Terjes wall of sound

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Oi, lenge siden sist her ser jeg... Kanskje jeg burde oppgradert litt?

    Forandringer:

    Nytt rom.. (ble kastet ut av stua) - Ikke optimalt rom for å si det mildt. Godt å åpent, men jeg sitter alt for nerme - 2m. (Venter på nytt hus, Des 2014 med dedikert hifirom)
    Nye høyttalere - JBL 4365
    Sense Custom strømfilter
    Sense Custom XLR og Høyttalerkabler (bi-wire)
    Ny forsterker ARC REF150
    Nytt rack.
    Ny forbedret strømkrets helt ned til sikringstavla...


    Ja, jeg får komme med noen bilder asap!
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hei,
    Tenkte kanskje jeg skulle få liv i denne tråden igjen. Jeg er ikke så flink å oppdatere/dele.
    Endelig kommet meg i nytt hus, å har snudd opp ned på anleggs fronten.

    I utgangspunktet har jeg solgt ALT jeg hadde å starta på nytt.

    Jeg hadde en hyggelig tur sammen med Tytte71 her på sentralen til et par av forumets medlemmer. Dette gav meg et bilde over hva jeg ønsker i et anlegg. Å forstod med en gang at kapasitet var "the key".. Jeg føler også at jeg har startet i rett rekkefølge når det gjelder den gylne røde tråd.

    Jeg har per dags dato bygget meg en U-Baffle på 50x211cm med 30cm vinger/sidevegger i 44mm X-finer. Her har jeg idag 8x15" HiPower elementer som jeg har vært så heldig å få lånt. Jeg har fått dannet meg et bilde over denne konstruksjonen, å må si liker det jeg hører. Mer informativ bass skal du lete lenge etter. Dynamisk. Litt trøkk er det også :)

    Så, det var vel ikke så mye å tenke på. Hadde jo mer betenkningstid på hvilke farge fasepluggen skulle være. :) 8 x Acoustic Elegance Dipole 18 havnet i bestilling. Med SØLV faseplugg :cool: Veldig viktig.

    Videre i kjeden skal bassene kose seg sammen med JBL 2220 i trykkammerkasse m/ FLH. Nermere bestemt J-Horn. SEOS30 m/ JBL 2447 som har fått Beryllium membran. Groundsound DCN28 som pre/dsp, Sonos Magna Ultimo som musikk kilde.

    Skal prøve å få tatt litt bilder fremover nå ting faller på plass. Har også Dempet hele bakveggen med Rockfon 10cm akustikkplater. Deler av sidevegg og jobber med taket. samme tykkelse plater.

    Stay tuned ;)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Får du til den dempingen på en estetisk tilfredsstillende måte? Bilder er bra! Fått noe napp på diskant?
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Får du til den dempingen på en estetisk tilfredsstillende måte? Bilder er bra! Fått noe napp på diskant?
    Taket er ikke noe problem, der bruker jeg t og l-profiler.

    Ang vegger så blir platene inrammet. Det kommer til å se ut som akustikk uansett. Men funksjon foran form. Rommet er et stereorom. Så det blir nok mer kult enn fint :)

    ingen napp på diskant nei.. Har vurdert JBL 045Be og
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er en dude her på sentralen som la spilehimling av eik over akustikkplater. Det så virkelig godt ut. Så var jeg på et hotell på Island her om dagen hvor det var gjort tilsvarende på en vegg. Nydelig, og inspirerende for en treskalle som meg. Tror også spilene kan gi en flott funksjon som diffusor.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ang takabsorber så er dette en modul på 240x120 i første om gang. Skal være CA over lytteposisjon. Vi får se hvordan effekten blir. Men vannfallsmessig så ser det meget tilfredstillende ifra 200hz og oppover.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    8x18" AE høres ut som god kapasitet/headroom og sikkert noen tusenlapper.
    Planlegger litt i samme bane. Men jeg har ikke råd til AE. Tror du jeg kan komme greit ut av det med 8x15" Eminence på 20 kvadreatmeter?
    Hvor stort er lytterommet ditt Terje?
    B
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Hei Terje

    Jeg tror du har hørt både full size slobber og U-baffel og ser at du går for u-baffel. Kan du dele noen inntrykk om de to med oss? Eksempelvis: duger u-baffel til rock mtp mindre slam enn slobber osv. :)

    (Jeg ser at du får slam via J-hornet, men det dekker vel ikke hele området for "slam"; dvs. ned til 70-80 hz dersom jeg har lest riktig)

    Mvh Gisle
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ang SLOB vs. Ubaffel.. Så er nok svaret ganske enkelt. Jeg feiga ut :D SLOB blir dessverre litt for dyrt akkurat nå. Jeg går for helt nytt system, så alt koster. Slobs har en rå fysikk (Les: Slukets). Jeg forventer ikke å få i nærheten av råskapen som hans SLOBS. Det sier seg egentlig selv. Fysiske normer som bestemmer slikt. Når det gjelder musikkgjengivelse av bass annslag, dynamikk, naturto. så tror jeg ikke jeg kommer noe nærmere målet enn det som er planlagt nå.

    Når det gjelder rock å OB, så er dette fett så lenge du har kapasitet på det nivået du spiller.

    OB bass med litt kapasitet er ekstremt vanedannende.... :cool:
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    (Jeg ser at du får slam via J-hornet, men det dekker vel ikke hele området for "slam"; dvs. ned til 70-80 hz dersom jeg har lest riktig)

    Mvh Gisle
    Tenkte bare å legge til litt... Jeg tror, merk deg tror. Jeg kommer til å dele j-horn på ca 180-200hz
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er gleden med DSP og et system med overlappende arbeidsområder. Del der hvor det låter best enkelt og greit.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Selvfølgelig. Av simuleringsmessige grunner så tviler jeg på jeg ville delt så mye lavere enn 180hz på jhorn.. Men nå har jeg ikke tatt rom i betrakning.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det var overraskende høyt, men det er jo et ganske kort horn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Fortell litt om Sonos modden? :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.512
    Antall liker
    15.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tøft og stilrent anlegg du har her Terje, nice! Keep it up:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spent på om det kommer bilder av baffeltårna....snart?

    Blir svære baffel mål med mange atten tommere....regnet ut?

    B

    Jævla stavekontroll, vet ikke hvordan jeg skrur av. Baffel blir alltid vaffel.
    ..….er det ikke den store vaffeldagen i dag?
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Baffelen spiller idag den. Den er i utgangspunktet laget litt for stor, i tillfelle jeg gikk for 8 x 18" :)

    mmm... vafler :D
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Litt bilder av bafflene.. Å hvordan ventesystemet er satt opp nå. Flotte høyttalerstands? Dyrere enn Nordost Sorte Koner... Da må de jo umiddelbart være bedre :D

    Det spiller OK. Gleder meg LITT til FLH og Dipole18 kan du trygt si

    2015-02-13 18.43.24.jpg
    2015-02-16 16.10.30.jpg
    2015-02-16 18.14.47.jpg
    2015-03-25 22.21.42.jpg
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du sitter nærme du også ja ser jeg :D
    Jeg har fått nye diskanten til min og testet litt i går, det høres ut for å kan bli bra. Venter på de orginale delefiltrene.
    Bruker du også de orginale filtrene ?
    Skal prøve med Aleph J på de, blir langt rettere med gain på den.

    Tenker jeg skal lage meg en penere baffel, 45cm bredde og ca 115-120cm høyde.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes personlig "nærfelt" er å foretrekke.
    Du kan få låne mine filter? Jeg kjører dem aktivt uansett. Kjører AlephJ på diskant.

    Off, ja. Jeg må bygge meg noen nye bafler med tiden. Ser jo grusomme ut sammen med Tannoy. Planen var å ha SEOS30 på toppen av baffelen sammen med 2x15" i midbass inntil kassen til J-Horn ble ferdige. Men det har dradd litt ut produksjons messig :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg synes personlig "nærfelt" er å foretrekke.
    Du kan få låne mine filter? Jeg kjører dem aktivt uansett. Kjører AlephJ på diskant.

    Off, ja. Jeg må bygge meg noen nye bafler med tiden. Ser jo grusomme ut sammen med Tannoy. Planen var å ha SEOS30 på toppen av baffelen sammen med 2x15" i midbass inntil kassen til J-Horn ble ferdige. Men det har dradd litt ut produksjons messig :)
    Takker for lånefilter tilbudet, men de skal komme i posten en dag.... :p
    Holder det ikke med Aleph J til bæde bassen og diskanten, nå jeg kutter under 100hz ? Holton har såppas høy gain att jeg må dempe 10db digitalt, og det er vel ikke veldig heldigt :rolleyes:
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal ærlig si deg det at gain/demping/digitalt har jeg veldig lite snøring på. Jeg prøver meg frem som regel :)

    Jeg savner litt headroom ifra AlephJ på diskanten. Jeg deler nå OB søyla / Tannoy mellomtone på 300hz@24db med veldig godt resultat. så har jeg også satt deling mellom mellomtone og diskant på 1200hz@24db. Låter veldig sømløst

    Når det gjelder filterte til Tannoy, så vil nok det gå litt utover følsomheten....? Jeg ville nok bare prøvd. Ikke en fasit det jeg opplever og erfarer.

    Du kan få disse Tannoyene til å spille veldig habilt. Men dessverre uten filter. (igjen min subjektive erfaring)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skal ærlig si deg det at gain/demping/digitalt har jeg veldig lite snøring på. Jeg prøver meg frem som regel :)

    Jeg savner litt headroom ifra AlephJ på diskanten. Jeg deler nå OB søyla / Tannoy mellomtone på 300hz@24db med veldig godt resultat. så har jeg også satt deling mellom mellomtone og diskant på 1200hz@24db. Låter veldig sømløst

    Når det gjelder filterte til Tannoy, så vil nok det gå litt utover følsomheten....? Jeg ville nok bare prøvd. Ikke en fasit det jeg opplever og erfarer.

    Du kan få disse Tannoyene til å spille veldig habilt. Men dessverre uten filter. (igjen min subjektive erfaring)
    Jeg bør vel prøve uten filter når Aleph J kommer hjem, jeg har ivertfall mulighet for å teste det. Eventuel bruke sånne Rothwell xlr dempe plugger på 10db. Så jeg får skrudd opp volumet litt.
    Bruker MiniDSP 4x10HD, men liker ikke å bruke dace i den til mellom og diskant.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Aha.

    Mens jeg venter på forsterkere, så er ikke Groundsounden up and running....
    Jeg bruker Lyngdorf TDAI2200x2.. Vanvittig fornøyd med de forsterkerene.
     

    high sky

    Fersking
    Ble medlem
    26.02.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Flot og elegant

    Hej

    Sikken et flot anlæg. De Array 1400 må lyde super.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror også spilene kan gi en flott funksjon som diffusor.
    Eh, nei det vil de ikke.
    At det derimot ser pent ut tviler jeg ikke på. :)

    Spennende planer Terje Berg. Og så har du støtte fra en dyktig kar fra Bømlo. Har du noen vegger du kan slå ned, så du kan få større rom? ;)
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Tror også spilene kan gi en flott funksjon som diffusor.
    Eh, nei det vil de ikke.
    At det derimot ser pent ut tviler jeg ikke på. :)

    Spennende planer Terje Berg. Og så har du støtte fra en dyktig kar fra Bømlo. Har du noen vegger du kan slå ned, så du kan få større rom? ;)
    Takk for det. Rommet blir 2,5-3m bredere. Dette er i utgangspunktet et utbygg. Med støypt dekke. Så da blir rommet 5,5m bredt X 6,20m langt X 2,50m høyt.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    8x18" AE høres ut som god kapasitet/headroom og sikkert noen tusenlapper.
    Planlegger litt i samme bane. Men jeg har ikke råd til AE. Tror du jeg kan komme greit ut av det med 8x15" Eminence på 20 kvadreatmeter?
    Hvor stort er lytterommet ditt Terje?
    B
    Oi, har glemt å svare deg. Beklager.

    Jeg har null erfaring med Eminence. Men jeg har jo selv 8x15" nå, og det begynner å nerme seg kapasistet.
    Det er en god start. Å du kommer til å bli frelst av OB bass :cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bor i blokk. Er OB bass så nabovennlig som mange påstår?
    Når jeg ser for meg eks. 2 tårn a' 5x18" og naboen har soverommet sitt på andre siden av veggen bak basstårna.
    Er det forsvarlig?
    B
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bor i blokk. Er OB bass så nabovennlig som mange påstår?
    Når jeg ser for meg eks. 2 tårn a' 5x18" og naboen har soverommet sitt på andre siden av veggen bak basstårna.
    Er det forsvarlig?
    B
    OB bass er veldig nabovennlig.
    Om det er forsvarlig i ditt tilfelle kan jeg dessverre ikke svare på. Jeg har hovedstue vegg i vegg med stereorommet, og når jeg spiller HØYT og går ut i stua er det ganske spesielt. for bassen bare dør. Litt bass er det, men så til de grader retusert.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Du har jo vært hos meg Bergfinn.
    Når vi spiller Yello svæææært høyt, mao max, så kan jeg så vidt høre ørlite på soverommet til naboen (samme rommet som lytterommet). Med en bassreflekshøyttaler så er det mere omphf omphf omphf.
    Så ja, dipolbass i blokk er det eneste riktige. Tør påstå at bassen reduseres til 1/3 i tilstøtende leiligheter.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om du ikke har prøvd, anbefaler jeg å teste med litt demping med filt eller lignende rett bak eller på elementet.
    Gir litt mere fokus og energi framover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn