TV2 Hjelper deg tester platespillere! *Billige*

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.774
Antall liker
21.661
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva hadde dette vepsebolet vært om det ikke kom til nye stokker fra tid til annen?
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
Vel, nå er jo faktisk dette et diskusjonsforum, da. Er vi ikke alle her for å bli klokere på det som har med hifi og musikkgjengivelse å gjøre? Det er i hvert fall derfor jeg er her. Og den eneste måten å bli klokere er å la ulike idéer, forestillinger og erfaringer bryne seg mot hverandre. Hilsen wannabe-sokrates.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
Vel, nå er jo faktisk dette et diskusjonsforum, da. Er vi ikke alle her for å bli klokere på det som har med hifi og musikkgjengivelse å gjøre? Det er i hvert fall derfor jeg er her. Og den eneste måten å bli klokere er å la ulike idéer, forestillinger og erfaringer bryne seg mot hverandre. Hilsen wannabe-sokrates.
Diskusjoner og uenigheter er bra i et diskusjonsforum, ja. Men prøv å holde seg til trådens tema, iaf helt frem til det "tørkes ut", hadde vært en klar fordel. Hvis ikke flyter alt ut i alt og ingenting, selv om det sikkert tilfredsstiller skrivekløen umåtelig.
 

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
Er helt på linje med deg der ja. Skjønner ikke poenget med å på død og liv blande seg inn i diskusjoner hvis eneste formål er å fortelle at man er helt uenig i grunnlaget for hele diskusjonen, noe Svarthvitt tydeligvis finner stor glede i :confused:
Alle her inne vet at det finnes ulike tilnærminger til hobbyen. Om noen ønsker å diskutere kabler i en kabel-tråd så la de nå bare gjøre det. Alle andre trenger ikke blande seg inn i en slik tråd for å fortelle at forskjell på kabler er en umulighet. I en tråd hvor vinyl diskuteres er det like liten vits å disse vinylen for å fortelle at den er underlegen digitalt.
Det er ikke slik at et slikt innlegg kommer som en sjokkerende nyhet på noen av vinylentusiastene i dette tilfellet - det skaper bare unødig støy og irritasjon, og diskusjonene sklir helt ut.
Bedre å ta slike diskusjoner i tråder hvor man faktisk ønsker å sammenligne ulike tilnærminger, finne meninga med hifi eller lignende...det var nå mine 3 cents
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det, Slettix, henger ofte sammen med undervurdering av andres vurderingsevne og en overdreven vurdering av sine egne. (Hah, tygg på den setningen!:rolleyes:).

En annen forklaring er gode, gamle munndiare.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
Er helt på linje med deg der ja. Skjønner ikke poenget med å på død og liv blande seg inn i diskusjoner hvis eneste formål er å fortelle at man er helt uenig i grunnlaget for hele diskusjonen, noe Svarthvitt tydeligvis finner stor glede i :confused:
Alle her inne vet at det finnes ulike tilnærminger til hobbyen. Om noen ønsker å diskutere kabler i en kabel-tråd så la de nå bare gjøre det. Alle andre trenger ikke blande seg inn i en slik tråd for å fortelle at forskjell på kabler er en umulighet. I en tråd hvor vinyl diskuteres er det like liten vits å disse vinylen for å fortelle at den er underlegen digitalt.
Det er ikke slik at et slikt innlegg kommer som en sjokkerende nyhet på noen av vinylentusiastene i dette tilfellet - det skaper bare unødig støy og irritasjon, og diskusjonene sklir helt ut.
Bedre å ta slike diskusjoner i tråder hvor man faktisk ønsker å sammenligne ulike tilnærminger, finne meninga med hifi eller lignende...det var nå mine 3 cents
Presis! Det er nettopp det som gjør at det rykker i rapporteringsfingeren om dagen. Det er trollete å være misjonær på marker der man egentlig bør holde seg borte fra. Og vinylfolket trenger heller ikke blande seg inn i diskusjoner om DAC og sølvplater, noe de heller ikke gjør i samme grad. Hvis noen skriver i sine spørsmål at de er på jakt etter transistoreffekt og at rør er uaktuelt så insisterer ikke jeg på å fortsette med å dytte rør på dem.

Det var ikke ment å være ovenfra og ned, men noen må jo gi beskjed om at bak samlebetegnelsen gamle gubber befinner seg faktisk en variasjon av forskjellig kompetanse. Selvfølgelig finnes det også mange som har mest erfaring fra eget lytterom. Litt trist at svart-hvitt har slettes sine innlegg, for det ødelegger trådens progresjon for de som kommer til i etterkant. For det er jo ikke det at hans innlegg i seg selv er totalt ugyldige, de er bare feilplasserte.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Poenget mitt var at HFS åpenbart ikke bare tiltrekker seg dem som liker godlyd (high fidelity). Når hifi utvides til å bli andre ting enn gjengivelse av lyd på en måte som er tro mot kilden, får vi HFS slik sentralen er i dag. Dette er ikke ment som kritikk av noe som helst; det er kun en observasjon ;-)
Synes du nærmer deg trolling ved å utelate deg selv i disse observasjonene. Du har jo et "anlegg" med såpass store begrensninger at det knapt kan kalles hifi. Setter anlegg i hermetegn da de pyttesmå skoeskene du beundrer fra kjøkkenbordet, i mine øyne ikke kvalifiserer som anlegg.

Liker godt å reflektere litt og er ikke sen om å erkjenne at egne preferanser setter begrensninger, men du retter her skuddene utelukkende utad. Det er faktisk ikke særlig kledelig.
Nåja, om ikke disse Genelec høyttalerene skulle kvalifisere til å være hifi, så jeg ytterst interessert i å vite hvor grensen da ligger?

At han nærmer seg trolling, det er jeg enig i, men det blir litt å ta mannen, ikke ballen, det du driver med nå...
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
HFS i et nøtteskal om dagen. Spør om pre/power, så kommer noen nisser drassende med propaganda for aktive HT. I en tråd om vinyl(spiller), så dukker det opp noen som skal preke om digitalmediets erobringer. Spør om CD-spiller, så kan du banne på at noen ikke klarer å disse dette, og fremmer streamingens suverenitet. Osv...

Skulle tro noen ikke fikk oppmerksomhet som barn :rolleyes:
Er helt på linje med deg der ja. Skjønner ikke poenget med å på død og liv blande seg inn i diskusjoner hvis eneste formål er å fortelle at man er helt uenig i grunnlaget for hele diskusjonen, noe Svarthvitt tydeligvis finner stor glede i :confused:
Alle her inne vet at det finnes ulike tilnærminger til hobbyen. Om noen ønsker å diskutere kabler i en kabel-tråd så la de nå bare gjøre det. Alle andre trenger ikke blande seg inn i en slik tråd for å fortelle at forskjell på kabler er en umulighet. I en tråd hvor vinyl diskuteres er det like liten vits å disse vinylen for å fortelle at den er underlegen digitalt.
Det er ikke slik at et slikt innlegg kommer som en sjokkerende nyhet på noen av vinylentusiastene i dette tilfellet - det skaper bare unødig støy og irritasjon, og diskusjonene sklir helt ut.
Bedre å ta slike diskusjoner i tråder hvor man faktisk ønsker å sammenligne ulike tilnærminger, finne meninga med hifi eller lignende...det var nå mine 3 cents
Presis! Det er nettopp det som gjør at det rykker i rapporteringsfingeren om dagen. Det er trollete å være misjonær på marker der man egentlig bør holde seg borte fra. Og vinylfolket trenger heller ikke blande seg inn i diskusjoner om DAC og sølvplater, noe de heller ikke gjør i samme grad. Hvis noen skriver i sine spørsmål at de er på jakt etter transistoreffekt og at rør er uaktuelt så insisterer ikke jeg på å fortsette med å dytte rør på dem.

Det var ikke ment å være ovenfra og ned, men noen må jo gi beskjed om at bak samlebetegnelsen gamle gubber befinner seg faktisk en variasjon av forskjellig kompetanse. Selvfølgelig finnes det også mange som har mest erfaring fra eget lytterom. Litt trist at svart-hvitt har slettes sine innlegg, for det ødelegger trådens progresjon for de som kommer til i etterkant. For det er jo ikke det at hans innlegg i seg selv er totalt ugyldige, de er bare feilplasserte.
Jeg slettet innleggene fordi du ville rapportere dem.

Trådstarter spurte spesifikt om egenskaper i platespiller vs DAC*. At jeg da kom innom med vurderinger av transparens i DAC vs. platespiller, er vel ikke unaturlig?


*Sitat fra trådstarters innlegg:

"Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og?
Feks en til 10k vs en til 50k. Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?".
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Poenget mitt var at HFS åpenbart ikke bare tiltrekker seg dem som liker godlyd (high fidelity). Når hifi utvides til å bli andre ting enn gjengivelse av lyd på en måte som er tro mot kilden, får vi HFS slik sentralen er i dag. Dette er ikke ment som kritikk av noe som helst; det er kun en observasjon ;-)
Synes du nærmer deg trolling ved å utelate deg selv i disse observasjonene. Du har jo et "anlegg" med såpass store begrensninger at det knapt kan kalles hifi. Setter anlegg i hermetegn da de pyttesmå skoeskene du beundrer fra kjøkkenbordet, i mine øyne ikke kvalifiserer som anlegg.

Liker godt å reflektere litt og er ikke sen om å erkjenne at egne preferanser setter begrensninger, men du retter her skuddene utelukkende utad. Det er faktisk ikke særlig kledelig.
Nåja, om ikke disse Genelec høyttalerene skulle kvalifisere til å være hifi, så jeg ytterst interessert i å vite hvor grensen da ligger?

At han nærmer seg trolling, det er jeg enig i, men det blir litt å ta mannen, ikke ballen, det du driver med nå...
Overdrevet, ja. Men egentlig bare svar på tiltale.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg slettet innleggene fordi du ville rapportere dem.

Trådstarter spurte spesifikt om egenskaper i platespiller vs DAC*. At jeg da kom innom med vurderinger av transparens i DAC vs. platespiller, er vel ikke unaturlig?


*Sitat fra trådstarters innlegg:

"Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og?
Feks en til 10k vs en til 50k. Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?".
Viktig poeng, Svart-hvitt. Som jeg skrev litt lenger oppe: Ja, vi bedrevitende kvikkaser kan alltids tenke på hvordan vi formulerer oss. Men det går an å prøve å ikke være så hårsår også. Når trådstarter eksplisitt spør om platespiller vs dac, så kan ikke jeg skjønne annet enn at meninger om platespiller vs digital/dac må være kurante.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Bare en vennlig oppfordring. Kan dere ikke ta dere bryet å klippe litt i sitatene. Det blir jo så endeløst med skrolling! Pleeeease!
GJORT!
 
A

ANM

Gjest
Nåja, om ikke disse Genelec høyttalerene skulle kvalifisere til å være hifi, så jeg ytterst interessert i å vite hvor grensen da ligger?

At han nærmer seg trolling, det er jeg enig i, men det blir litt å ta mannen, ikke ballen, det du driver med nå...
Ta deg en bolle defacto! Dette var mellom meg og SvartHvitt. Han forstår godt at jeg er fornærmet og vonbroten fordi han ikke liker vinylen min og dermed ikke meg! ;)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg må si att jeg synes det er skuffende att takhøyden her inne ikke er større, alle må jo kunne ytre sine meninger fritt så lenge man ikke trakasserer andre. Synes ikke att svart-hvitt sine innlegg var noe upassende, såpass må vi tåle.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Med så mange bedrevitere i aksjon, kom jeg på en helt ubetalelig Sven Melander-sketsj som passer skummelt godt.

To karer sitter ved en bardisk og diskuterer ganske intenst. Den ene har åpenbart veldig mye bedre greie på det aller meste som diskuteres, så den andre karen utbryter frustrert:

-Nå vet jeg hvaslags fyr du egentlig er!
Javel?
Du er en sånn..en sånn dærre jævla Messerschmitt!!
- Men i all verden, det heter jo ikke Messerschmitt! Det heter besserwisser!
-Ja, der ser du ! Kødd!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg må si att jeg synes det er skuffende att takhøyden her inne ikke er større, alle må jo kunne ytre sine meninger fritt så lenge man ikke trakasserer andre. Synes ikke att svart-hvitt sine innlegg var noe upassende, såpass må vi tåle.
Jeg syntes nok kanskje at det ikke var så musikalsk å hinte om at de gamle gubbene her inne ikke besitter så mye reell kompetanse... :)

Men likevel enig. Og jo mer jeg tenker over det, Baluba, jo mindre ok synes jeg det innlegget ditt var der du skrev om rapportering osv. Den type ordbruk - fra en person som har vært såpass lenge på HFS og er blant veteranene her inne - opplever jeg egentlig som en form for maktbruk. Som svart-hvitt skrev, spurte trådstarter eksplisitt om vinyl vs dac. Og det gir meg faktisk en litt uggen følelse som forumbruker at trusler om rapportering blir brukt i det som tross alt er en ganske normal - om enn litt heftig - meningsutveksling. Jeg kan forstå at du blir irritert. Men det er jo en del av livet det også, både IRL og her på HFS? Hvorfor ikke bare påpeke det på en enkel og ryddig måte: At du reagerer på det Svart-hvitt skrev om kompetansen osv til de gamle gubbene her inne?

Denne south park-låta føles forøvrig passende her:
 
A

ANM

Gjest
Ja, dette med Trigger Warning og Safe Space er noe som provoserer meg. Tie ihjel meninger med PK er det farligste vi gjør. Verste jeg hører: Jeg har humoristisk sans, men dette.....
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ja, dette med Trigger Warning og Safe Space er noe som provoserer meg. Tie ihjel meninger med PK er det farligste vi gjør.
Øy, hva er galt med PK? Der trigget du et sårt punkt for meg! Og det HELT uten forvarsel! Tråkket rett inn i min safe space! Tror jeg må gå og spise litt salat for å trøste meg :p
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Sier du det? Ytringsfrihet handler ikke om at det som ytres skal stå uimotsagt, så vidt jeg vet...
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Sier du det? Ytringsfrihet handler ikke om at det som ytres skal stå uimotsagt, så vidt jeg vet...
Nei, det har du rett i. Men rapporterings-trusler, og påfølgende oppfordringer om å pelle seg over til AVforum feks, går lenger enn bare å argumentere i mot. Da lefler man med aktivt å innskrenke ytringsrommet.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jøsses. "Innskrenke ytringsrommet", du. Det høres nesten ut som en bekymringsmelding til menneskerettighetskommisjonen. Det kan være vi trenger litt perspektiv her. Så vidt jeg erindrer, var balubas reaksjon forankret i at han mente S/Hv generaliserte fleres erfaringsgrunnlag og grenset til trolling ved å leke besserwisser i tråder som helt konkret tok for seg andre ting enn det han følte for å misjonere om. I min bok er det en helt legitim reaksjon, med tanke på at S/Hv har hatt litt vel insisterende tendenser både i denne og i andre tråder. Det baluba også understreker, er at han er fristet til å rapportere, men ikke gjør det fordi han føler seg sikker på at S/Hv ikke er bevisst trollesidene ved innleggene sine. Er dette en trussel for ytringsfriheten eller ytringsrommet og dermed takhøyden her? Virkelig??

Personlig sliter jeg mer med å forstå S/Hvs reaksjon på det hele. Han sletter alt han har skrevet, under dekke av at han sto i fare for å bli rapportert. Det gjorde han slett ikke, om vi leser balubas innlegg. Det kan tolkes som en furten og infantil reaksjon på motbør, noe som slett ikke bedrer ytringskårene her, det heller.
For ikke å snakke om at det reiser et sentralt spørsmål. Er det fordi han ikke står for det han har skrevet lenger?
Evt, betrakter han det at noen bruker "rapportere" i en setning hvor hans nick også nevnes som en så stor trussel at han finner det best å forsvinne?
Uansett viser det vel ingen langt fremskreden ryggrad, for å si det sånn.
 
Sist redigert:

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Innlegg
241
Antall liker
212
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Jeg slettet innleggene fordi du ville rapportere dem.

Trådstarter spurte spesifikt om egenskaper i platespiller vs DAC*. At jeg da kom innom med vurderinger av transparens i DAC vs. platespiller, er vel ikke unaturlig?


*Sitat fra trådstarters innlegg:

"Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og?
Feks en til 10k vs en til 50k. Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?".
Viktig poeng, Svart-hvitt. Som jeg skrev litt lenger oppe: Ja, vi bedrevitende kvikkaser kan alltids tenke på hvordan vi formulerer oss. Men det går an å prøve å ikke være så hårsår også. Når trådstarter eksplisitt spør om platespiller vs dac, så kan ikke jeg skjønne annet enn at meninger om platespiller vs digital/dac må være kurante.
Det var vel ikke dette det ble reagert på heller da. Det gikk jo mer på svart-hvitts generelle betraktninger og kommentarer om gretne gamle gubber som ikke skjønner hva hifi egentlig er for noe, at hifisentralen er et studie for sosiologene og at digitalt helt opplagt er bedre enn vinyl som et udiskutabelt faktum som var problemet her tenker nå jeg.
Nå er jo alle innleggene fra svart-hvitt slettet, dermed blir tråden vanskelig å forstå for nye lesere.

Dersom vi alle sammen kunne diskutert her inne på samme måte som om vi hadde diskutert ansikt til ansikt hadde mye vært gjort. Svart-hvitt er sikkert en hyggelig kar, men måten han ordla seg på i denne tråden virket ikke særlig hyggelig. Og bare for å ha det sagt - jeg føler meg på ingen måte truffet da jeg hverken er gretten, gammel eller gubbe. Man kan kalle meg for mye, men hårsår er ikke en spesielt treffende betegnelse. Jeg har meget godt hårfeste og tjukt hår :)

Dette er forøvrig ikke noe som er spesielt for hifisentralen - slik er det på de aller, aller fleste anonyme diskusjonsfora på nettet dessverre. I grunnen pussig at det skal være slik, men sånn er det nå en gang.
 
L

Larkus

Gjest
Utrolig tråd. Den gikk av hengslene allerede i innlegg #3. Men jeg hiver meg på i kranglingen jeg også.
La det være sagt en gang for alle. De virkelig gode pressingene/innspillingene på vinyl overgår CD med god margin. Legg øre til f.eks. Harry Belafonte At Carnegie Hall på vinyl, innspilt med veldig enkel teknikk i 1958. Samme innspilling på CD faller totalt igjennom når det gjelder følelsen av "å være tilstede" da det skjedde. Magien forsvinner, rett og slett. Dette er en innspilling som naturligvis er gjort analogt. Dagens nye vinylutgivelser er naturligvis gjort digitalt, helt fra start. Når dette skal overføres til vinyl er det et eller annet som går skeis, og dermed så låter vinylen også dårlig. Og i 99% av tilfellene er det komprimert til helvete.

Fasit:
Analoge opptak låter uten unntak best på vinyl når håndverket er gjort skikkelig.
Digitale opptak låter stort sett best på CD, men det finnes en god del unntak.
De beste analoge opptakene på vinyl slår alt på CD, uansett!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jøsses. "Innskrenke ytringsrommet", du. Det høres nesten ut som en bekymringsmelding til menneskerettighetskommisjonen. Det kan være vi trenger litt perspektiv her. Så vidt jeg erindrer, var balubas reaksjon forankret i at han mente S/Hv generaliserte fleres erfaringsgrunnlag og grenset til trolling ved å leke besserwisser i tråder som helt konkret tok for seg andre ting enn det han følte for å misjonere om. I min bok er det en helt legitim reaksjon, med tanke på at S/Hv har hatt litt vel insisterende tendenser både i denne og i andre tråder. Det baluba også understreker, er at han er fristet til å rapportere, men ikke gjør det fordi han føler seg sikker på at S/Hv ikke er bevisst trollesidene ved innleggene sine. Er dette en trussel for ytringsfriheten eller ytringsrommet og dermed takhøyden her? Virkelig??
Som sagt: Jeg synes det var/er helt ok å si fra om hva man synes om andres framferd. Og som allerede sagt, så synes jeg også at det var grunn til å reagere på noen av formuleringene til svart-hvitt i denne tråden, de var ikke så konstruktive (og de skaper forutsigbart nok sinte motreaksjoner). Men ja, å begynne å skrive om rapportering - selv om man sier at man ender med ikke å gjøre det - ER en innskrenking av takhøyden. Ser du virkelig ikke det? Det er litt som å si til kjæresten sin: "Altså, jeg KUNNE ha gjort det slutt med deg pga dette, men jeg velger å ikke gjøre det, fordi...". Det er ikke helt analogt, men det får kanskje fram poenget - bare det å nevne slike trusler er en form for ganske kraftig maktbruk. Da er det nesten bedre å trykke på rapporteringsknappen, hvis man mener at det rent faktisk er grunn til rapportering. Enten er ting i tråd med regelverket, eller så er det ikke det.

Og altså: Trådstarteren her trakk eksplisitt inn vinyl vs. dac selv. Det var ikke en ren vinyltråd. Da er det helt kurant å skrive om hva man mener om forskjellene på vinyl og dac. Men så mener nå jeg at den beste måten å nå frem med sitt syn er å anerkjenne kompetansen til de man er uenig med også, og det gjorde vel ikke akkurat min oppegående meningsfelle Svart-hvitt i dette tilfellet.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg slettet innleggene fordi du ville rapportere dem.

Trådstarter spurte spesifikt om egenskaper i platespiller vs DAC*. At jeg da kom innom med vurderinger av transparens i DAC vs. platespiller, er vel ikke unaturlig?


*Sitat fra trådstarters innlegg:

"Så da er spørsmålet mitt, er det såpass lett hørbare forskjeller mellom dyrere platespillere og?
Feks en til 10k vs en til 50k. Er er platespillere til 10k bedre enn en DAC til 10k, lydmessig?".
Viktig poeng, Svart-hvitt. Som jeg skrev litt lenger oppe: Ja, vi bedrevitende kvikkaser kan alltids tenke på hvordan vi formulerer oss. Men det går an å prøve å ikke være så hårsår også. Når trådstarter eksplisitt spør om platespiller vs dac, så kan ikke jeg skjønne annet enn at meninger om platespiller vs digital/dac må være kurante.
Det var vel ikke dette det ble reagert på heller da. Det gikk jo mer på svart-hvitts generelle betraktninger og kommentarer om gretne gamle gubber som ikke skjønner hva hifi egentlig er for noe, at hifisentralen er et studie for sosiologene og at digitalt helt opplagt er bedre enn vinyl som et udiskutabelt faktum som var problemet her tenker nå jeg.
Nå er jo alle innleggene fra svart-hvitt slettet, dermed blir tråden vanskelig å forstå for nye lesere.

Dersom vi alle sammen kunne diskutert her inne på samme måte som om vi hadde diskutert ansikt til ansikt hadde mye vært gjort.
(...)

Dette er forøvrig ikke noe som er spesielt for hifisentralen - slik er det på de aller, aller fleste anonyme diskusjonsfora på nettet dessverre. I grunnen pussig at det skal være slik, men sånn er det nå en gang.
Enig i dette.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vinyl-guruene ute i den store verden snakker om den tredje generasjonen med utvikling innen vinylavspilling i våre dager, en generasjon som ikke lider under de samme gamle svakhetene lydmessig som tidligere.
Kan du utdype dette noe mer?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sier du det? Ytringsfrihet handler ikke om at det som ytres skal stå uimotsagt, så vidt jeg vet...
Nei, det har du rett i. Men rapporterings-trusler, og påfølgende oppfordringer om å pelle seg over til AVforum feks, går lenger enn bare å argumentere i mot. Da lefler man med aktivt å innskrenke ytringsrommet.
Det var da ingen trussel, men jeg skrev rett ut at ingen har tidligere trigget den følelsen i meg før nå. Rett og slett fordi det minner om trolling når man hele tiden legger opp til konflikt omkring temaer. Og det helt bevisst. At jeg faktisk skulle rapportere har jeg aldri skrevet, bare at det fristet meg når ting ligner så mye på trolling.

Hvem som overreagerer her kan kanskje diskuteres, men å være så pisseredd for å bli rapportert at man ikke lenger våger å stå for det man har stått for til nå kan kun besvares med if you can't stand the heat get out of the kitchen, som en annen skrev. Dette er rett og slett latterlig. Ingen begrenser noe som helst, men det må da være lov å påpeke at noen oppfører seg som definisjonen på et nett-troll og dermed får passet påskrevet. Troll blir normalt bare rapportert, men jeg har i alle fall gitt den "tiltalte" tvilen tilgode. Men samtidig var det en stram oppfordring til å la diskusjoner som handler om et bestemt tema være innenfor det temaet, noe som langtfra alltid er tilfelle med svart-hvitt. Og det pågår i nesten alle tråder som omhandler vinyl. Det er tøysete på grensen til trolling, og bygger i tillegg på liten erfaring og null respekt for de som besitter lang erfaring.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
S-H har to kjepphester, som gjenspeiler det han har hjemme. Det ene er aktive HT og det andre er digital kilde. Med denne ballasten disser han alt annet, ofte i utider, og ruller gjerne frem kanonene når det skal gjøres, jfr Slettix' eksempler i innlegg #66. Samme gnålet (trolling) hadde vi også i en tråd jeg startet der jeg spurte spesifikt om pre/power kontra integrert. Tråden druknet snart i støy fra (bla) herr S-H sin ivrige misjon for aktive HT. Den gangen holdt jeg som TS en høflig tone og minnet om trådens tema, men han var for opptatt av sin egen stemme til å besinne seg. Ser ikke ut til at han har "tatt sin medisin" siden den gangen heller. Jeg tror nok det vi diskuterer nå, er en konsekvens av hans opptreden i flere tråder. Det er altså ikke snakk om å begrense takhøyder for de som ønsker å være saklige.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er lenge sidan eg har gidda krangle i trådane. Det er gøy, pg var med på å få meg til å engasjere meg i sjangeren, i staden for berre å skrive stilar under tittelen "fortel om ein fin dings". Men krangel tek tid, og flyttar fokus til tema som ikkje er interessante. Jaja.

Attende til TV-2-Folk-flest-platespelarar. For det var vel det som var utgangspunktet...?

Tykkjer det hadde vore fint å finne ein komplett platespelar som ikkje kosta meir enn nokre få tusenlappar, og som likevel kunne spise moltefromasj saman med ekstremt gode digitaloppsett. For det er ikkje vanskeleg å høyre skilnad. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det eine er "best".

Ikkje alle har erfaring med dei heilt brutale oppsetta, det vere seg digitale eller analoge. Det let meir "organisk" (om eg skal trykkje me litt svulstig ut). Men sjølv om kvaliteten veks med både pris og ambisjonsnivå, er skilnaden endå meir tydeleg "der oppe". Og det er nødvendig med andre perfeksjonsstrategiar enn 0% vrenging for å gjere lyden betre.

Dei aller beste pickupane har altså ikkje digitallyden som ideal. Dei spelar med ein viss eigenlyd, ein slags intonasjon (det vert for valdsamt å kalle dette "farging"), som påverkar iallfall mi musikkoppleving i positiv lei.

Ein analog til høgtalarar: får du snorrett frekenskurve, vert det ganske travel lydattgjeving av dei fleste innspelingar av ein viss kvalitet...
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Utrolig tråd. Den gikk av hengslene allerede i innlegg #3. Men jeg hiver meg på i kranglingen jeg også.
La det være sagt en gang for alle. De virkelig gode pressingene/innspillingene på vinyl overgår CD med god margin. Legg øre til f.eks. Harry Belafonte At Carnegie Hall på vinyl, innspilt med veldig enkel teknikk i 1958. Samme innspilling på CD faller totalt igjennom når det gjelder følelsen av "å være tilstede" da det skjedde. Magien forsvinner, rett og slett. Dette er en innspilling som naturligvis er gjort analogt. Dagens nye vinylutgivelser er naturligvis gjort digitalt, helt fra start. Når dette skal overføres til vinyl er det et eller annet som går skeis, og dermed så låter vinylen også dårlig. Og i 99% av tilfellene er det komprimert til helvete.

Fasit:
Analoge opptak låter uten unntak best på vinyl når håndverket er gjort skikkelig.
Digitale opptak låter stort sett best på CD, men det finnes en god del unntak.
De beste analoge opptakene på vinyl slår alt på CD, uansett!
Er det ikke slik at man må lage en vinyl-master (også digital selvsagt)? Og at vinyl-masteren i mange tilfeller vil være mindre komprimert enn CD/digitale-versjoner. Jeg synes i hvert fall at de fleste skivene jeg kjøper hører bedre ut på vinyl.

...Og hvis det er noen som lurer på hvor hifi-jentene er, så kan jeg opplyse at de er hjemme hos meg og hører på vinyl :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den utslitte frasen "organisk" er bare utslitt fordi den har blitt brukt så mye, men det betyr ikke at det ikke er en treffende måte å beskrive det på. Opptakene er strengt tatt ikke helt nøytrale de heller, i alle fall ikke med elektrifisert musikk. Så om en gitt farging kler totalopplevelsen så er det utelukkende positivt, for både helt nøytrale opptak og gjengivelse er en illusjon som er mindre realistisk enn den illusjonen hifi er i seg selv. :)

Btw, Genelec 1030A, som er en av de mest respekterte midfield-monitorene som har vært produsert, er heller ikke helt nøytral. Men den er et glimrende verktøy hvis du kjenner den godt, akkurat som Yamaha NS-10 og 20. Med de høyttalerne jeg har i dag har jeg oppdaget det jeg vil kalle småfeil i egne produksjoner som skyldes nettopp det.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det er lenge sidan eg har gidda krangle i trådane. Det er gøy, pg var med på å få meg til å engasjere meg i sjangeren, i staden for berre å skrive stilar under tittelen "fortel om ein fin dings". Men krangel tek tid, og flyttar fokus til tema som ikkje er interessante. Jaja.

Attende til TV-2-Folk-flest-platespelarar. For det var vel det som var utgangspunktet...?

Tykkjer det hadde vore fint å finne ein komplett platespelar som ikkje kosta meir enn nokre få tusenlappar, og som likevel kunne spise moltefromasj saman med ekstremt gode digitaloppsett. For det er ikkje vanskeleg å høyre skilnad. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det eine er "best".

Ikkje alle har erfaring med dei heilt brutale oppsetta, det vere seg digitale eller analoge. Det let meir "organisk" (om eg skal trykkje me litt svulstig ut). Men sjølv om kvaliteten veks med både pris og ambisjonsnivå, er skilnaden endå meir tydeleg "der oppe". Og det er nødvendig med andre perfeksjonsstrategiar enn 0% vrenging for å gjere lyden betre.

Dei aller beste pickupane har altså ikkje digitallyden som ideal. Dei spelar med ein viss eigenlyd, ein slags intonasjon (det vert for valdsamt å kalle dette "farging"), som påverkar iallfall mi musikkoppleving i positiv lei.

Ein analog til høgtalarar: får du snorrett frekenskurve, vert det ganske travel lydattgjeving av dei fleste innspelingar av ein viss kvalitet...
Takk for at du deler, Arve. Det er alltid interessant å lese det du skriver, og synes du har en vidunderlig fredsæl måte å forholde deg til oss iltre skrikhalser. Et eksempel til etterfølgelse, rett og slett.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk for pene ord, OlavE. Eg raudnar nesten her eg sit...

Det digitale har eg ikkje noko imot. Ei av dei verkelege råskinnvinylplatene eg har i samlinga, er 1812overtura på Telarc. Digital som berre juling, men likevel svært "organisk" (takk, Baluba, for oppmuntringa til bruk av ein allegori eg sjølv opplever som god). Det vil seie - vi snakkar då om vinylutgåva. CD-versjonen er trist i samanlikning. Sjølv om det ikkje er komprimering å snakke om.

Samstundes er det mange døme på at analoge opptak let betre på vinyl enn på digitale media. Eg kan trekkje fram den legendariske RCA LSC 2446 Sheherazade. Spelt inn i 1960, av dei to beste lydfolka RCA nokonsinne har hatt tilgong på Mohr/Layton. Opptaket er veldig dynamisk, men held seg perfekt innanfor teipen sin kapasitet. I dei svakaste pianissimopartia er det veldig vanskeleg å registrere bandsus, og du merkar heller ikkje vrengingsfenomen når det brakar laust med fortissimo.
Ein vil naturlegvis kunne hevde at overføringane av masterteipen ikkje har hatt like vilkår. Vinylpressinga mi er frå midten av 60-talet (tredjegenerasjons), og overføringa til (SA)CD skedde på 90-talet, då bandet var nesten 40 år gammalt. Men denne innvendinga fell vekk når ein samanlknar CDversjonen med nye spesialpressingar av same innspeling, som er overførte frå masterteipen rundt år 2003.

Eg ser at andre har gjort same observasjon når det gjeld ulike versjonar av "Belafonte in Carnieige Hall". CD-versjonane eg har (og har høyrt) er langt frå vinylkvaltet, både i orginal fyrsteutgåve og i anno 2015-superpressing.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Sier du det? Ytringsfrihet handler ikke om at det som ytres skal stå uimotsagt, så vidt jeg vet...
Nei, det har du rett i. Men rapporterings-trusler, og påfølgende oppfordringer om å pelle seg over til AVforum feks, går lenger enn bare å argumentere i mot. Da lefler man med aktivt å innskrenke ytringsrommet.
Det var da ingen trussel, men jeg skrev rett ut at ingen har tidligere trigget den følelsen i meg før nå. Rett og slett fordi det minner om trolling når man hele tiden legger opp til konflikt omkring temaer. Og det helt bevisst. At jeg faktisk skulle rapportere har jeg aldri skrevet, bare at det fristet meg når ting ligner så mye på trolling.

Hvem som overreagerer her kan kanskje diskuteres, men å være så pisseredd for å bli rapportert at man ikke lenger våger å stå for det man har stått for til nå kan kun besvares med if you can't stand the heat get out of the kitchen, som en annen skrev. Dette er rett og slett latterlig. Ingen begrenser noe som helst, men det må da være lov å påpeke at noen oppfører seg som definisjonen på et nett-troll og dermed får passet påskrevet. Troll blir normalt bare rapportert, men jeg har i alle fall gitt den "tiltalte" tvilen tilgode. Men samtidig var det en stram oppfordring til å la diskusjoner som handler om et bestemt tema være innenfor det temaet, noe som langtfra alltid er tilfelle med svart-hvitt. Og det pågår i nesten alle tråder som omhandler vinyl. Det er tøysete på grensen til trolling, og bygger i tillegg på liten erfaring og null respekt for de som besitter lang erfaring.
Baluba, jeg er ikke enig. Jeg tror du undervurderer din egen autoritet her på forumet. Å skrive noe slikt sender et veldig sterkt signal - særlig når det kommer fra en fyr som ellers er fredsæl og ikke flyr i tottene på folk. Å skrive at du vurderer å rapportere, er en trussel. Å hevde at det ikke er det, er litt i samme gate som å si "dette er ikke en trussel, men en advarsel". Joa.

Dessuten, som allerede sagt: Dette var faktisk ikke en ren vinyl-tråd. Trådstarter spurte om lydkvalitet på vinylspiller vs. dac. Da er det ikke trolling å diskutere det. Det andre, det med respekt eller mangel på respekt for gubber med erfaring, dreier seg ikke om trolling. Det dreier seg vel heller om hvilken ærbødighet man skal/bør vise overfor folk som har mer erfaring enn en selv. Men det skal sies at å stemple noen som et "nett-troll" viser nøyaktig like lite ærbødighet - kanskje er det til med enda mindre ærbødighet i den formuleringen.

Jeg reagerte på formuleringene til Svart-hvitt i denne tråden da jeg først leste dem. Og jeg reagerer også på dine formuleringer både før i tråden og nå. Og jeg reagerte på dine trusler/advarsler om rapportering. Jeg synes rett og slett at vi alle fortjener å bli møtt med og bli omtalt med respekt. Det inkluderer deg, det inkluderer svart-hvitt, det inkluderer gubbene på forumet. Hilsen moralisten.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Baluba, jeg er ikke enig. Jeg tror du undervurderer din egen autoritet her på forumet. Å skrive noe slikt sender et veldig sterkt signal - særlig når det kommer fra en fyr som ellers er fredsæl og ikke flyr i tottene på folk. Å skrive at du vurderer å rapportere, er en trussel. Å hevde at det ikke er det, er litt i samme gate som å si "dette er ikke en trussel, men en advarsel". Joa.

Dessuten, som allerede sagt: Dette var faktisk ikke en ren vinyl-tråd. Trådstarter spurte om lydkvalitet på vinylspiller vs. dac. Da er det ikke trolling å diskutere det. Det andre, det med respekt eller mangel på respekt for gubber med erfaring, dreier seg ikke om trolling. Det dreier seg vel heller om hvilken ærbødighet man skal/bør vise overfor folk som har mer erfaring enn en selv. Men det skal sies at å stemple noen som et "nett-troll" viser nøyaktig like lite ærbødighet - kanskje er det til med enda mindre ærbødighet i den formuleringen.

Jeg reagerte på formuleringene til Svart-hvitt i denne tråden da jeg først leste dem. Og jeg reagerer også på dine formuleringer både før i tråden og nå. Og jeg reagerte på dine trusler/advarsler om rapportering. Jeg synes rett og slett at vi alle fortjener å bli møtt med og bli omtalt med respekt. Det inkluderer deg, det inkluderer svart-hvitt, det inkluderer gubbene på forumet. Hilsen moralisten.
Og hva håper du å oppnå ved å fortsette og fortsette å gnage på dette, fred og fordragelighet?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Baluba, jeg er ikke enig. Jeg tror du undervurderer din egen autoritet her på forumet. Å skrive noe slikt sender et veldig sterkt signal - særlig når det kommer fra en fyr som ellers er fredsæl og ikke flyr i tottene på folk. Å skrive at du vurderer å rapportere, er en trussel. Å hevde at det ikke er det, er litt i samme gate som å si "dette er ikke en trussel, men en advarsel". Joa.

Dessuten, som allerede sagt: Dette var faktisk ikke en ren vinyl-tråd. Trådstarter spurte om lydkvalitet på vinylspiller vs. dac. Da er det ikke trolling å diskutere det. Det andre, det med respekt eller mangel på respekt for gubber med erfaring, dreier seg ikke om trolling. Det dreier seg vel heller om hvilken ærbødighet man skal/bør vise overfor folk som har mer erfaring enn en selv. Men det skal sies at å stemple noen som et "nett-troll" viser nøyaktig like lite ærbødighet - kanskje er det til med enda mindre ærbødighet i den formuleringen.

Jeg reagerte på formuleringene til Svart-hvitt i denne tråden da jeg først leste dem. Og jeg reagerer også på dine formuleringer både før i tråden og nå. Og jeg reagerte på dine trusler/advarsler om rapportering. Jeg synes rett og slett at vi alle fortjener å bli møtt med og bli omtalt med respekt. Det inkluderer deg, det inkluderer svart-hvitt, det inkluderer gubbene på forumet. Hilsen moralisten.
Og hva håper du å oppnå ved å fortsette og fortsette å gnage på dette, fred og fordragelighet?
Ja.
 
Topp Bunn