfølgelig på å få hørt på femkanalsinnspillingene der etter hvert. Vet at Yamaha har muligheten for å bruke ulike forhåndsprogrammerte klangvarianter, "concert hall", "stadion" etc. Dette kan jo virke som den rene galematias i hifipurist-kretser, men jeg lurer nå på om de faktisk kan ha noe for seg. Særlig hvis de kan justeres litt etter eget ønske i tillegg. Noen som vet? Og om disse kretsene kan gjøre det lettere å skifte mellom rund fin musikklyd på film og den langt mer spisse, avslørende lyden på CD? Slik at man forholdsvis enkelt opprettholder mye av den samme klangen uansett? Mange receivere har en pure Direct-knapp beregnet til tokanals hifi-lytting, men min ringe erfaring tilsier ofte at dette er det siste man ønsker å bruke, da nøytral CD-lyd kombinert med den litt magre lyden i mye hjemmekinoreceivere (det er tross alt ikke samme kvalitet på dette som på dyr hifi) og kanskje ditto høyttalere i sum blir alt for mye av det gode og lyttetrettheten kommer straks og med en gang. Synspunkter? I bunn og grunn handler det siste her om apparatets egenklang, all RK/EQ/DSP slått av.

    Registrerte meg på AVSforum for å lese meg litt opp rundt dette med hjemmekinoutstyr, problemet er at trådene fort blir mange kilometer (miles?!) lange og veldig tekniske. Det kreves tid og tålmodighet for å komme igjennom disse. Noe jeg egentlig ikke har.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Det er såpass mange muligheter å innstillinger på disse receiveren at du kan justere deg langt ut på viddene og tilbake igjen :)
    Jeg pleier ikke å bruke disse " hall , church" og gud vet hva dem heter alle så mye. Men jeg bruker mye neo6 cinema for få lyd alle kanaler selv på tokanals , og da særlig på TV sendinger.
    Men som sagt , det er så mange muligheter , og det er jo du som bestemmer hva du liker best :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    I bunn og grunn handler det siste her om apparatets egenklang, all RK/EQ/DSP slått av.
    Synes denne virker betydelig avrundet i toppen når alt er slått av. Laidback spillestil som du selv må avgjøre om du liker. Synes selv den ble for tam og flat i toppen etter å ha testet litt. Det er ved lytting i to kanaler jeg har obeservert dette. Ved multikanal film så synes jeg den var knall.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Med eller uten DSP... Straight eller PureDirect. Eller bare DolbySurround med Atmos oppsett.

    Flat, Natural, Front, Manual... Prøv og feil.

    Det er bare og prøve i vei. Ingen fasit, da ingen rom er like ;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Men denne fleksibiliteten er det Yamaha som har, ikke Denon/Marantz? Man kan kjøre RK først for deretter å smaksette selv med EQ etterpå hvis jeg har forstått det riktig. Yamaha altså..

    For tokanals musikk/finlytting vurderer jeg å gå for headfi etter hvert, alternativt et eget høyttalerpar og egen forsterker i tillegg til kinohøyttalerne (disse skal uansett skjules i vegg og bak lerret).
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Men denne fleksibiliteten er det Yamaha som har, ikke Denon/Marantz? Man kan kjøre RK først for deretter å smaksette selv med EQ etterpå hvis jeg har forstått det riktig. Yamaha altså..

    For tokanals musikk/finlytting vurderer jeg å gå for headfi etter hvert, alternativt et eget høyttalerpar og egen forsterker i tillegg til kinohøyttalerne (disse skal uansett skjules i vegg og bak lerret).
    Det er riktig ja.
    Med receivere med Audyssey-basert RK (Marantz, Denon f.eks) , så er det mer "take it or leave it".
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal jo ikke glemme Pioneer og Onkyo, men førstnevnte har hatt litt spiss lyd de siste generasjonene og Onkyo har hatt en del problemer med feil og bugs på mange av modellene. Har jeg lest meg til.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Er vi allerede der at vi like godt kan vente på 3060? Dvs neste generasjon fra Yamaha?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    [h=2]RX-A3040 Firmware Update Version 1.91[/h] Yamaha is pleased to offer the following firmware update to ensure the best possible performance and latest features for your AV receiver.
    This firmware includes
    1. Playback compatibility with Napster/Rhapsody (Update is required to continue to receiver Napster/Rhapsody streaming service)
    2. Operational stability improvement of AV Controller App control or external controller
    3. Fixing sound cut-off issue of playing back certain Blu-ray discs
    4.Other functionality improvement

    CHECK THE UNIT’S FIRMWARE VERSION PRIOR TO THIS UPDATE
    On the remote control, press the ON SCREEN button.
    Select “Information” > “System”. Your current firmware version is displayed on TV. If your firmware version is 1.91 or higher, the AV receiver is already up-to-date.
    If not, conduct firmware update by following the instruction.

    Registered Date : 7/28/2016
    Language : English
    Size : 21.95 MB
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    RX-A3040 Firmware Update Version 1.91

    Yamaha is pleased to offer the following firmware update to ensure the best possible performance and latest features for your AV receiver.
    This firmware includes
    1. Playback compatibility with Napster/Rhapsody (Update is required to continue to receiver Napster/Rhapsody streaming service)
    2. Operational stability improvement of AV Controller App control or external controller
    3. Fixing sound cut-off issue of playing back certain Blu-ray discs
    4.Other functionality improvement

    CHECK THE UNIT’S FIRMWARE VERSION PRIOR TO THIS UPDATE
    On the remote control, press the ON SCREEN button.
    Select “Information” > “System”. Your current firmware version is displayed on TV. If your firmware version is 1.91 or higher, the AV receiver is already up-to-date.
    If not, conduct firmware update by following the instruction.

    Registered Date : 7/28/2016
    Language : English
    Size : 21.95 MB

    NB !!!

    Med denne oppdateringen støtter ikke 3040 at Secondery Audio er påslått.
    Merkes ved at feil lydformat vises i display på 3040.

    Slå Av Secondery Audio om avspiller har, og ting funker normalt.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    RX-A3040 Firmware Update Version 1.91

    Yamaha is pleased to offer the following firmware update to ensure the best possible performance and latest features for your AV receiver.
    This firmware includes
    1. Playback compatibility with Napster/Rhapsody (Update is required to continue to receiver Napster/Rhapsody streaming service)
    2. Operational stability improvement of AV Controller App control or external controller
    3. Fixing sound cut-off issue of playing back certain Blu-ray discs
    4.Other functionality improvement

    CHECK THE UNIT’S FIRMWARE VERSION PRIOR TO THIS UPDATE
    On the remote control, press the ON SCREEN button.
    Select “Information” > “System”. Your current firmware version is displayed on TV. If your firmware version is 1.91 or higher, the AV receiver is already up-to-date.
    If not, conduct firmware update by following the instruction.

    Registered Date : 7/28/2016
    Language : English
    Size : 21.95 MB

    NB !!!

    Med denne oppdateringen støtter ikke 3040 at Secondery Audio er påslått.
    Merkes ved at feil lydformat vises i display på 3040.

    Slå Av Secondery Audio om avspiller har, og ting funker normalt.
    Tviler på at dette har med avr'en å gjøre. Det er heller spilleren som bare sender ut core lyd når secondary audio er aktivert. Slik har det vært hele tiden. Har lest haugevis med innlegg om dette i flere år.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg driver og vurderer en RX-A3070 ... noen som har erfaring med denne ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg driver og vurderer en RX-A3070 ... noen som har erfaring med denne ?
    Ikke direkte med denne , men med både 3020 og 5000 prosessoren. Og har bare gode erfaringer med Yamaha. Dem leverer meget stabile og brukervennlige produkter som også låter bra. Regner ikke det har endret seg med siste generasjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn