Streamere/mediaspillere 2016 (en fellestråd for de under 10.000 kroner)

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Usikkert.
    Jeg har nå tre fullverdige strømmeløsninger og det er i overkant mange.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har iofs. satt opp både Chromecast Audio og AppleTV, men ser ingen grunn til å bytte ut Squeezebox Touch-ene med det første.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har tre forskjellige streamere men bruker bare en av de i stua, men alle er prøvd og sammenlignet inn i samme DAC. AirportExtreme, Squeezebox Duo og Simple Audio Roomplayer.
    Det er forskjell på alle men ikke gigantisk stor, lettest å skille de på at ting høres mer ekte ut jo bedre de blir. Vokalisten består av mer ekte kjøtt og gitaren av mer tre, på en måte.. Og da er Airport dårligst og Roomplayer best.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kommer en altmulig fra NuPrime i løpet av året:

    We can only provide more information as we are getting close to ship date.
    I think some people are still confused about what Omnia is. I never say Omnia is limited to working with NuPrime DAC.

    Omnia already has a 32-bit/768kHz DAC with jitter reduction, sampling rate conversion circuit and some other proprietary design so that it can continue to decode and stream with no CPU usage. This is next gen design

    Omnia by itself is a server (with two internal SD cards) that can stream to 10 zones, it is a DLNA renderer (meaning your existing streamer can discover it and stream to it), and it is a personal player with 5.5" touch screen.

    Omnia means everything. Stream DSD256 to or from it, no problem. Dock it with Omnia DX docking station with terabytes of hard disk (you don't need Omnia DX if you can live with 256GB of storage internal to Omnia).
    Take it with you and put it in your pocket. Use it as a server. Forget about the idea that a server has to be big and bulky. No need to spend thousands of $ on server. Please don't
    .
    Play games on it.

    So why do you need to buy any NuPrime DAC if Omnia is so great? Well, a high-end DAC is not just a DAC. Equally important in a DAC is the power supply, preamp, inputs and outputs. For personal use, you don't need another DAC.


    1. Omnia ---wire--> DAC, control via Omnia display or smartphone remotely

    2. Omnia (as DLNA Server) ---WiFi--> WR-100 / Smartphone / Tablet running NuPrime App
    3. Omnia --wire--> preamp / amp, control via Omnia display or smartphone remotely
    4. HD-AVP (DLNA Server) ---WiFi--> Omnia (as Client) / Smartphone / Tablet
    5. DAC <-- Omnia (client/server) <-32/384, DSD256--> Omnia (client/server) --> DAC
    6. NAS/DLNA server ---WiFi--> Omnia --wire--> DAC
    7. NAS/DLNA server ---WiFi--> Omnia --WiFi--> multi zones up to 10 receivers including other Omnia or WR-100
    8. Omnia (in your pocket) --> headphone, listen to online or local music, play games, run any app except making phone calls or use GPS.

    Klippet og limt fra Omniatråden her:

    http://www.audiocircle.com/index.php?board=199.0
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    En liten fotnote bare:
    En kompis av meg tester nå en streamer, Pioneer N-70, på det jeg vil kalle et high end anlegg og merkelig nok, så låter denne bedre enn PC (Foobar + Fidelizer) med SPDIF og meget dyr DAC. Det er mildt sagt litt overraskende. Det skal testes videre. Dette må sjekkes grundig ut! Noen som vet om det er stor forskjell på N-50 og N-70?
    More to come...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Samme her, med unntak av at jeg tror forskjellen er mer relatert til bruk av PC (med dens software og hardware config) vs bruk av dedikert digtal-transport-software/hardware.

    Edit: Jeg har nå koblet opp RPI med Picoreplayer som roon end-point. Og eneste jeg kan si er WOW.

    Men for ikke å lure meg selv så skal dette blindtestes av "ikke audio-tekniske folk" i min omgangskrets før jeg konkluderer med noe.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Er det ny eller gammel Pioneer du prater om ? N70 eller N70A) Har hatt N70 2 ganger og det er ikke topp notch men bedre enn mange (Testet mot Marantz og Naim her )VAr ikke så stor forskjell på N-50 og N30, det er teknisk sett større forskjell på N50A vs. N70A.
    PC med Foobar-ASIO-USB til en bra DAC er like god som noe annet.

    En liten fotnote bare:
    En kompis av meg tester nå en streamer, Pioneer N-70, på det jeg vil kalle et high end anlegg og merkelig nok, så låter denne bedre enn PC (Foobar + Fidelizer) med SPDIF og meget dyr DAC. Det er mildt sagt litt overraskende. Det skal testes videre. Dette må sjekkes grundig ut! Noen som vet om det er stor forskjell på N-50 og N-70?
    More to come...
     
    Sist redigert av en moderator:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Er det ny eller gammel Pioneer du prater om ? N70 eller N70A) Har hatt N70 2 ganger og det er ikke topp notch men bedre enn mange (Testet mot Marantz og Naim her )VAr ikke så stor forskjell på N-50 og N70, det er teknisk sett større forskjell på N50A vs. N70A.
    PC med Foobar-ASIO-USB til en bra DAC er like god som noe annet.

    En liten fotnote bare:
    En kompis av meg tester nå en streamer, Pioneer N-70, på det jeg vil kalle et high end anlegg og merkelig nok, så låter denne bedre enn PC (Foobar + Fidelizer) med SPDIF og meget dyr DAC. Det er mildt sagt litt overraskende. Det skal testes videre. Dette må sjekkes grundig ut! Noen som vet om det er stor forskjell på N-50 og N-70?
    More to come...
    Jeg mener dette var en 70A.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drister meg til å legge ut bilde av en streamer som fyller stua med musikk en lørdags morgen uten at en eneste pc eller telefon trengte å være på for å få lyd. ;)
    Vis vedlegget 375063


    Hehe (sitat fra deg); "uten en eneste PC" - da snakker vi!

    Blir kvalm, bare av å tenke på at jeg skulle ødelegge musikkinteressen min med en jævla datamaskin, som er konstruert av folk - for folk - som er personlig interessert i maskinenen for å få de til å virke som de skal.

    Hvilken streamer bruker du?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Roon har ikke akkurat ødelagt musikkinterressen min....

    Men for all del, vi er forskjellige.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Er det ny eller gammel Pioneer du prater om ? N70 eller N70A) Har hatt N70 2 ganger og det er ikke topp notch men bedre enn mange (Testet mot Marantz og Naim her )VAr ikke så stor forskjell på N-50 og N70, det er teknisk sett større forskjell på N50A vs. N70A.
    PC med Foobar-ASIO-USB til en bra DAC er like god som noe annet.

    En liten fotnote bare:
    En kompis av meg tester nå en streamer, Pioneer N-70, på det jeg vil kalle et high end anlegg og merkelig nok, så låter denne bedre enn PC (Foobar + Fidelizer) med SPDIF og meget dyr DAC. Det er mildt sagt litt overraskende. Det skal testes videre. Dette må sjekkes grundig ut! Noen som vet om det er stor forskjell på N-50 og N-70?
    More to come...
    Jeg mener dette var en 70A.
    Det er ikke streamer delen som gir utslaget her. Det betyr at N-70A har en DAC og "lydforbedring" av god standard. Den oppsampler til 32bit/384kHz før konvertering (valgfritt?), og det løfter komprimert lyd en god del. Regner med det er noe av samme standard som min Pioneer U-05 DAC. Jeg velger konsekvent 32/384 hi-bit oppsampling når jeg streamer fra nett eller annet komprimert, og da blir det utrolig bra resultat.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå har jeg også fått testet ut Roon - det er jo ett helt rått produkt. For ett grensesnitt!
    Ny, stor versjon av Roon ute i natt: https://community.roonlabs.com/c/roon/software-release-notes
    Ny release av App ligger på godkjenning i App store.
    Innlegget er i feil tråd!
    Redirect, assossiert tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/79477-roon-rets-ha-ydepunkt-innen-hifi.html
     
    X

    X186841

    Gjest
    N70A og U-05 bruker nok ca. samme innmat, begge har ESS9016 dac chip mens gamle N70 brukte en AK4480.
    Har hatt U-05 og den ga meget god lyd, N70 var varmere men også mindre oppløst i lyden.

    Det er ikke streamer delen som gir utslaget her. Det betyr at N-70A har en DAC og "lydforbedring" av god standard. Den oppsampler til 32bit/384kHz før konvertering (valgfritt?), og det løfter komprimert lyd en god del. Regner med det er noe av samme standard som min Pioneer U-05 DAC. Jeg velger konsekvent 32/384 hi-bit oppsampling når jeg streamer fra nett eller annet komprimert, og da blir det utrolig bra resultat.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Hehe (sitat fra deg); "uten en eneste PC" - da snakker vi!

    Blir kvalm, bare av å tenke på at jeg skulle ødelegge musikkinteressen min med en jævla datamaskin, som er konstruert av folk - for folk - som er personlig interessert i maskinenen for å få de til å virke som de skal.

    Hvilken streamer bruker du?
    Jeg bruker en eldre utgave av denne:
    https://www.hifiklubben.no/streaming/flere-produkter-med-streaming/argon-stream2m-musikkstreamer/

    Jeg begrenser meg til å bruke internett radio og spotify connect på den. Spotify må riktignok styres via mobiltelefon eller pc, men internettradioen fungerer standalone. Regner med at den vil være i stand til å streame filer fra en nas, men har ikke prøvd da jeg ikke gidder å lagre musikk lokalt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Electrocompaniet kommer med streamer (Rena) om ca. 1 måned. Jeg har såvidt sett på brukergrensesnittet som er brukt på deres aktive høyttalere med streaming (Tana) og det virket ved første øyekst til å være veldig bra. Andre som har sett og hørt på dette?

    electrocompaniet-ec-living-tana-sl-1-kobber-app-close_1.jpg
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det er ikke noe nytt. Er dog første gang jeg har hørt noen påstå at det forbedrer lyden pga galvanisk isolasjon i ALLE tilfeller :rolleyes: (da har du ikke testet mye i real world situasjoner om du kommer med en slik påstand som er totalt avhengig av utstyret kunden har ellers...).

    For meg virker dette som en "dump" for utgåtte løsninger (USB2) som blir rebranded og solgt til uvitende Audiofile via audiofile brands.

    IMO bør det tas med en solid klype salt.

    Edit: Funksjonaliteten er kjekk, men langt ifra noe nytt. USB-3, USB-C, etc etc tar nå over i data KVM sammenheng, og dermed er det eksisterende USB2 løsningene overflødig i det orginale markedet.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Godagen godtfolk
    Spennende tråd og spennende produkt. Her må det undersøkes litt mere, men ut av det jeg har klart å lese meg opp på til nå:
    - MARANTZ NA6005: Har noen av de oppegående herrene her inne fått med seg om Marantz NA6005 har fått Tidal støtte?
    - BLUESOUND: Kjenner lite til denne. Er den god nok lydmessig og funker appen bra?
    - EC LIVING: Jeg har også lest her inne at Electrocompaniet kommer med streamer, noen som har hørt/sett/vet mere om disse?
    - AURAELIC/ELAC: Tar også gjerne tilbakemeldinger fra fornuftige mennesker med enten Auraelic eller Elac, da spesielt med hensyn på hvordan app og styring fungerer. Jeg får et lite inntrykk av at styringen (app) av dette er viktig og at det er det første som begrenser bruken etter noen år. Eksempelvis Roomplayer, der jeg har skjønt at appen ikke lenger oppdateres. Jeg kan selvsagt ta feil og har misforstått dette. Husker det skjedde en gang på 90-tallet... :rolleyes:

    Et viktig kriterie for meg personlig, er bruken av NAS og/eller HD. Jeg tar gjerne imot erfaringer hos brukere som også bruker dette i sine systemer.

    Beklager om dette er blitt spurt om før.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    8.173
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kunne vært spennende om Stereo+ eller Fidelity tok for seg de "fleste" streamere (i allefall BS Node2, Auralic Aries Mini og Marantz NA6005) under 10k, og testet disse mot hverandre koblet via en ekstern DAC i 10k-klassen sammen med forsterkere/høyttalere i 20k-klassen (til sammen).

    Spennende da å se hvor store forskjeller det er mellom streamerne dersom samme eksterne DAC står for konverteringen.

    Det essensielle er også å ikke teste på et anlegg i 100k+ klassen siden det selvfølgelig er forskjeller som kan letes frem på dyre High-End anlegg, men eiere av slike anlegg vil jeg ikke tro er i markedet for kjøpe så "billige" streamere uansett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er jo ikke så vanskelig å finne ut av det med EC. Systemet er jo ganske nytt, men har vært annonsert både her og der. Skal du ha et stereopar så kommer det på rundt 11 kilokroner. Hørte det kjapt off axis på vei ut døren fra Budal Radio og det låt i alle fall fett og stort i forhold til størrelsen, men i den posisjonen jeg stod så kan jeg ikke uttale meg om noe annet før jeg har fått satt meg ned i sofaen og lyttet skikkelig. Electrocompaniet | If music really matters

    022-1030x759.jpg


    De har også flere komponenter, ren streamer og forskjellige forsterkerkombinasjoner/AV-switcher.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Vel, for meg virker ikke dette til å være like rett frem, men det kan tenkes det er noe her jeg ikke helt har fått med meg. :confused:
    Eksempelvis, hva slags tjenester vil HDMI streameren ta? Tar den streaming tjenester som Netflix og HBO? Jeg klarer ikke å finne noe om det. Og jeg finner heller ikke noe om den tar video fra enten harddisk eller NAS. Og enda viktigere, hva slags app blir benyttet til å streame både video og musikk?

    Det er noe uavklart her, men jeg skjønner at dette skal komme i slutten av Mai, så jeg får bare smøre meg med tålmodighet :cool:

    For mitt bruk ser det ut som Rena SV-1 er vinneren, men alt kommer ann på streame mulighetene og styring!
    xRena-SV1_kvadrat-300x300.jpg

    Det gjør ikke noe at den ser lekker ut heller.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Såvidt jeg skjønner, etter å ha konferert litt med EC direkte, så kommer dette i slutten av Mai og prisene begynner på 3000 og ender på 5000. Noe som skulle tilsi veldig konkuransedyktige priser i forhold til annet der ute. Jeg håper bare det låter like bra som mye annet EC utstyr. Dette må sjekkes ut når det kommer! ;)
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Har vurdert Sonos Play 5, men burde kanskje vente på EC-produktene? Spent på om lille EC klarer å toppe en gigant med stordriftsfordeler.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg skal ihvertfall vente. Dette høres spennende ut.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.664
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Sitter også på gjerdet enda en stund med min sonos Connect. Persolig ser jeg dette med MQA støtte vil være et framtidsrettet kriterium. Bluesound har hvisnok allerede startet med denne jobben. Aries også kanskje... MEN det i sin tur forutsetter en MQA sertifisert dac også. Time vell shåw...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Aries vil ikke få MQA støtte da den ikke inneholder en DAC (MQA profiling ikke mulig).
    Aries vi dog være transparent for MQA.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert Sonos Play 5, men burde kanskje vente på EC-produktene? Spent på om lille EC klarer å toppe en gigant med stordriftsfordeler.
    EC Living-høyttalere er allerede i butikk. Budal demonstrerte dem da jeg var innom sist, og ja, du bør vurdere et systemet istedenfor Sonos Play 5.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har vurdert Sonos Play 5, men burde kanskje vente på EC-produktene? Spent på om lille EC klarer å toppe en gigant med stordriftsfordeler.
    EC Living-høyttalere er allerede i butikk. Budal demonstrerte dem da jeg var innom sist, og ja, du bør vurdere et systemet istedenfor Sonos Play 5.
    De aktive høyttalerene har vært i butikken en stund og de låter utrolig bra i stereo.
    Det er streamerene som ikke er ute enda og som tilsynelatende ser ut til å være meget spennende!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert Sonos Play 5, men burde kanskje vente på EC-produktene? Spent på om lille EC klarer å toppe en gigant med stordriftsfordeler.
    EC Living-høyttalere er allerede i butikk. Budal demonstrerte dem da jeg var innom sist, og ja, du bør vurdere et systemet istedenfor Sonos Play 5.
    De aktive høyttalerene har vært i butikken en stund og de låter utrolig bra i stereo.
    Det er streamerene som ikke er ute enda og som tilsynelatende ser ut til å være meget spennende!
    Nettopp, og Sonus Play 5 er vel en slik høyttaler, som kan kobles i stereo hvis du kjøper to stk. Akkurat som EC Living.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.966
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Har vurdert Sonos Play 5, men burde kanskje vente på EC-produktene? Spent på om lille EC klarer å toppe en gigant med stordriftsfordeler.
    EC Living-høyttalere er allerede i butikk. Budal demonstrerte dem da jeg var innom sist, og ja, du bør vurdere et systemet istedenfor Sonos Play 5.
    De aktive høyttalerene har vært i butikken en stund og de låter utrolig bra i stereo.
    Det er streamerene som ikke er ute enda og som tilsynelatende ser ut til å være meget spennende!
    Jeg har hatt sansen for Sonos, men de har aldri vært aktuelle pga. begrensningen i forhold til HighRez filer, dvs. 16 bit. Så hvis EC har gjort ting riktig her kan dette bli interessant for min del.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn