Yamaha RX-A3040

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    SRM: Forstår det slik at du planlegger å ta i bruk Atmos etter hvert. Har du gjort deg opp noen meninger om hvordan du skal gripe det an? Blir det fire eller to i taket og tar du høyde (sic) for Auro 3D også?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg har tenkt å ta i bruk Atmos. Jeg er ikke helt sikker på om det blir to eller fire kanaler. Rommet mitt egner seg absolutt best for to rent praktisk, men hva man evt taper på å ikke bruke fire vet jeg ikke. Jeg må førsøke å få et inntrykk av dette samtidig som jeg ser på mulighetene jeg har i stua mi.

    Tror jeg vil poste et bilde av stua her for å få innspill til hva som vil bli den beste løsningen.

    Auro 3D ser ut til å ha en annen oppstilling av høyttalerne, så det dropper jeg.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hvilken misjon har den plastlefsa som er festet på toppen av chassiset?? (på topplokket)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ut i fra bildene ser det ut som det er transportbeskyttelse.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Uten å vite det så gjetter jeg at den slipper varmen fortere enn om den hadde vært av metall. Det blir nokså varmt oppå der og plastikken holder ikke så veldig godt på varmen. Men det er ren gjetting.
    Men det er jo metall under plasten. Plasten ligger bare på toppen.

    Transportbeskyttelse er det definitivt ikke.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    ^^^ Så det nå. :)

    Plastikkbiten er faktisk litt kaldere enn der det ikke er plast, men... Ikke godt å si.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Mener å ha lest et sted at det er for demping av resonans, men jeg synes ikke det virker veldig troverdig. Den tynne plastmatta kan da neppe dempe noe serlig.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Flott sak den Yamaha RX-A3040 , men ville ha tatt vekk plasten da den ikke får luft inn igjennom grillen på toppen .


    Mvh
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det er bare tull. Det er selvfølgelig like store luftslisser i plasten som i lokket. Den er festet med klips som ikke er ment å demonteres.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Trodde plast cover var tett beklager så mye , men fant ut av det ( det er et EU regulativ pålagt den AV saken din , den har den egenskapen at den avleder varme .

    Så du vil finne Yamaha med å uten cover alt ettersom hvor i verden den har blitt solgt .

    Mvh

    Kanskje bare mere tull
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Trodde plast cover var tett beklager så mye , men fant ut av det ( det er et EU regulativ pålagt den AV saken din , den har den egenskapen at den avleder varme .

    Så du vil finne Yamaha med å uten cover alt ettersom hvor i verden den har blitt solgt .

    Mvh

    Kanskje bare mere tull
    Skurrer litt hos meg det.Plast som skal avlede varme???
    Kanskje det heller er for å unngå at noen skal "brenne" seg på det varme metallet? Dette er jo rett over kjøleribbene.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Termisk ledene plast vil få en langt lavere overflate temperatur .


    Mvh


    Mere tull :)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Termisk ledene plast vil få en langt lavere overflate temperatur .


    Mvh


    Mere tull :)
    :)
    Så da er plasten der for at topplaten skal være kaldere å ta på?? Ikke for at forsterkeren skal bli kaldere. (For det blir den vel ikke??)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Trodde plast cover var tett beklager så mye , men fant ut av det ( det er et EU regulativ pålagt den AV saken din , den har den egenskapen at den avleder varme .

    Så du vil finne Yamaha med å uten cover alt ettersom hvor i verden den har blitt solgt .

    Mvh

    Kanskje bare mere tull
    Slik at man ikke brenner fingrene ja. Dette stemmer nok. Mye rart.. :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    @srm Har XTZ 99.26 med W10.17P. Jeg tror ikke det er et faseproblem. 99.26 står jo på toppen at 10.17 og dermed burde ikke det være noe problem? Avstand er lik på sub og ht i receiver. Det er ikke slik at lydbildet totalt sett er slankt så lenge sub er på, men høyttalerne låter slankt i nedre mellomtone/øvre bass. Samme om jeg bruker 40Hz eller 80Hz.

    Kunne kanskje tatt dette i RX-A3040 tråden, så du kan godt svare der.
    Hvis du har samme avstand til front og suber , så kan det fort hende det blir feil jo.
    Man pleier å måtte legge til litt pga forsinkelse i sub amp /dsp .
    Prøv og øk avstanden til sub i sprang på 20 cm for å høre om det ikke skjer noe med bassen.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er et poeng. Kan godt prøve det, men hvis det er et faseproblem skulle problemet forsvunnet om man slår av subene vel?

    Ellers er det ingen problemer å høre hvis front står i large.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er et poeng. Kan godt prøve det, men hvis det er et faseproblem skulle problemet forsvunnet om man slår av subene vel?

    Ellers er det ingen problemer å høre hvis front står i large.
    Slår du av subene med fronter som small , så har du jo ingen bass....
    Du vil jo høre at du har problemer hvis du skal spille høyt med musikk der det er masse dypbass , og du har fronter til large. Da makter ikke dem ikke å gjengi det som er på platen rett og slett , og elementene står bare å pumper til ingen nytte.
    Har du dem til small , og lar subene ta seg av dette , så stresses jo både forsterker og HT mye mindre , og du kan dra på mer uten å være redd for noe.

    Og det kan godt hende du bør øke nivået på subene noen hakk også når du gjør dette.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Joda, jeg forstår hensikten med å sette ht til small.

    Litt usikker på om du forstår problemet?

    Høyttalerne har jo ikke så mye å bidra med under 40Hz uansett, så om jeg setter front til small med 40Hz delefrekvens og spiller uten sub burde det ikke bli en enorm forskjell fra at de står i large? Det er jo 40Hz og ned som egentlig skal kuttes. Likevel opplever jeg forskjellen som veldig stor. Lydbildet forandrer seg helt fra large til small 40Hz. Det høres ut som det filtrerer mye høyere opp i frekvens. Stemmer osv forandrer helt karakter. Jeg lurer på om det er en instilling eller noe annet jeg kan ha gjort feil?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Joda, jeg forstår hensikten med å sette ht til small.

    Litt usikker på om du forstår problemet?

    Høyttalerne har jo ikke så mye å bidra med under 40Hz uansett, så om jeg setter front til small med 40Hz delefrekvens og spiller uten sub burde det ikke bli en enorm forskjell fra at de står i large? Det er jo 40Hz og ned som egentlig skal kuttes. Likevel opplever jeg forskjellen som veldig stor. Lydbildet forandrer seg helt fra large til small 40Hz. Det høres ut som det filtrerer mye høyere opp i frekvens. Stemmer osv forandrer helt karakter. Jeg lurer på om det er en instilling eller noe annet jeg kan ha gjort feil?
    Et slikt delefilter er jo ikke så bratt , så ja de begynner og rulle av over 40 , og dem spiller langt under 40 også , men da med 12 db lavere en oktav lavere - altså ved 20 hz. Så du vil nok oppleve ganske stor forskjell , men jeg synes likevel det du beskriver som kanskje enda litt større forskjell enn vanlig.
    Men det er hvertfall på det rene at med såpass små ht , og så gode suber , så burde du jobbe for å få det til å fungere med fronter som small.
    Har du gjort noen målinger på dette ? Hvis ikke så bør du i det minste kjøre noen sinustoner sammen med en db måler for å få dette best mulig.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Så filteret er 12dB/oktav? Synes ikke det rimer med hva jeg hører. Hmm...

    Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan auto-oppsettet foregår, men høyttalerstørrelsen blir vel avgjort først? Har det betydning om man velger large/small før eller etter målingene til romkorreksjonen?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Så filteret er 12dB/oktav? Synes ikke det rimer med hva jeg hører. Hmm...

    Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan auto-oppsettet foregår, men høyttalerstørrelsen blir vel avgjort først? Har det betydning om man velger large/small før eller etter målingene til romkorreksjonen?
    Jeg er ikke 100% sikker , men jeg mener det er det ja.
    Jeg velger alltid i etterkant av kalibreringen. Setter alle til small.
    Bruker du begge subutgangene og en til hver sub ? Begge disse står med likt nivå , og samme avstand ?
    Jeg synes også det blir best med monaural x2 sub i subwoofer layout.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha 3040 testvinner i februarnummeret av Lyd & Bilde. Varm og fyldig lyd fremheves, med god bass. Tåler å spille høyt uten å bli for hard for ørene. God app, særlig til ipad.

    Gode skussmål med andre ord.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Er det mulig å skru av displayet på denne receiveren? Leste at det er mulig å dimme det ned, men er det mulig å det helt av?
    På min Denon 3806 så kan jeg skru det helt av og når jeg f.eks endrer volumet så kommer det på i noen sekunder før det går av igjen.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Så filteret er 12dB/oktav? Synes ikke det rimer med hva jeg hører. Hmm...

    Nå husker jeg ikke nøyaktig hvordan auto-oppsettet foregår, men høyttalerstørrelsen blir vel avgjort først? Har det betydning om man velger large/small før eller etter målingene til romkorreksjonen?
    Jeg er ikke 100% sikker , men jeg mener det er det ja.
    Jeg velger alltid i etterkant av kalibreringen. Setter alle til small.
    Bruker du begge subutgangene og en til hver sub ? Begge disse står med likt nivå , og samme avstand ?
    Jeg synes også det blir best med monaural x2 sub i subwoofer layout.
    Jeg har også valgt størrelse i etterkant. Jeg kjører sub i mono nå og de har samme avstand.
    Tror vel nesten jeg må ta en måling for å se hva som egentlig skjer når jeg setter høyttalerne til small.

    Er det mulig å skru av displayet på denne receiveren? Leste at det er mulig å dimme det ned, men er det mulig å det helt av?
    På min Denon 3806 så kan jeg skru det helt av og når jeg f.eks endrer volumet så kommer det på i noen sekunder før det går av igjen.
    Det mener jeg at du kan, men kan godt sjekke dette i kveld en gang.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har testa ut å koble ekstern USB disk direkte til 3040-en å spille musikk i 2 kanaler direkte? Er det mulig og hvordan låter det?


    Er det noen som føler at den er noe kortpustet? Har forlite effekt/strøm til å spille høyt med kontrollert? Rommet mitt er 38m2 og det er ganske kraftig dempet som tar den del headroom.

    Vurerer denne opp imot seperate løsninger for å være sikker på at jeg har nok effekt. Men kan jo også hive på et ekstra effekttrinn om behovet skulle være der for frontsystemet....

    Vanskelig dette...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Til RF7 så vil du nok ha en god del å hente på et effekt-trinn - selv med en 3040.
    Har ikke prøvd USB disk , men har min koblet til nettverket og dermed til en NAS server , og det fungerer helt fint det.
    Men jeg bruker mest SB Touch som avspiller til vanlig - mest av gammel vane :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Er det mulig å skru av displayet på denne receiveren? Leste at det er mulig å dimme det ned, men er det mulig å det helt av?
    På min Denon 3806 så kan jeg skru det helt av og når jeg f.eks endrer volumet så kommer det på i noen sekunder før det går av igjen.
    Tror ikke det. Jeg finner i hvert fall ingenting om det hverken i manualen eller menyene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Til RF7 så vil du nok ha en god del å hente på et effekt-trinn - selv med en 3040.
    Har ikke prøvd USB disk , men har min koblet til nettverket og dermed til en NAS server , og det fungerer helt fint det.
    Men jeg bruker mest SB Touch som avspiller til vanlig - mest av gammel vane :)
    Jaja. Blir nok den dyre løsningen da for min del.
     

    kyrjens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    144
    Antall liker
    9
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å skru av displayet på denne receiveren? Leste at det er mulig å dimme det ned, men er det mulig å det helt av?
    På min Denon 3806 så kan jeg skru det helt av og når jeg f.eks endrer volumet så kommer det på i noen sekunder før det går av igjen.
    Tror ikke det. Jeg finner i hvert fall ingenting om det hverken i manualen eller menyene.
    Har akkurat fått C-Xa 5000 i hus, på den går det desverre ikke an å slå hel av displayet - kun dimme det ned.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Samme gjelder RX-A3040. Kan kun dimme displayet.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    I pure Direct blir det helt mørkt...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Til dere med 3040: går det an å kombineres Atmos med dialogløft? Altså kjøre med presenshøyttalere i front (over lerret eller tv) samtidig som man har takhøyttalere lenger bak? Er i tvil om dialogløft ivaretas like godt med Atmoshøyttalerne, de står for langt unna frontveggen til det.

    Dialogløft/presens er jo på en måte Yamaha sin 'oppfinnelse' så jeg håper at de ikke pælmer dette når Atmos nå kommer.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Til dere med 3040: går det an å kombineres Atmos med dialogløft? Altså kjøre med presenshøyttalere i front (over lerret eller tv) samtidig som man har takhøyttalere lenger bak? Er i tvil om dialogløft ivaretas like godt med Atmoshøyttalerne, de står for langt unna frontveggen til det.

    Dialogløft/presens er jo på en måte Yamaha sin 'oppfinnelse' så jeg håper at de ikke pælmer dette når Atmos nå kommer.
    Atmos kan du plassere som Front high eller Overhead. Da fremre som enten eller, ikke begge deler.
    Som precence så kjører du Front Hight.
    Kjører selv med presence plaseering forran og tak bak.


    Anbefaler og kjøre Angle og Hight måling når du kjører YPAO :D
    Og prøv og lytte til " Surround " som må brukes når Atmos som skal akiveres v/s dsp med presence hva som funker best til film uten atmos ;) kan bli overasket.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg forsto deg rett: Du kan enten: a) kjøre med fire atmos i taket, eller b) to Atmos i taket og to presens høyt oppe på frontveggen.

    Kjører du Bluray med Atmos på plata så kan du la 3040'en spille av Atmos som på plata over a) eller b). I tilfelle konfigurasjon b): kan du la 3040'en kjøre Atmos i takhøytalerne mens den selv genererer presenssignalet ( det dere kaller dsd?) til de to kanalene oppe i front? Eller greier den ikke begge deler? DIalogløft er jo like viktig enten det er Atmos eller ikke skulle jeg mene så det er et minus hvis du mister dialogløftet på Atmosfilmer og kun har det på de gamle uten Atmos.

    Beklager hvis jeg virker treig i nøtta, men er ikke helt husvarm i forhold til terminologien som brukes inenfor hjemmekino og dets flora av formater og systemer...teskje påkrevet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn