Streamere/mediaspillere 2016 (en fellestråd for de under 10.000 kroner)

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    La denne tråden handle om det trådstarter skrev i første innlegget, hvis noen mener det er tull med streamer så start en egen tråd om det.
    Påstanden om at "Som sagt, streamer du fra iPad etc over wi-fi, så reduserer ikke det lydkvalitet innenfor 16/44." og placebo.....
    Leste du ikke siste setningen hos trådstarter?

    Jeg mener ikke at det er "tull" med streamer. Jeg har en streamer selv (sonos connect). Jeg har også en oppfatning om hvilke kvaliteter og egenskaper som er viktige i en streamer, og hvilke som ikke er det, og hva en streamer kan ha å si for lyden. Bør man ikke kunne si slike ting i en tråd om streamere? Det blir jo veldig uinteressant å diskutere her inne hvis kriteriet for å delta i en tråd er at man skal være enige med hverandre i utgangspunktet? Det er antakelig en del mennesker som per i dag ikke har en streamer som leser denne tråden, og som tenker på å skaffe seg en streamer. Da vil jeg tro at det er relevant for dem å høre argumenter fra ulike sider, enten man

    a) mener at det er store forskjeller i lydkvaliteten på streamere
    b) mener at streamere er praktiske dingser, men at lydforskjellene mellom de ulike streamerne er såpass små at det er lurt å la hensyn til brukervennlighet, pris osv veie tyngre (dette er altså min posisjon)
    c) mener at streamere er overflødige/unødvendige, og at man kan få samme funksjonalitet på andre og bedre måter.

    Som sagt, hvis jeg var i markedet for å kjøpe meg en streamer, og ikke hadde ubegrenset med penger å bruke på hifi, ville jeg vært interessert i å høre argumenter for alle disse posisjonene, og høre hvilke erfaringer folk har, og så gjort meg opp min egen mening. Bare mine fem cent.

    Hvis lydkvaliteten er like god med å streame direkte fra iPad ol., da hadde neppe dedikerte streamere eksistert som produkt. Eller i det minste et utdøende produkt, men det ser ikke akkurat slik ut.
    Jeg synes nok ikke det argumentet er så veldig godt. Hifi-bransjen har mange eksempler på produkter som ble kjøpt av svært mange, over flere år, og som de fleste har blitt enige om var unødvendige (tusj/penn for å tegne på CDer er vel kroneksemplet, men fortsatt kan folk finne på å legge masse penger på rådyre HDMI-kabler f.eks, selv om det nærmest er fysisk umulig at dyrere hdmi-kabler kan gjøre noen forskjell i lyden).

    EDIT/KLARGJØRING: Jeg mener som sagt ikke at streamere er unødvendige eller noe. Men med tanke på at alle de rare tingene folk har kjøpt for å forbedre lyden opp gjennom, synes jeg ikke det er så dumt med en viss ydmykhet i forhold til hva man kan høre og hva man ikke kan høre :)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Og bare for å følge opp mitt siste innlegg, practice what you speak osv: Kan dele mine erfaringer med tre ulike streamere, hvis det skulle være av nytte for noen. De jeg har prøvd hjemme hos meg:

    Bluesound node (første generasjon)
    Sonos connect
    Google chromecast audio

    Jeg hadde først bluesound node. Så hadde jeg sonos connect. Broren min har google chromecast, så jeg har brukt den en del hos ham, og dessuten lånt den hjem til meg selv for moro skyld noen ganger. Jeg har aldri hørt noen store forskjeller mellom disse streamerne. Jeg har aldri sammenliknet dem opp mot hverandre i en AB-sammenlikning (og i hvert fall ikke noen blindtest), så jeg påstår ikke at det ikke ER noen forskjeller. Men jeg har aldri opplevd at noen av disse verken forbedrer lyden noe særlig, eller forverrer den. Jeg har rett og slett ikke syntes at det har gjort noen forskjell når jeg har kjørt lyd i anlegget gjennom dem, kontra å kjøre lyd direkte fra andre kilder.

    Jeg har derfor funnet ut at det er brukervennligheten som er det viktigste for meg. Da jeg hadde Bluesound, var appen og systemet deres fortsatt i startfasen, det skal sies. Jeg tror det er bedre nå. Men jeg syntes det var tungtvint og uoversiktlig. Derfor prøvde jeg Sonos. Det synes jeg er fenomenalt enkelt og brukervennlig. Så det er det jeg har beholdt. I starten syntes jeg det var litt irriterende at man ikke kan streame direkte fra tidal-appen feks, men at man må gjøre alt inni sonos sin egen app. Men etter hvert har jeg funnet ut hvor praktisk det egentlig er å gjøre alt inne i den samme appen. Det er også veldig enkelt å sette på alarmer (deilig å våkne til NRK alltid klassisk, og jeg har fast på en alarm med dagsnytt 18 på kvelden, sånn at jeg husker å få det med meg). Og multiroms-opplegget funker som en drøm.

    Til slutt har jeg altså prøvd chromecast audio. Jeg ØNSKET egentlig å like denne bedre enn sonos, siden den er mye billigere, og det på sikt vil være langt rimeligere å ha et system som er bygget opp rundt chromecast (man kan få rimelige aktive høyttalere som er bedre enn innstegshøyttalerne til sonos, som lett kan kobles opp med en chromecast). Men etter å ha lekt en del med den har jeg innsett at den ennå ikke kan måle seg med sonos når det gjelder brukervennlighet. På en måte er det kjekt å kunne streame direkte fra spotify eller tidal sine apper, men det er også tungvint hvis man bruker det som multiroms-løsning. Hvis jeg vil slå musikken av eller på i et annet rom i huset, må jeg gå ut av tidal-appen, og inn på chromecast-appen. Er betydlig enklere å gjøre alt det der direkte inne i sonos-appen. Og ja, generelt flyter bare alt bedre i sonos. Har ikke klart å få til alarmer med chromecast, feks. Mulig man kan få det til, men det er uansett betydelig mer tungvint. Men hvis man bare skal streame til ett enkelt anlegg, er chromecast like bra som sonos, tror jeg. Og mye billigere.

    Det var mine erfaringer, folks. Det springer ut av mine erfaringer og preferanser, som er:
    - at lydforskjellene mellom streamere, hvis de er der, i alle fall er såpass små at de ikke har betydd noe særlig fra eller til i mitt anlegg (i motsetning til andre ting som jeg har merket stor effekt av)
    - at det er viktig for meg med en app som er enkel og brukervennlig, med god og tilgjengelig funksjonalitet
    - at det er viktig for meg med et streamer-system som gjør det lett med multiroms-oppsett

    Andre personer vil ha andre preferanser, og andre erfaringer. Men da vet dere hvordan det har vært hos meg:)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kanskje Roon og Sonore MicroRendu er veien å gå, begge spiller på lag med Squeezebox miljøet mitt, men da må jeg vel skaffe meg en usb dac og legge opp ethernet kabel til stua også....... hmmmm
    Du slipper ikke unna USB DAC'en, men du setter bare opp en Ethernet adapter på uRendu, så går du trådløst videre - uten cat.5 til stua. Jeg regner med at du bruker en ruter.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    La denne tråden handle om det trådstarter skrev i første innlegget, hvis noen mener det er tull med streamer så start en egen tråd om det.
    Påstanden om at "Som sagt, streamer du fra iPad etc over wi-fi, så reduserer ikke det lydkvalitet innenfor 16/44." og placebo.....
    Leste du ikke siste setningen hos trådstarter?

    Jeg mener ikke at det er "tull" med streamer. Jeg har en streamer selv (sonos connect). Jeg har også en oppfatning om hvilke kvaliteter og egenskaper som er viktige i en streamer, og hvilke som ikke er det, og hva en streamer kan ha å si for lyden. Bør man ikke kunne si slike ting i en tråd om streamere? Det blir jo veldig uinteressant å diskutere her inne hvis kriteriet for å delta i en tråd er at man skal være enige med hverandre i utgangspunktet? Det er antakelig en del mennesker som per i dag ikke har en streamer som leser denne tråden, og som tenker på å skaffe seg en streamer. Da vil jeg tro at det er relevant for dem å høre argumenter fra ulike sider, enten man

    a) mener at det er store forskjeller i lydkvaliteten på streamere
    b) mener at streamere er praktiske dingser, men at lydforskjellene mellom de ulike streamerne er såpass små at det er lurt å la hensyn til brukervennlighet, pris osv veie tyngre (dette er altså min posisjon)
    c) mener at streamere er overflødige/unødvendige, og at man kan få samme funksjonalitet på andre og bedre måter.

    Som sagt, hvis jeg var i markedet for å kjøpe meg en streamer, og ikke hadde ubegrenset med penger å bruke på hifi, ville jeg vært interessert i å høre argumenter for alle disse posisjonene, og høre hvilke erfaringer folk har, og så gjort meg opp min egen mening. Bare mine fem cent.

    Hvis lydkvaliteten er like god med å streame direkte fra iPad ol., da hadde neppe dedikerte streamere eksistert som produkt. Eller i det minste et utdøende produkt, men det ser ikke akkurat slik ut.
    Jeg synes nok ikke det argumentet er så veldig godt. Hifi-bransjen har mange eksempler på produkter som ble kjøpt av svært mange, over flere år, og som de fleste har blitt enige om var unødvendige (tusj/penn for å tegne på CDer er vel kroneksemplet, men fortsatt kan folk finne på å legge masse penger på rådyre HDMI-kabler f.eks, selv om det nærmest er fysisk umulig at dyrere hdmi-kabler kan gjøre noen forskjell i lyden).

    EDIT/KLARGJØRING: Jeg mener som sagt ikke at streamere er unødvendige eller noe. Men med tanke på at alle de rare tingene folk har kjøpt for å forbedre lyden opp gjennom, synes jeg ikke det er så dumt med en viss ydmykhet i forhold til hva man kan høre og hva man ikke kan høre :)
    Det er litt rart å komme til en tråd som diskuterer dedikerte streamere, og argumentere mot disse fordi han synes det er bedre å streame direkte fra en iPhone? Han må gjerne ha den meningen, men det er altså mot premisset for tråden, og det fører sjeldent noe godt med seg å gå inn i en tråd og 'krangle' på premisset. Jeg vil tro at alle har testet ut forskjellige løsninger, og stadig fortsetter med det, og vet godt at man kan bruke andre metoder for å fremskaffe lyd på anlegget. Man kan jo koble USB-disker/minnepenner rett i USB-porten til diverse enheter osv. Her er det snakk om å finne ut fordeler/ulemper med de forskjellige løsningene. Det er vel heller ingen som har sagt at man ikke kan argumentere for å bruke en iPhone som en 'dedikert streamer', men da er det bedre å liste opp fordeler/ulemper med akkurat denne løsningen. Hva er iPhone bedre på, og hva er den dårligere på? Hvor praktisk er det å være avhengig av en 'portabel' batteridrevet enhet til forskjell fra en stasjonær nettdrevet enhet osv.

    Når det kommer til forskjeller i lyd og lydkvalitet, så tror jeg man bare må akseptere at for noen så er det et veldig viktig punkt, og har man et anlegg som avslører disse forskjellene så er det veldig fint å høre om disse erfaringene. At andre igjen har anlegg eller ører som ikke fanger opp disse forskjellene betyr bare at vi har forskjellige behov også på det området.

    By the way; hvor mye koster en iPhone med 128Gb lagringsplass i disse dager?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Kan vi være så snille å holde oss til det som jeg sier i åpningsinnlegget? Liker du ikke streamere, hører du ikke forskjell eller synes du alle som gjør noe annet enn deg er idioter, ta det opp i en annen tråd. PLEASE!
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Kan vi være så snille å holde oss til det som jeg sier i åpningsinnlegget? Liker du ikke streamere, hører du ikke forskjell eller synes du alle som gjør noe annet enn deg er idioter, ta det opp i en annen tråd. PLEASE!
    Var det til meg, eller synes du ikke jeg var tydelig nok i min presisering av trådens intensjon? ;) Fra spøk til alvor; du stiller ganske åpne spørsmål i åpningsinnlegget som inviterer til en 'bredere' debatt. Du nevner Chromecast og Apple, bare så det er nevnt ...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Drister meg til å legge ut bilde av en streamer som fyller stua med musikk en lørdags morgen uten at en eneste pc eller telefon trengte å være på for å få lyd. ;)
    DSC_0076.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel heller ingen som har sagt at man ikke kan argumentere for å bruke en iPhone som en 'dedikert streamer', men da er det bedre å liste opp fordeler/ulemper med akkurat denne løsningen. Hva er iPhone bedre på, og hva er den dårligere på? Hvor praktisk er det å være avhengig av en 'portabel' batteridrevet enhet til forskjell fra en stasjonær nettdrevet enhet osv.
    Ok, ser den – godt poeng! Er jo stort sett alltid bedre å være konstruktiv og konkret i det man skriver. Er sjelden noen hjelp i å slå andre i hodet med "dere tar feil" :)

    Når det kommer til forskjeller i lyd og lydkvalitet, så tror jeg man bare må akseptere at for noen så er det et veldig viktig punkt, og har man et anlegg som avslører disse forskjellene så er det veldig fint å høre om disse erfaringene. At andre igjen har anlegg eller ører som ikke fanger opp disse forskjellene betyr bare at vi har forskjellige behov også på det området.
    Jeg synes kanskje ikke dette heller bidrar til en så konstruktiv debatt, akkurat. Det du sier mellom linjene her er jo at når jeg ikke hører forskjell mellom streamere, så er det fordi enten ørene mine eller anlegget mitt ikke er godt nok, eller at lydkvatitet ikke "er et viktig punkt" for meg. Det synes jeg kanskje er en litt arrogant uttalelse? Sånn generelt tror jeg det ville vært sunt for debattene her inne hvis både subjektivister og objektivister hadde en viss ydmykhet i forhold til hva de kan høre. Objektivister kan nok være mer ydmyke på at det kan være reelle lydforskjeller man ikke alltid hører, og subjektivister kan kanskje også være mer ydmyke på at det er mulig at lydforskjellene som man hører ikke er der "objektivt".

    For min del har jeg forøvrig vært en aktiv musiker i 20 år, i flere ulike sjangre, og har hørt mange akustiske instrumenter (og stemmer) tett på. Så jeg tror jeg har en relativt god indre referanse for hva som er naturlig gjengivelse av akustisk musikk, for eksempel. Svært mange ting kan jeg høre tydelige forskjeller av hjemme hos meg: Høyttalerplassering har masse å si (og høyttalerne i seg selv er selvfølgelig sentrale), akustikk har mye å si, opptaks-type eller musikktype har mye å si for hvordan musikken interagerer med rommet, opp til et visst nivå har dacen mye å si (den innebygde dacen i den private macen min fungerer bra, den innebygde dacen i jobb-pcen min er horribel), jeg hører forskjell på lavformats-filer og høyformats-filer, jeg hører forskjell på god og dårlig komprimering av mp3-filer, m.m. Jeg går ikke med på at "lydkvalitet ikke er et viktig punkt" i mitt tilfelle, eller at ørene mine ikke er gode nok. Likevel kan jeg altså ikke høre noen forskjell på streamere.

    Jeg innbiller meg likevel ikke at jeg er noen perfekt lytter. Jeg har aldri jobbet med musikkproduksjon eller mastring av musikk, for eksempel, og jeg er temmelig sikker på at profesjonelle lydteknikere og produsenter har et langt bedre øre for lydforskjeller enn hva jeg har (siden jobben deres går ut på å jobbe med å justere forskjeller i lydbildet). Er det mulig at lyttere som er enda mer trenede enn meg vil høre forskjell på disse streamerne? Ja, det er mulig.

    (den tekniske årsaken til at det er mulig, er at bluesound støtter høyere oppløsning enn 16-bit, og chromecast omsampler det digitale signalet fra 44 til 48 – den gjorde i hvert fall det da den kom, usikker på om de har fiksa det nå. Pluss ulikheter i dacene, hvis man ikke bruker ekstern dac. Så lydforskjeller kan ikke utelukkes helt)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel sånn att mange med platespiller dilla eller med cd spiller i den øvre klassen bare bruker streaming som en påfyll for og oppdatere seg på ny musikk på Tidal etc og derav setter sine krav

    Men det er jo mange blant oss som kun bruker streaming ved avspilling av musikk over anlegget og derav setter samme krav til lyd og opplevelse ved dette som med bruk av andre avspillingsmetoder

    Derfor er det fint en tråd med refleksjoner om best opplevd kvalitet på diverse streaming oppsett,tror denne teknologien er i en rimelig høy utvikling om dagen iht losninger og brukervennlighet

    Hvor mye penger man skal legge i dette blir vel som alt annet,men en middelvei er vel muligens mulig for de fleste hvis man prioriterer streaming frammfor plater og cd disker,tror Auralic sin streamer åpnet øynene for netopp dette

    ikke så sikker på att bluesound og sonos eller en cromecast er det vi alle ville være fornøyd med :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Det er vel heller ingen som har sagt at man ikke kan argumentere for å bruke en iPhone som en 'dedikert streamer', men da er det bedre å liste opp fordeler/ulemper med akkurat denne løsningen. Hva er iPhone bedre på, og hva er den dårligere på? Hvor praktisk er det å være avhengig av en 'portabel' batteridrevet enhet til forskjell fra en stasjonær nettdrevet enhet osv.
    Ok, ser den – godt poeng! Er jo stort sett alltid bedre å være konstruktiv og konkret i det man skriver. Er sjelden noen hjelp i å slå andre i hodet med "dere tar feil" :)

    Når det kommer til forskjeller i lyd og lydkvalitet, så tror jeg man bare må akseptere at for noen så er det et veldig viktig punkt, og har man et anlegg som avslører disse forskjellene så er det veldig fint å høre om disse erfaringene. At andre igjen har anlegg eller ører som ikke fanger opp disse forskjellene betyr bare at vi har forskjellige behov også på det området.
    Jeg synes kanskje ikke dette heller bidrar til en så konstruktiv debatt, akkurat. Det du sier mellom linjene her er jo at når jeg ikke hører forskjell mellom streamere, så er det fordi enten ørene mine eller anlegget mitt ikke er godt nok, eller at lydkvatitet ikke "er et viktig punkt" for meg. Det synes jeg kanskje er en litt arrogant uttalelse? [ ... klippet ... ]

    [...] (den tekniske årsaken til at det er mulig, er at bluesound støtter høyere oppløsning enn 16-bit, og chromecast omsampler det digitale signalet fra 44 til 48 – den gjorde i hvert fall det da den kom, usikker på om de har fiksa det nå. Pluss ulikheter i dacene, hvis man ikke bruker ekstern dac. Så lydforskjeller kan ikke utelukkes helt)
    Beklager hvis det kom ut som arrogant, det var ikke meningen. Jeg prøvde å være konkret, og sier egentlig bare at vi hører forskjellig, og har forskjellige behov (og anlegg), og at vi skal være åpne for at andre mener noe om lyden; enten det er positivt, negativt eller 'hører ingen forskjell, jeg' ... Jeg mener selv at det er vanskelig å 'høre' god lyd, men at jeg i større grad 'merker' om lyden er god eller dårlig. Vanskelig å forklare, men det handler vel om lyttetretthet, engasjement (fot), og de tingene der.

    Skal vi diskutere forskjellige streamer-løsninger så må vi altså få lov til å mene noe om lyden. Vi er vel sikkert enige der?

    Jeg tror forøvrig det mye mer enn bare antall bits i oppløsningen som spiller inn, og at kanskje antall bits faktisk spiller mindre rolle, men da er jeg helt over i synse- og mene-land.

    En ulempe med iPhone vil jo også være behovet for WiFi/BT-mottaker på forsterker-siden, eller har jeg misforstått noe der? Min forsterker har i allefall ikke den muligheten, dermed er behovet for dedikert streamer tilbake for min del ...
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Det er vel sånn att mange med platespiller dilla eller med cd spiller i den øvre klassen bare bruker streaming som en påfyll for og oppdatere seg på ny musikk på Tidal etc og derav setter sine krav

    Men det er jo mange blant oss som kun bruker streaming ved avspilling av musikk over anlegget og derav setter samme krav til lyd og opplevelse ved dette som med bruk av andre avspillingsmetoder

    Derfor er det fint en tråd med refleksjoner om best opplevd kvalitet på diverse streaming oppsett,tror denne teknologien er i en rimelig høy utvikling om dagen iht losninger og brukervennlighet

    Hvor mye penger man skal legge i dette blir vel som alt annet,men en middelvei er vel muligens mulig for de fleste hvis man prioriterer streaming frammfor plater og cd disker,tror Auralic sin streamer åpnet øynene for netopp dette

    ikke så sikker på att bluesound og sonos eller en cromecast er det vi alle ville være fornøyd med :)
    Og her begynner det jo virkelig å bli interessant; når noen tar opp hansken og faktisk gjør en test hvor disse blir målt opp mot hverandre. Dette har det ikke blitt gjort så mye av, så vidt jeg vet, men kanskje noen har noen referanser å vise til her?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel sånn att mange med platespiller dilla eller med cd spiller i den øvre klassen bare bruker streaming som en påfyll for og oppdatere seg på ny musikk på Tidal etc og derav setter sine krav

    Men det er jo mange blant oss som kun bruker streaming ved avspilling av musikk over anlegget og derav setter samme krav til lyd og opplevelse ved dette som med bruk av andre avspillingsmetoder

    Derfor er det fint en tråd med refleksjoner om best opplevd kvalitet på diverse streaming oppsett,tror denne teknologien er i en rimelig høy utvikling om dagen iht losninger og brukervennlighet

    Hvor mye penger man skal legge i dette blir vel som alt annet,men en middelvei er vel muligens mulig for de fleste hvis man prioriterer streaming frammfor plater og cd disker,tror Auralic sin streamer åpnet øynene for netopp dette

    ikke så sikker på att bluesound og sonos eller en cromecast er det vi alle ville være fornøyd med :)
    Du har helt rett i det du påpeker her.
    Jeg er blitt en smule kritisert for min holdning til streamere, det jeg da "kritiserer" er selve streamer delen som egentlig ikke tilfører noe som helst, dvs alt ender opp med hva man opplever som brukervennlig. En streamer der du mottar en datastrøm fra internett eller annet sted fra er jo i utgangspunktet bare en plattform som skal "route" datastrømmen frem til DAC, og analogt signal videre til forsterker trinn, integrert eller separat. Det som gjør at streamere låter forskjellig er jo DAC/amp seksjonene, ikke streameren i seg selv, den skal ikke gjøre noe som helst med datastrømmen.

    Min erfaring så langt er at streamere har hatt, og jeg synes det fortsatt virker som de har litt begrensede kraftresurer (prosessor). Apper for styring er heller ikke alltid optimale, men igjen så må bruker vurdere hva som fungere iht de krav man har, og vi har ulike krav/vurderinger.

    Men hvis lydkvalitet er fokus, da bør man først og fremst satse på et separat DAC og forsterkertrinn, det er min klare oppfatning. De helintegrete alt-i-et streamere til moderat pris blir uansett et kompromiss på en eller flere måter.
     
    Sist redigert:

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel sånn att mange med platespiller dilla eller med cd spiller i den øvre klassen bare bruker streaming som en påfyll for og oppdatere seg på ny musikk på Tidal etc og derav setter sine krav

    Men det er jo mange blant oss som kun bruker streaming ved avspilling av musikk over anlegget og derav setter samme krav til lyd og opplevelse ved dette som med bruk av andre avspillingsmetoder

    Derfor er det fint en tråd med refleksjoner om best opplevd kvalitet på diverse streaming oppsett,tror denne teknologien er i en rimelig høy utvikling om dagen iht losninger og brukervennlighet

    Hvor mye penger man skal legge i dette blir vel som alt annet,men en middelvei er vel muligens mulig for de fleste hvis man prioriterer streaming frammfor plater og cd disker,tror Auralic sin streamer åpnet øynene for netopp dette

    ikke så sikker på att bluesound og sonos eller en cromecast er det vi alle ville være fornøyd med :)
    Og her begynner det jo virkelig å bli interessant; når noen tar opp hansken og faktisk gjør en test hvor disse blir målt opp mot hverandre. Dette har det ikke blitt gjort så mye av, så vidt jeg vet, men kanskje noen har noen referanser å vise til her?
    "olavelg" hadde et fint innlegg hvor han på en grundig måte forteller at han ikke hører forskjell på streamere. Jeg liker de som beskriver egne opplevelser på en god og saklig måte og med et åpent sinn:)
    Ble litt inspirert. Tenkte at dette skal jeg teste en gang til, med så objektiv innstilling jeg får til. Har jeg lurt meg selv tidligere.....?
    Det jeg kan sammenligne direkte nå er modifisert Sonos mot MacMini med Roon og USB kabling. Begge til Devialet og Marten HT.

    Så satte på Sonos og spilte musikk jeg kjenner god (først My Ashes med Porcupine Tree).
    Lyden er ikke dårlig, men førsteinntrykket er som før - jeg får et snev av mp3-følelse og det mangler dybde i lydbildet i forhold til MacMini. Men jeg skal teste mer senere. Jeg skal også prøve en "blindtest" i kveld hvis jeg får til. I første omgang er det kona, men hun er ganske god å beskrive det hun hører.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For min del har jeg forøvrig vært en aktiv musiker i 20 år, i flere ulike sjangre, og har hørt mange akustiske instrumenter (og stemmer) tett på. Så jeg tror jeg har en relativt god indre referanse for hva som er naturlig gjengivelse av akustisk musikk, for eksempel.
    Dette er jo interessant, fordi det også sier at du har en del år ballast (i motsetning til mange andre medlemmer som diskuterer det digitale domenet), men en ting jeg lurer på er hvordan du kalibrerer deg mot de beste streamerene i markedet?

    En del ganger virker det som om mye er basert på synsing og forutinntatthet ut fra et veldig begrenset utvalg både mhp. eierskap men også lytting (butikk, messer, hjemlån, vennekrets, ol.) i denne typen tråder.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Beklager hvis det kom ut som arrogant, det var ikke meningen. Jeg prøvde å være konkret, og sier egentlig bare at vi hører forskjellig, og har forskjellige behov (og anlegg), og at vi skal være åpne for at andre mener noe om lyden; enten det er positivt, negativt eller 'hører ingen forskjell, jeg' ... Jeg mener selv at det er vanskelig å 'høre' god lyd, men at jeg i større grad 'merker' om lyden er god eller dårlig. Vanskelig å forklare, men det handler vel om lyttetretthet, engasjement (fot), og de tingene der.
    Ingen fare:) Takk for fin klargjøring!


    For min del har jeg forøvrig vært en aktiv musiker i 20 år, i flere ulike sjangre, og har hørt mange akustiske instrumenter (og stemmer) tett på. Så jeg tror jeg har en relativt god indre referanse for hva som er naturlig gjengivelse av akustisk musikk, for eksempel.
    Dette er jo interessant, fordi det også sier at du har en del år ballast (i motsetning til mange andre medlemmer som diskuterer det digitale domenet), men en ting jeg lurer på er hvordan du kalibrerer deg mot de beste streamerene i markedet?

    En del ganger virker det som om mye er basert på synsing og forutinntatthet ut fra et veldig begrenset utvalg både mhp. eierskap men også lytting (butikk, messer, hjemlån, vennekrets, ol.) i denne typen tråder.
    Takk for hyggelige ord. Jeg har ikke hørt noe særlig på de dyrere streamerne i markedet. Bare veldig kort på messer eller hifi-butikker, og da har jeg jo ikke kunnet sammenlikne ulike typer streamere på samme anlegg. Bluesound node er altså den dyreste jeg har prøvd. Ville jeg ha hørt noen forskjell? Det kan jeg ikke si noe sikkert om, siden jeg ikke har prøvd. Jeg har likevel ikke helt lett for å forstå hvor i kjeden hvor de store lydforskjellene kan oppstå. Dersom signalet ikke blir forandret (altså opp- eller nedsamplet), er det jo samme signal som kommer fram. Og da vil det komme an på hvordan signalet blir sendt videre, gjennom dacen først og fremst... Hvis vi snakker om en streamer som ikke opp- eller nedsampler, og som sender signalet optisk videre til en ekstern dac, kan jeg liksom ikke forstå hvor ting kan endre seg. Men altså: Hvis jeg får mulighet til å sammenlikne en av de dyrere streamerne med en enklere streamer, skal jeg love å lytte med åpent sinn! :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg spør ofte pent mine "ikke-hifi-tulling" - venner om hva de syns om brukervennlighet og lydkvalitet. Da får jeg stort sett ett ærlig og konstruktivt svar. Det er veldig lett å bli for fokusert på detaljene i "bildet" på bekostning av det "totale bildet" (brukervennlighet/lydkvalitet). Spesielt om en er litt hifitulling slik jeg er ;)

    Min mor fikk en Sonos connect av oss barna for å oppdatere hennes Bose Lifestyle 5 fra 2001 til den moderne era med nettavspilling. Da begge mine søsken bruker sonos virket det som det naturlige valget. Det har fungert bra, men den blir fremdeles ikke brukt like mye som cd-spilleren hennes. Den gjør det dog lettere for besøkende som er kjent med og/eller selv eier ett sonos system å dele musikk og opplevelser noe jeg tror er det viktigste. Andre har stilt seg spørrende til hvorfor det ikke er airplay mulighet her, da det hadde gjort det veldig lett å spille av en sang fra en besøkende`s telefon f.eks. Men stort sett er det greit. Lydkvaliteten er god og hverken jeg eller noen andre i familien kan høre forskjell mellom CD og strømming på hennes system. Ved fester og sammenkomster etc, tar andre i familien med sine sonos enheter og bakgrunnsmusikk blir mulig i flere rom uten å bli så høyt at det blir vanskelig å føre en samtale.

    Søster bruker sonos play 1 i stuen, og er fornøyd med både lydkvalitet og brukervennlighet med ett vesentlig unntak; airplay er ikke støttet (samme årsak som over). Her er det ikke ett omfattende hifi system, så brukervennligheten i sonos er i praksis det eneste vesentlige for denne tråden.

    Bror bruker Connect amp i stue, play 1 på kjøkkenet og har vel flere andre. Han er fornøyd og har ikke nevnt noe om "mangler airplay". Det er stort sett alltid ett nettbrett fra husstanden tilgjengelig dersom noen har noe ny musikk de vil spille av. Stort sett spilles musikk på Sonos, og han (en tideligere HIFI tulling) er strålende fornøyd med brukervennlighet og er fornøyd med lyden.

    Dedikert HIFI rom har en Linn Majik DSM (eller en forgjenger til denne), og denne har fordeler og ulemper men er utenfor prisrange omhandlet her.

    Jeg har / har hatt:

    T+A Music Player V1 (utenfor prisrange og utdatert).

    Sonos Connect på lån for å lære meg enheten.

    Generelt sett fornøyd med både lyd og funksjonalitet, men jeg liker ikke å måtte lære meg ett nytt system kontra å bare "connecte" meg med allerede kjente applikasjoner på PC/mobil via allerede kjente systemer og jeg liker ikke appen. Appen og systemet har en stor fordel kontra mange andre løsninger i at den inkluderer alle dine strømmetjenester og lokale filer i søk etc, men wav filene mine har ikke cover art etc. Jeg har ikke fått til å få den til å hente informasjonen fra J.River. Men jeg har ikke jobbet hardt med dette enda, og regner med at dette er en relativt lett sak å gjøre enten ved filstruktur (med wav) eller ved å benytte flac med tags. Jeg har flac av biblioteket mitt også så jeg kommer tilbake med dette når jeg har tatt en tur innom med en disk for å sjekke.

    Jeg liker:
    1. Grei value for money.
    2. God måte å oppgradere eksisterende systemer til moderne avspillingsmetoder.
    3. God lyd.
    4. God integrering av forskjellige kilder, både strømming og lokal lagring.
    5. Mye funksjoner som er nyttig i hverdagen (alarmer, radio funksjonalitet etc).
    6. Generelt sett ett godt hverdagsprodukt med funksjoner som vil bli brukt.

    Jeg liker ikke:
    1. Mangel på digitale innganger (... eeeh connect... hva da?).
    2. Delay fra analog inngang, krever lip sync funksjonalitet fra TV eller bildekilde dersom du vil bruke den til bildelyd. Samsung TV`n til mor har kun dette på digital output.
    3. Mangel på airplay og generelt sett det ekstremt lukkede systemet (men forstår begge deler fra ett bedriftsynspunkt).
    4. Appen (personlig preferanse samt vanskelig for svaksynte (som meg) da den ikke følger fargeinnstilling satt i OS).
    5. Krav på styring fra app og generelt sett vanskelig å bruke den som en form for end-point fra forskjellige andre apper/styringsenheter en allerede kan.*

    * Det finnes veier rundt dette, men det krever endel fikling, og eventuelt ekstra programmer på de andre styringsenhetene (som dermed gjør det lettere å bare sette seg inn i sonos system-appen i stedet). Jeg forsøkte å lage en RPI bridge fra airplay / throw etc, men det fungerte bare frem til neste oppgradering av sonos softwaren (Så mye koding for så lite! DOH :p ).

    Hifiberry Digi / AMP m. volumio/roon (piCoreplayer)


    Dette er DIY og er nok på grensen av hva som hører hjemme i denne tråden (men bør nevnes da jeg anser det som relevant informasjon før kjøp av ferdige løsninger). Men det er relativt enkelt og det koster ikke all verden (med mindre en går "hifi-tulling mode" med selvbygd PSU etc). Det er mest for de spesielt interresserte eller for de som vil ha noe som egentlig bare er en airplay kompatibel mottager for eksisterende DAC eller som en 2nd endpoint med høytalere dersom en velger amp versjonen. Hifiberry DAC kan også oppgradere ett analogt system da den DAC`en er av grei kvalitet. Så her er det mange muligheter for de som gidder å bruke tid kontra å bare gå å kjøpe seg noe ferdig.
    *Du kan for eksempel gi ett multirom sonos system airplay funksjonalitet fra optisk utgang med HIFIberry DIGI, mens du samtidig har koblet ditt mer påkostede hifisystem med coax (airplay for besøkende på begge to).

    Software er også totalt seperat og åpen, så den samme hardwaren brukes igjen og igjen så lenge den er kraftig nok. Når en erstatter med noe nytt så kan hardware brukes til noe annet for de som er litt nerdete :p (VPN server/mobil klient med batteripakke, etc). Eller alt annet som finnes av RPI prosjekter.

    Så da lister jeg opp litt.

    Jeg liker:
    1. Value for money.
    2. Lyden. Overraskende nok også ett løft på lyden fra Spotify
    3. Størrelsen og muligheten til å gjemme den vekk.
    4. Gjenbruk ved oppdatering til nyere ting (rpi kan så mangt).
    5. Roon endpoint – burde gi svært god lydkvalitet (kommer tilbake med mer når jeg har kjøpt en PI2).
    6. Perfekt airplay-mottager for besøk som ønsker å spille en låt eller to
    7. God løsning for å oppgradere eksisterende systemer*


    Jeg liker ikke:
    1. DIY tvers igjennom (tar tid å sette det opp)
    2. Dårlig app (volumio) som til tider henger seg opp (gjelder neppe med piCoreplayer, mer om det senere).
    3. Må styres fra andre enheter
    4. Enda en duppeditt som kan på sikt ende opp i skapet / på søpla (med mindre "Jeg liker" punkt 4 holder tritt over tid).
    5. Lett å så seg vill i tilkoblings - muligheter / begrensninger. Som med så mye annet.

    Google Chromecast audio.

    Har hatt denne kobla til en periode, og syns den fungerer greit nok fra de appene som støtter det. Har blitt mindre brukt enn hifiberry når begge er tilkoblet, og tvungen trådløs har blitt ett problem til tider. Ustabil sammenlignet med en løsning som HIFIberry som tross alt kan kobles med kabel til router og dermed kun være trådløs i en ende (mobil/laptop/nettbrett etc) mens avspiller er kablet og bortgjemt.

    Jeg liker:
    1. Pris
    2. Lyd
    3. Blir kun kontrollert av app (sluker ikke batteri fra kilden pga konstant strømming via wifi).
    4. Kommer opp som enhet i Bubbleupnp (app for android kompabilitet).

    Jeg liker ikke:
    1. Kompabilitetsavhengighet i app
    2. Tvungen wifi
    3. Ustabil tilkobling her hos meg
    4. Blir lite brukt når andre alternativer er tilstede (personlig preferanse).

    Andre løsninger har vært innom, men har enten blitt levert tilbake fordi de ikke tilfører noe mtp brukervennlighet eller lyd eller rett og slett fordi det ikke blir prioritert. Jeg har dermed ikke nok å si da jeg ikke liker å uttale meg om enheter uten å ha levd med de en stund.

    Så da håper jeg at dette er god info til de som skal kjøpe i 2016.

    Edit: På tross av min tideligere kverulering rundt disse følger jeg spent med på hva som skjer med:

    http://www.sonicorbiter.sonore.us/
    og
    http://www.rendu.sonore.us/signature-series-rendu.html
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Satte opp en Raspberry Pi med picore for en stund siden. Fungerer helt topp som roon endpoint! Venter på hifiberry digi+ så jeg slipper å kjøre ut på usb. Det går dårlig med hirez filer, spesielt dsd. Masse hakking og støy siden RPI har en delt controller for ethernet og usb.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel sånn att mange med platespiller dilla eller med cd spiller i den øvre klassen bare bruker streaming som en påfyll for og oppdatere seg på ny musikk på Tidal etc og derav setter sine krav

    Men det er jo mange blant oss som kun bruker streaming ved avspilling av musikk over anlegget og derav setter samme krav til lyd og opplevelse ved dette som med bruk av andre avspillingsmetoder

    Derfor er det fint en tråd med refleksjoner om best opplevd kvalitet på diverse streaming oppsett,tror denne teknologien er i en rimelig høy utvikling om dagen iht losninger og brukervennlighet

    Hvor mye penger man skal legge i dette blir vel som alt annet,men en middelvei er vel muligens mulig for de fleste hvis man prioriterer streaming frammfor plater og cd disker,tror Auralic sin streamer åpnet øynene for netopp dette

    ikke så sikker på att bluesound og sonos eller en cromecast er det vi alle ville være fornøyd med :)
    Og her begynner det jo virkelig å bli interessant; når noen tar opp hansken og faktisk gjør en test hvor disse blir målt opp mot hverandre. Dette har det ikke blitt gjort så mye av, så vidt jeg vet, men kanskje noen har noen referanser å vise til her?
    Audio-bloggeren Archimago gjorde en grundig test av Chromecast Audio, i hvert fall, der han undersøkte både den analoge utgangen (altså den innebygde dacen), og den digitale utgangen. Det var ikke noen side ved side-undersøkelse, men han synes i hvert fall at den både subjektivt og objektivt kan måle seg med langt dyrere utstyr. Han påpeker imidlertid at digital-utgangen skaper noe jitter, selv om han ikke tror det vil være hørbart for lyttere flest.

    Vet ikke om noen grundige sammenliknende tester, tror jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.552
    Antall liker
    35.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som det meste annet på digitalsiden må greiene være gode nok til ikke å tilføre hørbar jitter eller jordstøy via den DAC'en som er koblet til, og så blir det ikke bedre enn det ved å bruke mer penger. Spørsmålet er mest hvor det punktet ligger. Jeg vet ikke svaret, men det er ikke så veldig høyt opp i pris. Kanskje et sted mellom Chromecast og Airport Express hvis vi bare ser på digitalt signal ut. Chromecast gir allerede bedre digitalsignal enn mange (de fleste?) CD-transporter. Deretter er det forskjell på brukergrensesnitt, utseende i racket, krav til systemintegrasjon, osv.

    Dette er også en kandidat innenfor prisrammen i åpningsinnlegget:
    logitech transporter | eBay
     
    Sist redigert:

    MortenHM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2011
    Innlegg
    75
    Antall liker
    29
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    8
    Kom plutselig på at jeg har en til streamer å sammeligne MacMini med Roon og USBkabling + oppgradert Sonos og Coax kabling med.
    Devialet AIR, som da ikke er en streamerdings men Devialet sin trådløse løsning for å overføre fra PC osv. Jeg sitter med MacBookAir på fanget med Tidal Hifi i nettleser og overfører trådløst til Devialet Dac og forsterker.
    Jeg hører fra første tone at dette er klarte bedre enn oppgradert Sonos. Og det stemmer med tidligere erfaring.
    Forskjell mellom AIR trådløst og MacMini og USB-kabling er jeg mer usikker på. Lyden er litt forskjellig, med jeg er usikker på hva jeg foretrekker. Må spille mer.

    Jeg har prøvd AIR tidligere med det har vært litt ustabilt, nå har det (så langt) ikke vært noe tull.
    Er generelt tilhenger av kabling da det pleier å være mer stabilt.
    Men nå skal jeg spille litt med "luft streamer" her.
    Hvis trådstarter synes dette blir off-topic her så si fra.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Sitter med en Hegel H160 og har nettopp solgt min Sonos Connect. Nå vurderer jeg jeg hva jeg skal gå for. I mellomtiden kjører jeg direkte fra NASet mitt og tenker litt på hvorfor jeg i det hele tatt trenger ett produkt som Bluesound Node 2 eller lignende. Kjører VOX (genialt program for avspilling av Flac på Mac) på på Macbook Pro'en og der er all min musikk tilgjengelig via Loop (1.5TB med musikk). Hører også mye på Radio Paradise - de streamer i 320k og har egen app til telefon og nettbrett. Fra den appen er det Airplay direkte til Hegel - her er det ikke noe tap - lyden blir jo tatt hånd om i DAC'en på forsterkeren. Har all musikk rippet ned på NAS i Flac kvalitet og dette kan jeg "pushe" rett ut på forsterkeren via app fra Synology. NRK har jo også en veldig fin App som går direkte via Airplay til Hegel'en.

    Blue sound Node 2 virker som det beste valget til en fornuftig pris - spørsmålet er om jeg med en Hegel H160 og ett NAS egentlig trenger noe i det hele tatt? Har ingen planer om å skaffe en bedre DAC enn den som står i Hegel'en med det første.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Sitter med en Hegel H160 og har nettopp solgt min Sonos Connect. Nå vurderer jeg jeg hva jeg skal gå for. I mellomtiden kjører jeg direkte fra NASet mitt og tenker litt på hvorfor jeg i det hele tatt trenger ett produkt som Bluesound Node 2 eller lignende. Kjører VOX (genialt program for avspilling av Flac på Mac) på på Macbook Pro'en og der er all min musikk tilgjengelig via Loop (1.5TB med musikk). Hører også mye på Radio Paradise - de streamer i 320k og har egen app til telefon og nettbrett. Fra den appen er det Airplay direkte til Hegel - her er det ikke noe tap - lyden blir jo tatt hånd om i DAC'en på forsterkeren. Har all musikk rippet ned på NAS i Flac kvalitet og dette kan jeg "pushe" rett ut på forsterkeren via app fra Synology. NRK har jo også en veldig fin App som går direkte via Airplay til Hegel'en.

    Blue sound Node 2 virker som det beste valget til en fornuftig pris - spørsmålet er om jeg med en Hegel H160 og ett NAS egentlig trenger noe i det hele tatt? Har ingen planer om å skaffe en bedre DAC enn den som står i Hegel'en med det første.
    Ja, nei, har ikke Hegel innebygd streamer i sine siste modeller? Da er det tilbake til brukervennlighet og foretrukket app og slikt. Naboen min har Hegel 160 også, men bruker fortsatt Sonos da han mener den er mye mer brukervennlig, samt at han har flere enheter rundt i huset som også er i Sonos-familien ... På den annen side, jeg tror ikke han engang har prøvd Hegel sin løsning, og det synes jo jeg er rart, da noe av moroa jo er å prøve ut forskjellige løsninger, og sammenlikne de opp mot hverandre ... :)
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Glemte å nevne at jeg også bruker Plex som har ett meget intuitivt brukergrensesnitt som er på høyde med Sonos sitt på iPad, iPhone og div Mac'er. Plex streamer direkte via kabel til Hegelen. Er det da overhodet noe vits med en egen dedikert musikkstreamer i mitt tilfelle?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Glemte å nevne at jeg også bruker Plex som har ett meget intuitivt brukergrensesnitt som er på høyde med Sonos sitt på iPad, iPhone og div Mac'er. Plex streamer direkte via kabel til Hegelen. Er det da overhodet noe vits med en egen dedikert musikkstreamer i mitt tilfelle?
    Ikke hvis du er fornøyd med brukergrensesnittet, og mulighetene systemet gir, da du i praksis har en dedikert streamer (bare at den er integrert i forsterkeren) så vidt jeg kan skjønne ... :)

    Edit: Jeg prøvde litt forskjellige løsninger selv først, før jeg fant ut at jeg 'måtte' ha en dedikert streamer. De løsningene jeg prøvde var først å streame fra:
    • Mac-mini
    • Oppo 103D
    • Onkyo TRX626
    • PS3
    • Fra NAS via Nettbrett/iPhone etc

    Ingen av disse ga noen optimal løsning for meg. Felles for dem alle var at de ikke fungerte uten et eller annet aber, f.eks. viftestøy (PS3), mangel på 'gapless playback' osv osv. Med Bluesound Node løste alt dette seg. Andre dedikerte ville sikkert gjort den jobben også ... :)
     
    Sist redigert:

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter og reflekterer mhp hva som egentlig slår en mac mini som musikk streamer for lagret musikk. Navigering i eget bibliotek blir helt uslåelig med cover flow funksjonen på TV skjerm er min konklusjon - spesielt med bruk av rowmote app på iOS enhet, ikke interesert i annet dill dall. Suplert med andre plattformer for nettstreaming via airplay, så har jeg det jeg trenger uten å savne noe. Men det skal sies, jeg er gammel(dags) og enkel...!



     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Kjører Plex på MacMini som mediasenter og aksesserer det fra alle enhetene våre. Den nye Apple TVen gir også en helt flott opplevelse her. Enkelt og greit. HDMI til TVen og optisk derfra til Hegel'en.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg sitter og reflekterer mhp hva som egentlig slår en mac mini som musikk streamer for lagret musikk. Navigering i eget bibliotek blir helt uslåelig med cover flow funksjonen på TV skjerm er min konklusjon - spesielt med bruk av rowmote app på iOS enhet, ikke interesert i annet dill dall. Suplert med andre plattformer for nettstreaming via airplay, så har jeg det jeg trenger uten å savne noe. Men det skal sies, jeg er gammel(dags) og enkel...!



    Kan godt tenkes at mac-mini er et veldig godt alternativ, men den koster jo sine kroner den også, så da er spørsmålet om den gir like god valuta for pengene som de andre. Hvis den er superenkel å bruke fra andre enheter vil den jo komme nært de andre når det gjelder brukervennlighet, men jeg kjenner ikke rowmote'n du viser til? På lyd regner jeg med at den er like god som en streamer i den klassen vi snakker. Kan du si noe mer om rowmote?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Kjører Plex på MacMini som mediasenter og aksesserer det fra alle enhetene våre. Den nye Apple TVen gir også en helt flott opplevelse her. Enkelt og greit. HDMI til TVen og optisk derfra til Hegel'en.
    Forrige versjon Apple TV hadde vel vært bedre med optisk direkte til Hegel...uten å måtte gå via TV
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Sant nok - hadde den tidligere. Men er det noe tap på signalet siden det går digitalt via TVen?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter og reflekterer mhp hva som egentlig slår en mac mini som musikk streamer for lagret musikk. Navigering i eget bibliotek blir helt uslåelig med cover flow funksjonen på TV skjerm er min konklusjon - spesielt med bruk av rowmote app på iOS enhet, ikke interesert i annet dill dall. Suplert med andre plattformer for nettstreaming via airplay, så har jeg det jeg trenger uten å savne noe. Men det skal sies, jeg er gammel(dags) og enkel...!



    Kan godt tenkes at mac-mini er et veldig godt alternativ, men den koster jo sine kroner den også, så da er spørsmålet om den gir like god valuta for pengene som de andre. Hvis den er superenkel å bruke fra andre enheter vil den jo komme nært de andre når det gjelder brukervennlighet, men jeg kjenner ikke rowmote'n du viser til? På lyd regner jeg med at den er like god som en streamer i den klassen vi snakker. Kan du si noe mer om rowmote?
    Min mac mini er 8-9 år og pensjonert som datamaskin, kun musikkstreamer. Har en ny macbook pro for generell databruk, så opplever ikke jeg har brukt penger på formålet i det hele tatt. Ang Rowmote Pro. Last ned appen og test ut. Veldig funksjonell, blir som å ha magic mouse, tracpad og tastatur, alt svært funksjonelt samme hva du skal; bla i coverflow, skippe, justere volum, hva som helst. Et poeng er vilke iOS enhet du bruker. Ipad synes jeg er for stor, iphone 6+ er perfekt format i den sammenheng for meg, stor nok til optimal trackpad funskjon. Men er egentlig kun iOS versjon som funker. Testet på android også, men der er det ikke brukbart for musikkstyring
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok - hadde den tidligere. Men er det noe tap på signalet siden det går digitalt via TVen?
    Off topic kanskje. Du taper ikke noe på å gå via TV, bare litt upraktisk, TV må vel være på. Jeg er litt "allergisk" mot upraktisk/uhensiktsmessig oppkobling....!
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Ikke upraktisk da det er en fordel å ha på TVen når man bruker Apple TV - ellers har det ikke så mye for seg å bruke den i det hele tatt :) Aksesserer musikken på andre måter som tidligere nevnt (Plex) når TVen ikke er på.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.927
    Antall liker
    2.008
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Her i huset har vi Airplay (air port og apple tv), Chromecast Audio og Naim streamer med alt integrert. Fellesnevner er at streamingen fra musikktjenester settes i gang fra native appene. Dame, barn, gjester; alle er "på" og ingen forvirring overhodet om hvordan ting funker. F.eks.har jeg omdømt Cromecast til "Stream Spotify hit". Altså en av mulighetene som vises under tilgjengelig devices.

    Når det er sagt, så var jeg veldig fornøyd den korte tiden med Sonosene også! Altså brukersnittet. Hadde jeg hatt større bolig, så hadde nok det blitt valget.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg liker spesielt dette:

    Modest endpoint hardware requirements. This means endpoints don't have to handle expensive DSP or content decoding--that will happen on the server. This means that many existing devices can add support for RoonReady without changing the hardware.
    Two-way control integration. Artwork and now-playing information can be displayed on hardware devices. Front-panel controls and IR remotes can control Roon via the device. Volume controls on device front panels can be kept in sync with Roon. If you're talking to a device that has multiple inputs, and start music in Roon, the input automatically switches to Roon's input. Anyone who's used Roon's Meridian integration knows the value of this set of capabilities.
    Dette blir en bra protokoll.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kunne tenkt meg en direkte sammenligningstabell med Ravenna (features, pro's & con's) der hvor dette er mulig.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg også fått testet ut Roon - det er jo ett helt rått produkt. For ett grensesnitt! Ja, nå kjøper ikke jeg noen streamer enhet med det første. Klarer overhodet ikke å se hva den skulle gi meg av merverdi nå. Deezer Elite på AirPlay til Hegel'en. Radio fra Radio Paradise på AirPlay i 320k kvalitet til Hegel'en og all lossless musikk fra NASet via Roon til Hegel'en fra iPad'en eller Macbook Pro. Dette blir bra!
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Nå har jeg også fått testet ut Roon - det er jo ett helt rått produkt. For ett grensesnitt! Ja, nå kjøper ikke jeg noen streamer enhet med det første. Klarer overhodet ikke å se hva den skulle gi meg av merverdi nå. Deezer Elite på AirPlay til Hegel'en. Radio fra Radio Paradise på AirPlay i 320k kvalitet til Hegel'en og all lossless musikk fra NASet via Roon til Hegel'en fra iPad'en eller Macbook Pro. Dette blir bra!
    Ja, med innebygget streamer i forsterkeren så bør man jo seriøst prøve ut dette som et alternativ før man kjøper enda en boks, det er klart ... :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg går fra Windows-basert Transport ut via I2s til min DAC.
    SBC i Transport kjører Roon server koblet opp mot Roon Remote (IOS).
    Library ligger på NAS.
    Transporten moddes og testes nå med en Linux løsning som kjører Roon.

    I mellomtiden kjører jeg Aries som Roon playpoint og Lumin som playpoint for Airplay.
    Roon server ligger på min HTPC.

    Det som er litt dritt er at selv om man kan bruke flere iDevices mot Roon implementasjonen, så må man betale full lisens hvis man ønsker å kjøre mer enn en Roon server (hardware) som peker mot samme biblioteket (når innlogget).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn