Klær, briller og klokker Turklær og tursko??

R

rico

Gjest
Mange detalejer som spiller inn ja. Hadde 4 mnd. på Svalbard i sommer/høst hvor vi gjorde de forskjelligste ting og prøvde ut enda mer. Det er kun èn måte å finne ut hvor bra ting er, bruk det hardt!. Med veldig få unntak har jeg tilgode å treffe på butikkpersonale som kan mye!

Gore kom for ikke lenge siden med en ny type Gore-Tex, Active shell. Dette er etter sigende det letteste og mest pustende materialet som er kommet fra den kanten. En av de store (og beste...) produsentene av skall klær var tidlig ute med et plagg beregnet på hard og aktiv bruk med dette materialet, masse svetting altså. Vi fikk prøve noen eks. og satte på tur i regnvær for bl.a. å teste denne nye jakken som virket veldig bra. Sømmene var festet på en for meg ny måte, virket som de var "stanset" i sammen, ingen sveising eller liming. Utrolig lett og en "ikke tilstede følelse" som var veldig bra. Etter noen timer oppover i motvind og regn så kjente jeg at jeg begynte å bli våt på brystet, syntes det var veldig rart og tok av meg jakken og så til min store forbløffelse at det var ingen klaff eller lignende bak glidelåsen, det var det heller ikke på utsiden, vannet kom rett og slett inn gjennom glidelåsen. Jakken er laget veldig minimalistisk, det er av en eller annen grunn de siste årene blitt veldig populært å spare 10 gram. Her hadde de altså bommet skikkelig. Så detaljene er viktige og glidelåsen er en viktig del av jakka...Det hører med at produsenten er blitt kontaktet og har lovet å svare.

4 mnd. på Svalbard er vel i korteste laget for utprøving.
I tillegg til de 140-160 dagene pr. år jeg har i høyfjellet her i landet.:)
Til Svalbard er det minst èn gang i året. Man sliter mer klær på Svalbard på 1 uke enn på 10 sauesankinger.

Dessuten så hadde nok den glidelåsen lekket like mye på en dagstur til GP.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.006
Antall liker
8.312
Torget vurderinger
1
Hva jobber du med? -bare sau og friluftsliv på fritida?
 
R

rico

Gjest
Ingen sau selv om jeg har hatt noen mil etter slike også. Ymir driver med sau.

Stor sett all fritid blir brukt ved mitt lille krypinn på fjellet pluss litt rundtomkring. Motoet er å jobbe så lite som mulig og kose meg så mye som mulig.:)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
For dem som bor i Bergen kan jeg tipse om at Finn Mohn på Danmarksplass (I enden av Solheimsgaten inn på plassen etter Solbrød) selger ut hele butikken til halv pris nå. Var innom der i dag og de har et stort utvalg i bla.a. Helly Hansen, jakker, sko, regntøy, etc. Både fritidsklær og arbeidstøy. Her kan man virkelig gjøre gode kjøp!
 
Y

ymir

Gjest
Ingen sau selv om jeg har hatt noen mil etter slike også. Ymir driver med sau.

Stor sett all fritid blir brukt ved mitt lille krypinn på fjellet pluss litt rundtomkring. Motoet er å jobbe så lite som mulig og kose meg så mye som mulig.:)
Ymir driver ikke med sau.Driver bare med litt avløysning.Sauesanking og fjellturer er bare hobby,dvs ubetalt og lystbetont ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
På denne årstiden er en god parka eller en ekstra lang jakke gull verdt, det å kunne ta på seg "sommeren" når en skal ut er undervurdert.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette er nok stedet for disse.

5.JPG

Hentet meg et par sånne i dag. Sponset av jobben, no less! Adidas GSG 9.2

Førsteinntrykket etter en dags lett bruk er en utrolig behagelig støvel. Lett og føyelig, lite ankelstøtte (som jeg har savnet på Alfa M77). Men likevel gir de en veldig god 'kontakt' mellom foten og såla, sånn at jeg synes jeg står stødigere likevel. Adidasstripene på siden tror jeg er et kunststoff som er mindre elastisk enn lær, slik at foten holdes fint på rett plass i støvelen. Såla er støtdempende på en måte som nesten ligner joggesko. De gamle Alfastøvlene føles som en huntonittplate limt under foten i forhold. Disse skal jeg ha på tur, og mene mer om. Løfterikt, men vi får se.

Et par merkverdigheter. Jeg har aldri hatt fottøy som setter like mye merker på gulvet. Kanskje det bedrer seg med med en vask og litt bruksslitasje. Uansett dette er utendørssko. Ellers er de spinnvillt små i størrelsene. Jeg gikk fra 43 til 44 2/3, og enda føles de kanskje hakket mindre!
 
Sist redigert av en moderator:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.704
Antall liker
5.155
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg er på utkikk etter regnjakke/turjakke uten å tømme lommeboka helt. Går ca 2 timer i skogen med bikkjene om dagen, så greit å holde seg tør. Trenger ikke være så varm, tar heller mer klær under slik at jeg bruke jakke både på sommeren og senhøsten. Har kikket på denne : Fjällräven Bäck Jakke

erfaringer evt andre anbefalinger i samme prisklasser?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
4.545
Torget vurderinger
1
^ lettvektsjakkene enten det er goertex packlite eller annet (f.eks. begrans variantene helium og super lett) er naturlig nok mindre slitesterke enn de kraftigere typene skalljakke. «Til lett» bruk uten sekk så gjør det kanskje ikke så stor forskjell. Jeg synes lettevktsjakker er vesentlig mer behagelig enn «vanlige» 3-lagsjakker når thermometeret stiger.

2-lagsjakker (jf. bergans Trolltind) med mesh/netting-for er mer behagelige (lunere) når man bare har T-skjorte under jakka å sommeren. Foret gir også en svak isolasjonseffekt som kan være greit under vekslende forhold. Bergans sine 2-lagsjakker er også ofte mykere i stoffet og mer bevegelige enn «tilsvarende» 3-lagsjakker.

mvh
KJ
 
Topp Bunn