Sensur av kritiske kabeldebatter?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Er ikke overrasket over at tråden ble slettet, mtp at HFS tillater åpenbar svindel på forsiden. :)
De fleste annonsene på forsiden kan plukkes i småbiter vha forbrukerkjøpsloven.
Hvis jeg var Høvdingen tror jeg at jeg ville lure litt på om jeg mest av alt drev et hififorum, eller en slags støtteforening/ prateklubb for dem som som strever litt med å høre det de burde ha hørt? Går vel an å trekke en grense der et sted. Medlemmene av sistnevnte gruppe har neppe "rett" på at det til evig tid skal finnes høvdinger og moderatorer fullt opptatt med å moderere, ordne i tråder, flytte dem etc med det arbeid det medfører. (Er vel heller ikke bra om hifiannonsører får lyst å snu i døren med en gang de får se innleggsoversikten?)

Nettstedet har vel bidratt til at landet har en slags uoffisiell verdensrekord for antall kabelinnlegg per innbygger. Er sikkert skrevet hundretusenvis av kabelinnlegg. Burde kunne settes en strek nå, kanskje henvises til eksisterende tråder. Eventuelt innføres avgift for den som ønsker å skrive kabelinnlegg, enten det er for eller imot, av modell fra bompengeinnkreving etc?
 
W

WayAhead

Gjest
Well, stengingen av [NO-NAME] kabeltråden stinks! Her er det noen som har snakket sammen.
Tråden kunne enkelt vært stengt pga at hesten var slått til "minst meat" for lengst men den var absolutt relevant ift dens opprinnelige intensjon og burde absolutt ikke vært usynliggjort.
Det følgende er belyst tidligere men - uansett hva slags argumenter en måtte møte - det er jo bare å sjekke ut hifisentralen.no mot "Who Is" så ser men drifterens linker til bransjen og det er umulig å frakoble "samrøret" med denne sidens "ansvarlige" med bransjen. Så hvem er HS sine motorer? Medlemmene eller de villedende annonsørene av idiotiske "HypeFi" produkter? Your Choice.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har forespurt Høvdingen om hvorfor den ble fjernet. Regner med at han svarer direkte.
Flyttet også tråden til kommentarer og hjelp da spørsmålet omhandler moderering...
Jeg har ikke sett noen slik begrunnelse ennå. Stengning av en tråd kan jeg forstå, ditto med sletting av enkeltinnlegg som bryter med reglene, men sletting av en hel tråd fremstår som et nokså dramatisk tiltak. Jeg deltok ikke i den diskusjonen selv, men har vanskelig for å forstå at alt som skrives i en hel tråd strider så mye mot regelverket at det må slettes fra nettets overflate.

Kanskje du kan minne ham på spørsmålet?
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tråden ligger da fremdeles under kabelhjørnet med sine 122 sider. Siste innlegg 7.10.

Johan-Kr
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.275
Antall liker
9.514
Torget vurderinger
2

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Det skal være lov å diskutere her inne, men bare overskriften på tråden var heller tvilsom! Kan vise litt respekt..... Tydelig at kabeldebatter vekker følelser! Men det er lov å tenke litt.....
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Nordost-tråden var haram.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tråden ligger da fremdeles under kabelhjørnet med sine 122 sider. Siste innlegg 7.10.

Johan-Kr
Nope, dette var en annen tråd som tok utgangspunkt i en bestemt høyttalerkabel til beskjedne 165000 kr, tror jeg det var. Kan ikke lenger se den hos meg.
 
W

WayAhead

Gjest
Hvis du husker noen kjernedetaljer tar du den md google.. du får evt beskjed om den er slettet eller låst som feks om du søker opp denne:

Søkestreng: Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million
Svar ved klikk:
"Melding
Ugyldig Tråd er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator"

Google oppføring: "Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million ... 20 posts 8 Oct 2017"
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Prisen på Nordost er bare pris fra fabrikk ganger kurs og moms. Ikke verre enn andre, svært dyre produkter fra andre leverandører. Kabler på Odin 2 sitt nivå er ikke bare "kabler", men viktige komponenter som hever lyden betraktelig i et hvert anlegg. Vi har fått med oss nå at noen ikke vil tro på kabler og vi har fått med oss at de er dyre, men vær så snill og uttal om kabler etter å ha prøvd kablene selv, så man vet hva man snakker om. Nok motstand mot kabler nå. Lån heller med noen sett og spill med dem i eget anlegg!
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Googlet ;)



Tross alt må vi glede oss over at man nå trygt kan fortelle kjøperne av denslags at de er IDIOTER uten å frykte utestengelse fra HFS.

Slik var det ikke før.


Det eneste en trenger er nedsmeltete synapser!

Kabelpyntere har ikke peiling på lyd, langt mindre musikk.

Hvis noen kan si ja til følgende,så kommer jeg til å le meg skakk.
Er denne kabelen verdt pengene sine utifra hva den skal gjøre?
Håper ingen svarer ja på dette.

Denne Nordostkabelen sier vel det meste om hvor mange komplette idioter det finnes der ute. Og her inne?
Den koster omtrent det samme som denne:

Mye verre at både produsenter og forhandlere bevist går inn for å svindle godtroende idioter

Sikkert mange idioter i verden men herregud det finnes mange her inne på sentralen også!

Personlig tror jeg det er greiere å poengtere galskapen så ikke enda flere tror det må være slik.....

At noen er toskete nok til å kjøpe dette og annet

Men, folk gjør hva de vil og det er jo ikke vedtatt et forbud mot å være gæren.

Intet er bedre enn å latterliggjøre det latterlige. Visse ting er vi alle enige om er latterlig. Så la oss fortsette

Det er folk som kjøper slikt som er idioter imo!!

men latterliggjøring inn i de minste avkroker. Som all oppdragelse, så starter vi med de helt innlysende eksempler når vi lærer barna.




Svar

Tross alt må vi glede oss over at man nå trygt kan fortelle kjøperne av denslags at de er IDIOTER uten å frykte utestengelse fra HFS. Slik var det ikke før. Det eneste en trenger er nedsmeltete synapser - Startsiden søk!

Ugyldig Tråd er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.786
Antall liker
8.753
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Litt OT her:

Er det gjort en aktiv forandring på hva som vises under fanen Forum?
ser at alle "hustråder" til medlemmer ikke vises der og mange andre tråder også, deriblant denne.
de trådene som ligger der er til dels lite aktive med siste innlegg 3-4 dager siden.
Med litt konspiratorisk tankegang så kan man kanskje kalle dette en form for sensur også? ;)
Nye tråder/innlegg vises under fanen nyeste på forum på forsiden.

Noen som vet???
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.136
Sted
Oslo
Hvis du husker noen kjernedetaljer tar du den md google.. du får evt beskjed om den er slettet eller låst som feks om du søker opp denne:

Søkestreng: Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million
Svar ved klikk:
"Melding
Ugyldig Tråd er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator"

Google oppføring: "Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million ... 20 posts 8 Oct 2017"
Tipper den ble borte fordi tittelen også nevnte en bestemt butikk, og sånn sett er det jo litt forståelig. Det er jo flere med tilsvarende produkter og priser.

Pussig nok dukket akkurat samme produkt opp i en diskusjon i en gruppe på FB for skeptikere (dvs de diskuterer vanligvis alternativ medisin, konspirasjonsteorier o.l.). Der var latterbrølene enda høyere og det var svært få, om noen, som forsvarte produktet.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.147
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
Hvis du husker noen kjernedetaljer tar du den md google.. du får evt beskjed om den er slettet eller låst som feks om du søker opp denne:

Søkestreng: Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million
Svar ved klikk:
"Melding
Ugyldig Tråd er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator"

Google oppføring: "Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million ... 20 posts 8 Oct 2017"
Tipper den ble borte fordi tittelen også nevnte en bestemt butikk, og sånn sett er det jo litt forståelig. Det er jo flere med tilsvarende produkter og priser.

Pussig nok dukket akkurat samme produkt opp i en diskusjon i en gruppe på FB for skeptikere (dvs de diskuterer vanligvis alternativ medisin, konspirasjonsteorier o.l.). Der var latterbrølene enda høyere og det var svært få, om noen, som forsvarte produktet.

Link?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.136
Sted
Oslo
Hvis du husker noen kjernedetaljer tar du den md google.. du får evt beskjed om den er slettet eller låst som feks om du søker opp denne:

Søkestreng: Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million
Svar ved klikk:
"Melding
Ugyldig Tråd er valgt. Hvis du fulgte en gyldig link, vær vennlig og kontakt administrator"

Google oppføring: "Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million ... 20 posts 8 Oct 2017"
Tipper den ble borte fordi tittelen også nevnte en bestemt butikk, og sånn sett er det jo litt forståelig. Det er jo flere med tilsvarende produkter og priser.

Pussig nok dukket akkurat samme produkt opp i en diskusjon i en gruppe på FB for skeptikere (dvs de diskuterer vanligvis alternativ medisin, konspirasjonsteorier o.l.). Der var latterbrølene enda høyere og det var svært få, om noen, som forsvarte produktet.

Link?
Går ikke, det er en lukket gruppe. Mulig jeg kan legge ut et sensurert skjermbilde av noe av det, men hovedsaken er at de, og deriblant en god del som kan noe om elektronikk og fysikk, sammenligner markedsføringen med markedsførignen for homeopati og alternativ medisin.
 
W

WayAhead

Gjest
Noko attåt....

Fra Din Side:

Lyd og bilde: - Dette er mildt sagt useriøst! - DinSide

Arne Stenstadvold jobber som teknisk leder innen tv-produksjon og har høgskoleutdannelse i tv-teknikk. Han har sett seg lei av at folk blir lurt til å tro de får en helt unik lytteropplevelse bare de bruker nok penger.

- Jeg jobber daglig med tv-sendinger, og mye av jobben er også å installere utstyr og montere tv-studioer. Til det bruker vi kabler til 5 kroner per meter. Det er mer enn bra nok, sier han.

Til tross for dette: Hos elektronikkjeden Soundgarden selges det lydkabler til mange tusen kroner, noe Stenstadvold karakteriserer som lureri.

 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Kabelgalskapen plasseres i bås med prinsesse knekkebrød og andre like seriøse og veldokumenterte bransjer.
 
Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Men har ikke Høvdingen tenkt å kommentere slettingen av OHC/Odin-tråden? Relativt mange synes det er håpløst og underlig gjort og begynner rett og slett å gå litt lei.
 
W

WayAhead

Gjest
Jeg hadde absolutt satset noen Dollar på Prinsessen men never/#no! 1 Ø på Nordost.... :)
 
Sist redigert:
W

WayAhead

Gjest
Men har ikke Høvdingen tenkt å kommentere slettingen av OHC/Odin-tråden? Relativt mange synes det er håpløst og underlig gjort og begynner rett og slett å gå litt lei.
Tore På Sporet og ModeraTore(ne) har gravet seg ned og venter på at stormen skal gå over - siden OHC har en annonse her under butikker osv ...
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Vi kan starte nye tråder vi!

War of atrition.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Og poenget med disse kabeltrådene er?

Får man nyttige tips, råd eller blir det utvekslet nyttig erfaring som man kan dra nytte av for å oppnå god lyd eller finne god musikk?

Slett hele kabelavdelingen isteden!
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Noko attåt....

Fra Din Side:

Lyd og bilde: - Dette er mildt sagt useriøst! - DinSide

Arne Stenstadvold jobber som teknisk leder innen tv-produksjon og har høgskoleutdannelse i tv-teknikk. Han har sett seg lei av at folk blir lurt til å tro de får en helt unik lytteropplevelse bare de bruker nok penger.

- Jeg jobber daglig med tv-sendinger, og mye av jobben er også å installere utstyr og montere tv-studioer. Til det bruker vi kabler til 5 kroner per meter. Det er mer enn bra nok, sier han.

Til tross for dette: Hos elektronikkjeden Soundgarden selges det lydkabler til mange tusen kroner, noe Stenstadvold karakteriserer som lureri.

Og med dette innlegget , og det selgeren selv sier så skjønner jeg ikke vitsen med og diskutere kabler noe mer , begge 2 har rett her det er et luksus problem , vist virkelig forhandlere har blitt med på en blind test hvorfor har da ingen forhandler tatt og spurt her inne , vi har i flere år nå hadd disse kabel diskusjonene og ikke 1 eneste forhandler har sagt noe om at det er forskjell lyd messig på kabler uansett pris klasse egentlig.

Imagine
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Og poenget med disse kabeltrådene er?

Får man nyttige tips, råd eller blir det utvekslet nyttig erfaring som man kan dra nytte av for å oppnå god lyd eller finne god musikk?

Slett hele kabelavdelingen isteden!
Må si meg enig med s.lieng her , slett alle kabel trådene utenom 1 , nok og ha en for høyttaler kabler , signal kabler , hdmi kabler osv osv.

Imagine
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Og poenget med disse kabeltrådene er?

Får man nyttige tips, råd eller blir det utvekslet nyttig erfaring som man kan dra nytte av for å oppnå god lyd eller finne god musikk?

Slett hele kabelavdelingen isteden!
Er ikke innleggene bare en måte å sementere sitt fastlåste ståsted, da?
Det er vel ingen forventning til at noen sier 'sorry, men du hadde rett'.

Jeg fanget opp en historie om en fabrikant av forsterkere som en gang laget et knallprodukt til NOK 30k. Produktet solgte ikke før prisen ble satt opp til NOK 100k. Da nådde man det kjøpesterke kundesegmentet som tenkte at 'dette må vel være gode greier og ikke noe midfi til under halve prisen'
At noen kan tenke slik skjønner jeg er fullstendig utenfor fatteevne for folk er inne, men sånn er det når man blander inn følelser, eierglede, genuinitet, ekslusivitet, kvalitetsfølelse, osv. slik som for 'luksusvarer' flest. Kabel er ikke bare en kabel for alle, noe som vekker harme.
Jeg synes mange kabler er flotte - og så får man jammen godlyd med på kjøpet også, da gitt.....
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg fanget opp en historie om en fabrikant av forsterkere som en gang laget et knallprodukt til NOK 30k. Produktet solgte ikke før prisen ble satt opp til NOK 100k. Da nådde man det kjøpesterke kundesegmentet som tenkte at 'dette må vel være gode greier og ikke noe midfi til under halve prisen'
At noen kan tenke slik skjønner jeg er fullstendig utenfor fatteevne for folk er inne, men sånn er det når man blander inn følelser, eierglede, genuinitet, ekslusivitet, osv. slik som for 'luksusvarer' flest. Kabel er ikke bare en kabel for alle, noe som vekker harme.
Neida, det ser tvert imot ut til at vi begynner å bli enige. Mitt stadig repeterte synspunkt er at denne diffuse "eiergleden" nettopp drives av "eksklusiv prislapp" (dvs ikke noe hvermannsen har råd til), følelser, utseende og alt mulig annet enn signaloverføring og lydkvalitet. Det er helt fint det, men la oss i det minste være ærlige om at det er slik det henger sammen. Da er det heller ingen overraskelse at den ikke lar seg måle og at den forsvinner sporløst i en blindtest. Selvfølgelig må det bli slik.

Det som vekker en viss irritasjon er disse pseudotekniske forklaringene fulle av "alternativ vitenskap" om hvordan signaloverføringen påvirkes av prislappen. Nei, den gjør ikke det. Elektronene bryr seg minimalt om alt dette, men oppfører seg helt forutsigbart som i all annen elektronikk. Så lenge vi er ærlige om at teknisk lydkvalitet maksimeres ved bruk av transparent kabling til noen hundrelapper, og at statussymboler/luksusprodukter/bling er noe annet og kan koste hvor mye som helst, så blir det fred og fordragelighet også på kabelhjørnet.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Bling er en faktor vi kan enes om, men den gangen vi blir enige rundt lydforskjeller blir nok den dagen alle potetene blir like store.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.363
Antall liker
3.277
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Bling er en faktor vi kan enes om, men den gangen vi blir enige rundt lydforskjeller blir nok den dagen alle potetene blir like store.

Akkurat!

Det er noen som aldri kommer til å ta i "hjemmesløyd" med ildtang engang. En del mennesker er meget komfortable med å gå inn i en møblert hi-fi sjappe og kjøpe no' dyrt & blankt. Slik er det bare...

Så kan man duellere videre på Sentralen... :)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Topp Bunn