Har fundert mye på den optimale 8" fulltonen/bredbånderen i kombinasjons med high end superdiskant som f eks T500 delt ved 5-10K (har du kjøpt de nylig, mine gamle kanskje?).
Selv valgte jeg JBL 2119 (mellomtone) som deles ved 3000 Hz mot 1" kompresjonsdriver i Tractrix 1000 horn. Jeg hadde også i samme momentet T500 og FE203En-S på test med skikkelig delefilter (delt ved 7K tror jeg) laget av grelv. Ingen tvil om at T500 har bedre utklingning helt øverst men allikevel var det litt smårusk både i faseskift området mellom membran og wizzercone i området 2500-4000 Hz og en dipp lenger ned. Summa summarum valgte jeg JBL løsningen som var noe smoothere. Allikevel ikke et helt opplagt valg, Fostex løsningen var også meget bra. Har til dels angret på at jeg lot den gå.
Har et sett Saba Greencone, 8" bredbånder pluss diskant, på vei fra Tyskland nå. Skal til en slektning.
Har lest en del om disse og Troels Gravesen skriver:
Greencones
What we're after here is the midrange and minimum phase shift in lower treble range. Generally these greencones display smooth midrange except for the phase shift around 900 Hz, a phase shift much more tolerable than the serious phase shift around 2.5 kHz found in Lowther drivers. Next these drivers have a smooth upper roll-off profile. I wish every midbass driver had a roll-off like this. It makes crossover work so much easier, and not having any serious trouble in all of the important treble range certainly does please the ear.
(Det er ikke bare Lowther som har problem fra 2,5K, Fostex, Seas, osv også, jeg har prøvd).
Det er altså oppbrytning pga faseskift på Saba helt nede ved 8-900 Hz som også fører til en stygg dipp (dipper er ikke så veldig hørbare). En stor ulempe med Saba er at de tåler lite og bør highpasses mot eget bass-system, evt spille på moderate volum med en flea-watt rørforsterker.
Bonusen er et 8 tommers element som er luftig, detaljert, dynamisk og lettdrevent som kan deles ved 7K noe som er helt optimalt i sammen med T500.
Det virker litt rart å bruke et par 50 år gamle elementer som man kjøper for kr 500-1000,- på ebay i sammen med superdiskanter til kr 20.000,-.
Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg ikke solgt T500 men gitt Saba Greencone en sjanse i mitt oppsett.
Disse var litt dyre, men strøkne:
Saba Greencone Alnico Lautsprecher 2 x 5298 U8 5 Ohm | eBay