Klær, briller og klokker Turklær og tursko??

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Ser det er flere jegere og turfolk her på forumet,så derfor en liten forespørsel her.
Er på utkikk etter turklær ( bukse og jakke) Skal brukes som turjakke/bukse i fjellet (Vår/sommer/høst- eller rettere siden jeg snakker om NordNorge: Høst/høst/høst klær) Disse må tåle litt (les: ganske bra med) regn men MÅ puste godt slik at en ikke blir våt innenfra.
Har dere noen tips så kom med. Gjerne en i : ultimate klær og en i litt mer moderat prisklasse.
Er også ute etter fjellsko, som må være lettest mulig og være over ankel. Noen tips? (gjerne gore tex e.l.)
PS: er ikke ute etter mote klær,men gode bruksklær

Mvh Jan I
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fjällreven klær og Crispi sko er iallfall to trygge kort.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Bergans Breheimen funker. Sjekk forøvrig Oslo sportslager og Sportsnett for gode, pustende bukser og gode støvler. Særlig støvler på Oslo sportslager
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Bruker for tiden 3 lags fra hagløfs og er godt fornøyd med det, har fungert utmerket til både rufsete dager om sommeren, og kalde toppturer i troms på vinterstid. De har varianter som kanskje kan passe dit bruk, pris stort sett mellom 3-5k per plagg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.002
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Såg Norrøna hadde ei ny jakke, men prisklassen er ikkje moderat...3800 for bitihorn Gore-Tex Active Jacket, som verka svært bra til mitt (liknande) bruksområde...men eg slo det frå meg då eg såg prisen.
Elles likar eg ikkje så godt goretex-sko. Dei varer ikkje så lenge når dei brukast hardt, tykkjer eg.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.510
Antall liker
11.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Kjøpte en glimrende Gore-tex jakke fra Blåkläder nettopp. Svart, god passform, litt stretch som gir god bevegelsesfrihet, strippet for fancyschmancy dilldalldetaljer og neonfarger, men har god funksjonalitet. Var på seiltur med den nylig; stiv kuling og 24 timer sammenhengende tett regn. og jakka holdt meg god og tørr, og lot meg gjøre de oppgavene jeg skulle. Betalte en tredjedel av prisen du må betale for "turklær". Hah!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei BurntIsland, hva heter denne Gore-tex jakken fra Blåkläder ?
Mvh Jan I
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Beste jeg har prøvd av tur og skiklær etc er Arc`Teryx ;)
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Houdini Motion er meget gode bukser som tålet litt vann men tette er de ikke. Jeg ville nok satset på dedikert regntøy i tillegg når det virkelig bøtter ned.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Beste jeg har prøvd av tur og skiklær etc er Arc`Teryx ;)
Ja, Arc'Teryx ligger nesten alltid helt i tet i tester og sånt. Sammen med Norrøna. Jeg har ikke prøvd førstnevnte, men har hatt flere Norrøna-sett. Akkurat nå har jeg et Norrøna Recon-sett som ikke holder regnet ute. Jeg har brukt det tre ganger, og kommer sjølsagt til å reklamere. Fjellreven har også mye bra, har jeg hørt, og Dovrefjell har også flere duganese sett, prisen tatt i betraktning.

Fjellsko...jeg liker Varg Isogaisa veldig godt. Det er vel de beste og mest solide som jeg har hatt, men de er tunge. Alfa bever pro passer også meg veldig bra. Jeg har akkurat skaffet meg par nr. 2. Så hører jeg mye bra om Lundhags nye Professional, men har ikke prøvd de sjøl. Sko må passe foten optimalt, så her er det bare å prøve!
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns at Norrøna har klint fint til når det gjelder jakke og bukse til norsk vær med sin Finnskogen-serie. Buksen kan fås i to versjoner, med forskjellig tykkelse. Den letteste bruker jeg om sommeren, den andre om høst/vinter.
Jakken er meget godt konstruert, bløt og værtett. (Liker ikke Goretex-knitring). Om det regner mye der du bor bør du vurdere en god skalljakke i tillegg.
NORRØNA *FINNSKOGEN JAKTJAKKE - Jakt & Friluft

Jeg bruker også Fjällrevens bukser, i G-1000 materiale, som jeg syns fungerer godt. Der har jeg ulike, og bruker den med vanntett lag på baken og knærne mye nå om høsten. Den er litt stivere enn de andre i stoffet, men blir fort myket opp når man bruker den.
G-1000 – Fjällräven

Finnskogen-jakken bruker jeg mest men kombinerer den ofte med Fjällreven-bukser.

Skotøy er det vanskelig å anbefale. Mye å velge mellom. Avhenger av hva du skal bruke dem til. Om du skal gå mye i myr eller vått landskap anbefaler jeg Lundhags støvler. De anbefaler jeg vel uansett hva du skal gå i - men det lønner seg å prøve ulike, for å finne god match med såle og fot.
http://www.lundhags.se/boots/
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.036
Antall liker
576
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Du trår ikke feil med Crispi/Lowa på føttene og Bergans på kroppen :)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Synes vredensgnag sier mye bra her. Finnskogen er topp, særlig buksa. Sko er nesten håpløst, men de klassiske fjellstøvelmerkene bør ha en modell som passer deg. Som med sko, man må prøve.
Jeg vil ellers slå ett slag for svenske Klättermusen. Fantastiske jakker med egne løsninger. Benytter Cutan som membran, langt mykere og mer smidig enn tradisjonell membran.
 
V

vredensgnag

Gjest
Har et par Crispi støvler som er ankelhøye. Topp såle, god støtte og vanntett, men pustende membran. Perfekte å gå med når terrenget ikke har mye myr - sålene biter seg fast i underlaget.
Ellers bruker jeg Lundhags høye støvler eller Muckboots (gummistøvler).

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=26&prodid=382
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.216
Antall liker
2.734
Tur- og fritidsklær handles gjerne på Stormberg. Gode priser og god profil på businessen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Stormberg legger ikke tilstrekkelig kvalitet i materialvalg og fuktutveksling, og er ikke å anbefale for dårlig vær.

Klättermusen er et merke jeg kun har erfaring med gjennom en praktisk 40 liters sekk jeg har kjøpt fra dem. Men skal jeg dømme etter hvordan den er konstruert og gjennomført, så er det et meget bra merke.

Klättermusen Gungner 2.0 40 l. Ryggsekk -Amfibi Outdoor Nettbutikk
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.238
Antall liker
10.804
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nettopp hatt noen dager "trecking" og krysset bl.a. Fjellpass på 4600m. Crispi støvlene var veldig bra... Regnponcho ble brukt som beskyttelse mot det våte.. Gore tex klærne ble aldri dratt fram..
 
R

rico

Gjest
Først vil jeg si at skal du ha noe skikkelig som varer så blir det ikke rimelig. Det andre er at det finnes ikke noe materialet som er 100% vanntett i pøsregn i en hel dag selv om produsentene og butikkene sier noe annet, poncho er viktig som det sies her særlig ved pauser, det er også viktig å ha noe skikkelig under som holder deg varm når du blir våt og skal sette deg ned for å spise nisten…. De aller fleste bruker mye penger på det som er utenpå og som sees og ikke så mye på det under.

Jeg bruker slike klær og utstyr av de forskjelligste merker ca. 140-160 dager i året og har i all beskjedenhet testet en haug med klær og utstyr til diverse aktiviteter oppigjennom årene, mest til bruk i høyfjellet og arktiske strøk men det er jo nord norge det….Grunnet diverse så har jeg en grei tilgang på slike klær.

De aller fleste merker lager meget gode produkter i dag, de bruker de samme materialene (stort sett forskjellige Gore-Tex materialer…) og de lager forskjellige modeller(snitt..) til forskjellig bruk.
Selv om materiale ofte er det samme så er det likevel forskjeller, løsningen med glidelåsen og ikke minst måten de er sydd/tapet sammen på er viktige forskjeller, noen er bedre enn andre og er dermed tettere lengre, kunne nevnt navn her men holder meg unna. Jeg ville anbefalt å gå i en butikk med peiling og forklar bruken din; skal du bære sekk, klatre, o.s.v. med jakken/buksa, de vil da finne en modell med ett snitt som passer til din bruk, det er ikke sikkert at du trenger alle de tekniske løsningene som er på jakka/buksa.

Det viktigste du gjør med klær som er laget av membranmateriale er å vaske dem ofte, lekker de så er det oftest skit som har lagt seg i membranet og dermed slipper inn vann, impregnering er ikke så viktig, det er ikke det som holder den tett men det er alltid kjekt å se at vannet perler av på jakka så det gjør ingenting, bare ikke vær kjip med mengden middel.

Selv om jeg ikke nevnte merker så vil jeg likevel nevne Klättermüsen, ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er best men fordi de bruker sitt eget materiale, Cutan, i klærne sine. Dette er like tett som Gore-Tex, det er mykere, varmere, puster like bra, mer slitesterk men tyngre, et alternativ til alt det andre. Jeg vil, når jeg først har tatt ordet likevel få si at ved tøff bruk så er det ingenting på markedet som slår Freke buksa deres. Kanskje litt overkill for koseturer rundt vannet og lignende men for røff bruk høyt der oppe et must. Yes, jeg har en haug med klær fra alle merker nevnt her +++…

Når det gjelder sko så vil jeg si at Gore-Tex skoa er blitt mye bedre bare de siste par åra, bare pass på og kjøp noen med beskyttelse godt opp på tåa og bakover rundt skoen, husk at lyng sliter like mye på skoa som stein. Det viktigste med sko er å finne en sko som passer til din lest, IKKE gå etter merke men en som passer din fot. Møt opp i butikken, ikke kjøp på nett! Har du smal fot let gjerne blant de italienske produsentene, disse har også kommet med modeller for skandinaviske føtter de siste åra. Avhengig av hvor mye du bruker skoa kjøp en skikkelig (helst støpt…) såle og skikkelige sokker, det er mye middelmådig der ute som butikkene tror er bra.

Til slutt det under buksa/jakka; Det finnes syntetisk undertøy som er meget bra på markedet; tørker fort, er behagelig, beholder formen men du blir ofte kald når du setter deg ned og det lukter somregel etter en dag eller to. Ull tørker sent men holder deg likevel varm, er luktfritt så jeg vil anbefale ull men husk at det er store forskjeller der også, hold deg borte fra de som siger ned til anklene/håndleddene når de blir våte, det er kun irriterende. Kunne nevnt merker men du får det du betaler for for å si det sånn. Kjøp gjerne noe som har en 200 gm/m2 tykkelse.

Så hvis du kutter en tusing på skallklærne (det er ofte kun tekniske detaljer som skiller de fleste modeller i pris…) og bruker den tusingen på skikkelig undertøy så garanterer jeg at turen blir mye mer behagelig og dermed kjekkere, ingenting ødelegger turen så effektivt som det å bli våt og kald, utenom feil sko da….

Nå bruker jeg nok slike ting ganske mye mer enn gjennomsnittsmannen/kvinnen og røyner nok derfor dette mer enn de fleste så det var kanskje litt mye om lite, men men….
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøpte en glimrende Gore-tex jakke fra Blåkläder nettopp. Svart, god passform, litt stretch som gir god bevegelsesfrihet, strippet for fancyschmancy dilldalldetaljer og neonfarger, men har god funksjonalitet. Var på seiltur med den nylig; stiv kuling og 24 timer sammenhengende tett regn. og jakka holdt meg god og tørr, og lot meg gjøre de oppgavene jeg skulle. Betalte en tredjedel av prisen du må betale for "turklær". Hah!
gidder du å poste modell-navnet? trenger en slik jakke sjølv
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Takker for mange fine tips her. Denne jakken fra Blåkleder (4896) 48961965 - Allv?rsjakke funksjonell 9900 Svart - Vind/V?te/kulde - Jakker — Bl?kl?der
ser jo ganske bra ut. Må sjekke ut om min lokale pusher har en slik på lager og sjekke den.
Skal ikke klatre noe , kun vanlig gange i tur og mark. Er det forresten noen som har erfaring med nettingundertøy ( Tenker da på disse gode gamle helsetrøyene og ikke .... ;D ) Kom gjerne med flere tips på turtøy.
Mvh Jan I
 
R

rico

Gjest
Det er 2 merker som er "store" på nettingundertøy, Brynje og Aclima, begge med 2 versjoner hvor den ene er i Meraklon (syntetisk) og den andre i ull. Brynje har også den "berømte" Arctic med Meraklon netting inni en ulltrøye av Merino ull. Denne er en "må ha på" ved kalde vinteraktiviteter hvor man ikke svetter mye, den er rett og slett best! Personlig bruker jeg dette ofte, du får ett lag med varm luft inntil kroppen samtidig som du er tørrere på huden. Vær obs. på at hvis du svetter mye så er Meraklonen å foretrekke, den tørker veldig fort samtidig som den holder formen. Ullen blir lang når den blir våt, den siger nedover men er det en tur hvor man ikke svetter noe særlig så foretrekker jeg ullnettingen, veldig behagelig. Man kan regulere ting selv med netting, netting underst og så gjerne en tynn mellomlags trøye av Powerdry materiale utenfor, en sikker vinner hvor man har det veldig behagelig og ikke minst en tørr følelse. Husk at hvis du skal bære sekk med netting underst kjøp de som det ikke er netting og søm på skuldrene, det kan bli ubehagelig der ved langtur. Disse produktene fra begge produsenter er veldig mye for pengene!
 
Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.510
Antall liker
11.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Kjøpte en glimrende Gore-tex jakke fra Blåkläder nettopp. Svart, god passform, litt stretch som gir god bevegelsesfrihet, strippet for fancyschmancy dilldalldetaljer og neonfarger, men har god funksjonalitet. Var på seiltur med den nylig; stiv kuling og 24 timer sammenhengende tett regn. og jakka holdt meg god og tørr, og lot meg gjøre de oppgavene jeg skulle. Betalte en tredjedel av prisen du må betale for "turklær". Hah!
gidder du å poste modell-navnet? trenger en slik jakke sjølv
Det er jakka Jan_I har lenket til i #22..
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøpte en glimrende Gore-tex jakke fra Blåkläder nettopp. Svart, god passform, litt stretch som gir god bevegelsesfrihet, strippet for fancyschmancy dilldalldetaljer og neonfarger, men har god funksjonalitet. Var på seiltur med den nylig; stiv kuling og 24 timer sammenhengende tett regn. og jakka holdt meg god og tørr, og lot meg gjøre de oppgavene jeg skulle. Betalte en tredjedel av prisen du må betale for "turklær". Hah!
gidder du å poste modell-navnet? trenger en slik jakke sjølv
Det er jakka Jan_I har lenket til i #22..
okidoki Takker
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det gjelder ullundertøy så er det ingenting som er som Janus sine tykke varianter (typen de selger på Tess osv) hvis en ønsker varmt undertøy.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
HE HE.. Trenger ikke spørre om været,æ har fått allværsjakke :D GENIALT
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg kan tilslutte meg det som sies ang. nettingundertøy. Je ghar svært god erfaring med Aclima OG med Brynje. Nettinglongsen er helt perfekt! Jeg fordrar ikke den tradisjonelle Stil-longs'en, den blir både stram og klam med litt kroppslig aktivitet. En tynn fleece-longs eller nettinglongsene er helt topp for min del, og sistnevnte er kjempegod nå, med en smule høstkulde når man er i marka. Den "luner" akkurat passe under skallbuksa.


Jeg er på utkikk etter en tynn dunvest, eller aller heldst tynn dunjakke. Jeg vet det finnes, og har sett andre som har hatt slike, men jeg har aldri huska å spørre om fabrikat osv. Den må være lettkomprimerende og ikke veie særlig mye. Jeg savner et lett plagg med lite volum, som jeg kan hive på meg under skalljakka når jeg tar en kafferast i marka. Jeg har flere gode fleece-jakker og gode ullgensere, men de veier for mye og har for stort pakkvolum. Derfor blir de liggende igjen i bilen eller i heimen når jeg skal ut i bush'en.. noen som har erfaringer og tips ang. slike dunjakker light??
 
R

rico

Gjest
Jeg kan tilslutte meg det som sies ang. nettingundertøy. Je ghar svært god erfaring med Aclima OG med Brynje. Nettinglongsen er helt perfekt! Jeg fordrar ikke den tradisjonelle Stil-longs'en, den blir både stram og klam med litt kroppslig aktivitet. En tynn fleece-longs eller nettinglongsene er helt topp for min del, og sistnevnte er kjempegod nå, med en smule høstkulde når man er i marka. Den "luner" akkurat passe under skallbuksa.


Jeg er på utkikk etter en tynn dunvest, eller aller heldst tynn dunjakke. Jeg vet det finnes, og har sett andre som har hatt slike, men jeg har aldri huska å spørre om fabrikat osv. Den må være lettkomprimerende og ikke veie særlig mye. Jeg savner et lett plagg med lite volum, som jeg kan hive på meg under skalljakka når jeg tar en kafferast i marka. Jeg har flere gode fleece-jakker og gode ullgensere, men de veier for mye og har for stort pakkvolum. Derfor blir de liggende igjen i bilen eller i heimen når jeg skal ut i bush'en.. noen som har erfaringer og tips ang. slike dunjakker light??

Jeg vil anbefale dunveste/jakke med kunststoff, f.eks. Coreloft eller Primaloft. Disse varmer like bra når de blir våte samt at materialet flytter ikke på seg og de tørker fort. Dun virker ikke sælig bra når det blir vått og det tørker sent, de tar også mer plass under skalljakka. Til det du ønsker å bruke den til så bør den ikke være mer enn 60-80 gm. fyll ellers så blir den for tykk. Som du sier så finnes det flere som lager slike, min favoritt er denne fra Arc`teryx, finnes også som jakke i forskjellig varianter/fyll. Hagløfs har også en som er veldig bra, kanskje ikke så robust men veldig mye for pengene. Sånt utenom så vil jeg si at disse finnes også som bukser, en vinner under ytterplagget hvis en er på post, isfiske, snøscooter etc.

Et alternativ kan også være Ortovox sin "dun" vest og jakke, de bruker ull i stede for syntetisk/dun og er kanonbra men dyre....

http://www.ortovox.com/3711-sw-light-vest-piz-cartas-1.html




Atom LT Vest / Men's / Arc'teryx

http://www.haglofs.com/nn-no/produkter/klar/lager/isolasjon/herre/barrier_ii_vest_nn-no.aspx
 
Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
Hei

Har brukt Alpine Lowe Gortex og bruker nå Bergans Dermizax.Synest Dremizax er mye bedre enn Gortex materiale.
Slik jeg er blitt forklart blir alle merker som bruker Gortex forsynt med Gortex fra samme leverandør.
Dvs at Gortex ett patentert stoff som produseres av Gortex som leverer til Alpine Lowe etc.

De beste skoene jeg har brukt er forsvaret sine marsjstøvler.Både Alpha og Werner leverer disse (M77).
Werner er breiere i lesten enn Alpha.

Ønkser dessuten å prøve SportHill 3SP.

SportHill 3SP Pinnacle Zip Top, dame - Kun på Löplabbet
 
R

rico

Gjest
Gore-Tex en en del av Gore sine produkter, Gore-Tex finnes i flere forkjellige varianter. Det er også Gore som har patent på Windstopper.

Ytterplagg - GORE-TEX� Products

Hvis du liker Dermizax bedre så er det det du skal bruke, til den vanlige nordmann sitt bruk så er det mer enn godt nok. Men skal jeg til f.eks. Svalbard i 2 mnd. så har jeg ikke med Dermizax produkter. Det er når ting begynner å få "juling" at man finner ut hva man har på seg.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hva anbefaler du til slikt bruk, rico? Jeg skal ikke til Svalbard, men det kan bli "polart" nok både på Saltfjellet, Sulitjelma og grensetraktene inn mot Sverige. -30 er ingen skjeldenhet, for å si det sånn.. Jeg bruker nettingull innerst, ull eller tynn fleece utenpå og mitt gamle Norrøna Storm-sett. Det var et av de første skikkelige 3-lags Gore-texplaggene fra Norrøna, og den er nesten like god i da. Den er kanskje ikke 100% vanntett lenger, men til vinterbruk er den veldig bra.

Nå har jeg levert inn mitt Recon-sett for reklamasjon. Det holdt nemlig ikke tett, men utforming, detaljer etc., er veldig bra, imo. Så får vi se hva fabrikanten kommer fram til ang. lekkasjene. Jeg vil tippe at det er feil med laminatet i både jakke og bukse.


Takk for tips ang. dunjakke "light". Jeg så på en Berghaus primaloft-jakke i dag. Den virket å være veldig bra og tar ikke store plassen, men den er grisedyr!!! Nesten 3K for en beskjeden lunejakke, er nokså stivt, synes jeg. Skal sondere litt til...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.006
Antall liker
8.312
Torget vurderinger
1
Gore Tex/Membran bekledningen baserer seg på et konsept hvor fuktighet skal slippe ut, men ikke inn. For å få til dette må det være høyere trykk på innsiden av bekledningen, altså inn mot kroppen, enn på utsiden. For å få til dette så må klærne være "hermetisk" lukket; dvs at kragen må helt opp og hetten ligge tett rundt halsen, håndleddene må være strammet inn, glidelåsen må være igjen, lufting under armene kan ikke brukes osv. Dette gjøres omtrent av ingen, som resulterer i at man blir våt på innsiden av jakken, fordi fuktigheten ikke blir presset ut. Over tid fører dette til at mye "skit" samler seg opp på innsiden av jakken, som igjen fører til tetting av porer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har sett at RAB har noen fine lette dunjakker som lar seg komprimere mye.

Jeg har vært sjalu på en turkompis som tar den frem fra sekken ved pauser på høsten.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.105
Antall liker
8.434
Torget vurderinger
1
Gore Tex/Membran bekledningen baserer seg på et konsept hvor fuktighet skal slippe ut, men ikke inn. For å få til dette må det være høyere trykk på innsiden av bekledningen, altså inn mot kroppen, enn på utsiden. For å få til dette så må klærne være "hermetisk" lukket; dvs at kragen må helt opp og hetten ligge tett rundt halsen, håndleddene må være strammet inn, glidelåsen må være igjen, lufting under armene kan ikke brukes osv. Dette gjøres omtrent av ingen, som resulterer i at man blir våt på innsiden av jakken, fordi fuktigheten ikke blir presset ut. Over tid fører dette til at mye "skit" samler seg opp på innsiden av jakken, som igjen fører til tetting av porer.
Jeg svetter så innihelvete bare jeg rører meg at jeg blir våt uansett....
 
R

rico

Gjest
Hva anbefaler du til slikt bruk, rico? Jeg skal ikke til Svalbard, men det kan bli "polart" nok både på Saltfjellet, Sulitjelma og grensetraktene inn mot Sverige. -30 er ingen skjeldenhet, for å si det sånn.. Jeg bruker nettingull innerst, ull eller tynn fleece utenpå og mitt gamle Norrøna Storm-sett. Det var et av de første skikkelige 3-lags Gore-texplaggene fra Norrøna, og den er nesten like god i da. Den er kanskje ikke 100% vanntett lenger, men til vinterbruk er den veldig bra.

Nå har jeg levert inn mitt Recon-sett for reklamasjon. Det holdt nemlig ikke tett, men utforming, detaljer etc., er veldig bra, imo. Så får vi se hva fabrikanten kommer fram til ang. lekkasjene. Jeg vil tippe at det er feil med laminatet i både jakke og bukse.


Takk for tips ang. dunjakke "light". Jeg så på en Berghaus primaloft-jakke i dag. Den virket å være veldig bra og tar ikke store plassen, men den er grisedyr!!! Nesten 3K for en beskjeden lunejakke, er nokså stivt, synes jeg. Skal sondere litt til...
Synes du kler deg veldig fornuftig jeg, har alltid ment (og erfart..) at det som en nærmest huden er viktigere enn skallet, ullnetting er en veldig god start. I Norge om vinteren er det viktigere med vindtett enn vanntett, personlig så bruker jeg veldig sjelden Gore-Tex el.l., brukes stort sett bare ved regn sommer og høst. Om vinteren så bruker jeg vanligvis jakker av Gore Windstopper, er det veldig kaldt så blir det en som også er isolert, spørs litt på type aktivitet. Windstopper er varmere enn Gore-Tex, puster bedre, mer slitesterk og mykere, og det tåler en byge eller tre. Voff er inne på noe viktig, kaver og svetter man i Gore-Tex så blir man våt uansett derfor bruker jeg det ikke ved høy aktivitet. Samme med buksa; windstopper med litt fleece på innsiden eller en fòret hvis veldig kaldt. Klättermüsen sin Freke bukse brukes også en del, den er sjefen til aktivt bruk om vinteren. Er litt kresen på det under buksa, liker ikke at plaggene siger nedover når de blir fuktige men Brynje Arctic hvis kaldt eller ull med litt elastane ved høy aktivitet, type I/O Bio, Icebreaker, Smartwool eller numbero uno; Apani.

Viktig for meg er å være så tørr som mulig inderst uansett aktivitet derfor viktig at alle plagg man har på seg er gode på å transporterere fuktighet utover mot jakka, men man svetter og blir fuktig av og til og da er det ull som gjelder, da blir man ikke kald selv om man er våt. Derfor så er for meg Brynje sin Arctic dobbel en bankers om vinteren, netting under ull. Bruker jeg en vanlig windstopper jakke så bruker jeg ofte en tynn coreloft jakke/vest som jeg linket til over her, bruker jeg en isolert jakke så blir det f.eks en tynn fleece, type Powerstretch fra Polartec, en ener på fukttransport.

Det er en jungel der ute med mye bra plagg men tenk materiale før merke, så snitt og type aktivitet man vil bruke det til, det er ikke alle merker man vil like, alle kropper er forskjellige.
 
Sist redigert:
V

vredensgnag

Gjest
Det er en jungel der ute med mye bra plagg men tenk materiale før merke, så snitt og type aktivitet man vil bruke det til, det er ikke alle merker man vil like, alle kropper er forskjellige.
I den grad. Jeg arbeidet i et par år med HHs nye merkeplattform, og da lagde vi en liten oversikt over merkene i segmentet.
Jungel er mildt sagt.

Det er viktig å ikke bli for kald når man ikke er i bevegelse, eller for varm når man er i bevegelse. Begge utfordrer en stabil kjernetemperatur, oppnår man det er man handlekraftig uansett været "utenfor kroppen."
Og aller viktigst er å unngå å bli våt, uten mulighet til å bli kvitt fuktigheten/svetten. Som rico er inne på er vanntett mindre viktig om vinteren, at fuktighet transporterer vekk fra huden er vesentlig.

Jeg har ofte bare en brynje eller HH Lifa-Warm innenfor ytterjakken når jeg er i bevegelse om vinteren, og så tar jeg på meg et mellomlag når jeg stanser. Warm er tykkere enn den Lifaen man ville valgt om sommeren.
 

Vedlegg

Y

ymir

Gjest
Gore Tex/Membran bekledningen baserer seg på et konsept hvor fuktighet skal slippe ut, men ikke inn. For å få til dette må det være høyere trykk på innsiden av bekledningen, altså inn mot kroppen, enn på utsiden. For å få til dette så må klærne være "hermetisk" lukket; dvs at kragen må helt opp og hetten ligge tett rundt halsen, håndleddene må være strammet inn, glidelåsen må være igjen, lufting under armene kan ikke brukes osv. Dette gjøres omtrent av ingen, som resulterer i at man blir våt på innsiden av jakken, fordi fuktigheten ikke blir presset ut. Over tid fører dette til at mye "skit" samler seg opp på innsiden av jakken, som igjen fører til tetting av porer.

Da bør vel klærne være relativt kroppsnære/tettsittende for å lage "overtrykk" ?

I gamledager da vi brukte skikkelig regntøy i arbeid var praksis å ha så store størrelser så mulig.Mye luft på innsiden minsket problemet
med at fuktigheten "slo seg" på innsiden.
 
Topp Bunn