Sjukt mykje snadder til sals.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Det har jeg min venn og forstår godt at du ikke ønsker å forstå. Spesifikasjonene er nøyaktig de samme og kretsutlegget er nøyaktig det samme, bortsett fra at strømforsyning i Pellar er erstattet med tidligere nevnte nettverk. Er vel ikke så overraskende dette CA og ikke lureri. Den er bedre for man slipper brummen Pellar er heftet med og man slipper å gjette hvilken kanal som er koblet hvor.

    Samma det. Vi har litt forskjellig tilnærming og det låter sikkert knall hos deg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du får ta deg en tur til plankebyen, ANM. Ørene har siste ord.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det har jeg min venn og forstår godt at du ikke ønsker å forstå. Spesifikasjonene er nøyaktig de samme og kretsutlegget er nøyaktig det samme, bortsett fra at strømforsyning i Pellar er erstattet med tidligere nevnte nettverk. Er vel ikke så overraskende dette CA og ikke lureri. Den er bedre for man slipper brummen Pellar er heftet med og man slipper å gjette hvilken kanal som er koblet hvor.

    Samma det. Vi har litt forskjellig tilnærming og det låter sikkert knall hos deg.
    Det går bra ANM:) Vi lytter nok ganske forskjellig. Syntes bare det ikke fortjente å stå usagt det du sa om rillestøy på Avid. Men nå går du jo til innkjøp av en ECP-2 som jo er en nedgradert DP riaa. ECP-2 ga meg ingenting. Den første jeg testet var plaget med brum og den andre var som den skulle. Men satte jeg den på 70 db gain fikk jeg tydelig sus i høyttalerne selv på lavt volum. Med Pulsus på 70 db gain må jeg skru opp Hegel på volum på over 80 for å få like mye sus.

    Men det går på matching, strømkurs og ikke minst ørene. Gratulerer med ECP-2 og håper det blir fine opplevelser med den:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det har jeg min venn og forstår godt at du ikke ønsker å forstå. Spesifikasjonene er nøyaktig de samme og kretsutlegget er nøyaktig det samme, bortsett fra at strømforsyning i Pellar er erstattet med tidligere nevnte nettverk. Er vel ikke så overraskende dette CA og ikke lureri. Den er bedre for man slipper brummen Pellar er heftet med og man slipper å gjette hvilken kanal som er koblet hvor.

    Samma det. Vi har litt forskjellig tilnærming og det låter sikkert knall hos deg.
    Det går bra ANM:) Vi lytter nok ganske forskjellig. Syntes bare det ikke fortjente å stå usagt det du sa om rillestøy på Avid. Men nå går du jo til innkjøp av en ECP-2 som jo er en nedgradert DP riaa. ECP-2 ga meg ingenting. Den første jeg testet var plaget med brum og den andre var som den skulle. Men satte jeg den på 70 db gain fikk jeg tydelig sus i høyttalerne selv på lavt volum. Med Pulsus på 70 db gain må jeg skru opp Hegel på volum på over 80 for å få like mye sus.

    Men det går på matching, strømkurs og ikke minst ørene. Gratulerer med ECP-2 og håper det blir fine opplevelser med den:)
    Takk!

    Ja, det virker som du har noen utfordringer om du må opp på 80 med 70dB gain med PU som leverer 0,6mV. Er selvfølgelig ikke alle som lar seg forstyrre så lett av knitter heller, kan jo ha med romakkustik å gjøre? Har du gjort noe arbeid for å dempe refleksjoner?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ehhh, det var jo ikke det jeg sa ANM. Jeg sa at ECP-2 hadde tydelig sus i høyttalerne på volum 40. Med Pulsus må jeg skru opp over 80 for å få like mye sus. Dette var uten musikk selvsagt for jeg spiller aldri over 65 på Hegel. Men for meg fortalte det meg at Electrocompaniet ikke har truffet helt på strømforsyningen sin. Har og hørt at den er langt unna det DP Riaa var og at det er spesielt psu delen som skiller i tillegg til XLR. Poenget mitt er at Pulsus er tyst som i graven og det samme sier de tester jeg har lest. ECP-2 får litt så-der omtaler. Men om du synes den er bra så er det jo det som teller for deg;). Den kunne bare ikke måle seg med musikalitet eller det lave støynivået til Avid:)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vi gir oss der CA, var morsomt å småkjekle litt. Viktigste er at vi finner løsninger som vi føler passer oss. Sikker på at du har alt på stell!:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.325
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    var det Avids første modell som hadde modifisert potetskrellemotor?
    iaf en av de engelske spillerne for noen år siden, da bling bølgen skylte over oss for første gang.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.964
    Antall liker
    13.325
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Vi gir oss der CA, var morsomt å småkjekle litt. Viktigste er at vi finner løsninger som vi føler passer oss. Sikker på at du har alt på stell!:)
    apropos å sette inn gebisset? :rolleyes:
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vi gir oss der CA, var morsomt å småkjekle litt. Viktigste er at vi finner løsninger som vi føler passer oss. Sikker på at du har alt på stell!:)
    Hehe, ja vi kan gjøre det:) Men litt diskusjon som dette er bare moro:)

    Om alt er på stell, vel mulig det er ting på gang....vi får se hva tiden viser;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vi gir oss der CA, var morsomt å småkjekle litt. Viktigste er at vi finner løsninger som vi føler passer oss. Sikker på at du har alt på stell!:)
    Hehe, ja vi kan gjøre det:) Men litt diskusjon som dette er bare moro:)

    Om alt er på stell, vel mulig det er ting på gang....vi får se hva tiden viser;)
    ANM får i det minste fortelle i en eller annen tråd hvordan han synes dette vidunderet låter.
    Jeg har ikke tålmodighet til å følge med på Torget for å se når den havner der....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg tykkjer ECP 2 er ein fornuftig riaa til prisen. Sånn sak med dipswitchar, som er grei nok, men dillete om du skal prøve mange pickupar.

    Eg fekk ikkje gjort samanlikning med Erntsen sin opprinnelege. Rudi har ein slik, med ei svært rå straumforsyning. På hans oppsett var bassattgjevinga noko av det råaste eg har høyrt frå ein Lyrapickup. Om ECP 2 er like rå, er eg ikkje sikker på.

    Men straumforsyning har iallfall langt meir innverknad på riaaen enn det ein skulle tru ut frå effektbehovet til slike dingsar.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå eide jeg ECP2 i hele 2 uker før jeg tok meg til takke med RIAAen i mine da nyinnkjøpte Mc trinn. En ting merket jeg meg med en gang nemlig at den briljerte på i mitt oppsett med en total lydløshet og en nydelig måte å håndtere unoter på. All den vinsmaker sjargongen kan dere med koneplasserte anlegg ha for dere selv. Åpenbart for meg at EC har gjort noen greie prioriteringer selv om jeg også kunne ha ønsket fjernstyrt justering og kanskje en mer standard rackvennlig formfaktor.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det skal jeg fortelle deg mine gode mann abbath!:)

    Den kommer jo aldri og jeg måtte uansett vente med å få låne den til disse vinsippende, muggostspisende, såkalte hifijournalister hadde besudlet den med sine klamme klør. EC koster ingenting og jeg kan godt kose meg med den til Neby får fingern ut å gjør 1100 tilgjengelig for betalende kunder. Synes forøvrig at veil på 97000,- er drøyt, i og med at jeg blåser i det AD trinnet den inneholder.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Vi gir oss der CA, var morsomt å småkjekle litt. Viktigste er at vi finner løsninger som vi føler passer oss. Sikker på at du har alt på stell!:)
    Hehe, ja vi kan gjøre det:) Men litt diskusjon som dette er bare moro:)

    Om alt er på stell, vel mulig det er ting på gang....vi får se hva tiden viser;)
    På forsterkersiden kanskje? ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå eide jeg ECP2 i hele 2 uker før jeg tok meg til takke med RIAAen i mine da nyinnkjøpte Mc trinn. En ting merket jeg meg med en gang nemlig at den briljerte på i mitt oppsett med en total lydløshet og en nydelig måte å håndtere unoter på. All den vinsmaker sjargongen kan dere med koneplasserte anlegg ha for dere selv. Åpenbart for meg at EC har gjort noen greie prioriteringer selv om jeg også kunne ha ønsket fjernstyrt justering og kanskje en mer standard rackvennlig formfaktor.
    No har eg ikkje prøvd din MC, men det skulle undre meg stort om det ikkje heldt ein viss standard. Ein Cadenza burde ikkje by på særleg store utfordringar for riaaen heller (har du prøvd andre fargar?) Det kan hende at du har ordna deg eit svært så snusfornuftig oppsett, der pickup passar godt både til arm og integrert riaa.
    Men er ikkje dette frykteleg kjedeleg, då?
     
    A

    ANM

    Gjest
    No har eg ikkje prøvd din MC, men det skulle undre meg stort om det ikkje heldt ein viss standard. Ein Cadenza burde ikkje by på særleg store utfordringar for riaaen heller (har du prøvd andre fargar?) Det kan hende at du har ordna deg eit svært så snusfornuftig oppsett, der pickup passar godt både til arm og integrert riaa.
    Men er ikkje dette frykteleg kjedeleg, då?
    Usikker på hva du mener er fryktelig kjedelig?
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    42
    . Men at din pimpa Pellar håndterer platestøy relativt dårlig er ingen spøk.
    En ulærd og ydmyk amatør skulle jo ellers kunne være i den villfarelse at en slik riaa kanskje var de facto bedre ennn en som undertrykte samme støy, iom at den da enten utelot informasjon, eller at den introduserte seg selv i kjeden istedet for å bare behandle signalet som "pass trough" ... samme amatør sliter vel forøvrig med å forstå hvilke kvaliteter en riaa skulle ha som var istand til å skille på signalene og si til seg selv at " nei det der er støy, gitt, det får vi vel la vær å sende videre". Jammen er det mye rart å gruble på.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nei, egentlig ikke. Har et kompetent oppsett synes jeg. Skiftet arm og snurre for bare noen uker siden, (etter 8 uker uten), ser etter annen RIAA nå, vurderer ny PU snarlig, du har lovet å låne meg en, i tillegg til de 20 platene jeg har fått siden jul, har jeg 20 til på vei.... Kjeder meg ikke tror jeg.
     
    A

    ANM

    Gjest
    . Men at din pimpa Pellar håndterer platestøy relativt dårlig er ingen spøk.
    En ulærd og ydmyk amatør skulle jo ellers kunne være i den villfarelse at en slik riaa kanskje var de facto bedre ennn en som undertrykte samme støy, iom at den da enten utelot informasjon, eller at den introduserte seg selv i kjeden istedet for å bare behandle signalet som "pass trough" ... samme amatør sliter vel forøvrig med å forstå hvilke kvaliteter en riaa skulle ha som var istand til å skille på signalene og si til seg selv at " nei det der er støy, gitt, det får vi vel la vær å sende videre". Jammen er det mye rart å gruble på.
    Det er ikke snakk om å undertrykke støy, men å ha plass til de støypulsene som unoter i platen skaper. De har langt høyere amplitude enn det ønskede signalet og kan forårsake klipping som igjen medfører at støyen oppleves mer....støyende.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^

    «PS. The possible frequency range occupied by the high-frequency resonant spike also includes the frequency range encompassed by LP pops and ticks, and these can likewise be of quite large magnitude (larger than any music signal inside the groove). Just as with the high-frequency resonant spike, controlling pop and tick energy is the task of the phono stage (although it is a big help if the cartridge has a low-mass moving assembly). The phono stage and cartridge can have an immense influence on how "noisy" your LPs appear to be.»

    https://forum.audiogon.com/discussions/dynavector-xv-1s-loading-question (litt over midte på siden. Innlegg av Carr.)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nettopp og +20dB headroom er grenseland, da vi vet at visse musikkpartier kan generere >+16dB over 5cm verdien og pop og klikk det dobbelte >+22dB.
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    42
    Det er ikke snakk om å undertrykke støy, men å ha plass til de støypulsene som unoter i platen skaper. De har langt høyere amplitude enn det ønskede signalet og kan forårsake klipping som igjen medfører at støyen oppleves mer....støyende.
    Hmmm - jeg forstår hva du vil fram til, men jeg er litt usikker på om jeg forstår hvordan dette kan fungere - men interessant er det jo uansett. Det er jo andre også som rapporterer det samme. fra en gammel anmeldelse i 6moons sakses følgende
    What struck me most with the Gram Amp 2 SE and the Era Gold V was the uncanny reduction of surface noise, ticks and pops. One would think a wide bandwidth design would increase surface noise. Au contraire. While there was less surface noise, I also noted a far lower noise floor altogether, particularly via the Era Gold V.
    6moons audio reviews: Pro-ject 2 Xperience & Speed Box SE, Nagaoka MP-30, Graham Slee Gram Amp 2 & Era Gold V
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dette et ikke noe jeg suger av eget bryst og en grunn til at du vil se at overload margin er opplyst på de fleste gode RIAA forsterkere. :) Det er ikke slik at støyenpulsen blir mindre i den forstand, men vil bli mindre dominerende da man ikke i tillegg til selve klikket får det stort spekter av harmoniske generert i forsterkerens inngang. Som jeg også nevnte er det i tillegg til støy også topper i selve musikksignalet som kan overstyre inngang.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ddu vil se at overload margin er opplyst på de fleste gode RIAA forsterkere. :)
    Kanskje i en idéell verden. ;)

    Sjekket kjapt for ARC PH9, EAR 324 og min egen deilig lowtech Audion Premier MM, men nei. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Bare for å gi litt mer kjøtt på mitt overforenklede innlegg og gi litt mer forståelse for hvilke faktorer en god RIAA forsterker bør ta hensyn til.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: DFM
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Siden overload margin og snadder er tema: Etter litt pruting vil Lehmann Black Cube SE på torget være et meget godt kjøp. Har i følge nettet 30db OM. Godt nok for en feinschmecker som deg, ANM? :p
    Har hatt både denne og Avid Pellar. Lehmann er bedre.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Siden overload margin og snadder er tema: Etter litt pruting vil Lehmann Black Cube SE på torget være et meget godt kjøp. Har i følge nettet 30db OM. Godt nok for en feinschmecker som deg, ANM? :p
    Har hatt både denne og Avid Pellar. Lehmann er bedre.
    Det er nettopp poenget Kleine, en god RIAA behøver ikke være dyr, men man bør se litt på specs for å kanskje avsløre konstruktørens innsikt. Ikke at det alene avgjør, men det er slettes ikke vanskelig å høre forskjeller når plater spilles av. Mange tror kanskje at en RIAA er mer avslørende fordi man hører støy bedre, men faktumet er at den er dårlig konstruert.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For meg var det enkelt. Riaa-delen virker bedre sammensatt enn ECP-2 sin, og strømforsyningen likeså. Avid velger å oppgi strømforsyning og spec for denne (DC med ringkjerne 35Va). EC gjør ikke det. Avid velger å sette PSU i eget chassis (slik også DP DPR2.2 gjorde, men EC velger her å spare inn penger og putte PSU i samme kabinett). Avid bruker passiv Riia med Neauman Constant HF og riaa-delen har knapt målbar THD. Den er bygget opp som en True dual-mono konstruksjon. Jeg finner ikke mye ut om komponentvalget i riaa-delen til EC bortsett fra XLR-ut (Dynamic Precision DPR 2.2 som EC sier de har basert sin ECP-2 på var full balansert), men ut fra foto ser det ikke spesielt imponerende ut ift andre Riaa i samme prisklasse.

    Det er også ellers ganske lunkne omtaler av ECP-; de få som har giddet å teste ECP-2...Ett par middels bra fra Tyskland og noen "synse-tester" i Norge, men ellers er det lite. Avid sine får jo topp omtaler overalt, og Avid Pulsus omtales blant annet av Ken Kessler som en "Giant Killer" godt over sin prisklasse. Og med tanke på at Avid Pulsus er dyrere enn ECP-2 i utgangspunktet, så var det også slik hos meg etter en uke med ECP-2. ECP-2 safer en fin og klar lyd, har en del krefter men mangler dynamikk ift Avid Pulsus. Den mangler musikalitet og er langt mer steril i lyden. Den klarer heller ikke å gjengi bassen like stramt og dypt som Avid, og klarer heller ikke det lave støynivået som man får med en bedre strømforsyning satt i eget kabinett 1 meter fra phono-delen.

    Nei, ANM, der gjorde du nok en tabbe med å gå til innkjøp av Dynamic Precision-kopien fra Rogaland: Avid sine Riaa låter bedre og er gjennomgående en bedre Riaa
    :p
    Vi får se hvor lenge du gidder det overprisede EC-trinnet. Du som har topp komponenter hele veien (bortsett fra en litt kjedelig pickup imho) bør jo gå for en Avid Pulsare II;);)


    ELECTROCOMPANIET ECP-2 UTEN TRAFO-BOKS


    ELECTROCOMPANIET ECP-2 MED TRAFO-BOKS


    AVID PULSUS

     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Det står det klart for meg at du lener deg mye på den kulørte presse både som kilde til kunnskap og som bekreftelse på at du har gjort de rette valg. Jeg lar nok ikke en dårlig eller lunken anmeldelse sette en demper på gleden eller forstyrre egne observasjoner. Dette er ikke første gang du har underbygget din argumentasjon med reklamemateriale, det går igjen gang på gang. At du finner den svært så lite gjennomtenkte Pellar kretsen som overlegen bare fordi de har skjermet trafo i egen boks og satt farger på PUens tilkoblingspunkter vitner om hvor lett du lar deg påvirke av amatørene og vinsmakerne du bruker som veiledere.

    Kos deg du med dine dempeplater, Nordost kabler og andre tåkeremedier på ditt koneplasserte anlegg, men slutt nå opp å prek over deg. Dette temaet forstår du ikke.

    For meg er ECs RIAA et åpenbart valg, kanskje i vente på noe enda bedre. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn