The Julekalender 2016 Edition

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er helt enig Blues, og høyst trolig mener mange andre også det. Men, det var et bevisst valg å ikke ha den i kalenderen:). De som følger kalenderen ser at jeg ikke nødvendigvis kun har dratt frem de ulike artisters/bands mest kjente, beste eller mest solgte album.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    22 Desember, og da er det vel slik at en del unger går over fra å telle dager til å telle timer. Jeg får holde meg til å telle plater jeg, og det er kun 6 stk som gjenstår. Av de, så er dagens disse :

    971 (Small).JPG


    Bonnie Raitt - Nick of Time
    Raitt er som gammel ringrev å regne med en karriere som startet tidlig på 70-tallet. Allikevel var det først med dette albumet fra 89 hun slo ordentlig igjennom. Albumet har mange fine låter i en mix av blues/folk/country/rock.

    Mary Coughlan - Uncertain Pleasures
    Denne Irske folk/jazz artisten er kanskje ikke like kjent for alle. For min del var det en ren tilfeldighet at denne plata ble med hjem. I etterkant har også de øvrige av hennes tidlige album funnet vei inn i samlingen.
    Uncertain Pleasures er hennes tredje utgivelse, og et bra album med låter skrevet av bl.a Bob Geldof, samt et par coverlåter av Stones og Elvis.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.674
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bonnie Raitt er ei dyktig dame med stor produksjon og imponerende CV.
    Når det gjelder Nick of Time synes jeg den inneholder mange fine låter (bl.a- tittelsporet),
    men jeg synes også at den er litt beskjemmet med typisk åttitallsproduksjon, men har hørt værre!:cool:

    Raitt er jo en meget habil gitarist, men på e av mine Youtubefavoritter er hun i godt selskap som "syngedame".


    Regner med at kremen, og muligens rosinen i pølsa blir lagt ut den 24. (?)

    Har vært artig å følge kalenderen din.
    Riktig God Jul!:)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.755
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bonnie Raitt er helt knall. Har fremdeles den første Bonnie Raitt LPen som kjøpte i 1975:

    streetlights.jpg


    Hørte den først hos en amerikansk medstudent da jeg studerte i Tyskland. Bonnie Raitt var fullstendig ukjent i Europa den gangen.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Raitt har (som mange andre) én favoritt gitar - en "Brownie" Stratocaster som hun kjøpte helt tilbake i 1969. I kombinasjon med et par andre Strat´r brukes den fortsatt.

    raitt strat.jpg


    Med fare for å skuffe - det er ikke lagt opp til noen "grand- finale" mht platepresentasjon er jeg redd. De fleste av mine absolutte favoritt-skiver ble nok "brukt opp" i fjorårets kalender;).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.755
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Raitt har (som mange andre) én favoritt gitar - en "Brownie" Stratocaster som hun kjøpte helt tilbake i 1969. I kombinasjon med et par andre Strat´r brukes den fortsatt.

    Vis vedlegget 416573

    Med fare for å skuffe - det er ikke lagt opp til noen "grand- finale" mht platepresentasjon er jeg redd. De fleste av mine absolutte favoritt-skiver ble nok "brukt opp" i fjorårets kalender;).
    -Resirkulering er jo så aktuelt i disse CO2- tider......:D

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lille julaften, og hvert øyeblikk er det klart for å kalibrere juleakevitten. Men, før det får jeg åpne nest siste luke, der de to platene her har fått plass:

    DSC01733.jpg


    Seasick Steve - Hubcap Music.
    Seven Gene Wold som er hans egentlige navn er en artist med forankring i Norge. Opprinnelig født i California, men med en vanskelig oppvekst rømte ha tidlig hjemmefra og levde i mange år et omstreifende liv, bl.a som togloffer og gatemusikant med et utall strøjobber som inntekt. Tidlig på 80-tallet giftet han seg med en norsk dame og etter å ha bodd mange år i USA flyttet de til Norge, og er nå bosatt i Sandefjord.

    Plateartist ble han først i 2004, og som den snodige fyren har er består instrumenteringen i hovedsak av hjemmelagde gitarer osv. Derav også tittelen på dette (foreløpige) siste albumet, som refererer til en gitar laget av to hjulkapsler og noe hageredskap. Både dette og et par tidligere album har han i hovedsak spilt inn hjemme på en enkel spolebåndspiller. Et av hans tidligere album har en hærlig tittel: I started out with nothing - and I still got most of it left:)

    Musikken spenner over en mix av country/blues/rock, og tidvis kan noe av det minne litt om gammel ZZ Top.

    Pink Floyd - Meddle
    Min interesse for å lytte til Pink Floyd startet først julaften 1979, da jeg fikk The Wall i presang fra broder´n. Det varte ikke lenge før både DSOTM og WYWH også fant veien inn i samlingen. Jeg lyttet meg også bakover i katalogen, men stoppet opp ved Meddle, og slik har det også blitt. For meg er Meddle og den episke Echoes starten på det PF jeg i etterkant har hatt som et av mine favorittband. Resten av skiva er jo bra den også, men det er kanskje greit at Seamus ikke varer mer en drøyt 2 min.;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så var det 24 desember da, og Julaften. Håper alle er ferdige med alt som skal forberedes til kvelden, og at freden er i ferd med å senke seg i hjemmet. For den siste luken har jeg valgt følgende plater:

    DSC01737.jpg


    Rod Stewart - Never a Dull Moment.
    Tidlig på 70-tallet gav Rod ut et knippe meget bra plater, før det gradvis gikk mer og mer i en retning jeg ikke har like stor entusiasme rundt. Never a Dull Moment hadde, som etterfølger til Every Picture..., store sko å fylle, men også dette albumet ble godt mottatt og solgte bra. Samlet sett så tror jeg at jeg har mange med meg i at Every Picture... var et sterkere album, men Never a Dull Moment har også mange bra spor.
    Jeg får håpe og ønske at albumets tittel vil gjenspeile julehøytiden for de som har fulgt tråden:)

    Leonard Cohen - Various Positions
    Det var en stor artist som for kort tid tilbake gikk bort. Å plukke ut étt album fra hans lange karriere og rikholdige katalog er en vanskelig øvelse. Men, det får bli Various Positions som tildeles æren av å være kalenderens siste album.


    Epilog.
    Julen er også tid for å minnes, og 2016 vil gå inn i historien som et år der mange store artister gikk bort.
    Gjennom å lage denne kalenderen ble det også til at jeg reflekterte over hvor mange artister omtalt her, som også har gått bort.
    Bolan, Mercury, Cohen, Wright, Frey, Lynnot og Lord for å nevne noen.

    Så vi får minnes alle de som gjennom årene har gått bort og takke for all den gode musikken de skapte og delte med oss.

    En riktig God Jul ønskes til alle trådens følgere:)

    ba444c00ae1b7ede032dc39c1cf38fd8.jpg
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    God Jul ptb! og Vel blåst Julekalender, det har vært en fryd! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.831
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Riktig god jul ! Flere musikktråder som denne er velkommen på nyåret også :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    God jul, og takk for en fin julekalender! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Riktig så fin julekalender - snart nytt år og nye muligheter.:)
    Liten korrigering når det gjelder Seasick Steve.
    Han har gitt ut flotte album både i år(under) og i fjor.

    image.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jeg er vel litt på etterskudd med å si god jul :rolleyes:, men vel overstått og fortsatt godt nyttår.
    Det har vært en fornøyelse å følge Julekalenderen din ptb.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takker så mye for det POB. Vel overstått og et riktig Godt Nyttår til deg og:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn