TV2 Hjelper deg tester platespillere! *Billige*

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Gode mennesker har ofte rygg til å tåle litt pepper Baluba!;D

...ikke vits å forsøke å forbedre dem som ikke viser noen evne eller vilje til forbedring!
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Poenget mitt var at HFS åpenbart ikke bare tiltrekker seg dem som liker godlyd (high fidelity). Når hifi utvides til å bli andre ting enn gjengivelse av lyd på en måte som er tro mot kilden, får vi HFS slik sentralen er i dag. Dette er ikke ment som kritikk av noe som helst; det er kun en observasjon ;-)
Synes du nærmer deg trolling ved å utelate deg selv i disse observasjonene. Du har jo et "anlegg" med såpass store begrensninger at det knapt kan kalles hifi. Setter anlegg i hermetegn da de pyttesmå skoeskene du beundrer fra kjøkkenbordet, i mine øyne ikke kvalifiserer som anlegg.

Liker godt å reflektere litt og er ikke sen om å erkjenne at egne preferanser setter begrensninger, men du retter her skuddene utelukkende utad. Det er faktisk ikke særlig kledelig.
Nåja, om ikke disse Genelec høyttalerene skulle kvalifisere til å være hifi, så jeg ytterst interessert i å vite hvor grensen da ligger?

At han nærmer seg trolling, det er jeg enig i, men det blir litt å ta mannen, ikke ballen, det du driver med nå...
Overdrevet, ja. Men egentlig bare svar på tiltale.
Morsomt. Det som i andre tråder er å regne som trakasering er svar på tiltale her...
Her er det tydelig at man må være i en eller annen krets for å kunne uttale seg. Merker at jeg begynner å mislike debatt kulturen her på HFS.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Vurderer en AT da platekompaniet har 20% på alt av AT for tiden. Har vurdert å legge inn noen spørsmål her inne, men ser det meste sklir ut i en evigvarende diskusjon og man er heldig om 10% av innleggene er saklige nok til å trekke noe fornuftig ut av. Reagerer også endel på mye personangrep her inne og altfor mye svada i forhold til emnetittelen. Så tilbake til emnet:

Vurderer å hive meg på LP-bølgen. Snuser litt på AT-LP5 eller LP1240 (litt usikker på utseende på sistnevnte dog). De blir å koste 3600 og 4000,- etter rabatten. Noen andre aktuelle kandidater fra Rega eller Pro-ject man bør vurdere? Annen pickup som passer godt til de to spillerne?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Vurderer en AT da platekompaniet har 20% på alt av AT for tiden. Har vurdert å legge inn noen spørsmål her inne, men ser det meste sklir ut i en evigvarende diskusjon og man er heldig om 10% av innleggene er saklige nok til å trekke noe fornuftig ut av. Reagerer også endel på mye personangrep her inne og altfor mye svada i forhold til emnetittelen. Så tilbake til emnet:

Vurderer å hive meg på LP-bølgen. Snuser litt på AT-LP5 eller LP1240 (litt usikker på utseende på sistnevnte dog). De blir å koste 3600 og 4000,- etter rabatten. Noen andre aktuelle kandidater fra Rega eller Pro-ject man bør vurdere? Annen pickup som passer godt til de to spillerne?
Jeg skal virkelig ikke våge meg frampå med noen råd om platespiller-kjøp, da jeg omtrent ikke har noen erfaring på området. Har en vintage-spiller jeg selv er godt fornøyd med som jeg aldri har tweaket noe på, og der stopper erfaringsgrunnlaget:) Men: Du har ikke vurdert å kjøpe brukt? Den universelle loven innen hifi pleier jo være at man får mer for pengene brukt... Ser at det er flere spillere ute på torget nå omtrent i den prisklassen.
 
A

ANM

Gjest
Merker at jeg begynner å mislike debatt kulturen her på HFS.
I og med at du hovedsakelig diskuterer i OT forumet, kan jeg ikke se at du har brakt nok til bords til å kunne klage. Vi som for det meste er opptatt av å diskutere hifi og gir litt av oss selv, finner etterhvert tonen og kan tillate oss å spøke med hverandre. Vi er tross alt en gjeng guttunger, her for å prate om lekene våre, ikke løse krisa i Midt Østen.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Merker at jeg begynner å mislike debatt kulturen her på HFS.
I og med at du hovedsakelig diskuterer i OT forumet, kan jeg ikke se at du har brakt nok til bords til å kunne klage. Vi som for det meste er opptatt av å diskutere hifi og gir litt av oss selv, finner etterhvert tonen og kan tillate oss å spøke med hverandre. Vi er tross alt en gjeng guttunger, her for å prate om lekene våre, ikke løse krisa i Midt Østen.
Selvsagt! Jeg er ikke verdig din annerkjennelse og man må selvsagt kjenne hverandre for å diskutere her. DA kan man si mye rart før øra detter av...
Ventet den.
 
A

ANM

Gjest
Vet ikke hva du er verdig jeg, vet ikke hvem du er. Du ble forklart hvorfor det ikke var noen vits å ta utsagnet mitt om Genelec så seriøst, du svarer med furt og surmagethet.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vurderer en AT da platekompaniet har 20% på alt av AT for tiden. Har vurdert å legge inn noen spørsmål her inne, men ser det meste sklir ut i en evigvarende diskusjon og man er heldig om 10% av innleggene er saklige nok til å trekke noe fornuftig ut av. Reagerer også endel på mye personangrep her inne og altfor mye svada i forhold til emnetittelen. Så tilbake til emnet:

Vurderer å hive meg på LP-bølgen. Snuser litt på AT-LP5 eller LP1240 (litt usikker på utseende på sistnevnte dog). De blir å koste 3600 og 4000,- etter rabatten. Noen andre aktuelle kandidater fra Rega eller Pro-ject man bør vurdere? Annen pickup som passer godt til de to spillerne?
Her er det duket for en ny runde med "meningsutvekslinger" tenker jeg;).

Egentlig er det allerede en rekke (forholdsvis ferske) tråder om akkurat det samme her på HFS, om du søker litt:). For å bringe et par andre alternativer til det du nevner selv, så finnes det også spillere i det pris-segmentet fra f.eks Onkyo og Teac.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Merker at jeg begynner å mislike debatt kulturen her på HFS.
I og med at du hovedsakelig diskuterer i OT forumet, kan jeg ikke se at du har brakt nok til bords til å kunne klage. Vi som for det meste er opptatt av å diskutere hifi og gir litt av oss selv, finner etterhvert tonen og kan tillate oss å spøke med hverandre. Vi er tross alt en gjeng guttunger, her for å prate om lekene våre, ikke løse krisa i Midt Østen.
Selvsagt! Jeg er ikke verdig din annerkjennelse og man må selvsagt kjenne hverandre for å diskutere her. DA kan man si mye rart før øra detter av...
Ventet den.
Come on, defacto. Du vet at ANM og jeg ofte ikke er enige på OT, men jeg føler ikke at det går ut over vår respekt for hverandre i andre deler av forumet. Vi kan jo ikke ha det slik. Og vi har det heller ikke, slik jeg opplever det.
 
A

ANM

Gjest
Når har vi vært uenige på OT baluba? Kan ikke huske siste tema jeg engasjerte meg i engang?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Når har vi vært uenige på OT baluba? Kan ikke huske siste tema jeg engasjerte meg i engang?
Vi har i alle fall ikke kranglet, så du kan gjerne stille det spørsmålet. :confused: Men, uansett så er det mange som er uenige med meg i underfora som OT men som viser meg den respekten jeg fortjener når vi diskuterer lyd og musikk. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når har vi vært uenige på OT baluba? Kan ikke huske siste tema jeg engasjerte meg i engang?
Vi har i alle fall ikke kranglet, så du kan gjerne stille det spørsmålet. :confused: Men, uansett så er det mange som er uenige med meg i underfora som OT men som viser meg den respekten jeg fortjener når vi diskuterer lyd og musikk. :)

Nå disktuerer jeg lite OT siden jeg er på et hifi forum..Men jeg har respekt for deg alikevel baluba.. ;)
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Vurderer en AT da platekompaniet har 20% på alt av AT for tiden. Har vurdert å legge inn noen spørsmål her inne, men ser det meste sklir ut i en evigvarende diskusjon og man er heldig om 10% av innleggene er saklige nok til å trekke noe fornuftig ut av. Reagerer også endel på mye personangrep her inne og altfor mye svada i forhold til emnetittelen. Så tilbake til emnet:

Vurderer å hive meg på LP-bølgen. Snuser litt på AT-LP5 eller LP1240 (litt usikker på utseende på sistnevnte dog). De blir å koste 3600 og 4000,- etter rabatten. Noen andre aktuelle kandidater fra Rega eller Pro-ject man bør vurdere? Annen pickup som passer godt til de to spillerne?
Ikke at jeg kan så mye om platespillere men jeg er fornøyd med min onkyo cp-1050. Her kan du lese litt om den: Den er i prisklassen der.

REVIEW: Onkyo CP-1050 - turntable with a personal style

Onkyo's CP-1050 Direct Drive Turntable Offers Extraordinary Speed Stability, Attractive "Retro" Looks | Analog Planet
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Vet ikke hva du er verdig jeg, vet ikke hvem du er. Du ble forklart hvorfor det ikke var noen vits å ta utsagnet mitt om Genelec så seriøst, du svarer med furt og surmagethet.
Så klart. For du kjenner meg ikke! Og man må jo kjenne hverandre for å diskutere på et nettfora, da kan man si det meste...
Å si at et surmaga innlegg bare var humor eller, jeg mente det ikke sånn, holder rett og slett ikke!
Vettu hva, i et slikt debatt miljø er ikke lett å være den som kommer sist inn og jeg skjønner hvorfor det er de samme surmaga gamlingene som går igjen i hver eneste debatt her inne. Det er ikke mange som tør å svare av de nye og det er det en grunn til. Men perfekt som du er, så er jo det selvsagt ikke noe man må tenke over! :rolleyes:
Mitt siste innlegg i denne debatten!
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Hei!

I kveld testet TV2 hjelper deg platespillere, fra 2500-5000kr.
Syntes dette var ganske interessant da jeg har lyst på en selv, men er vant til å høre at det er "dårlig" lyd i budsjettklassen.
I testen ble et band invitert hjem til en privatperson med et hifi anlegg til 600k hvor dem blindtestet den billigste mot den dyre.
Da var det klare forskjeller. Vinneren? Den dyre fra Audio Technica!

Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og?
Feks en til 10k vs en til 50k. Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?
Jeg tror ikke nødvendigvos at en platespiller til 10k låter bedre enn en dac til 10k. It's all about matching.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Denne tråden utartert seg nokså kjapt, og diskusjon om TV2's test gikk fort over på diskusjon mellom medlemmene. Jeg ser ikke helt hensikten med denne tråden slik den fremstår nå, og vær vennlig og ikke gå til angrep på hverandre. Alle er velkommen på forumet, både nye og gamle medlemmer.

Mvh
Høvdingen
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Enkelte her å forumet synes åpenbart at det er mer interessant å krangle enn å diskutere saklig. Kanskje finner man blant dem emner til en statsrådspost i USA etter valget?
Tilbake til saken: Det som etter min erfaring uansett blir galt, er å koble en budsjettspiller til et svinedyrt anlegg. Skal man vurdere hva spillerne egentlig er gode for, bør de testes ut med et anlegg som passer med hensyn til pris og ytelse.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Tilbake til saken: Det som etter min erfaring uansett blir galt, er å koble en budsjettspiller til et svinedyrt anlegg. Skal man vurdere hva spillerne egentlig er gode for, bør de testes ut med et anlegg som passer med hensyn til pris og ytelse.
Veldig interessant.

Var på platespiller-demokveld hos HFK for en stund siden og da ble det spilt på samme forsterkeri/kabling/høyttalere, men med forskjellige platespillere og pick-up'er.
For ordens skyld: det var de samme platene/låtene som ble spilt om igjen og om igjen.

Ok, jeg har litt nedsatt hørsel, men jeg klarte ikke å høre forskjell fra den rimeligste platespiller/pick-up kombo'en til den dyreste.
Så min konklusjon der og da var: kjøp den billigste og bruk resten på plater :)
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Tykkjer det hadde vore fint å finne ein komplett platespelar som ikkje kosta meir enn nokre få tusenlappar, og som likevel kunne spise moltefromasj saman med ekstremt gode digitaloppsett. For det er ikkje vanskeleg å høyre skilnad. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det eine er "best".
Bra sagt (resten også). Jeg har egentlig ikke sansen for vårt kollektive behov for å krangle om "bedre" eller "best". Vi gjør dette hele tiden: De høyttalerene er bedre enn de, BMW er bedre enn Audi, den PA-en låter bedre enn den, den fiskestanga er bedre enn, den <sett_inn_her> er bedre enn <___>. Digitalt kontra vinyl er forskjellig, med styrker og svakheter hos begge. De har ulike kvaliteter og dermed ulik preferanse blant oss (og kanskje brukområde), men jeg liker ikke bombastisk "bedre".

Skal man begi seg ut på en rangering, så må man kvantisere noen kriterier (altså objektivitet) og da må man enes om premissene for rangeringen. Det er vi ikke i nærheten av å klare fordi vi har alle så mange forskjellige utgangspunkt og innvinklinger. -- Som er helt greit. Dette handler ikke om rangering, det handler om å oppleve musikken.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur nok eg skulle klare å sette saman ein "fornuftig" vinylrigg til rundt 10 kkr. Men han hadde sjølvsagt vore mest "fornuftig" for meg og mine kriteriar.
Eg ser elles at eg slit med å sette saman ein fornuftsrigg til 5 kkr for tida....det måtte i så fall vere basert på bruktmarknad + ein DL103 - så då har i utgangspunktet kutta ambisjonane om å få skikkeleg 3D-lyd.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tilbake til saken: Det som etter min erfaring uansett blir galt, er å koble en budsjettspiller til et svinedyrt anlegg. Skal man vurdere hva spillerne egentlig er gode for, bør de testes ut med et anlegg som passer med hensyn til pris og ytelse.
Veldig interessant.

Var på platespiller-demokveld hos HFK for en stund siden og da ble det spilt på samme forsterkeri/kabling/høyttalere, men med forskjellige platespillere og pick-up'er.
For ordens skyld: det var de samme platene/låtene som ble spilt om igjen og om igjen.

Ok, jeg har litt nedsatt hørsel, men jeg klarte ikke å høre forskjell fra den rimeligste platespiller/pick-up kombo'en til den dyreste.
Så min konklusjon der og da var: kjøp den billigste og bruk resten på plater :)
Helt enig - beklager litt sent svar. Det er ingen grunn til å kaste bort penger på "forskjeller" som man ikke hører.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?
Tok nettopp en test på dette siden jeg har en dac til rundt 10 000 kr og en platespiller til noenlunde samme pris (pickup og RIAA inkludert). Testa med samme album/samme utgivelse både fra cd og lp som jeg snurra i gang samtidig og veksla mellom kildene via inngangsvelgeren på forsterkeren. Forskjellen var ikke spesielt stor, og det blir egentlig mest en smakssak hvilken lydsignatur man liker. Digitalt låt det generelt litt 'klarere' spesielt i diskanten, og det var naturligvis helt fravær av knitring og annen støy digitalt, mens de øvrige nyanseforskjellene nok mest kan tilskrives ganske ulike lydsignaturer siden dacen er fra Exposure og pickupen er Ortofon 2M Black.

Min subjektive konklusjon er vel at begge kildene låt noe forskjellig, men jeg kan ikke si at den ene låt klart bedre enn den andre. For å svare på det siterte spørsmålet blir det vel noe sånt: Nei, men det låter litt annerledes. Det skal dog nevnes at én dac låter ikke som en annen dac selv i samme prisklasse, her vil det være ulike lydsignaturer fra ulike produsenter. På samme måte låter jo ikke én platespiller som en annen platespiller heller, selv i samme prisklasse.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Her et klipp i fra sitat: Diskusjoner og uenigheter er bra i et diskusjonsforum, ja. Men prøv å holde seg til trådens tema, iaf helt frem til det "tørkes ut", hadde vært en klar fordel. Hvis ikke flyter alt ut i alt og ingenting, selv om det sikkert tilfredsstiller skrivekløen umåtelig.

Min kommentar: Når skrivekløen tar overhånd så uteblir ofte en saklig debatt. Moderatorer som skjønner når det skjer burde gi et korreks til vedkommende! Nemlig.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mange har begynt å tro at platespillere gir bedre lyd enn en DAC. Det er en misforståelse. En platespiller gir en annen lyd enn en DAC, men ikke bedre.
Pinnekjøtt gir en annen smak i kjeften en lutfisk. Jeg synes førstnevnte smaker best, naboen er uenig, hvem har rett?
Naboen.
Hvis naboen likevel ikke er i stand til å skille smaker kan fort det alternativet som ikke har noen smak i det hele tatt ende som det beste alternativet. Som i dette tilfellet. :rolleyes:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Høres ut som naboen er drita full også. Man kan vel ikke være edru og foretrekke lutefisk.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Lutefisk på lange,det er en kulinarisk nytelse det,servert kun med poteter og smeltet smør.Det moderne tilbehøret er for de som ikke liker
fisken og derfor må døyve lutefisk smaken med bacon,sennepsaus osv.
Saltet pinnekjøtt fremfor røkt,men begge må være uten gult fett.
Geit blir mye pinner og lite kjøtt,

Dette er like komplisert som HiFi;)
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mat-onani...

Havregryn med oboy og sukker ftw! :D
 
Topp Bunn