Politikk, religion og samfunn Stortingsvalget 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    15.914
    Torget vurderinger
    2
    Det har rablet for Hareide, såpass kan vi konstatere. VG mener han er utslitt og ikke i stand til å tenke klart og kaller KrF "uvalgbart".
    Selv vet han ikke lenger hva han mener og har nå opphevd fredingen av Erna/H.

    KrF-Hareide: Åpner likevel for å felle Erna Solberg - Stortingsvalget 2017 - VG

    Jeg tror våre politikere har opplevd for mye fred og stabil vekst til å være i stand til å løfte blikket og erkjenne kommende utfordringer. De tweaker på det gamle og forutsetter at det skal bli ved. Gamle skillelinjer, gamle ressurstilganger, gammelt økonomisk fundament, gamle fiendebilder (eller overdrevne busemannbilder, når det trengs).

    Vår politikk er som et menighetsråd som diskuterer innkjøp av nye salmebøker mens det brenner i forsamlingshuset.

    Sånn sett interessant å observere, men tragikomisk, ikke bare underholdende.

    Spennnede tider.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det har rablet for Hareide, såpass kan vi konstatere. VG mener han er utslitt og ikke i stand til å tenke klart og kaller KrF "uvalgbart".
    Selv vet han ikke lenger hva han mener og har nå opphevd fredingen av Erna/H.

    KrF-Hareide: Åpner likevel for å felle Erna Solberg - Stortingsvalget 2017 - VG
    Hareide er en lettvekter i en hittil ukjent klasse. Et andedun som flagrer i vinden. Harald Eias parodi blir mer og mer treffende.






    Jeg tror våre politikere har opplevd for mye fred og stabil vekst til å være i stand til å løfte blikket og erkjenne kommende utfordringer. De tweaker på det gamle og forutsetter at det skal bli ved. Gamle skillelinjer, gamle ressurstilganger, gammelt økonomisk fundament, gamle fiendebilder (eller overdrevne busemannbilder, når det trengs).

    Vår politikk er som et menighetsråd som diskuterer innkjøp av nye salmebøker mens det brenner i forsamlingshuset.

    Sånn sett interessant å observere, men tragikomisk, ikke bare underholdende.

    Spennnede tider.

    Sånn sett kan det jo bli spennende å se om tante Irma som blåser litt hardere skremmer folk til enten å stemme trygt eller eksperimentelt, eller om det tross alt er viktigere å basere stemmene på hva en reklamedame fra Frp måtte frembringe av emosjonell fønvind.



    Men tross alt dette. Hva er vel egentlig bedre enn et KrF redusert til flau bris. Ufarlig men med en stemmsekk som er fylt med politisk vekt.

    Vi vet jo alle at et tonn bly eller fjær faller like raskt i et vakuum... eller?
     
    Sist redigert av en moderator:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Veldig bra. Også ganske "interessant" den "diskusjonen" under der....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ang reklamedamen. Her må Moxnes få poeng for glimrende oppsummering og skriveferdigheter:

    Gjest -
    Det får han, jeg liker Moxnes og har ingen problemer med så se hvorfor han får tilhengere. Et dødfødt prosjekt har funnet en karismatisk leder. Selv godt konservative alternativere kan finne på å omtale mannen som Foxy Moxy. Omtrent det eneste jeg har fått med meg fra den mannen er et evig mas om at vanlige mennesker ikke skal få lov til å lage et selskap som går i pluss når det kommer til områder han ønsker at staten skal kuppe og kontrollere.

    Jeg heller liker ikke systematisert utnyttelse av velferdsmidler. Han har poenger som man skal ta på alvor. Griseprofitt på barnevern og asyl er gode eksempler her. Men selv om det har blitt fattet endel offentlige panikkløsninger her så er det ikke et systematisk problem.

    Offentlig kan være en dårlig løsning selv innen helse og velferd.

    La meg gi deg et godt eksempel.

    Min morfar er nå 98 år gammel, bor alene i en omsorgsleilighet og har det ganske bra, oppegående og klar men svaksynt så det rekker. Han har etter offentlig saksbehandling blitt innvilget litt hjelp i hjemmet fra det offentlige. Så han får litt hjelp, greie folk som kommer men det er rutine og strenge krav. De svinser litt rundt midt på gulvet når de må og skynder seg bort derifra. Han kan få ikke så hjelp til for å henge opp en gardin, eller ta en runde over kjøkkendisken. Nei da må man gå gjennom nye runder i saksbehandlingen, legen må si sitt, kanskje hjemmehjelp også, så skal det diskuteres i et råd og et nytt vedtak må fattes om at hjemmehjelpen skal få lov til å bruke 15 minutter på gardinoppheng/diskvask .. inntil neste praktiske hverdagsproblem står der og man må igjennom, eller få noen andre til å, søke om noen som kan ta seg av det neste praktiske problemet i hverdagen.

    Så Rødt offentlige byråkratiske vedtakssamfunn er ikke noe jeg ønsker. Mennesker er individer med forskjellige behov. Politikere som ikke ser mennesker som individer men som nyttige tagger i samfunnets tannhjul får aldri min støtte noensinne. Ingen er meg mer fremmed.

    Hva er vel karisma annet enn føleri og emosjonell manipulasjon for en tapt sak? Nei jeg stemmer heller på Hareide enn på Moxnes. Ikke at noen av dem er aktuelle.

    Vi har heldigvis bedre alternativer.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.207
    Antall liker
    9.525
    Gjestemedlem, hvis du tror at de private omsorgstjenestene tilbyr bedre tjenester enn kommunen tar du feil. De private utfører tjenester som brukeren er innvilget av kommunen og får betalt for hva tjenesten ville ha kostet kommunen. Da kan du selv tenke deg hvordan de private får profitt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    15.914
    Torget vurderinger
    2
    På den annen side gir MSM meg et litt annet bilde av AP vs. Krf enn Hardingfele, som mest av alt vil ha en rød regjering.

    Isfront mellom Ap og KrF: Støre til angrep på Hareide - Stortingsvalget 2017 - VG

    Vis vedlegget 456437

    Så var det hele bare et nytt angrep på sperregrensepartiene med vikarierende agenda?
    Ikke aner jeg hva slags regjering du vil ha, Gjestemedlem, dine skriverier er et sammensurium av oppblåste adjektiver, men du kan spare deg å tro at jeg vil ha en rød regjering. Om noe, gjennom flere år her, har jeg vel indikert at vi burde være forbi skillelinjer fra 1800-tallet. Rødt-Blått er gammelt og ikke tidsorientert. Men du ræler på, i ordgytersk blindhet (bruker litt av ditt språk nå).

    VG er kilde for Isfront-oppslaget, for artikkelen om at KrF er uvalgbar (med video) og artikkelen om at Hareide er dypt forvirret. Hvorfor MSM har noe med det å gjøre får ligge på ditt bord. Du bør se den videoen, det har rablet for Hareide, det ligger ingen strategi bak.

    Det vi trenger er hva man gjør i en unntakstilstand. Denne vil etterhvert bli klarere for oss og da vil det ikke lenger være feilslått kommunesammenslåing, Segway, vannscooter, poker og lakrispiper som er de største bidragene til politisk bevegelse i landet.

    Den tiden kommer. Skulle Norge fått Rød regjering måtte denne være sentrert omkring et Rødt i majoritet, man skal så langt til venstre for å finne rød politikk i våre dager. Der er vi vel ikke?

    Snart er valget over og da kan du slå ned på varmen og skru av lokket på trykkokeren, Gjestemedlem. Det blir sikkert fint.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fanget mellom markedsliberalisme og omsorg, ikke lett å være KrF.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.018
    Min morfar er nå 98 år gammel, bor alene i en omsorgsleilighet og har det ganske bra, oppegående og klar men svaksynt så det rekker. Han har etter offentlig saksbehandling blitt innvilget litt hjelp i hjemmet fra det offentlige. Så han får litt hjelp, greie folk som kommer men det er rutine og strenge krav. De svinser litt rundt midt på gulvet når de må og skynder seg bort derifra. Han kan få ikke så hjelp til for å henge opp en gardin, eller ta en runde over kjøkkendisken. Nei da må man gå gjennom nye runder i saksbehandlingen, legen må si sitt, kanskje hjemmehjelp også, så skal det diskuteres i et råd og et nytt vedtak må fattes om at hjemmehjelpen skal få lov til å bruke 15 minutter på gardinoppheng/diskvask .. inntil neste praktiske hverdagsproblem står der og man må igjennom, eller få noen andre til å, søke om noen som kan ta seg av det neste praktiske problemet i hverdagen.
    Hvis du ikke bor altfor langt unna din morfar, kan du jo ta turen innom og hjelpe ham å henge opp den gardinen. :p
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det vi trenger er hva man gjør i en unntakstilstand. Denne vil etterhvert bli klarere for oss og da vil det ikke lenger være feilslått kommunesammenslåing, Segway, vannscooter, poker og lakrispiper som er de største bidragene til politisk bevegelse i landet.
    Cowboysosialister som skal skyte på blink på tomflasker.

    Ønsket om å erklære unntakstilstand er mer alvorlig. Du kommer ikke forbi at det er noe totalitært her, tross gode intensjoner...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    15.914
    Torget vurderinger
    2
    Det vi trenger er hva man gjør i en unntakstilstand. Denne vil etterhvert bli klarere for oss og da vil det ikke lenger være feilslått kommunesammenslåing, Segway, vannscooter, poker og lakrispiper som er de største bidragene til politisk bevegelse i landet.
    Cowboysosialister som skal skyte på blink på tomflasker.

    Ønsket om å erklære unntakstilstand er mer alvorlig. Du kommer ikke forbi at det er noe totalitært her, tross gode intensjoner...
    Dette blir tåpelig, Gjestemedlem -- og vanskelig å ta alvorlig.
    Om man går gjennom dine bidrag i visse tråder er den totalitære ånden noe som nok tilligger dine impulser ... ;) Veien fra liberalist til totalitær har vært underlig å bivåne.

    Det handler sikkert om ulike oppfatninger om hva man skal rette blikket mot og hva som skal til!

    Godt valg!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vi trenger er hva man gjør i en unntakstilstand. Denne vil etterhvert bli klarere for oss og da vil det ikke lenger være feilslått kommunesammenslåing, Segway, vannscooter, poker og lakrispiper som er de største bidragene til politisk bevegelse i landet.
    Cowboysosialister som skal skyte på blink på tomflasker.

    Ønsket om å erklære unntakstilstand er mer alvorlig. Du kommer ikke forbi at det er noe totalitært her, tross gode intensjoner...
    Bedre med en cowboysosialist enn en cowboykapitalist i hvertfall.
    Offentlige tjenester behøver i prinsippet ikke å gå med overskudd, vi betaler skatt for å ha et godt offentlig tilbud bl.a. innen helse, forsvar og politi.
    Private løsninger skal alltid ha maksimal profitt og da blir det alltid et press på tid og kostnader, og det går alltid ut over den svake part.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det vi trenger er hva man gjør i en unntakstilstand. Denne vil etterhvert bli klarere for oss og da vil det ikke lenger være feilslått kommunesammenslåing, Segway, vannscooter, poker og lakrispiper som er de største bidragene til politisk bevegelse i landet.
    Cowboysosialister som skal skyte på blink på tomflasker.

    Ønsket om å erklære unntakstilstand er mer alvorlig. Du kommer ikke forbi at det er noe totalitært her, tross gode intensjoner...
    Dette blir tåpelig, Gjestemedlem -- og vanskelig å ta alvorlig.
    Om man går gjennom dine bidrag i visse tråder er den totalitære ånden noe som nok tilligger dine impulser ... ;) Veien fra liberalist til totalitær har vært underlig å bivåne.

    Det handler sikkert om ulike oppfatninger om hva man skal rette blikket mot og hva som skal til!

    Godt valg!
    Jeg har valgt. Avgitt min stemme. Så ingen lykkeønsker nødvendig. Jeg valgte dem du forlot i villrede. En forståelig frustrasjon, men du vil komme tilbake.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.745
    Antall liker
    15.914
    Torget vurderinger
    2
    Det heter Godt valg, Gjestemedlem. Man ønsker alle et godt gjennomført valg.

    Du må ut på Torgallmenningen og hanke velgere, få dem inn på den kloke sti!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det heter Godt valg, Gjestemedlem. Man ønsker alle et godt gjennomført valg.

    Du må ut på Torgallmenningen og hanke velgere, få dem inn på den kloke sti!
    Torgallmenningen, turister, dophoder, og tilfeldig forbipasserende. Nah, bedre å snakke med folk som har noe å si. OT any day. Etterlyser du ironi så les Hordalands lister nøye.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    https://www.bloomberg.com/news/arti...outlook-shows-it-s-still-pumping-too-much-oil

    https://www.cnbc.com/2017/07/11/energy-department-forecast-oil-prices-crude-output.html

    [FOLIEHATT]

    Det er slettes ikke usansynlig at vi havner tilbake mot nivåene fra tidlig 2016, og hvis det skjer så er ikke AS Norge noen god butikk. Hvis vedlikeholdsetterslepet på norsk sokkel skulle bli tatt på alvor vil det fort medføre at vi knapt nok har felt igjen med break-even under 40$/fat. Det er ikke et urealistisk scenario at Emiratene vil effektivisere og utvide sin produksjon for å kompensere for den lave prisen heller, for potensialet er definitivt til stede.

    Dette kan/vil igjen medføre at for å opprettholde offentlig sektor i dagens størrelse så vil neste regjering måtte banke gjennom boring i nord (uavhengig av hva konsekvensutvalg har kommet frem til) sammen med betydelige skatte og avgiftsøkninger og kutt i velferdstjenester.
    Industrien har ikke omstilt seg gjennom nedturen; at sysselsetting holdes stabil ved hjelp av vekst fra offentlig sektor er ikke noe sunnhetstegn.

    Til poenget: Kan det være at våre overformyndere begynner å innse alvoret i situasjonen, og derfor begynner å få panikk for å sitte ved roret den neste perioden..
    Er AP i ferd med å gi Høyre svarteper ved hjelp av litt teater?

    [/FOLIEHATT]
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.586
    Antall liker
    7.137
    Ang reklamedamen. Her må Moxnes få poeng for glimrende oppsummering og skriveferdigheter:

    Gjest -
    Det får han, jeg liker Moxnes og har ingen problemer med så se hvorfor han får tilhengere. Et dødfødt prosjekt har funnet en karismatisk leder. Selv godt konservative alternativere kan finne på å omtale mannen som Foxy Moxy. Omtrent det eneste jeg har fått med meg fra den mannen er et evig mas om at vanlige mennesker ikke skal få lov til å lage et selskap som går i pluss når det kommer til områder han ønsker at staten skal kuppe og kontrollere.

    Jeg heller liker ikke systematisert utnyttelse av velferdsmidler. Han har poenger som man skal ta på alvor. Griseprofitt på barnevern og asyl er gode eksempler her. Men selv om det har blitt fattet endel offentlige panikkløsninger her så er det ikke et systematisk problem.

    Offentlig kan være en dårlig løsning selv innen helse og velferd.

    La meg gi deg et godt eksempel.

    Min morfar er nå 98 år gammel, bor alene i en omsorgsleilighet og har det ganske bra, oppegående og klar men svaksynt så det rekker. Han har etter offentlig saksbehandling blitt innvilget litt hjelp i hjemmet fra det offentlige. Så han får litt hjelp, greie folk som kommer men det er rutine og strenge krav. De svinser litt rundt midt på gulvet når de må og skynder seg bort derifra. Han kan få ikke så hjelp til for å henge opp en gardin, eller ta en runde over kjøkkendisken. Nei da må man gå gjennom nye runder i saksbehandlingen, legen må si sitt, kanskje hjemmehjelp også, så skal det diskuteres i et råd og et nytt vedtak må fattes om at hjemmehjelpen skal få lov til å bruke 15 minutter på gardinoppheng/diskvask .. inntil neste praktiske hverdagsproblem står der og man må igjennom, eller få noen andre til å, søke om noen som kan ta seg av det neste praktiske problemet i hverdagen.

    Så Rødt offentlige byråkratiske vedtakssamfunn er ikke noe jeg ønsker. Mennesker er individer med forskjellige behov. Politikere som ikke ser mennesker som individer men som nyttige tagger i samfunnets tannhjul får aldri min støtte noensinne. Ingen er meg mer fremmed.

    Hva er vel karisma annet enn føleri og emosjonell manipulasjon for en tapt sak? Nei jeg stemmer heller på Hareide enn på Moxnes. Ikke at noen av dem er aktuelle.

    Vi har heldigvis bedre alternativer.
    Det at en helsetjeneste er offentlig eller privatdrevet er naturligvis ingen garanti i seg selv for kvalitet. Har hatt såvel fantastiske som sjokkerende erfaringer med begge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det at en helsetjeneste er offentlig eller privatdrevet er naturligvis ingen garanti i seg selv for kvalitet. Har hatt såvel fantastiske som sjokkerende erfaringer med begge.
    Presis. Det er noe annet her som er viktig. Hvor er mennesket i alt dette. Så mye drukner i hvem som skal få administrere.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.577
    Torget vurderinger
    4
    Får vi feltet i nord med kost under 40 usd da?
    40 ja. 30 nei.
    Det er 30 - 40 dollar man regner med for tiden - ja jobber med dette til daglig. Ingen som regner med $50 når det er prisen. Det er prosjekter som fint kan klare dette både i Nord og ellers med dagens kostnader. Selv skal jeg bore dette prosjektet som jo er god butikk: ConocoPhillips får klarsignal for milliardinvestering på Ekofisk-feltet - ConocoPhillips Skandinavia - Energi - E24
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.577
    Torget vurderinger
    4
    Ellers ser det ut til å bli AP på meg her i Vestfold denne gang da det står mellom nr 2 på FRP sin liste eller nr 3 på AP sin - Lozan Balisany - Gambler med fremtiden min - men men stoler på at AP ikke trenger de grønne... At det ikke blir boring utenfor Lofoten er helt greit. Nok å gjøre sør i Barenshavet også. Behøver ikke utfordre isgrensen for mye. LO sørger nok for at det blir nok boring tenker jeg.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    De blå har brukt opp hele handligsrommet på tre statsbudsjett. Nå skal de legge frem det fjerde uten å øke uttaket fra oljefondet. De sier at de er bekymret for hva som skal skje hvis rød side skal handle frem et politisk grunnlag og det når de selv vet at de har benyttet oljefondet for å utjevne politiske differanser. Politikken i norge holder på å spille fallitt, det er på tide at velgerne stemmer slik at man får klare politiske skiller slik at man slipper den politiske hestehandelen som foregår.

    Over all forventning var parilederdebatten på fredag mye bedre enn det jeg hadde fryktet. Kaklekoret som stilte opp på tv2 var tydelig beskjemmet over sin oppførsel og viste seg fra en mye bedre side. Hva man skal stemme er det værre med, men jeg har problemer med dem som muliggjør Frp regjeringsmakt.

    Får vel bare manne meg opp å gjøre borgerplikten, godt valg på mandag
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Får vi feltet i nord med kost under 40 usd da?
    40 ja. 30 nei.
    Det er 30 - 40 dollar man regner med for tiden - ja jobber med dette til daglig. Ingen som regner med $50 når det er prisen. Det er prosjekter som fint kan klare dette både i Nord og ellers med dagens kostnader. Selv skal jeg bore dette prosjektet som jo er god butikk: ConocoPhillips får klarsignal for milliardinvestering på Ekofisk-feltet - ConocoPhillips Skandinavia - Energi - E24
    Og hvor mye må vi da øke vår produksjon for å sitte igjen med fortjeneste som er i nærheten av det vi har hatt de siste 10 år? Det er hva staten sitter igjen med det dreier seg om, ikke om ett og annet firma går dukken eller ei. 10 år pluss i teknisk dokumentasjon i samme bransje her, inkludert din oppdragsgiver.

    Ikke misforstå meg, dette er ikke kritikk mot deg eller oljebransjen, men at på tross av mye prating så virker samtlige parti å mangle et helhetlig fokus rundt å få Norge "videre". Hvis vi må pumpe mer for å opprettholde status quo så blir det ekstremt paradoksalt i forhold til "miljøpolitikken", men hvilke alternativ har vi egentlig?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    ^han hadde fortjent å få med seg valget. En stor personlighet. De lager dem ikke slik lenger.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.977
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.577
    Torget vurderinger
    4
    Får vi feltet i nord med kost under 40 usd da?
    40 ja. 30 nei.
    Det er 30 - 40 dollar man regner med for tiden - ja jobber med dette til daglig. Ingen som regner med $50 når det er prisen. Det er prosjekter som fint kan klare dette både i Nord og ellers med dagens kostnader. Selv skal jeg bore dette prosjektet som jo er god butikk: ConocoPhillips får klarsignal for milliardinvestering på Ekofisk-feltet - ConocoPhillips Skandinavia - Energi - E24
    Og hvor mye må vi da øke vår produksjon for å sitte igjen med fortjeneste som er i nærheten av det vi har hatt de siste 10 år? Det er hva staten sitter igjen med det dreier seg om, ikke om ett og annet firma går dukken eller ei. 10 år pluss i teknisk dokumentasjon i samme bransje her, inkludert din oppdragsgiver.

    Ikke misforstå meg, dette er ikke kritikk mot deg eller oljebransjen, men at på tross av mye prating så virker samtlige parti å mangle et helhetlig fokus rundt å få Norge "videre". Hvis vi må pumpe mer for å opprettholde status quo så blir det ekstremt paradoksalt i forhold til "miljøpolitikken", men hvilke alternativ har vi egentlig?
    Det er jo profitten/overskudded som blir skattet ikke dollarprisen. Men for gamle felt betyr jo dollar prisen veldig mye. Det er da ikke snakk om å pumpe opp mer men mer snakk om hindre naturlig reduksjon. Jeg tror alle forstår at inntektene ifra olje og gass vil falle. Sett ifra min side så er det mer snakk om vi skal la det naturlig falle (hvor vi bremser det vi kan) eller stenge ned.

    Oil and gas production - Norwegianpetroleum.no

    Hvis vi ser frem mot 2050 så vil dette ordne seg selv.
    fig-1-norway-actual-oil-production-2013-and-forecast-to-2040.jpg

    Er det ikke penger å tjene så er ingen mere kyniske enn oljeselskaper. Har el bil selv - det er fremtiden uten tvil. Men det vil ta tid. Jeg ønsker at vi skal ha inntektene så lenge vi kan. Som sagt de er på vei ned fortere enn folk aner. Så omstillingen av AS Norge kommer den sakte men sikkert.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    3.577
    Torget vurderinger
    4
    Personlig syntes jeg det synd Olje og Gas insisterer på å bore rundt Lofoten og langs iskanten. Vi klarer oss uten. Liker heller ikke flåsete utsagn om at Sverdup skal produsere til 2050.. ja da får jo folk helt feil inntrykk. JS er på platå rundt 2027 tror jeg og så er det rett ned. Noe kommer den jo til å produsere kanskje i 2050 men kun en brøkdel av toppen.

    Vi må fortsette å lete for å finne nye og bedre prospekter både for olje og gass. Økonomimodellene blir endres dvs vi må tjene inn pengene raskere over kortere tid. Vi må standarisere og bruke eksisterende infrasturktur. Da kan vi konkurrere mot andre. Tipper vi holder stand til 2035-40 så er det naturlig slutt med nyinvesteringer. Da er det meste elektrifisert av kjøretøy og hverken behov eller betaling er der lengre.

    Jeg er petroleumsingeniør selv men vil ikke anbefale den utdanningen idag. Ta noe annet som maskin/bygg/data/elektro/matt&fysikk etc. Kommer det en ny opptur så la oljeselskapene lære deg opp mot betaling. Ha en annen grunnutdanning så du lettere kan bytte i fremtiden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bra infographic om valgets tekniske aspekter, beregning av utjevningsmandater og hvor de skal komme fra.

    p3.no » Et ærlig forsøk på å forklare valgsystemet

    Vet du f.eks. hva som eksakt menes med en fylkesfaktor eller en restkvotient? Hvis Venstre f.eks. får 5 utjevningsmandater, hvordan vet man fra hvilke fylker de skal få dem? Slikt er jo litt viktig for dem som står på listene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.586
    Antall liker
    7.137
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn